A csirikaváknál pl. az orr levágása volt szokásban. Mivel a férj nősülés után a feleség családjához kapcsolódott, a férj eredeti családja erőforrást vesztett. Ezért ha az asszony hűtlennek bizonyult, a férj tartozott annyival a saját családjának, hogy ilyen módon megtorolja a dolgot, még akkor is, ha szíve szerint inkább más talált volna ki büntetésül.
Én szívesen olvasom a hsz-eidet. Érdekel egyébként az erdővidék is, talán csak egy kicsit másképp foglalkozom vele. A "bandolier bag" különböző változatairól vagy a mohawk bébihordozó történetéről tudnék írogatni, de nem hinném, hogy bárkit fellelkesítenék vele.
Olvastad Haraszty Ágoston útleírását? 1840 körül írta, és szerintem nagyon érdekes. Régi magyar világjárók vagy valami ilyesmi a kötet címe, amiben olvastam.
Csak egy tipp: a tesóm kislánya sokáig nem szerette nézni a szomorú részeket, át kellett neki ugrani. Egyébként ennek a dalnal a magyar szövege szerintem még sokkal szebb.
Bár tudom, hogy a prérivel ellentétben a keleti erdővidék népei nem igazán érdeklik a topiktársakat, de némi internetes kutatással megfejtettem a szaszkvehannokok (Susquehannock) rejtélyét.
A szaszkvehannokok népessége a XVII. sz. végére a hódháború és a járványok következtében az eredeti tizedére csökkent, kb. 2-3 százan maradhattak, akik egy Conestoga nevű faluba költöztek és a XVIII. sz. elején az angol gyarmati hatóságok védelme alá helyezték magukat.
Innen kezdve a forrásokban nem Susquehannocknak, hanem Conestoga-indiánokként tüntetik fel őket a falujuk neve után.
Az angol védelem ellenére a létszámuk tovább csökkent és a század közepére száz fő alá csökkent.
Az utolsó Conestoga-indiánokat, vagy mondhatni az utolsó szaszkvehannokokat 1763. tavaszán a Paxton-fiúk nevű félkatonai szervezet mészárolta le, bosszúból Pontiac főnök indián harcosainak sikeres támadásáért.
Szóval ezek a Paxton-fiúk is, ahhoz nem volt bátorságuk, hogy Pontiac kegyetlen és harcias ottawa, wyandot, mingó vagy seneka harcosait támadják meg, helyette lemészároltak egy békés, földművelő indián falut....
No comment.
Különben meg korábban rosszul írtam, nem a szaszkvehannokokat nevezték a XVII. században fekete mingóknak, hanem az iríket, a szaszkvehannokok a fehér mingók voltak.
Ezek az elnevezések azonban csak a XVII. sz. végéig éltek, hiszen az irík gyakorlatilag beolvadtak az iroki Öt Nemzetbe, a szaszkvehannokok maradékai pedig Conestoga név alatt éltek tovább.
A XVIII. sz. második negyedében aztán a mingó elnevezést az Ohio felső folyásához vándorló seneka, cayuga, wyandot és egyéb iroki-leszármazottak öröklik meg, mint azt már korábban írtam.
Wake up in the morning And I raise my weary head I got an old coat for a pillow And the earth was last night's bed
I don't know where I'm going Only God knows where I've been I'm a devil on the run A six gun lover A candle in the wind, yeah!
When you're brought into this world They say you're born in sin Well at least they gave me something I didn't have to steal or have to win
Well they tell me that I'm wanted Yeah, I'm a wanted man I'm a colt in your stable I'm what Cain was to Abel Mister catch me if you can
I'm going down in a blaze of glory Take me now but know the truth
I'm going out in a blaze of glory Lord, I never drew first But I drew first blood I'm no one's son Call me young gun
You ask about my conscience And I offer you my soul You ask if I'll grow to be a wise man When I ask if I'll grow old [ Lyrics from: http://www.lyricsfreak.com/b/bon+jovi/blaze+of+glory_20022188.html ] You ask me if I known love And what it's like to sing songs in the rain Well, I've seen love come I've seen it shot down I've seen it die in vain
Shot down in a blaze of glory Take me now but know the truth
'Cause I'm going down in a blaze of glory Lord I never drew first But I drew first blood
I'm the devil's son Call me young gun
Yeah!
