Oké, de ezt ki tartja be egy otthoni kapcslócserénél? Pláne, hogy a fázisceruzát többnyire fáziskeresésre használjuk, azt meg kikapcsolt készüléknél nehéz.
Én meg szeretek első körben azzal az érintés nélküli csipogós kínaival megközelíteni tetthelyeket. Ha lenyomtam ha nem a kismegszakítót, akkor is. Minden más tisztességes müszi utána következik a glimmestől a lakatfogóig.
Azért nem csak glimes őskori fázisceruzák léteznek ma már.
De egyébként, mert a fázisceruza nem világít-nem látod-szar avval indokolod meg, miért ésszerű saját testéhez, és nem a nullához, (armatúráoz, védőföldhöz, akármihez) mérni, olyan esetben, mikor csak a kikapcsolás tényét akarja ellenőrizni valaki?
Vannak gondok.
Pláne, mert biztonságos körülmények között ezt a szerelést balesetvesély nélkül el lehet végezni feszültség alatt, megfelelő cipő, mint írtad gumitalpú létra, kesztyű, szigetelt szerszám. Egyik sem egy luxus, hanem inkább alap manapság.
Igen, meghibásodhat a barkácsáruházas minősítés nélküli 1000V csavarhúzó, a létra lába nem teljesít semmit, a kesztyű kilukadhat, tehát akkor jó, hogy direkt köti magát valaki áramköbe, mert egyébként is sok-sok hba összesen kiadhat egy ilyen szitációt. Taps.
Próbálj meg tűző napfényben fázist keresni. Én is szoktam ezt a módszert használni, ha épp műszerrel dolgozok.
Létrán meg megbízhatatlan a fázisceruza. Csúszásgátló gumitalp, és már nincs is közöd a földhöz. kollégám neont javított. Fázisceruzával ellenőrizte, nincs áram. Kicserélte a két foglalatot, a trafót, gyújtót, majd amint berakta a neoncsövet, már világított is.
Miért jó fázisceruza helyett multimétert használni a fázis megkeresésére?
Nem látom előnyét annak, hogy multiméterrel keresem a fázist, a létra tetején állva örülök, hogy a fázisceruzát tudom rendesen tartani, nemhogy egy multiméter két vezetékét fogjam két kézzel, egy harmadik kézzel meg kapaszkodjak.
Nem, az érintésvédelem nem "garantált", életteddel játszol.
Pl ellenállásmérésen felejtve, (mégcsak árammérés sem kell, mint a kollega írja), vagy diódamérés, akármi, nem minden műszer belsőellenállása elég nagy ehhez a hülye játékhoz.
én fázisceruzát sohasem használok, mert nincs olyan nekem. Viszont találtam egy nagyon érdekes megoldást a problémára.
Az automata skálaváltós digitális multimétereknek nagyon nagy a bemeneti ellenállásuk, váltóáramú módban is. Így nálam a fázismérés abból áll, hogy jól odafigyelek, hogy a mérőműszert V~ pozícióba tegyem, majd kézzel megfogom az egyik mérőszondát, és a másikat a mérendő ponthoz illesztem.
Fázis esetén kb. 60…130 V közötti feszültség kell hogy megjelenjen, null esetén millivoltok, legrosszabb esetben is csak pár volt.
Az ellenállás nagy, tehát az érintésvédelem legalább annyira garantált, mint egy fázisceruza esetén.
Érdekes viszont, hogy a módszert nem láttam működni a kézi skálaváltós műszerek esetén, vajon miért? 😀
"kintről bejön a 3x6mm2-es vezeték és egy 25A-es sima kismegszakító van a végén (mármint a fi relé után), és ehhez kapcsolódnak a C16-osok, a különböző áramkörökhöz"
Tehát neked három főbiztosítékod van, miközben egy is elég lenne :)
Ebben az estben valóban nem tudod kihasználni azt a 7 ampert.
Én a 25 amperest kiiktatnám (elküldeném postán az öreg villanyszerelőnek, használati utasítással, hogy hova dugja) és a 6-os vezetéken érkező mind a 32 ampert rákötném a 25-ös után lévő kisebb kismegszakítók bemeneti pontjait összekötő sínre.
