Tavaly szeptemberben ködben jártam a Lázbérci-víztárolónál egy társasággal. Akkor több méterrel mélyebben volt a vízszint az átlagosnál, a dédestapolcsányiak szerint az aszályos idő miatt. Remélem, azóta teleszaladt vízzel a víztároló!
Az alsó úton. Érdemes megnézni tingatinga második tavas képét, akkor milyen magas volt a víz, amikor ő ott járt!
Beséteáltunk a mederben a tavaly őszi partvonalhoz. Látni lehet a meder homokjába süllyedt kagylókat is.
Csak hogy teljes legyen a kép a közelmúltbéli változásokról lefotóztam a fullos vonat-végállomást a Fátyolvízesésnél:
1. az új vasútállomás a Szalajka-völgy felső végénél, a réten
2. az állatokat azért még nem tiltották ki mint a Gaja-völgyben :-)
Egy picit visszatérve az elmúlt hetek témái közül az útvonaljelző táblákra: a Lázbérci-víztározó bejáratánál láttam ezt az újnak látszó és igényes táblát, az már más kérdés hogy másképpen rögzítettem volna, nem szöggel a fára. Viszont megérezvén az új idők szelét 3km/h-val számol, és a km is pontos szerintem, így az idő is.
Az Északi-Bükk környékének egyik nagyon szép látnivalója, a térség horgászparadicsoma a Lázbérci-víztározó.Kellemes sétát lehet itt tenni, csend, nyugalom, horgászok, bográcsok, természet minden van és még kéktúra szempontjából is érdekes lehet.A víztározó építésének kezdete előtt (1967) Dédestapolcsánytól egy kanyargós kis aszfaltúton haladt a kéktúra Upponyig a Bán-patak völgyében. Ezt a kis utat a kialakuló tó részben ellepte, nagyjából 1km-re Dédestapolcsánytól a régi aszfalt befut a vízszint alá a mederbe, majd Uppony előtt nem sokkal ismét szárazföldre ér. Érdekes, és kicsit fura látvány. A kéket a tó mellett akkor újonnan épült erdészeti útra tették át, amely ma sorompóval van elzárva.(Ennek ellenére óránként 4-5 autó biztosan elment rajta most is...)
Nem tudom milyen lehetett ebben a völgyben sétálni akkor mikor még nem létezett a tó, de az biztos hogy most ez a 4km-es szakasz Upponytól 'Tapolcsányig hozzátartozik a kéktúra legszebb látnivalóihoz.
'61, '75, és ma.További érdekességként érdemes megnézni az Uppony utáni útvonalat Putnok felé, az is teljesen más volt, érintette a Háromkő-bércet és a Köbölic-tetőt.
balra a mai, jobbra a régi út... ...amely végül belefut a vízbe
Bélapáton tényleg a hőség miatt tűnt nagyon soknak az aszfalt, semmi árnyék nincs így sikerült is leégni cseppet. A forglaom pedig tényleg szint enulla volt, főleg ha a hétfői siroki vm. -től a faluba be útvonlat veszem, ott már zavaróan nagy volt a forgalom de ugye az főút.
Azért remélem hogy a Gaja-völgy nem jut arra a sorsra mint Szilvásvárad... Nekem végül is nincsen bajom ez utóbbival sem, tökéletesen jónak tartottam mindig is egy családi sétára, de amit most hétvégén láttam az már némileg illúzióromboló.Valszeg nyertek egy vagon pénzt a fejlesztésre, amiből végül is tényleg szép lett sok minden amit általában infrastruktúrának hívunk csak éppen a völgy természetessége veszett kárba még jobban mindezzel. Vagyis leginkább azzal hogy a patak mentén az utat egészen a Fátyolvízesésig(!) leaszfaltozták. Ezt talán nem kellett volna. Amúgy a felújított állomások, az újjávarázsolt mozdony, a tájékoztató táblák, a kiállítások szépek, de az aszfaltért szerintem kár volt.
