Keresés

Részletes keresés

kaktusz 22 Creative Commons License 2023.11.04 0 0 173783

Álltalában a tirisztort védik a túlfeszültségtől. Ez alap.

https://riverglennapts.com/hu/thyristor/876-thyristor-protection-or-scr-protection.html

Előzmény: kaktusz 22 (173779)
abes Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173782

Cserébe fogad szeretettel. :-)
https://www.youtube.com/@Birdboxstudio/videos

Előzmény: garázsharcos (173778)
abes Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173781

Köszönöm.

Előzmény: garázsharcos (173778)
4728ITI Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173780

Köszönöm a megerősítést. Én is erre gondoltam. Bár nem hiszem hogy a tirisztort kellene megvédeni, mert az több száz voltot is kibír, hanem inkább a kondenzátort, ami csak 160 V-os. Az újabb konstrukciókban a gyújtótekercs 250-350 V-ot termel, a kondenzátor 1-2 mikrós, a feszültség bírásuk 400-630 V. Én inkább ebbe az irányba mennék a jobb gyújtás érdekében.

Előzmény: kaktusz 22 (173779)
kaktusz 22 Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173779

Ez egyszerű és stabil áramkotlátozó. Védi a tirisztort. Úgy ahogyan írod. Annyi elég amennyi max ki tud jönni (az a 100v)

Előzmény: 4728ITI (173765)
garázsharcos Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173778

320 mm.

Simsoné is jó, de az 340 kb, a sztender nem szereti.

Előzmény: abes (173776)
garázsharcos Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173777

Kilöttyentettem a kávém, akkorát röhögtem a végén...

Nagyon jó, távolról mintha emlékeznék a figurákra.

Majd vigyázok, nehogy krakogyilt fogjak...

Előzmény: kaktusz 22 (173775)
abes Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173776

Sziasztok!

Babetta hátsó lengéscsillapító szemtávolsága mennyi?
Nekem merev vázas 207-esem van, de van egy pár ami lehet hogy babettához való.

kaktusz 22 Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173775
Előzmény: garázsharcos (173772)
garázsharcos Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173774

Pár dolgot azért kipróbálok a nemrég leírtak közül.

Lényegében minden van itthon, venni talán apróságokat kell.

Szikraenergiát hogyan lehetne mérni?

Gondolom, csak oszcilloszkóppal...

Előzmény: garázsharcos (173773)
garázsharcos Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173773

a..."talán" kimaradt...

Előzmény: garázsharcos (173772)
garázsharcos Creative Commons License 2023.11.03 0 1 173772

"mindenki másképp csinálja..."

 

"ami nekem jó, az neked nem való"

 

Ettől szép és érdekes az egész...

Előzmény: kaktusz 22 (173771)
kaktusz 22 Creative Commons License 2023.11.03 0 0 173771

Rossz út, rossz út! Mindenki járjon olyan úton, amit választ magának. Vannak akik sosem jönnek rá, hogy rossz az út. Vidáman haladnak rajta.

Előzmény: 4728ITI (173770)
4728ITI Creative Commons License 2023.11.02 0 0 173770

Ez egy rossz út. Semmilyen gyári gyújtásnál nincs ilyen.

Előzmény: nyemi (173769)
nyemi Creative Commons License 2023.11.02 0 0 173769

Bocsánat a képlet helyesen: 12 mágnes a lendkerékben 6Hz 1 fordulat , 12000 motor fordulatnál 200 fordulat 1 szekundum alatt és így jön ki   200*6Hz=1,2kHz trafó frekvencia. A lényeg hogy kísérletezni kell 10VA trafó bőven elég lesz. Egy kis vasmagos világító tekercsre egy 6V/230V transzformátorral kezdenék úgy a 230V részre terhelésként 4,7K10W ellenállás raknék (lásd kép jobb oldali  részét).  Link: egy Jawa Musztang alkalmazás eredeti gyújtó tekercsel (megszakítós):https://jencomoto.wbs.cz/Tyristorove-zapaovanie.html

Előzmény: nyemi (173768)
nyemi Creative Commons License 2023.11.02 0 0 173768

Ahogy ez a Link mutatja igen megvalósítható :).   De számoljunk egy kicsit:): Például a Babetta- nál  6000 fordulat /perc  az 100(Hz) gyújtás másodpercenként, ami azt jelenti a lendkerék 8 mágnesét (1for.=4Hz) figyelembe véve 400Hz-es maximális váltakozó feszültséget fogunk kapni  . Ez növeli egy 50Hz méretezett trafó hatásfokát és így teljesítményét. De a linkben más a helyzet  (az 1:19 áttételt) ott  egy 12 mágneses lendkerék megoldására    mutatja maximális  12000-res  tervezett  fordulatra (ahol 200Hz*60s=1,2kHz trafó frekvencia). Az már egy 50Hz méretezett transzformátornak kicsit sok, ezért is köti a Primer és Szekunder tekercseket párhuzamosan és a teljesítményét is 14VA-ben állapítja meg.

Előzmény: garázsharcos (173766)
kaktusz 22 Creative Commons License 2023.11.02 0 0 173767

Van pár régi alaplapom tekercsekkel. Azt vettem észre, hogy megkopott a lakkozás és a szigetelés is meglazult rajtuk. Áram hatására a tekercsek "rezegnek", ami még jobban megbontja a lakkozást és előbb utóbb zárlatossá válhatnak. Én eltakarítottam szépen a szennyeződéstől és újralakkoztam. Nekem nagyon bevált a pillanatragasztó. Gyorsan szárad és tartós. Minden tekercset átitattam. Nagyon stabil és tartós. A kis jeladó tekercs szigetelése is kipattogott töredezett volt, amit kitöltöttem a ragasztóval. Nagyon jó lett és egyszerű művelet.

garázsharcos Creative Commons License 2023.11.01 0 1 173766

Közben azon agyalok, hogy nem lehetne ezt másként is?

