Később sem, az utolsó pillanatáig vaskapu volt. Egyszerű hagyománytisztelet, az AFP egy nemzetközi szervezet volt. A hajón nem román, vagy szerb lobogó volt, hanem mindig az AFP lobogója.
Érdekes és vicces, hogy a VASKAPU-n mindvégig megmaradt a név egy betű rövidítéssel: VASKAP. Pedig ez szerbül azt hiszem, nem jelent semmit. Ők Djerdapnak hívják az egész vidéket.
1. Amsterdam egyik nagy cégnek sem, Nápoly talán csak a Lloyd Triestino, vagy az Itlia Lloyd számára közvetlen célkikötő. Minden konténeres hajó át tud jönni a Suezi - csatornán. A menetidő erősen forgalom és időjárásfüggő, meg az, hogy mennyi kikötője vana hajónak. Természetesen egy konténeres hajó nem csak egy kikötőben rakodik.
Egy Shanghai / Ningbo - Marsaxlokk (Málta) út kb 28 - 32 nap. Rotterdam / Felixstowe / Antwerpen még további 6 -8 nap.
A hajók menetrendjéből ki tudod számolni, ezeket az időket amennyire lehet, betartják. Bővebben:
Az MSC Fabiola pl Hamburg - Shanghai - hamburg között 80 nap alatt fordul meg, de közben 12 kikötőben rakodik, Európában négyben.
2. Az, hogy melyik hajóra kerül fel az adott konténer, az erősen függ attól, hogy időben ér- e a terminálra. Esetenként 3 napot is vár berakásra, ha a papírmunkák nincsenek rendben. Érkezés után álltalában 10 - 16 óra alatt ki van rakva a konténer a hajóból, hogy a terminálról mennyi idő alatt ér ki, az sok mindentől függ, de szerintem 12 órán belül vonaton / teherautón lehet az áru. Ilyen statisztikát nem láttam, de meg kell nézni mondjuk az MSC vagy a MAERSSSSSSK honlapján egy door to door szolgáltatás részleteit. Pontos időt nem fogsz kapni, határidőre ilyesmit nem vállalnak (ha igen, az apróbetűs részben lesz kibúvó).
A repülős topikokból jöttem át ide két kérdés erejéig:
1) mennyi idő alatt ér egy modern konténer szállító hajó Shanghaiból Amszterdamba, vagy Nápolyba, ha át tud jönni a Suez-csatornán, és ha nem?
2) az előbbi utazást kiszélesítve, mennyi idő alatt ér el a konténer a shanghai kikötőbe való beszállítástól az európai kikötőből történő kiszállításig?
Ha esetleg máshol kéne föltennem ezeket a kérdéseket, vagy van minderre valami nemzetközi statisztika, szóljatok!
"1897-ben pályázatot írtak ki kisegítő vontatás megvalósítására. A nyertes Lomberd Gerin lyoni mérnök lett, aki sodronykötélhajót javasolt. Az 54m hosszú, 7,6m széles Vaskapu gs a Danubius gyárban épült. A mai Kábelgyár által elkészített 33,5 mm vastag, 2 kilométer hosszúságban speciális szerkezetű mederbe fektetett sodronyt a hajó 2,5m átmérőjű dobra csévélte fel 2x250 LE-s gőzgépével, és így küzdötte fel magát, és a felcsatolt vontatmányt a jellemzőem óránkénti 18 km folyási sebességű Vaskapu-csatornában.
A hajó 1899-1914 között dolgozott Orsova alatt, segítve a Vaskapu-csatornából kihajózó hajókat. 1914-ben a szerbek lefoglalták, majd az oroszok elvontatták.. A hajó eltűnik a Zuhatagról, Románia 1916-os kapitulációja után a VASKAPU hajó hiányában mozdonyos vontatást építenek ki a Vaskapu-csatornánál. A kiegészítő vontatást ezek után a Vaskapu-csatornában, 1916-tól a német mérnökök által tervezett vasúti pályáról végezték, német mozdonnyal."
Nem emlékszem arra, hogy ereszkedésnél használt e propellert, de hát az már igen régen volt mikor arra jártam.
A szakirodalom szerint 500 LE volt a csörlő, és volt 2*100 LE gőzgépe csavarral, hogy önerőből mozogni tudjon. Engem az érdekelne, hogyan szálltak le a kötélről, ha kellett; és aztán hogyan vették vissza a mederben fekvő kötelet?