a szebbik részek (pozitívum még hogy a mozdony új, modern motort is kapott, nem csak lefestették pirosra)
Függetlenül attól hogy a jelenlegi útvonal teljesen jó így, nem rossz ez az ötleted sem! Egyszer mi már családdal átgyalogoltunk ezen a kis aszfaltúton a Szomjas Csukától az apátságig, útba ejtve a régi mészkőbányát, egészen szép út ez is, szép kilátásokkal a Bélkőre, igazából nagyon megfelelne a kéktúrának is. Ha mondjuk a vasútnál lévő bélyegzőt áttennénk az apátsághoz (úgyis azt ábrázolja stilizálva) akkor csak át kéne sétálni a Lak-völgyi tóig, a 'Csukához, azt úgyis kár kihagyni, és ott is van egy gumis pecsét, (vasárnapi helyzet szerint megvolt, nyitvatartás 11-21.), nem kéne az a nagy kitérő Bélapátfalvára. Mindkét út aszfalt ugyan, de ez utóbbi rövidebb, hangulatosabb és forgalom szinte nulla. Mindettől függetlenül ha jól tudom az apátságnál ma is van egy gumis pecsét, bár ebben nem vagyok biztos...
Egyébként régen a kék jóval zöldebb utakon ment errefelé, a Telekessy e.h.-tól egy éles kanyarral egyből nekivágott a Bélkő hegy csúcsának, és valahol az Ördög-hegy alatt a Zöld-rétnél "találkozott" újra a mai kékkel. Ez még akkor volt mikor a Bélkő hegy teljes pompájában leledzett, kb 100 méterrel magasabban volt a csúcsa mint ma, ha minden igaz ez a '60-as évek közepéig volt így.
az 1961-es füzetben még (majdnem) felment a kék a Bélkő tetejére
Minden pecsét OK, Szarvaskőn reggel a tulaj picit panaszkodott hogy nincs forgalom.
A tűző napon megfogalmazódott bennem mennyivel kényelmesebb lenne ha a régi fémpecsét az apátságnál lenne és onnan a tóhoz lehetne rögtön menni, de ez csak a hőségben való aszfaltozás miatt volt :)
Köszönöm szépen, vágigjártam. Más mint az OKT, de itt is vannak szépségek. A beszámoló készül, néhány héten belül felteszem a szokott helyre. http://www.hadidoki.ini.hu/
Hasonló mezőgazdasági területen sok felé előfordul, hogy ősszel vagy tavasszal elszántják az utakat de aztán újra kitapossák a gépek. A Felsővadásznál jelzett úton amikor arra jártam mindkét oldalon napraforgó volt a gépeknek könnyebb az ilyet egybe szántani de akkor szépen el tudtunk menni a jelzés szerint mindkét helyen.
Szerintem a hivatalos, jelzett és járható utakat valahogy összhangba kellene hozni még a felmérés előtt. A túrafórum leírásai szerint a csereháti különösen kritikus rész, épp az ilyen problémákra próbáltam utalni néhány nappal ezelőtt...
Egyáltalán: mi számít hivatalos OKT útvonalnak ilyen esetben? Ami fel van festve, ami a térképen/füzetben van, esetleg van vmi speciális nyilvántartás az MTSZ-ben? Ezek ugye egybe kéne hogy essenek, de épp a csereháti példád mutatja, hogy nem minden esetben van így.
akkor mátraházáról indulok, úgy már elégnek kell lennie. Cserepeskőtől ha lemegyek szilvásváradra, vagy felsősárkányba onnan még haza tudok buszozni bánkútról már nem.
kicsit megzavarodtam most, mert a füze tés a netes pecsét fórum más távokat ír, ha a füzet szerint a Kékestető - Hármashatár - Sirok - Rozsnokpuszta - Szarvaskő - Telekessy vh - Bélapátfalva - Csereepskői bg. táv meg van 60 km a másik nyilvántartó csak 55-öt ír, most akkor mi a mérvadó?
Az idén szeretném elkezdeni az OK-t és ehhez keresek társat/társakat. A tervem, hogy a Hollóháza-Velem irányban csinálom meg. Persze nem egyben, mert arra sajnos nincs lehetőségem, (pedig az volna az igazi!) de hogy a lehető legjobban megmaradjon a "végigjárás" érzése, mindig ott fogom folytatni, ahol alőzőleg abbahagytam.
És még egy fontos dolog, hogy "hátamonaházam" megyek, vagyis minimálkomfortos túrát tervezek. Ha valakit érdekel a dolog, írjon a pegan@chello.hu e-mail címre.