teljesen felesleges bármit is bevezetni. ha követted volna, amit eddig írtam, láttad volna, hogy soha nem használtam ki a fény fénytermészetét, csak egyszerűen egyeneseket transzformáltam. ujjgyakorlat.
Mindet pont ugyanúgy, a Lorentz trafóval csinálhatod. Szerintem érdemes lenne kicsit gyakorolnod, többet érne egy gyakorló feladatok megoldásával eltöltött óra, mint egy év filozofikus vita.
Elnézést kérek ivivan-tól, meg mindenkitől, aki túlságosan elcsodálkozott. Felcseréltem a két választ a nagy sietségben. Szóval helyesen:
1. Ha egy hajó keleti irányba megy 5/13 sebességgel és rajta - a hajón érvényes koordinátákkal - északi irányba biciklizik valaki 3/5 sebességgel (mindent a fénysebességhez viszonyítunk), akkor a biciklista eredő sebessége a következő: keletre 5/13, északra 36/65.
2. Ha egy hajó északi irányba megy 3/5 sebességgel és rajta - a hajón érvényes koordinátákkal - keleti irányba biciklizik valaki 5/13 sebességgel (mindent a fénysebességhez viszonyítunk), akkor a biciklista eredő sebessége a következő: keletre 4/13, északra 3/5.
Ha valaki szavakban, fizikai intuícióval akarja megindokolni a választ, akkor gondoljon arra, hogy a hajón lassabban telik az idő, tehát a rajta való merőleges irányú mozgás megfelelő irányban lelassul. Hasonlóan, ahogy a mozgó fényórában lelassul a mozgásra merőleges irányú pattogás.
A formális bizonyítás így szól. Tekintsük a Minkowski-teret két tér és egy idő koordinátával, (x,y,t). Legyen M a keleti 5/13 sebességhez tartozó inverz Lorentz-transzformáció és R az északi 3/5 sebességhez tartozó inverz Lorentz-transzformáció, ezek mátrixa
M = {{13/12,0,5/12},{0,1,0},{5/12,0,13/12}}
R = {{1,0,0},{0,5/4,3/4},{0,3/4,5/4}}
Ezeket úgy kell érteni, hogy az M mátrix transzformálja a keletre 5/13 sebességgel mozgó rendszer koordinátáit az álló rendszerébe, és az R mátrix transzformálja az északra 3/5 sebességgel mozgó rendszer koordinátáit az álló rendszerébe (a koordinátahármasok oszlopvektorok, amiket balról szorzunk ezekkel a mátrixokkal).
1. Az első feladatban a bicikli koordinátáit az R transzformálja a hajó koordinátáiba, azokat pedig az M transzformálja a tenger koordinátáiba, tehát MR transzformálja a bicikli koordinátáit a tenger koordinátáiba. Mivel
ezért a bicikli (0,0,48/65t) koordinátájú eseménye a tengeren (5/13t,36/65t,t). Ez pedig azt jelenti, hogy a bicikli a tengeren keletre 5/13 sebességgel, északra 36/65 sebességgel mozog.
2. A második feladatban a bicikli koordinátáit az M transzformálja a hajó koordinátáiba, azokat pedig az R transzformálja a tenger koordinátáiba, tehát RM transzformálja a bicikli koordinátáit a tenger koordinátáiba. Mivel
ezért a bicikli (0,0,48/65t) koordinátájú eseménye a tengeren (4/13t,3/5t,t). Ez pedig azt jelenti, hogy a bicikli a tengeren keletre 4/13 sebességgel, északra 3/5 sebességgel mozog.
Hát az, hogy mi van a foton szerint, szerintem ne számold ki... (pl: minden távolság 0)
Már miért zárnám ki a fényt? Csak belső dolgokat használhatsz, de ott bármit (nem szükséges, hogy a "lift" kicsi legyen). Fogalmazzuk át kicsit: a lift falán SEMMI nem hatolhat át: se fény, se elektro-mágneses mező se hang se semmi! Így kell megállapítanod, hogy a lift áll, vagy mozog...
kiegészítés: ha iránytűt használva megállapítod, hogy haladsz, akkor azt valamely külső mágneses mezőhöz képest teszed. de senki nem mondta, hogy a nem mágneses tér forrása mozog, miközben te állsz.
persze, iszugyi legyek, ha értem, hogy mit akar gézoo az iránytűvel.
Speciel a matematikában szokás a 0-val való osztást függvény határérték számítással "helyettesíteni" (gyűlöltem a kalkulust :-) ) és nem használnak ilyenkor halmazokat.
A kedvedért én is felvettem a c sebességű IR-t és megállapítottam, hogy nem telik benne az idő (tiszta határérték számítás, nem?) így értelmetlen a foton szemszögéből sebességről beszélni, de erre te nem reagáltás semmit...
" "zárt lift elv"" előveszel egy iránytűt.. egy Hall-elemet..stb. máris meg tudod különböztetni..
Pedig Einstein 8 évesen amikor beteg volt kapott édesapjától egy iránytűt, és lenyűgözte, hogy az iránytű a zárt ruhásszekrény belsejében is pontosan mutatja a helyes irányt.. Nem értem, hogy hogyan feledkezhetett meg erről..
Nem érted a zárt lif elvet: csak belső elemeket használhatsz fel: az iránytű külső mágneses mezőt mér, tehát nem használhatod (illetve csak akkor, ha belsőleg használod fel, azaz a mágneses mezőt is bent generálod)
Úgy képzeld el, hogy van egy hajó, ami mindig is mozgott és mindig is mozogni fog kelet felé v sebességgel és van rajta egy biciklista, aki a hajón - a hajó koodinátáival - mindig is mozgott és mindig is mozogni fog észak felé w sebességgel. Ekkor a biciklista a nyugvó tengerhez képest mindig is mozgott és mindig is mozogni fog egy eredő sebességgel. Az eredő sebességnek van egy keleti és egy északi komponense, ami kiszámolható (és beírtam egy konkrét példán, hogy mi). Persze a mozgást egy síkon képzeltem, nem egy gömbön, tehát keleti irány = x-tengely iránya, északi irány = y-tengely iránya.
> A hajó rendszerében a kő 1 sec-kor találkozik a Kővel, x=0,6e8 m-nél.
Gondolom, ez úgy értendő, hogy "A hajó rendszerében a fény 1 sec-kor találkozik a Kővel, x=0,6e8 m-nél." Szerintem már számtalan sokszor tartottunk ezen a ponton, ilyenkor én azt szoktam megkérdezni, hogy "miből gondolod ezt?"
Ha van egy függvényed, aminek értéke végtelenül megközelíti a Pi-t,
akkor Te kijelented, hogy a Pi nem létezik, mert a függvénynek szakadási helye van Pi-nél ? A Pi helyett Te mivel számolsz?
Én Pi-vel, akkor is ha a függvényének szakadási helye van.
Ha pedig egy másik függvény értéke tart a nullához, de nullánál szakadási helye van, akkor pontosan úgy mint a Pi esetében, elfogadom a nullát és a vele járó következtetéseket,