tud valaki olyan femkeresot javasolni sajat tapasztalatbl a 10-15ezres kategoriaban, ami 3-5cm vakolatig megbizhatoan mutatja az aramatjarta vezetot? gyanitom nincs ilyen, de egy kerdest meger.
akkor bizonytalanodtam el, mikor a kek huszonezres bosch-rol is azt irtak a villanyszerelok, hogy erre a celra nem hasznalhato.
csak 2 furatot kellene keszitenem karnisnak, de nagyon kockazatos. sem fenykep alapjan, sem kopogtatassal nem tudtam eldonteni, hogy mehet vagy nem.
-ha nincs 1 fázis akkor lecsapatod mindet? (ülsz a sötétben, fába szorult fűrészel)
- másik kettő megy tovább, igen, de melyik kettő? Nem tudod előre. Vagy melyik az az egy ami megmarad? Ami biztos, tehetsz fel a spájzba 3 konnektort a hűtőknek, ha kimegy egy fázis és hát Murphy szerint tutkófrankó az aminek nem kéne, akkor át tudd dugdosni a hűtőket abba ami működik. Világítás dettó. (Mosógép le van tojva.)
A cél a biztonság. Nálam a faluban sokszor elmegy egy egy fázis. Onnan tudom hogy volt eset hogy nálam nem volt villany de a szomszédba igen. Vagy fordítva.
Időszakosan nedves helyiségek szerelési követelményeit betartva nem lehet probléma.
Nemcsak az IP védettség számít, hanem a zónák is.
pl. Kapcsoló helységen kívül, dugalj min. 180 magasan, fűtőtest 2,25 magasan, ahol már nincs fröccsenő víz.
10mA-t a hidromasszázs jellegű berendezésekhez írnak elő. (tudtommal)
Egy dolgot nem értek viszont: honnan tudja valaki, hány mA rázza meg?
Csak azért kérdezem, mert engem fi relé nélküli 230 rázott meg elég sokszor és köszi jól vagyok, de csak azért, mert csak egy pillanatig tartott, ki tudtam szabadulni az áramkörből. Régen ezt is tanították.
"egy ventillátor ami ugyanazt a párás levegőt forgatja a fürdőben, kb. a soha a büdös életben nem szárítja meg a törülközőt"
Egy jó fürdőszobának normális MESTERSÉGES szellőztetése van. Ez azt jelenti, hogy a zuhany elzárása utáni pillanattól folyamatosan zuhan a páratartalom, energiatakarékos szellőzőrendszer esetén 15-20 percenként, olcsó ventilátoros szellőztetés esetén 5-10 perenként lecserélődik a teljes légköbméter.
Az átlagos téli szobalevegő köbméterenként kb 10 gramm vizet képes felvenni, ekkor éri el a 100 százalékokos relatív páratartalmat (maximális telítettséget), ettől kezdve ez a levegő már SEMMI további vizet nem képes felvenni, tehát hiába keringeted órákon át a 100% páratartalmú levegőt, nem fog szárítani semmit. Ha szárítani akarsz, akkor a párával telített levegőt muszáj kidobni (pl ventilátorral) és száraz (legalábbis alacsonyabb páratartalmú) levegőt juttatni a helyébe (pl a lakás felől). Vagy felmelegíted a levegőt, ekkor a vízfelvételi képessége megnövekszik és vagy melegen dobod ki, vagy bent engeded lehűlni, akkor kicsapódik belőle a 10 gramm felett felvett víz, tehát a vizet visszakapod, csak ekkor már nem a törölközőben/farmerban lesz, hanem a falon fog lecsorogni :)
Bizonyos esetekben nem kell ismerni a szabvány szövegét ahhoz, hogy tudjam, hogy mit enged meg. Pl százféle IP20-as védelmű terméket gyártanak kimondottan fürdőszobai célokra. Ha tilos lenne, nem gyártanának ilyet. Ne feledd, hogy 200 az IQ-m :)
De téged se rázott még meg 20 mA, mert akkor tudnád hogy attól nem ugrasz nagyot ordítva, csak megcsíp. Volt hozzá szerencsém. Amúgy írta valaki ebben a topicban régen hogy gyerekkorában megrázta az áram és nem lett baja a 30mA-es relé megvédte. (Vagy a testvérét, vagy a gyerekét már nem tudom).
Továbbá egy ventillátor ami ugyanazt a párás levegőt forgatja a fürdőben, kb. a soha a büdös életben nem szárítja meg a törülközőt, a fregolira irányított szárítógép ha hat órán keresztül fújja a meleg száraz levegőt a frissen mosott ruhára akkor is nedves még a farmer dereka.
"te teljesen komolyan gondoltad, hogy ventillátort szereljek a fürdőszobába?"
Nem tiltja még a szabvány sem.
"Nem tudtam, mi hiányzik még aból a sajnos még így is kissé alulméretezett helyiségből"
Fogadjunk, hogy az oldalfalak felső harmada plusz a mennyezet szinte teljesen kihasználatlan.
"mert ugye a törülközőszárítóban hol kering pont a huszonvalahány fokos padlófűtés vize"
A belülről fűtött törölköző szárító a te találmányod, ne erőltesd bele az én találmányomba :)
Az elpárolgó víz által lehűtött hideg levegő nehéz, ezért lefelé akar ereszkedni. A fűtött törölköző szárító azonban meleg levegőt állít elő minden olyan felületén, amit éppen nem érint vizes törölköző. Ez a levegő meleg, ezért felfelé akar emelkedni. Tehát van egy lefelé igyekvő légtömeg és egy felfelé igyekvő légtömeg EGY HELYEN.
