Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

GalloG Creative Commons License 2011.01.12 0 0 8039

Ez a hír egy oldalról vicces, mert nem győzik egymást túllicitálni. Más oldalról valóban van értelme (ha eltekintünk a mechanikai és vezérlési bonyolultségétól és az előállítási költségtől), mivel minél inkább egy (optimális) fordulaton lehet tartani a motort, annál jobb lesz az átlagos hatásfoka, kedvezőbb a fogyasztása és az emissziója.

 

A nagy teherautókban, kamionokban nem véletlenül van 12-18 fokozatú váltó. Az a cél, hogy a motor fordulatszáma minden terhelési- és sebesség-viszony esetén az optimális (és igen szűk) tartományban lehessen, így érve el a legjobb fogyasztást. De ott van hely a sok fokozat kivitelezésére.

Előzmény: gallo (8037)
GalloG Creative Commons License 2011.01.12 0 0 8038

Nem vagyok én kémikus vagy kenőanyag-mérnök! :-)

 

A legtöbb ma kapható olajra úgy van írva, hogy "GM Dexron II, ZF-TE 11/11A/11B, ..."-nak felel meg. Szóval a különbség nem tudom mi, de nem lehet grandiózus, ha a mai DxII olajok ennek mindnek megfelelnek egyszerre.

Előzmény: jacquesDave (8036)
gallo Creative Commons License 2011.01.12 0 0 8037
jacquesDave Creative Commons License 2011.01.12 0 0 8036

Szia Gallog!

 

A Dexron II (ZF TE-11B) és a 11A-s olajok között mi a különbség?

 

Dave

Előzmény: GalloG (7997)
MM. Creative Commons License 2011.01.12 0 0 8035

akkor szerintem nincs nagy baja, az én váltómnál is ha odalépek megnő 500al a fordulat... csak az a kérdés miért torpan le a kocsid... nem feltétlenül mondanám hogy váltóhiba bár én nem vagyok ebben szakértő.

Előzmény: torc (8034)
torc Creative Commons License 2011.01.12 0 0 8034

Kb. 4000.

Az érdekes az, hogy a fordulat felugrik 4500-ra, viszont nem indul meg a kocsi és a fordulatszám sem emelkedik, csak gázelvétel majdismételt gázadás után.

Előzmény: MM. (8011)
GalloG Creative Commons License 2011.01.12 0 0 8033

Hát az nekem is megfelelne, de még ritkább itthon mint a kocka Blazer, és a három nagy amerikai körül a Ford-hoz a legdrágább minden. Megaztán nem vagyok benne biztos, hogy volt belőle dízel, pedig nekem az kell, V8 dízel fan vagyok.

Előzmény: MM. (8031)
MM. Creative Commons License 2011.01.12 0 0 8032

a BMWnél a nívó és a töltő ugyanaz.. igy pumpaval kell felfelé betölteni..

és egy bizonyos hőfoknál kell kifolyatni a felesleget, ennyi a nehezítés a tiedhez képest.

Előzmény: VÉNYOLC (8021)
MM. Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8031

Nekem elég lenne egy régi Ford Bronco I. megemelve és brutális kerekekkel, és természetesen 3 sebességes automatával:D

Előzmény: GalloG (8026)
VÉNYOLC Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8030

Akkor a Merci király!

Előzmény: GalloG (8025)
VÉNYOLC Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8029

Tutibiztos? Meglesném a munuáljukat... ( az enyémről is "csak" én tudtam)

Előzmény: GalloG (8027)
VÉNYOLC Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8028

Chevrolet Caprice 5.7 V8.

Előzmény: GalloG (8026)
GalloG Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8027

Jó esetben (pl. AL4) szól, hogy cseréld. De pl. az új AM6 (C5, C6, 407, stb.) úgy lifetime fill, hogy nem szól soha, hogy cseréld, mert nincs ilyen funkciója...

Előzmény: VÉNYOLC (8024)
GalloG Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8026

Nekem is! Chevy Blazer K5, 6.2 V8 dízel. Persze automata.

Előzmény: VÉNYOLC (8023)
GalloG Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8025

A Mercinél úgy oldják meg a mai napig, hogy minden maradt a régiben, cserélős az olaj (sőt, általában a konverteren is van leereszrő csavar!), nívópálcás az ellenőrzés. De a nívópálca szerviz szerszám, a vezető cső a kocsiban le van dugózva, és olyan spirál alakú, hogy nem igazán lehet semmit beledugni az előbb említett célszerszámon kívül. Így egyszerű is, de otthon se tudod szerelni, egyszerre.

