Ez a fórumot Testaccio Rabja az alábbi sorokkal indította 2002. februárjában:
Ki szereti nálam jobban Rómát? A rómaiakon kívül ki ismeri nálam jobban Rómát? És kit gyötör nálam jobban az, hogy mégsem ismerem igazán? Ki vágyik nálam jobban Rómába? Ki akarja mindenét pénzzé tenni, hogy hosszabb időre mehessen? Ki ír könyvet Rómáról Vagy ha nem ír, ki beszél magában állandóan Rómáról? Ki őrült bele Rómába nálam jobban? Ki indul mindennap hajnalban? Kinek van kedve nálam is Róma-őrültebb lenni? Ki írna ide Rómáról? (Háromnapos turisták kíméljenek, bár a jobb kérdésekre nekik is felelek.)
Szeretnék ennek szellemében itt csak történelemről, épületekről és szobrokról, kertekről és szökőkutakról mesélni, és hallgatni mások élményeit.
Természetesen egy utazásnál fontosak a gyakorlati tanácsok is, ezért indítottunk egy másik fórumot Utazási tanácsok Rómába utazóknak címmel, ahol felteheted kérdéseidet közlekedéssel, szállással, belépőjegyekkel és hasonlókkal kapcsolatban.
Segítségedre lehet ebben a kereső is, illetve a fórummal szorosan összekapcsolódó http://roma-szenvedely.eu/ oldal, ahol rengeteg infót találsz.
Tartsd tiszteletben a topiklakók kérését, és szívesen látunk mindkét fórumon:)
Az útvonal visszafordul és a Via de Giubbonari vezet a Campo dei Fiorira. A 6-os a 16. sz-i Palazzo dall'Onda. A S Barbaradei Librai templom 11sz alapítású, de most barokk. Kis elágazás visz a a Palazzo del Monte di Pietahoz, amely a hasonnevű téren áll. A térre néző homlokzat 17sz eleji, a Via S Paolo alla Regolara néző pedig már a 18. sz. közepén készült.
Campo dei Fiori, a téren tartottak futó és lovas versenyeket ( a palio szót használják) és kivégzéseket. Giordano Brunot 1600 02.17.-én égették meg máglyán. A szobra 1887-ben készült, a pápák vatikáni fogsága idején ez is egy súrás volt ( Off. Most láttam a Végzet hatalmát, Verdi is odaszúrt az egyháznak, gondosan elválasztva a hitet és Istent az egyháztól) 1869-ben költöztették ide a piacot. A tér Venus Vinitrice templomának helyét foglalja áll, a templom Ponpeius színháza mellett állt. A Fiori névre két magyarázat is van. Az egyik szerint Flora Pompeius szeretője volt. A másik szerint, amikor a középkorban a tér nem volt lakott, csak virágos mező volt itt.
A tér keleti sarkáról nyílik a Piazza dei Biscione, amely a könyv szerint még megőrizte eredeti "római" karakterét.
Ahogy öregszem, egyre inkább kedvelem a barokk művészetet.
Kicsit száraz a könyv, néha kifejezetten telefonkönyv, de egéri a fáradságot a végigböngészés. Nyelvileg is sokat fejlődtem.
Off
Amióta rászoktam a budapesti sétavárosnézésekre, tudom hogy még itt is rengeteg gyönyörűség van. Még annál is sokkal több, mint amennyit gondoltam. Akkor mennyi lehet Rómában???
Az Igazságügyi Minisztérium keleti oldalát a forgalmas Via Arenula határolja. 1886-88 -ban létesített utca, a ponte Garibaldiig ami átvezet a Trastevere negyedbe. Az útvonal visszafordul a S Carlo ai Catinari templomhoz, amelyet a 17.sz elején a barnabita rend számára Borromeo Szt. Károly tiszteletére emeltek. Ebben a templomban is a század fontos festőinek művei találhatók. A homlokzat belső falán Mattia Preti, a kupolában Domenichino alkotásaival. A templom alatt régészeti terület, isz 1 sz-ból származó ninfeum, a növényi mintás mozaik maradványokkal.
A Palazzo Spada utáni szakaszon az utca a S Paolo alla Regola nevet viseli. A nagyon rövid szakaszon több barokk templom is található.