"Mennyi víz kell, hogy rázzon egy csempére rakott süllyesztett kapcsoló?"
Ha a zuhanyt közvetlenül ráirányítod, miközben kapcsolgatod még akkor is talán csak 1 százalék az áramütés veszélye, egyszerű párakicsapódás esetén meg mondjuk százmillió az egyhez. De itt az a kérdés, hogy melyik villanyszerelő vállalja be azt a százmilliós valószínűséggel bekövetkező börtönbüntetést vagy inkább helyiségen kívülre teszi a kapcsolót, amikor is a szabvány betartás mentesíti őt minden ilyen jellegű felelősségtől.
Ha jól értem, te teljesen komolyan gondoltad, hogy ventillátort szereljek a fürdőszobába?😀 Nem tudtam, mi hiányzik még aból a sajnos még így is kissé alulméretezett helyiségből – kizárólag azért, hogy egy kicsivel hamarább száradjon meg a törülköző…
Amúgy az elv se nagyon világos, mert ugye a törülközőszárítóban hol kering pont a huszonvalahány fokos padlófűtés vize, hol szobahőmérsékletű. Ezt termosztát vezérli, előreláthatatlan, hogy mikor épp mennyi.
A penész megjelenéséhez folyamatos nedvesség, vagy legalábbis állandóan igen magas páratartalom kell. Naponta párszor fél órán át nedves csempe még nagyon kevés neki.
"A 30 mA-es tökéletes, az a lényeg milyen gyorsan old le."
Téged még soha nem b@szott meg 20 milliamper ugye?
Amikor te ugrasz egy nagyot ordítva (peches esetben kisgyerek, idős ember, szívbeteg akár bele is halhat), a FI relé meg vonogatja a vállát, mert ez még nem volt 30 mA.
"A ház többi fogyasztója úgyis előfeszíti kicsit Fí relét,"
A lakások nagy részében minden folyamatosan feszültség alatt lévő elektromos fogyasztó kettős szigetelésű. Tehát a föld felé állandó jelleggel kb nulla milliamper folyik. Szóval erre én én nem alapoznék :)
A legegyszerűbb gyorsszárító szerintem egy olyan ventilátor, amit egy hőmérséklet különbség érzékelő kapcsol be/ki. Amikor a törölközőt nedvesen ráteszed a törölköző tartóra, akkor a víz párolgás miatt a tartó felülete hidegebb lesz, mint a környező levegő. A hidegtől bekapcsol a ventilátor, akinek az a célja, hogy a légárammal a tartót újra szobahőmérsékletűre fűtse. Ez csak akkor fog sikerülni, amikor a törölközőben már nincs több nedvesség. Mihelyt a törököző tartó újra szobahőmérsékletű, a ventilátor leáll.
Ha NAGYON gyorsan szeretnél törölközőt szárítani, akkor a ventilátor lehet akár fűtőszálas is, persze ez nem túl forint-takarékos módszer, habár ha csak 3-6 órát órát dolgozik havonta, akkor ez az extra villanyszámla sem vág földhöz :)
Hát csak mégse, mert ez a rajz az átlagosan jól táplált, jó egészségi állapotban levő felnőtt, fehér férfira vonatkozik, a konyhakövön bőrcipőben állva, miközben megfog egy készüléket. Az egészen más, mikor jól beáztatja magát.
a 30-as a valóságban 15-20mA-nél már leold
A 10 mA-es meg már 6 mA-nél...
az a lényeg milyen gyorsan old le
Az valóban lényeg. Csak az érdekesség kedvéért, van egy pillanat, amikor bármilyen gyorsan is oldana le, belehal az ember, de az összes többi pillanatban a fibrilláció kialakulása előtt ütnek le az ÁVK-k, az a követelmény.
A 30 mA-es tökéletes, az a lényeg milyen gyorsan old le. A ház többi fogyasztója úgyis előfeszíti kicsit Fí relét, így a 30-as a valóságban 15-20mA-nél már leold.
Gondolom azért mert vizes közegben akár életet is menthet a 30-ashoz képest.
Érdekes ez a fi relé kérdés. 30-40milliós építkezéseknél látom, amikor a csicsás bordűrre meg a pezsgőkádra van pénz akkor a villanyász tervezővel alkudozik a tulaj hogy biztos kell-e az az egy fi relé a főelosztóba, régen se volt.
Ja, biztonsági öv, légzsák meg ABS se volt, szereljük ki azt is.
"külső gumiját hajlítás közben akkora erővel szorítod hozzá a csőhöz (ha tudod), hogy a külső gumi ne csússzon el egy millimétert sem a csövön hajlítás közben (próbáld ki a dolgot szorítással és anélkül is és meg fogod érteni, hogy miről beszéltem). "
elméletben én is tudom :), néha sikerül, néha nem. Olyat láttam még problémának korábban, hogy a hajlító idom + cső nem passzolt 100%-san, egy nagyon pici lötyögés volt.. akkor meg már a ráncosodás automatikusan indul.. olyasmire gondoltam egyébként, hogy van egy kéziszerszámod megfelelő matricákkal, és bedugod a csövet, melegít és hajlít, és legyártasz egyszerre mondjuk x db-t.. ha készen lehet már kapni, az a legjobb, legalábbis nekem, most..
Rákérdezek az átviteleseknél, hogy hagyjak-e inkább 2x45 fokot, mint a víznél, hogy a cső ne egyszerre törjön 90-t, és akkor ez sem befolyásolja a visszaverődést.