Előzmény: MM. (8018)
VÉNYOLC Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8024

"Meg valóban, a modernebb mechanika, tudományosabb olaj kitolja a csere-periódust. Nade 20-30-60e km-ről végtelenre?"

 

Mint ahogy te is írtad, majd szól gép, ha a csere esedékes, tehát senki sem mondta, hogy soha. Elméletileg:)

Előzmény: GalloG (8022)
VÉNYOLC Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8023

Mit vársz az amcsiktól, elavult nyomórudas vényolc-as motorok, ósdi automata váltók....:)))

 

( bár ha addig élek is, lesz egy olyanom:)

Előzmény: GalloG (8022)
GalloG Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8022

Én ezt mind értem és megértem. Meg így is van. De a szűrő nem azért nem cserélhető, és az olaj nem azért élettartam feltöltésű, mert a technika ezt megengedi. Hanem azért, hogy elromoljon és ki kelljen dobni. Igaz ez a "modern" kézi váltókra is, sőt azokra még régebb óta mondják, hogy olajcsere-mentes, mint az automatákra. Ezeket a kocsikat már régen nem 20-30 évre tervezik, azt az 5 évet vagy 200e km-t meg váltóolaj-csere nélkül is kibírják általában. Ha meg valaki tovább megtartja, az a gyártót nem igazán érdekli, majd vesz rá másik váltót a fanatikus gazda. Itt minden a pénzről szól. A gyártó pénzéről.

 

Ugyanis modern olaj ide, szintetikus előállítás oda, a Te (és sok más féle) váltódban is kopik a lamella meg a tömítés, mert továbbra is nagy mechanikai terhelés alatt nyit-zár-tömít. Az pedig bekerül az olajba, és válogatás nélkül viteti magát mindenfelé ásványi és szintetikus olajjal egyaránt. Bár képzettségem ilyen téren semennyi nincs, szerintem a szintetikus olajok is inkább a jó hőháztartás és a hőmérséklettől független viszkozitás miatt kellenek, semmit a hosszú (olaj)élettartam miatt.

 

Meg valóban, a modernebb mechanika, tudományosabb olaj kitolja a csere-periódust. Nade 20-30-60e km-ről végtelenre?

 

Azért az elgondolkodtató, hogy a buta amerikaiaknál a mai napig a legtöbb (ott, vagy kifejezetten oda készülő) autóra elő van írva az automata váltó olajcsere, nagy átlagban 60e km-ként, de sok-sok fórumon olvastam, hogy a valóságban 30e km-ként cseréltetik inkább. Pedig ott sokkal nagyobb kultúrája van az automatának, így így sokkal több helyen és sokkal olcsóbban javítják, mint itt, Európában. De valószínű behajítanák a kereskedés ablakán a rossz váltót, ha kiderülne, hogy azért romlott el, mert nem cserélték benne a hivatalosan nem cserélendő olajat :-)

Előzmény: VÉNYOLC (8016)
VÉNYOLC Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8021

Nívópácán abszolút nem lehet belőni decire pontosan szintet. Vagy legalábbis sokkal macerásabb mint a másik módszer. Én meg öntök bele fél liter olajat, és a fölösleget leengedem a váltó aljá elhelyezett csavarral, ami egy "nívócső" aljában van.( gyári előírás szerint) Ennyi:))

Előzmény: MM. (8020)
MM. Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8020

a nívopalcan is legalabb olyan pontosan belet lőni, de nem ömlik a nyakadba az olaj:D azért felfelé mindig is nehezebb volt tölteni mint lefelé...

szerintem csak azért nincs nívó hogy ne akard otthon szerelni, egyszerűbb szerelőket már megfélemlít egy ilyen bonyolult feltöltési eljárás.. de ha megvan a váltó manualja és azt követed precízen meglehet csinalni otthon is.

Előzmény: VÉNYOLC (8019)
VÉNYOLC Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8019

Az én váltóm manuálja azt írja, hogy +/- 1 deci olaj rendellenes működéshez vezethet. Talán azért nincs az enyémen se nívópálca, hanem " bonyolult" ellenőrzési rendszer.

Hogy miért lehet ilyen kicsi a tűrés? Nemtom, de elképzelhető, hogy a túl sok olajat nehezen melegíti fel/hűti le a hőcserélő, a túl keveset, meg hamar megégeti, szvsz.

Előzmény: MM. (8018)
MM. Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8018

Igy se kell szervizbe vinni hogy kicseréld, csak megnehezítik a munkát, van egy belső pereme a betöltőnek amig tölteni kell és egy bizonyos hőfoknál kell szintbe lennie..

az enyém black plate-es szóval akkor cserés fajta.. asszem Shell LA-2634es a gyári olaj..