(Slide solo)
Each night I go to bed I pray the Lord my soul to keep No, I ain't looking for forgiveness But before I'm six foot deep
Lord, I got to ask a favor And I'll hope you'll understand 'Cause I've lived life to the fullest Let the boy die like a man
Staring down the bullet Let me make my final stand
Shot down in a blaze of glory Take me now but know the truth
I'm going out in a blaze of glory Lord I never drew first But I drew first blood
I'm no one's son Call me young gun I'm a young gun, yeah!
Attól függ, hogy hány éves kortól számít az ember öregnek! :-)
Amúgy, igen, éljen a '70-es-'80-as évek zenéje! (Bár, a '70-es években még nagyon kis gyerek voltam, úgyhogy azokat jórészt csak utólag hallottam lemezekről.)
"Nincs Víznek mi lett a további sorsa, kitagadták a törzsből?"
Szilaj Ló feldühödött barátai természetesen bosszúért kiáltottak. Szerencsére a főnök felgyógyulása sokáig tartott, így időközben a kedélyek némileg lecsillapodtak, és közvetítők által sikerült az ügyet véres leszámolás nélkül befejezni. Kankutya szerint az volt a nagy szerencse, hogy az ügyben nem csak a két egymásra fenekedő párt volt érintett (Szilaj Ló és barátai vs. Nincs Víz és barátai), hanem mások is (pl. a revolvert kölcsönadó Rossz Szívű Bika, Kis Pajzs, Kankutya), akik élesen kikeltek a további vérontás ellen, valamint Szilaj Ló három nagybátyja (Pöttyös Varjú, Hamu és Bikafej) szintén a béke pártján voltak. Így aztán végül létrejött az egyezség. Fekete Bölény Asszony visszatért Nincs Vízhez, aki ezután kártérítést fizetett Szilaj Lónak az okozott sérülés miatt: három jó lovat adott neki. Az ügy ezzel hivatalosan le volt zárva.
Szilaj Ló azonban nem tekintette lezártnak a dolgot. Amikor a két rivális egyszer véletlenül összefutott a Yellowstone-folyó vidékén, Szilaj Ló űzőbe vette ellenfelét, aki csak úgy tudott előle elmenekülni, hogy átúsztatott a vízen. Levonva az incidensből a tanulságot, Nincs Víz családostul délre költözött, a Vörös Felhő Ügynökségre.
Igen is meg,nem is. Ma már ez nem válik annyira külön. Sőt számomra régen sem.Hallgasd meg a Beatles néhány régi zenéjét
( Eleanor rygbi stb.)--------nekem ez is "komoly zene",és nem csak a szinfónikusok miatt. Vannak ma is gyönyörű rock-os melódiák,mint pl. az általunk ide linkelt klippek ,amit persze első sorban a szövege és a képek miatt osztottam meg veletek ,így aztán úgy érzem,hogy nem is annyira off...
Nos, szerelmi ügyekben a nők találékonysága felülmúlhatatlan. Nyilván a férj távollétében tudtak leginkább sort keríteni titkos szerelmi légyottokra. Szilaj Ló is akkor szöktette meg Nincs Víz feleségét, amikor a férj éppen távol volt. Mire hazatért, a sátra üres volt, feleségének hűlt helye, a gyerekei pedig a rokonoknál dekkoltak. Mivel Szilaj Ló már hetek óta kerülgette a feleségét, nem volt szükség nagy kombinációs képességre ahhoz, hogy kitalálja mi történt. Összetrombitálta a barátait, aztán hajrá a szökevények után.