Az enyhén konkáv homlokzatú SS Trinita dei Pellegrini hosszan, 1560- és 1720 között épült .Bent a korszak jelentős művészeinek művei. A kupolában és a főoltáron Guido Reni, a bal hajóban Borgognone és Cavalier d'Arpino, a sekrestyében pedig Jacopo Zuccari képei láthatók.
Balra a 16. sz. Palazzo degli Specchi, alatta fontos ókori maradványokkal, amelyek egészen Augustus koráig nyúlnak vissza, valószínűleg üzletek voltak és a falaikat a középkorig használták. Az utca név adója a S Palolo alla Regola még antik alapítású templom. Mai formájában mozgalmas homlokzatú barokk. A könyv szerint az apostol római tartózkodása idején itt lakott, Péteri Pál viszont azt írja, hogy itt tartották fogságban. Szégyellem, de a belsejében levő képek és szobrok alkotóinak a nevét még sosem hallottam.
Az utca végén található 13. sz-i épületcsoport a Case di S Paolo. Oszlopos kapuzatán az oszlopfők még antik eredetűek.
Az utca végén az Igazságügyi Minisztérium monumentális épülettömbje, építése 1913-tól egészen 1932-ig húzódott, talán az első világháború miatt.
A minisztériumnál az útvonal északra fordul, az utca és az itt levő templom is a S Maria in Monticelli nevet viseli. Ez is egy antik eredetű templom, a 12. sz-ban felújították, mai homlokzata 18. sz-i. A főoltárnál 12. sz-i mozaikmaradvány, a Megváltó feje, Jobbra 14. sz-i feszület.
A Palazzo Farnese legszebb része a Galleria, ami egy kis 20x6m-es terem, Annibale Caracci mitológiai témájú freskóival. A grandiózus szalonban pedig a faliszőnyegek a Raffello Stanzak freskóinak másolatai.
Vicolo de Venti kis utca köti össze a Palazzo Farneset és a Palazzo Spadat. Az 1-es az elegáns Palazzetto Ossoli, a 5-9-es épületek pedig reneszánsz házak.
A Palazzo Spada az 1550 -es években épült, a névadó Spada kardinális 100 évvel később megvette és Borrominivel átalakíttatta. A homlokzat még az eredeti palotából származik. A földszint nagyon magas, fölötte 8 fülkében az antik korszak jelentős személyiségeinek szobrai ( Augustus, Ceasar, Traianus) fölötte pedig az ablakok között velük kapcsolatos feliratok. Középen a Spada család nagy címere. Az épületet 1927-ben vette meg az olasz állam és most itt az Államtanács székhelye. A könyv szerint az "a.carbone@giustizia-amministrativa.it" email címen lehet érdeklődni a látogatásról. Az udvaron stukkó és dombormű díszítések, fülkékben mitológiai figurák szobrai. Az udvar bal oldalán üvegfalon keresztül lehet látni a 9m hosszú Borromini folyosót, amelynek a hivatalos neve Galleria Prospettica.
Az udvar hátsó részén található a képtár, Galleria Spada. A könyv részletesen leírja termenként a képeket, a leírás alapján a manierista-barokk korszak erős másodvonala. Én márciusban az ingyenes héten láttam, nem tudtam lelkesedni. A képek több sorban egymás fölött, szorosan egymás mellett. Megszoktam már a "látogató barát " képtárakat.
Via di Monserrato. A 152-es a 16.sz. eleji Palazzo Ricci, homlokzatán freskó maradványokkal. A szekularizált S Giovanni in Ayno templom, 12.sz. alapítású de a homlokzata reneszánsz.
Az utca névadója a S Maria in Monserrato templom, amely eredetileg a katalánok és az aragónok nemzeti temploma volt. Most a spanyolok nemzeti temploma. A homlokzaton levő Mária és a gyermek szoborcsoport egy szikla előtt áll, ez szimbolizálja a Monserrat hegyet. Bent 3 síremlék az érdekes. Az egyik XIII. Alfonz, a Franco korszak előtti utolsó spanyol király, a jelenlegi uralkodó dédapja. Rómában élt száműzetéseben. A másik két síremlék két spanyol pápáé. III. Calixtus, ainek a déli harangszót köszönhetjük és a hírhedt Borgia pápa VI. Sándor. Mindkettőjük síremlékét 1883-ban hozták ide a Vatikánból. A mellette levő Collegio Spagnoloban 15-16. sz-i síremlékek, az egyik kardinális síremléke és mellszobra egyaránt Bernini műve.