én Valvoline Maxlife ATFet tettem bele, ez megfelel az LA2634nek és az LT71141nek is, és full szintetikus...

Előzmény: GalloG (8017)
GalloG Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8017

A nívópálca megléte vagy hiánya semmilyen összefüggésben nincs a gondozással vagy -mentességgel! Sok váltóról lehagyják a nívópálcát, hogy muszály legyen szervizbe vinni ellenőrzésre/cserére/utántöltésre.

 

Érdeklődésem kielégítése miatt ránéztem: a 18 éves, tehát 1992-es BMW kocsikba 16 (tizenhat) féle váltó lehetett (gondolom motortól és kasznitól függően). Főleg ZF és GM gyártmányok (meg 1-2 egzotikus márka), ezen belül eredeti vagy BMW típusjelzéssel. Az egyik fele cserélendő olajos (általában "black plate"), a másik fele "lifetime fillup" (általában "green plate"). Utóbbi jellemzően Esso LT 71 141 olajjal. De ez sem 100%, mert van, amelyikben ilyen olaj van, mégis cserélni kell. A többiben Dexron III besorolású vagy Shell, ETL, Apollooil, stb. egyedi (cserélendő vagy nem) olaj van. A pontos csere-periódus (km-re) sajnos nem derül ki, most tudtam meg azt is, hogy a BMW nem km számot ad meg szerviz intervallumra, hanem csak "oil service", "inspection 1" és "inspection 2" van (gondolom a kocsi ezeket kijelzi, ha eljön az ideje). Automata váltó olajcsere (amelyiknél kell) a legutóbbinál (azaz "inspection 2") esedékes.

 

Érdekesség, hogy a kézi váltókba (típustól függetlenül) minden második "inspection 2" esetén kell olajat cserélni.

 

Szóval csak akkor biztos, hogy gondozásmentes (a gyár szerint) a váltó, ha pontosan utánanézel váltótípus alapján.

 

 

De ettől függetlenül maga a csere szükségtelensége a hülyeség, akármilyen űrtechnika olajat tesznek bele. Az automata olaja munkaolaj és kenőolaj egyben. Mint ilyen, nagyon nagy igénybevételnek van kitéve. Ha ez nem lenne elég, akkor a váltó működése során keletkező lekopott fém és egyéb szemcsék mind bele kerülnek, amit a szűrő egy ideig begyűjt, de van olyan szemcseméret, ami átmegy rajta, és van olyan sok km, amikor megtelik, érdemben csökkentve a felszívható olaj mennyiségét. Akár a túl sok, olajban úszó szemét, akár a túl kevés felszívott olaj tönkreteszi a váltót. Így véleményem szerint hülyeség, hogy élettartam feltöltés, és felelőtlen, aki nem cserélteti az akármilyen automata váltójában az olajat valami periódus szerint. Egyszerűen azért, mert az olaj elhasználódik.

 

Hallottam olyan esetet, hogy "tönkrement a váltó az olajcseréltől". Na ez azért hülyeség, mert leengedték a (már rossz váltóból a) besűrűsödött 1000 éves olajat. A friss, sokkal hígabb olaj meg simán ömlött át azon az elkopott belső tömítésen, amin az elszurkosodott, sűrű addigi még nem. Így elment a nyomás, vele a hajtás. Tehát nem a friss olaj, vagy a csere tette tönkre a váltót, hanem annak túl sokáig halasztása. De az átlagember azt veszi le, hogy a csere tönkretette...

Előzmény: MM. (8015)
VÉNYOLC Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8016

Szia Gábor!

 

Elérkezettnek látom az időt, hogy belepofizzak én is:) Azt előre mondom, hogy "iszom szavaidat":) 99%-ban általában, csakúgy mint most is. Mintha én mondanám:))

De, már a múltkori, amúgy igen tanulságos olajcserés hozzászólásodnál is akartam jelezi 1-2 "apróságot". Akkor elfelejtettél megemlékezni azokról a váltókról amikben nem lehet szűrőt cserélni. Ezeket élettartam oljjal töltik fel. Mivel nekem is ilyen van, én sem tudok mit kezdeni, de az olajat én is már lecseréltem.

De inkább arra szeretnék rávilágítani, amiről igen kevés szó esik, hogy ezekben a váltókban( na jó, az AL4-ben biztos) sárga színű szintetikus olaj van, szemben a piros dextron ásványi olajokkal. Meg ha esetleg feltételezzük, hogy az évek folyamán jobb a gyártási minőség, akkor elképzelhető a nagyobb olajcsere periódus szvsz. Így van ez a motoroknál, is fejlődtek a motorolajak, fejlődtek a motorok, kitolódtak a cserepriódusok. Milyen hülyén nézne ki egy HDi-ben a 7500-as olajcsere, mint a 20 éves 1,9D-ben, nem? Tudom, most jön az élettertam téma. Igen elhiszem, ha sűrübben cserélik mind a váltó mind a motorolajat, akkor megnől az élettartama, de azért vannak észszerű határok.