Először Latin-Amerikáról. Jelentős számú indián kisebbség (Bolíviában többség) főleg a Középső Andok országaiban él. Ezek bonyolult társadalmak, és én nem is szeretnék semmi okosságot mondani, talán csak egy kedves ismerősöm élményét, aki többször és komoly szociális ügyekben járt Peruban - vidéken. Azt mondta, képzeljek el egy nagyon szegény cigánytelepet. Aztán csináljak belőle képzeletben egy országot. Vajon okoz-e problémát az alkohol és a drog? Már a gyerekeknél is.
A figyelmedbe szeretnék ajánlani egy 2008-ban megjelent tanulmánykötetet, a tanulmányok letölthetők. Letenyei László Etnikum és hatalom az Andokban című tanulmánya - bár nem ma írta - számomra különösen érdekes volt, mondjuk nem pont a te kérdésedre ad választ, inkább az általános viszonyokra.
Észak-Amerika. Amit írsz, az úgy van. És még lehet fokozni.
Egy részlet Richard Twiss (lakota)Wiconi International nevű szervezetének három évvel ezelőtti "férfi programjából":
Tények:
Az őslakos férfiak közt aránytalan mértékű az alkoholizmus, a drog addikció, a szív- és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség gyakorisága, és nagyon sokan szenvednek gyermekkori szexuális bántalmazás hatásaitól. Ezek a terhek szerencsétlen módon befolyásolják a foglalkoztatási esélyeket is. Családjaik eltartása nagyon nagy anyagi terhet ró rájuk, mindezeken túl a felsorolt okok miatt gyakran korán meghalnak, árván hagyva gyermekeiket. A metamfetamin-használat emelkedőben van a rezervátumokon, miközben kevés forrás áll rendelkezésre ezeknek a problémáknak a kezelésére.
Ha az őslakos férfiak átküzdik is magukat azon a rengeteg akadályon, ami az oktatás és a foglalkoztatás területén hátráltatja őket, még mindig ott állnak az évszázados rasszizmus és kulturális alárendeltség gátjai. A problémák kétségbeesést okoznak, a kétségbeesés pedig reménytelenséget.
Remények:
Az őslakos férfiak gyakorlatilag kiaknázatlan forrást jelentenek a társadalom számára. Mi hiszünk benne, hogy az őslakos férfiak képesek és (ha megkapják a lehetőséget) jelentősen hozzá is fognak járulni nem csak saját indián közösségeink, hanem az utánunk jövő teljes nemzedékek túléléséhez és jólétéhez. Mi a Wiconinál nem gondoljuk, hogy célba tudnánk venni valamennyi társadalmi és gazdasági problémát, de személyes tapasztalatból megértettük, hogy a lelki fejlődés és a lelki egészség a gyógyulás és a remény legfontosabb tényezője. Hiszünk abban, hogy férfiak számára készített programunkkal segíteni tudjuk őket abban, hogy szembenézzenek az előttük álló akadályokkal és kis lépésenként haladjanak előre.
A kisfiúk gyakori szexuális bántalmazása olyan tabu téma, amit ilyen egyszerűen csak egy indián mondhat ki. Általában a bentlakásos iskolák örökségének szokás tekinteni, ami eléggé logikus gondolat.
Richard egyébként részt vett a 73-as Wounded Knee környéki eseményekben is, tehát épp a hatvanas években volt gyerek. Lelépő, alig ismert apa, részeges és bántalmazó mostohaapa, költözés a rezervátumról a városba, majd vissza, majd újra el. És azt mondja, az ő gyerekkora tipikus lakota gyerekkor volt.
Mivel folyamatosan kapok imatémákat San Carlos, White River és Peridot baptista apacs közösségeiből, tudom, hogy ott is ugyanez a helyzet. Nem az éhenhalás a veszély, hanem a fiatalok öngyilkossága. White Riverben állítólag 13-szoros a gyakoriság az átlaghoz képest.