S Girolamo della Carita. Girolamo= Jeromos. A legenda szerint 382-ben római tartózkodása idején itt lakott. A régi templomot sokszor átépítették. Szép a faragott mennyezet. Jobbra a színes márvány intarziás Cappella Spada Borromini egyik utolsó alkotása. Oltárán 15sz freskó maradványa.
Piazza Farnese a két szökőkút medencéje Caracalla fürdőjéből származik. A palotáról azt írja a könyv, hogy a város első reneszánsz palotája méretét tekintve és az utolsó időrendben. Itt volt a Farnese gyűjtemény, amelyet a végső örökös, Bourbon Károly, magával vitt Núplyba, amikor ott lett uralkodó. Én láttam a szoborgyűjteményt Nápolyban, nem tudom, hogy itt hol fértek el azok a szobrok. Bent a lépcsőházban van 2 szarkofág, az egyik Cecilia Metella sírjából, a másik Caracalla fürdőjéből.
rkofág, az egyik Cecilia Metella sírjából, a másik a Caracalla fürdőből.
A Navona téren van még egy templom, szemben az Agnesevel. Nostra Signora del Sacro Cuore. Az 1450- es Szentévre készült, de többször átalakították. A Corso Rinascimento építésekor levágták a kereszthajó egy részét. A homlokzat alós része még a 15. sz-ból szármatik. Bent a legérdekesebb az énekes karzat, ami Pietro Togrrigiani műve. Ő verte be Michelangelo orrát. Jó szobrász volt, ő készítette VII. Henrik és felesége síremlékét a Westminster Abbeyben.
A következő útvonal a Corso Vittoriano II-ről indul délre , a Via Giuliaval párhuzamosan. A Via dei Banchi Vecchi és a folytatása a Via di Monserrato a Via Peregrinorum, a Vatikán felé menő zarándokút része. A név onnan származik, hogy a bankároknak már a 15. sz-ban voltak itt irodáik. Érdekes a 123-as Palazzo degli Acetti és a 22-es stukkós díszítésű Palazzo dei Pupazzi, a 14-es szintén 1500 körüli befejezetlen
Palazzo Del Vescovo di Cervia, amelynek szép sarokkiképzése és az ablakai. A S Lucia del Gonfalone templom 12. sz. alapítású, de mai formájában 18. sz-i. Főoltárán a Madonna kép és jobbra evő fa Feszület 16. sz-i.
A Via del Pellegrinot szintén zarándokforgalom megjönnyítésére létesítették az 1470-es években, de már az 1500-as Szentévre kiszélesítették.
Nem a booking vonta le , hanem a szálloda. A booking nem von le.
Én kétszer is panaszkodtam a bookingnál a szállodára, igaz, mindkétszer az utazás előtt volt gond. Mindkétszer még aznap hívott a magyar nyelvű ügyintéző és megoldották a problémát.
Az már más kérdés, hogyan tudod visszaszerezni a pénzed.
Az nem tünt fel, hogy csak 1 vélemény van? Te is írhatsz véleményt akkor ha ők nem jelentették, hogy nem jelentél meg. Ha nem írhatsz akkor jelentették és a Booking oldalán let a Vitarendezésnél írd le a problémát azonosító számmal + pin kód és majd felhívnak magyarul. Ne ijedj meg ha 31 es előhívó, a holland telefonszámuk van. Írd le , hogy mi történt és kérd, hogy véleményt írhass a szállásadórol.
Szeretnélek figyelmeztetni benneteket, hogy a La Casa di Elena (Róma via Carlo Emanuele 22.) szállás a Bookingon csalás. A szállás képei és a valóság köszönő viszonyban nincs egymással. Egy lepusztult, koszos ház, a szoba, amit mutattak az alagsorban egy éjjeli menedékhelyre emlékeztetett, omló vakolatú falakkal, három rozoga, fakeretes ággyal. A kert egy romhalmaz. A tulaj egy üres füzetbe ceruzával írogatta az adatainkat. Sajnos nem tudtam fényképeket készíteni, mivel kb. hat "házigazda" vett fenyegetően körül. A címen egyébként nem Casa di Elena,hanem Aladdino I. néven futott a szállás.
A Booking levonta a 230 eurómat, szeretnék tanácsot kérni, hogyan kaphatnám vissza.