Amúgy az én váltóm -mint már írtam korábban- jelzi az olajcsere esedékességet, talán nem olvastad, pedig vártam rá reflektálást. Sőt a szintellenőrzést is 60e km-enként írja a manuál.

 

Már tudom milyen válaszok fognak jönni,( mástol) ezért mégegyszer leírom: nem vagyok olajcsere ellenes, DE.... :))

 

 

Előzmény: GalloG (8013)
MM. Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8015

nem hogy 5 éve, a 18 éves BMWmen is gondozásmentes, nívópálcája sincs szerencsétlennek... szerintem már előttem is lecserélhették az olajat, de mikor én megvettem eléggé kávé színe volt már igy én is cseréltem a szűrővel együtt, remélem meghálálja..:)

Előzmény: GalloG (8013)
GalloG Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8014

Ilyen irányú hallomásom nincs (tapasztalatom meg nem is lesz, mert nem tervezek VW csoporttól származó autót birtokolni). Viszont olyant több DSG-s tulajtól hallottam, hogy eléggé letaglózó a 2 motorolajcserénkénti váltóolaj csere költsége, valamint a kuplungtárcsák elkopásakor azok cseréje. Pontos árakat nem tudok, és itthon mindenki úgyis sír. De szerintem érdemes utána nézni időben, nem csak akkor, mikor már a garázsban áll a DSG-s kocsi.

Előzmény: raider (8012)
GalloG Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8013

Ez elvileg igaz. Az automata váltók azért elég jól kitalált szerkezetek, sokat bírnak. Ráadásul felépítésük, működésül miatt mechanikusan elég nehéz túlterhelni (max termikusan, és megég az olaj).

 

Viszont itthon 10-ből minimum 9 automata tulaj a "mikor volt az utolsó váltó olajcsere?" kérdésre a "nem is tudtam, hogy abban is kell", "nem tudom", "abba nem kell" válaszokat adja. Ez nagyjából mutatja a gondoskodást, ami nélkül viszont jó, ha 150 ezret elmegy. Ezen felül az új (értsd 5 évnél fiatalabb) automatákra általában az van megadva, hogy gondozásmentes, élettartam feltöltéssel. Ez így is van, csak nem kötik a tulaj orrára, hogy a tervezett élettartam a csere nélküliséget beleszámolva 150-200e km. Persze, ha az előírást megszegve cserélgetik benne az olajat, akkor ezek is elmehetnek 300-500 ezret nagygenerál nélkül, de az a tulajon kívül senkinek sem érdeke. Ez általában ki sem derül, mert az első tulaj nem tartja meg addig, a második-sokadik pedig a fent említett 9-be szokott tartozni, és ha megáll a váltó, akkor az előző tulajok hanyagságának tudják be és kész.

 

A nagy, luxuskategóriás autókkal pedig az a baj, hogy vagy rengeteg km van bennük (így a nagyon jó váltó is elhasználódott már), vagy kevés a km, mert visszaállították, és az előző igaz arra is. Mindenki gondolkodjon el, hogy ha vesz 25-30 millióért egy autót, akkor eladná-e 100e, vagy akárt 150e km után? Úgy, hogy ugye ennyinél még újszerű, hibátlan. Pláne úgy, hogy ezeket utazásra veszik, nagyon kevés idő alatt belepörög az a km futás, nem családi Astra-s 10 ezer km/év sebességgel. Ezt persze mindenki tudja, de mégis hisz benne, hogy pont az az egy valós km-es, ami kiválasztott magának, és gondoskodtak róla, karbantartották, nem taposták soha.

Előzmény: saválló (8007)
raider Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8012

Egyébként ezek az új DSG-s váltók és társaik élettartam szempontjából (és egyéb hasonlókból) nézve milyenek, van valami infótok?

Előzmény: GalloG (8005)
MM. Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8011

és ha normálba mész 2-ba 60-70el mennyi a fordulat?

mert lehet csak a wandler slip je nő meg a terhelésre.

Előzmény: torc (8010)
torc Creative Commons License 2011.01.11 0 0 8010

Sajnos nem quattro, de van rajta chip.

 

3.-ban odalépve 2-be visszakapcsol majd ott történik ez a jelenség. Ha jól emlékszem 4500rpm-re pörög fel. A sebesség kb 60-70km/h, de ez csak tipp.

Előzmény: Templomegere W123/220D (8009)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!