Nem teljesen. Végülis a fő hiba az elgondolásodban az, hogy azt vélelmezed, hogy a termosztát szobahőmérsékletet mér (szerintem). De nem. Ez a kandalló vízhőfokot méri. Valóban, a gond ott van, hogy a szekunder rendszerben lévő víz nem fordul meg annyi idő alatt, amíg a kazán vízköpenyének hőmérséklete mondjuk 50ről 40re csökken. A kandalló termosztátja nem állítható, hogy mennyi legyen a hiszterézis, valamint nincs benne utókeringetés, aminek egyébként szintén állíthatónak kéne lennie, hogy hangolható legyen a szekunder kör vízmennyiségéhez.
Korábban egy bonyolultabb vezérlést alkalmaztam, ami nem csak az időt, de a primer előremenő és a visszatérő hőmérsékletkülönbségét is figyelte... ha nem volt elég nagy már (lusta voltam rakni a tűzre,) akkor leállt a keringetés, feltéve, hogy legalább 20 percet már körözött. (az én rendszeremben kb. 10 perc a teljes megfordulás a szivattyú tömegárama és a rendszer vízkapacitása alapján.) Itt tehát volt olyan, hogy akár 2 órát is ment a szekunder kör, ha épp raktam rendesen a kandallót. De a mérések alapján kiderült, hogy fölösleges és fölöslegesen bonyolult. (nehéz analóg módon szimulálni) Maradt a kandalló vezérlőjének hiszteréziséből adódó idő plusz 20 perc.
Elmondom milyen side effekteket okoz mindez. (amik nem hogy nemvártak, de kifejezetten hasznosak) Ha beáll az egyensúly, hogy a kandalló mondjuk 60ról lehült 40re, miközben már megy még a szekunder szivattyú, akkor némi plusz teljesítmény még megy be a rendszerbe ... viszont a keringő víz önmagában is egyfajta kiegyenlítést végez a radiátorok között. (persze minden radiátor termofejes) Tehát egyre kevesebb helyen veszünki ki hőt a rendszerből, így a hidegebb helyekre több jut.
A mérések szerint a +20 perc (összesen átlagosan 25-30) az én rendszeremre egy jó közelítés, teljesen egyenletesnek tűnik az elért szobahőmérséklet. Nem érezhető hőérzetbeli különbség vagy komfortérzet beli különbség a gáz és a kandallófűtés között. Pedig eléggé összevissza rakjuk a kandallót.
Jelenleg egyenletesen rakva a kandallót, szépen mérhetően 25 perc futás, 20-25 perc szünet. (ez alatt nő vissza a vízköpeny hőmérséklete.)
Ha a gyári készlet tartalmazna a termosztáton kívül egy állítható (ezéltal a szekunder körhöz illeszthető) utókeringetést vezérlő időzítőt, akkor sokkal jobb lenne. Valami miatt ez most kimaradt belőle.
stipi stopi az ötlet... ha meglátom a következő verzióban perelek ;-)
A kalyhaepitok.hu oldal segítséget kíván adni minden érdeklődőnek döntése meghozatalában, aki fontolgatja, hogy cserépkályhát, kandallót, vagy kemencét építtet magának.
Szándékunk szerint, folyamatosan bővülő oldalunkon keresztül minden hasznos információ megtalálható lesz ahhoz, hogy a megalapozott döntést és építtetést követően látogatóinkat ne érjék meglepetések és pont azt kapják, mint amire eredetileg számítottak. Kályhaépítők
igy is lehet hivni, de azert neked igazabol nem hiszterezis problemad van.
tfh hogy elindul a keringtetes.
adott a tomegaram.
a kazan mennyi hot tud a viznek atadni, az fugg a visszatero hofoktol. minnel hidegebb, annal tobbet.
a radiatorok mennyi hot tudnak leadni, fugg az eloremenotol. minnel magasabb, annal tobbet
az, hogy mennyi a visszatero, az a radiatorok holeadokepessegetol(ami az eloremenotol), es az eloremenotol.
a vege, hogy egyensuly alakul ki, annyi fokos lesz az eloremeno, amennyi fokrol a radiatorok oda hutik, hogy a kazan pont ugyanoda melegitse fel.
kusza lett, de a lenyeg, hogy ha a keringtetest nem piszkalod, kialakul egy egyensulyi homerseklet.
ha a kazan fix, a radiatorok fixek, akkor ez az egyensulyi homerseklet csak a keringes sebessegetol fugg.
gond is van nalad:
1. a termosztat kikapcsol mielott az egyensuly beallna. egyszeruen turelmesebb kellene legyen. (tul kicsi a vezerles idoallandoja a rendszer idoallandojahoz kepest)
2. az egyensulyi homerseklet tul alacsony, kivul esik a termosztat tartomanyan.
neked a 20 perc alatt beall, es ugymarad, vagy a 20 perc vegen altalaban a termosztat lekapcsol mert tul hideg? gondolom utobbi.