Chiesa di S Agnese in Agone. Azon a helyen ahol a hagyomány szerint Szent Ágnest meztelenül akarták közszemlére állítani, de csodás módon megnőtt a haja és betakarta az egész testét. A korábban itt állt templomot a 8. és a 12. sz. között többször átépítették. A mai épületet a 17. sz közepén készült X. Ince megrendelésére.. Borromini műve a kupola és a konkáv homlokzat, tornyokat tervei módosításával már halála után készítették. A bejáratnál X. Ince emlékműve, a családja, a Pamphilj család több tagjának síremléke a kriptában található. A jobb oldali második kápolnából vezet a lejárat a földalatti részhez, ahol Domitianus stadionjának mozaikos padlózata és középkori fresós is megmaradtak. Nem hiszem, hogy látogathatók is.
A templomtól balra az egykori Palazzo Pamphilj, ami most a brazil nagykövetség. A piano nobilen számos freskóval díszített terem, én a festők közül csak Gaspar Doughet és Cortona nevét ismerem.
A templomtól jobbra viszont a Collegio Innocenziano, Borromini módosított tervei szerint. Bejárat a túloldalról, a Via di Santa Maria dell Animaról. Az emeleten a szintén freskós könyvtárterem.
Domitianus isz 86-ban-épült stadionjának alakját és méreteit követi. 30 ezer nézőt fogadott be, 275x106 méter volt a méret. Az egyik rövid oldalon egyenes záródású volt, a másikon ívelt. A helyen már korábban is hasonló rendeltetésű épületek álltak, Cesar, Augustus és Néró idején. A középkorban először kisebb oratóriumok később házak és tornyok, majd a reneszánsz korban templomok és paloták kerültek a maradványok fölé. 1477-ben ide telepítették a Capitoluimról a piacot.
A mai tér kialakítása a 16. sz-tól kezdődött.
Mindhárom kutat az Aqua Vergine kút táplálja. A Fontana del Moro felső medencéjét Giacomo della Porta 1573-ban készítette, az alsó nagyobbat Borromini tervei alapján Bernini. Érdekes, hogy Bernini bármit hajlandó volt Borromini tervei alapján elkészíteni. A fő szobor viszont Bernini tervei alapján készítették, de nem ő maga. A váltakozó tritonok és maszkok viszont másolatok, mert az eredetieket 1874-ben elvitték a Villa Borghesebe. Azt nem írja a könyv,hogy miért és ott pontosan hova. A tritonokat egyébként 1823-ban egy másik szökőkútról hozták ide, amelyik a Piazza del Popolon állt, és akkor bontották le.
A Folyók kútján a szobrokat szintén csak Bernini rajzai alapján készítették, de ezeket sem saját maga. A művész ezzel a kúttal lett X. Ince kedvelt szobrűsza/építésze, addig nem kedvelte. Az obeliszk nem igazi egyiptomi, hanem római másolat, amely Domitianus idején készült és Maxentius bazilikájánál került elő.
A harmadik kút a Fontana del Nettuno medencéjét szintén Giacomo della Porta készítette 1576-de a szobor csak a szimmetria kedvéért 1878-bank készült el.
Az utca folytatása a Via dei Banchi Nuovi, az 1-3-as épület a bank, amely Agstino Chigi sienai bankáré volt. Ő Raffello barátja volt, aki portrét is festett róla. Az épületet többször átépítették, a kapuzat már barokk. Az utca a Via Papalis része, amely a Vatikánt és a Lateránt kötötte össze.
A Piazza del"Orologio a nevét az óratoronyról kapta. Borromini műve és a Palazzo dei Filippini épülettömbhöz tartozik, amelynek a túloldala néz a Corso Vittorio Emanuelere. A mellette levő 7-es épület a Palazzo Spada is Borromini, de a 19.sz végén átalakították.
A folytatás a Via del Governo Vecchio, a 3-as Palazzo De Sangron szép az oszlopos kapuzat, a 123-as Palazetto Turci talán Bramante alkotása.