Valójában tök mindegy, hogy a fázis vezetéket az egypólusú kapcsoló melyik pólusára kötöd.
Azért "elegánsabb" az L-el jelölt csatlakozóba kötni a bejövő fázist és a kimenőt a másikba, mert ha valaki olyan nyúl hozzá, aki nem tudja, hogy te fordítva kötötted be, akkor érheti kellemetlen meglepetés a kapcsoló szerelésekor.
Nem allitottam hogy a szabvany koveteli meg, de semmit nem befolyasol a dolgon amit mondasz. Szokas szerint reszeljuk a fingot. Olvasd el megegyszer amit irtam.
"Tehát a lámpába menő vagy a bejövő fázist is be lehet kötni az L jelű helyre?"
Egysarkú kapcsoló estén teljesen mindegy, hogy a két bekötési pont közül melyik pontra kerül a bejövő fázis és melyik pontra megy a lámpa felé továbbmenő vezeték. Szakemberek ügyelnek arra, hogy az állandó fázis az L pontra kerüljön, de fordított esetben is tökéletesen fog működni a dolog.
"a villanyoratol kotelezo a 10mm2-es vezetek a foelosztoig."
Tudtommal a szabvány szerint villanyórából kifelé elég a 6-os vezeték, tehát nem "kötelező". Az áramszolgáltatók saját hatáskörükben néhány éve úgy döntöttek hogy ennél szigorúbbak lesznek és 6-os helyett legyen 10-es.
Itt pontosan az a szabvanyositasi hekkeles van megoldva, amit te szoktal nagy boszen javasolni, nevezetesen hogy a villanyoratol kotelezo a 10mm2-es vezetek a foelosztoig. Namost, itt a foeloszto 10cm-re van az oratol, pontosan azert, mert a hazba csak 6-os vezetek megy. Nem kell megint feltalalni a FI relet...
@jejdemi:
Csereld ki 32-esre a kismegszakitokat (kint es bent, nyilvan a nem plombaltakat). 6-os vezetek birja a 32A-t tartosan, nem lesz gond.
Sziasztok! Egy kérdésem lenne. Adott egy sima, egyszerű 1 pólusú villanykapcsoló. Azt tudom, hogy egy sima helyen lévő lámpa kapcsolásánál mindig a fázist szakítjuk meg. Mindegy, hogy a kapcsoló L jelű bemenetére melyik fázis vezeték megy? Tehát a lámpába menő vagy a bejövő fázist is be lehet kötni az L jelű helyre?
Nem, pont ezért nem értem én sem, mert mellette van egy rendes fi relé is. Tehát kintről bejön a 3x6mm2-es vezeték és egy 25A-es sima kismegszakító van a végén (mármint a fi relé után), és ehhez kapcsolódnak a C16-osok, a különböző áramkörökhöz.
Tehát akkor, ha jól értem, ki lehet cserélni 32A-re, hogy meglegyen a max teljesítmény, csak ehhez nem ártan a 3x6mm2 réz helyett, 3x10mm2 réz ?
Az a 25 amperes izé az valószínűleg nem kismegszakító, hanem életvédelmi relé (FI relé), ami nem kapcsol le még 50 ampertől sem, tehát nem korlátozza az amperek számát. (a FI relét onnan lehet megismerni, hogy a kapccsolója közelében van egy nyomógomb is, amit ha megnyomsz, akkor nagy csatanással lecsapódik. Ezt gombnyomásra lecsapódást egyébként illene rendszeresen letesztelni)
A ráírt 25-ös azt jelenti, hogy amikor életvédelmileg dolga akad, akkor ez a ketyere 25 amperes áram megszakítására van hitelesítve, viszont nálad elvileg akár 32 amper is folyhat, tehát lekapcsoláskor akár károsodhat is. Másfelől nézve viszont nálad az év 500.000 percéből lehet, hogy csupán 50 (vagy csak 5 :) percben van ténylegesen 25 ampernél több áram, tehát az effajta károsodás valószínűsége közel nulla.
Ettől függetlenül a villanyszerelőnek illett volna a főbiztosítéknál több ampert kibíró FI relét odatenni.