Nem egészen ... merthogy állíthatnám 40 fokra is a bekapcsolást (30-90 szabadon) és akkor meg 30nál kapcsolna ki. Vagy 50re és akkor meg 40nél ... a szabályzó is megengedi ... ergó nem tiltott üzemmód. Én csak a hiszterézist növelem meg egy másik tényezővel, az idővel.
A beüzemelő azt mondta hogy a radiátorba menő csöveknél leadja az energiát a rendszer.(Gáznál nem?) edilkamin 6-os melegvízkészítő gyári kit lett beszerelve B
6 thermoszelepes radiátorom van abból kettő nem kapcsol be mert 20 fokot elérte a hőmérséklet.(itt van a kandalló betét,még nincs burkolat).Marad 4 db. akkor nálam soha nem lesz 25 fok?Azért vettem hogy tudjak egy kicsit spórolni ,meg talán 19-20 fok helyett 23fok lesz. ???????
akik ezt mondják, azoknak nem vízteres, és az adott helyiségre értendő ... ha nem túl nagy (vagy/és) megfelelő a szigetelése a háznak.
Hány radiátort (és mekkorákat) hajtasz róla?
12kg az vaszeteségekkel, ha már jól megtanultál fűteni és száraz a fád, akkor úgy 4..5m3 gáznak fele meg.
A gázkazánod (mondjuk 24KW-os) teljes terhelésen 1/2 óra alatt 1,2m3 gázt éget el.
A kandalló által termelt hő 40%a abban a helyiségben jelentkezik, amiben a knadalló áll (sugárzásos hőleadás) a maradék 60% megy a vízköpenybe.
Tehát ha fél óra alatt elégetsz (nem lesz kis máglya :-)) 5kg fát, akkor annak van ugyanannyi hőtermelése a vízkör felé, mint a gázkazánodnak. Ellenben eközben a kandalló abba a szobába, amiben épp áll, 10kW-ot még pluszba fűt. Ez az előnye a kandallónak ... hogy a szobájában nagyon gyorsan csinál meleget.
Van még egy dolog ... sajnos a kandallóhoz adott vezérlő hiszterézise elég kicsi. Magyarán, ha 60nál bekapcsol, akkor 50nél már ki is fog kapcsolni. Ha rakod keményen a kandallót, akkor is max. 5-10perc ... és leáll a keringetés, tehát a radiátorok nem melegszenek tovább. Nem egyenletes. Aztán ha megint 60, akkor újra elindul ... ha érted, hogy mit mondok. A valóságban jobb lenne olyan rendszer, ami sokkal tovább keringeti a vizet ... mert egyrészt egyenletesebben oszlana el a melegvíz a sok radiátorban (a radiátorból kilépő víz se hideg ... csak hidegEBB mint a belépő), másrészt a távolabbi pontokon nem is biztos, hogy megjelenik a melegvíz, mire a kandallópalástban lévő víz már annyira lehül, hogy a vezérlő doboz lekapcsol (pedig nem kéne, mert az 50 fokosat is keringethetné még bátran).
Ennek elkerülésére én egy kis elektronikával toldottam meg a rendszert ... ami a bekapcsolt keringetést minimálisan 20 percig fenntartja, még akkor is, ha a vezérlő lekapcsolna közben. Tehát miután a gyári rendszer lekapcsol, nekem még 20 percig forog a víz. Ennek előnye, hogy ennyi idő alatt kényelmesen megfordul a víz a radiátor-rendszerben (többször is) és fura módon a kandallópalástban lévő vízhőmérséklet se megy 40 fok alá... merthát azért fűtök benne... tehát 60-nál indul, és legalább 20 percig megy ... (a gyári kapcsoló 5 perc után kikapcsolna, de a kiegészítő elektronika nem hagyja. Ettől tovább hül a palást, de az még mindig elég meleg, hogy a radiátorokon keresztül meleget adjon.)
Ezzel a módszerrel nagyon kényelmesen lehet fűteni a rendszerrel. Minden előnye kihasználható, az általad is írt hátrány meg kiküszöbölhető.
Sziasztok! Most szereltek be nálam Idro 50 kandallót.Gyári fogyasztása 6kg fa óránként.Én akác fát raktam rá 13kg-ot(megmértem) és a vízem alig akar 55-60 fok lenni mikor elindul a forgatószívattyú.6 db radiátorom tetelye (kb 10cm)melegecske.Gázzal kb 35-40 perc és az összes radiátor tűzforró.??????Mindenki mondja hogy parázságy és utána óránként 1-2 rönk=25fok. Nem értem?????????? Ha valaki tud tanácsot adni SEGÍTSEN!!!!! Köszi
Akitől hallottad annál kezdett el valami bomlani :-)) bármeddig eltartható csak ne menjen bele a szú mert ha az szétrágja akkor azzal nem sok meleget tudsz csinálni.....
A 8 kW-os Kaminóban is van ilyen lángterelő samott. Szoktam fölé kézzel benyúlkáni, de nem férek hozzá. Valaki meg tudná mondani, hogy ki lehet-e venni?? Én csak billenteni tudtam.