Az utca névadó épülete a Palazzo del Governo Vecchio. Nardini milánói kardinális építtette 1477-ben, címere és a dátum a reneszánsz homlokzaton látható. Őt II. Pál nevezte ki a város kormányzójává. A könyv a governatore szót használja. Bent balra loggiás udvar nyolcszögletű oszlopokkal. A mellette levő S Tommaso in Parione templomot még a 12. sz. közepén építették, de a 16. sz végén Volterra átépítette. A 7-es
a Palazzetto di Sisto V. , amit a pápa az unokahúga esküvőjére építtetett. Látogatásra engedélyt kérni a info@piosodaliziodeipiceni.it mail címen lehet. Kis belső udvar, a felső termekben pedig Federico Zuccari, Cavalieri d'Arpino és Paul Brill freskói. A 104 -es 15.sz-i későbbi átépítéssel, homlokzatán medálokkal.
Piazza del Pasquino. A beszélő szobor, amely egy Menaláasz és Patroklosz szoborcsoport maradványa, a Palazzo Braschi sarkán áll. Ie 3. sz. hellenisztikus szobor római másolata. 1501-ben helyezték el ezen a helyen.
A Via della Maschera folytatása a Via dei Coronari ahol most antik üzletek sorakoznak. A 15. sz-i 156-157-es ház is Fiammetté volt, a 148-149es sarkán a tabernákulumban Pierin del Vaga freskójának maradványa, a 122-113-as épületben pedig talán Raffello lakott. A 035-143-s Palazzo Emo Capodilista Ammanati műve, szép a tetőrész. A Coronari a rövid Via di Panicoba torkollik, ami kivezet a Piazza di Ponte S Angelohoz, ahol kivégzéseket is tartottak.
Az útvonal a tértől kiágazó következő úton a Via di Banco di S Spiriton indul vissza. A 60-61-es a 15. sz-i századi de később átalakított Casa Banadies, oszlopos kapuzattal, amelynek díszítései antik épületekről származnak. A SS Celso e Giuliano templom 5.sz. lejei alapítású, sokszoros átépítéssel, harangtornya 13. sz-i. Bent elliptikus alaprajzú, jobbra 15. sz-i fa Feszület. A 12-es Palazzo Alberini alsó szintjét Bramante tervezte, a felsőt Giulio Romano. A 42-es Palazzo Gaddit Sansovino, oszlopos udvarán gazdag stukkós díszítés és fülkékben szobrok. A 31-es Palazzo diel Banco di S Spirito. A helyén levő zecca/pénzverde átalakítását Bramante majd Antonio da Sangallo végezte el. A nagy méretű épület túloldala már a Corso Vittorio Emanule, az oda néző oldal enyhén konkáv, mert a korábban ott levő utca vonalához igazodott. Kapuzatnál barokk szobrok.
A reneszánsz negyednél tartottam, a háromszög alakú terület a Tevere nagy kanyarulata körül, ennek is az északi része. A Palazzo Altempsnél fejeztem be.
A területen elég sok 15. de főleg 16. századi palota maradt meg, de többszöri sőt sokszori átépítéssel. A keresztutcákat a 19.sz.végén vagy az 1930-as években kiszélesítették vagy ekkor létesítették. Azaz lebontották az útba eső épületeket.
Ilyen az 1906-ban létesített Via Zanardelli amely a Ponte Umbertotól halad a Navona tér felé.
Ezt keresztezi a Piazza Fiammetta, amely inkább utca. Fiammetta Cesare Borgia szeretője volt, az ő háza , ami saroképüle,t áll a téren.
Szépek az ablakok és a kapuzat. Szintén 16. sz a 11-es Palazzo Olgiati és a 11A, a Palazzo Ruiz, amely Ammanati műve.
Az utca folytatása a Via della Maschera d'oro, itt a 7-es a Palazzo Milesi töredékesen megmaradt freskó maradványokkal.
Balra Via Lancelotti, a hason nevű palota is 16. sz-i, Volterra majd Carlo Maderno dolgozott rajta. Oszlopos , elegáns kapuzattal, a díszes erkélyt Domenichino tervezte.
Salvatore Lauro templom. 12. sz-i alapítás, de nagyon sokszori átépítés. A homlokzat már 19. sz végi hozzátoldás, a belső 17. sz-i századi Palladio stílusában. Mellette a 15-ös épület az egykori kolostor, a árkádos, loggiás kerengővel, mellette egy udvar 2 szép kapuval. Az egykori refektóriumban Salviati Kánai menyegző képe, és IV. Jenő pápa 15. sz. közepi síremléke.
Sziasztok! Nagyon rég jártam itt, de ismét készülök Rómába és a legfrissebb infók miatt első utam ide vezetett. Úgy hallottam, hogy Rómában is folyik a metró felújítása. Szeretném megkérdezni, hogy aki mostanság járt a városban, mit tapasztalt ezzel kapcsolatban? A szállásunk a Battistini végállomásnál lenne, ez a szakasz is érintett? Köszönöm!
Ha ott lettél volna máskép gondolod! A Temini felöl reggel akartunk lemenni a Capitóleumhoz de annyian voltak a közeli utcákban is hogy csiga gyorsasággal lehetett araszolni, de ha ennyi ember Pesten kimenne az utcára és Orbán lemondását kérné simán el lehetne zavarni . A repülőket már az Angyalvárnál láttuk a sorban állás alatt.
Tartalmas mozgalmas út volt. Köszi a beszámolót. Hétvége és a jó idő is hozzájárulhatott hogy a Via Appia-menti bárok kinyitottak.
Az úgynevezett Tempietto (olasz: "kis templom") egy kis megemlékező sír ( martyrium ), amelyet Bramante épített. Az olasz reneszánsz remekművének tartják, és a reneszánsz legharmonikusabb épületének is aposztrófálják.
A belsejébe bemenni nem lehet, csak benézni. Ha a Tripadvisoron Googlen stb. megnézed a képeket, találsz olyat is, ami részleteket mutat. Szerintem az épületegyüttes (Belvedere) szárnyában berendezett kiállításai miatt van a belépő.
Rómában kellemes idő fogadott minket. Elfoglaltuk a szállást a San Valentinóban. Kipakolás után irány az Angyalvár. Megvártuk a naplementét, nagyon szép volt ahogy a Szent Péter Bazilika mögé lement a nap. Miután alaposan körbejártuk minden zeg-zugát az Angyalvárnak elsétáltunk a Bazilika elé, majd irány a belváros. Trevi kút, Piazza Navona, Pantheon. Út közben egy új tésztázóban vacsiztunk, nagyon fincsi, friss tésztát kaptunk. Visszafelé a Spanyol lépcső, Popoló irányában mentünk, a Palmában vásárolt fagyival.Szállás, fürdés és alvás.
Szombatra terveztük az Appiát. Jócskán bereggeliztünk (nagyon finom volt a krémsajt és a pármai sonka), majd elindultunk a metróhoz. Úgy döntöttünk, hogy csak 4 jegyet veszünk elsőre, aztán majd meglátjuk. mivel egy jegy 100 percig érvényes, és át is lehet vele szállni. Szóval metróval és busszal el is jutottunk az Appia elejére. Kicsiny angol nyelvtudásommal simán béreltünk bringákat. A kiscsaj nagyon kedves volt, mindent alaposan elmagyarázott. Még térképet is kaptunk a vízvezetékekhez is. Akkor irány a bringatúra. Pont beestünk 11 órára a San Castillo katakombákhoz. El is csíptük az angol túrát. Sokat nem értettünk belőle, de a látvány bőven elég volt. WC lehetőség a helyszínen. Ezután folytattuk bringázásunkat Circus Maxentius villájáig. Ez ingyenesen megtekinthető. A jó lebegőn elfogyasztottuk az előre vásárolt szendvicsünket. Itt is van ingyenes mosdó lehetőség., a bejárat bódéja mögött. Közben több helyen lehet enni, inni. Van étterem, és van büfé is. Kisebb tekerés után következett a Cecilia Metella sírja és a Caetani vára. Megvettük a belépőt és megnéztük a látnivalókat. A belépő érvényes Villa dei Quintilibe is. Tovább tekerve, néhol tolva a bringát (itt már egyre vadregényesebb, szebb a táj, igazán bele tudtuk élni magunkat a múltba) eljutottunk a Capo di Bove-ig. A fürdő kövei sajnos letakarva, nem látni belőle semmit. Nagyon jó kis fényképkiállítás van a hátsó teremben. Itt is van ingyenes mosdólehetőség. Innen már figyelnünk kellett, mert valamelyik úton le kell térnünk a vízvezetékek felé. Persze túlmentünk rajta, egész a Villa dei Quintiliig megyünk. Nem mentünk be, mert már 4 óra volt, és nem tudtuk pontosan felmérni mennyi idő kell a vízvezetékhez jutáshoz. Aztán megtaláljuk a helyes utat, fantasztikus ahogy út közben meglátjuk a hatalmas kőemelvényt ahol folyt a víz. Elmentünk egész a parkig. Már olyan jó idő volt, hogy fürdőruhában napoztak az emberek. Mi is kifeküdtünk egy kis pihenőre, innen már csak visszafelé kellett az időt hagyni. Egy kis frissítő fogyasztása után, indulunk vissza. Nagyokat nevetünk a zötyögős úton, nagyon jó a hangulatunk, szuper nap volt. Miután visszaadjuk a bringákat, kitaláljuk, hogy irány a Trastevere, Dar Poéta pizza. Bruscetta, és pizza, bor és üditő társaságában megvacsizunk, pihentetjük popónkat. Innen séta vissza a szállásra, egy jó kis fagyi társaságában. Kissé elfáradunk az egész napos programban. 8 órakor már filmet nézünk a szobában.
Vasárnap is egész nap, hisz a repcsi csak 10-kor indul-t volna, helyette 11-kor, de azt majd később. Újabb kiadós reggeli után (volt panna cotta is) a mai terv a Trastevere, Gianicoló ágyúdörgés. Kényelmesen elsétálunk a Tevere partján a Trastevere negyedbe. Megnézzük a Fontana dell'Acqua Paola szökőkutat, és a Chiesa di San Pietro in Montorio, templomot. Bentről még nem néztem meg a Tempiettót. Nem tudom megéri-e e belépő? Innen séta a Gianicoló parkjában. Párom iszik egy Aperolt, én üdítőt kortyolgatok. Ma is nagyon jó az idő, élvezzük a napsütést és a kilátást Róma városára. Aztán jön az attrakció amit párom mindig nagyon élvez. Most már a katonák szájmaszkot viselnek. Ezután séta lefelé a Carlo Mentába. Útközben ami templom nyitva van bemegyek. Carlo Mentában még jókor érkezünk, fél óra mulva hatalmas a sor. Isteni tésztát eszünk. Itt ettem a legfinomabban ezen az úton úgy érzem.
Spaghetti alla amatriciana, nagyon ízes kis szalonnadarabokkal és isteni paradicsom szósszal, ja és a kötelező sajt. Íz orgia a javából. Ezután közösen megeszünk egy tiramisut. Így eltelve indulunk sétálni a városban. A terv Fontana delle Tartarughe, mert olyan édes az a teknősös szökőkút. Innen séta az igazság szájához. óriási a sor, kihagyjuk, azért kívülről lefotózom, de a templomot megnézem. Még sosem volt nyitva mikor erre jártunk. Tempio di Portuno, Tempio di Ercole Herkules, és Portunus temploma következik. Körbejárjuk, tetszik most is. Innen séta felfelé a rózsák kertje és a narancsileg felé. Rózsák kertje zárva, de még csak bimbóznak a rózsák. Narancsliget nyitva, sok-sok érett naranccsal. Kilátás csodás a teraszról. Aztán jöhet a Santa Sabina bazilika, és Málta kulcslyuk. itt sem jártunk még nappal. Be lehet menni a kertbe, regisztrálás után. Hosszú a sor, kihagyjuk. Aztán párom Szent Benedek sört iszik. Én addig a templomban sétálok. Nincs kedvünk lemenni a Piramisokhoz, ott már nincs semmi. Inkább visszamegyünk, és átsétálunk a Pantheonhoz, még nyitva van, belefér. Az is párom nagy kedvence. Sőt a kávézó is nyitva a Tazza D” oro. Akkor nekem jöhet az utolsó fagyi a Palmában. Akkora a tömeg, hogy alig tudok kérni, de megoldom. Itt is van mosdó, vigyázat kitettek egy tálcát apróval, de nincs kiírva hogy fizetős. Beszerezzük a vacsoránkat a Salumériában, finom összesütött sonkás szendvicset. Innen séta a szállásra, csomagokat magunkhoz vesszük, és irány a reptér. Repülő késik, 1 órát. Már csak a magyarok vannak a reptéren. Végül fél2-re érünk haza. Csodás hétvége volt. Örülök, az új és régi élményeknek. Nektek pedig köszönöm az Appiás javaslatokat, segítséget. Végül nem vettem sem romapasst, csak 4 jegyet használtunk el a hétvégén.