Pl beépítek egy régi, kismagos világítótekercset, a feszt felhúzom egy kis 230/12 V ac trafóval és azzal töltöm a kondit.

Egy ilyen (rádióból kiszerelt) trafó áttétele kb 19.

A világítótekercsből annyit kell letekerni, hogy jó legyen a kondit töltő fesz.

Kinek mi a véleménye erről?

4728ITI Creative Commons License 2023.11.01 0 0 173765

Nem tudom pontosan hogy miért csináltak rövidre záró tekercset a Babetta tekercsébe, mert más tekercsekben ilyen nincs. Talán mert az egy nagyon régi konstrukció, ezért nagyon óvatosak voltak. Azért gondolok erre, mert a létrehozott feszültség 100V körüli, és ezt nem szerették volna nagyobbra elszabadulni. Én ezt így gondolom, de lehet hogy rosszul látom?

Előzmény: nyemi (173763)
garázsharcos Creative Commons License 2023.11.01 0 0 173764

Hát, ez érdekes...

Valaki más is rájött a trükkre?

Az, hogy "találtam" mit jelent?

A kereskedelemben, azaz kapható?

Előzmény: nyemi (173763)
nyemi Creative Commons License 2023.11.01 0 1 173763

Találtam egy más gyártótól való tekercset (ívelt vasmag, fekete külső szigetelés). A mért induktivitás érték majd nem egy nagyságrenddel több, mint az előző.

Olyan mintha nem lenne benne rövidre zárt menetes rész (csévék oldalán,  nem látok kijövő vastagabb huzalt).

Előzmény: 4728ITI (173762)
4728ITI Creative Commons License 2023.11.01 0 0 173762

Köszönöm hogy felhoztad ezt a hibalehetőséget, mert valóban ez is okozhat gyújtás hibát. Mint írtad az "összerepedezett műgyantát", ez már alapból jelenti hogy ott "is" lehet hiba. Nekem van induktivitás mérőm, én azzal szoktam kimérni a gyújtás összes tekercsét, mert azzal egyértelműen kimérhető a rossz tekercs. A repedezett műgyanta mindenképpen hiba forrása lehet, azt mindig ki szoktam javítani, vagy cserélni újra.

Előzmény: Nagyon vidéki (173761)
Nagyon vidéki Creative Commons License 2023.11.01 0 0 173761

Üdv!

Lehet nem sokat segítek vele,(akkor bocs) de hátha.

Régeben kínlódtam pár 55-ös robikapával, megszimeringeztem, megfúrtam, vot szikrácska is, trafókat, modulokat cserégettem, már fúrógéppel pörgettem, de nem indult.

Kipiszkáltam kínomban a gyjtásból a jeladó tekercsét, lekapartam az összerepedezett műgyantát, lefaragtam a tekercset arrról a kb 3-as csavarnyi vasmagról. Mágneskapcsolóból kibontott kb hasonló vastag huzalból csak "parasztba" menetszámot nem számolva fúrógépbe fogva a vasmagot, újratekertem, lelakkoztam, és csoda történt- egyből indult.

Ez későb többször bejött.

Előzmény: 4728ITI (173760)
4728ITI Creative Commons License 2023.10.31 0 1 173760

Köszönöm a részletes leírást. Sajnos ebből nem derül ki hogy mi okozza a gyújtás gyengülését. Ez az az állapot hogy minden jó és mégse megy. Pedig biztos hogy van rá magyarázat. Valami apróság okozza, csak meg kellene találni.

Előzmény: garázsharcos (173756)
garázsharcos Creative Commons License 2023.10.31 0 0 173759

Az egybetrafós igen, nekem bevált.

Át kell saruzni a hengeresről lapos sarukra, de ez apróság.

Ha lejjebb görgetsz, a fórumtársak elmondták, hogy az egybetrafós kicsit más elektronika.

 

Előzmény: trafo2000 (173757)
garázsharcos Creative Commons License 2023.10.31 0 0 173758

A négylábú tirisztor új, magyar utángyártott, a gyújtótekercs PAL 4 voltos, gyertyakábel sodrott réz, a pipa direkt, nulla Ohm.

A generátortekercs standard, gyári, bár azt cseréltem másikra, de ugyanaz a helyzet.

A gyertya NGK BR 8 HS, a hézag 0,4 és 0,6 között próbálva.

Egybetrafóssal a gyertya szép színű.

A különtrafóssal sosem ég szárazra a gyertya.

 

Előzmény: garázsharcos (173756)
trafo2000 Creative Commons License 2023.10.31 0 0 173757

Látok a neten jó árban tirisztort,F.A.GY feliratosat,az bevált?

Előzmény: garázsharcos (173754)
garázsharcos Creative Commons License 2023.10.31 0 0 173756

Megpróbálom.

Meleg motor, szép, stabil alapjárat.

Indulok, kuplung zár, hallható a fordulat kis eséséből.

Húzom a gázt, gyorsul, szép húzós hangja van.

Húzom tovább, apró lépésekben, a fordulatmérőn ballag felfelé.

Kétharmad gáz felett megváltozik a hang, nem fordul többet, teljes gázon sem.Nem áll meg, nem csökken a fordulat, ha tartom a teljes gázt, csak nem fordul többet, hiába húzom, engedem.

Ilyenkor a fordulatmérő mutatója hintázik ide oda, nem mutat pontosan.

Minden visszatér a normál üzembe, csak addig kell visszavennem a gázt, hogy kiessen ebből a tartományból.

Ha kisebb fordulatra visszatér, szép a hangja és pontos a fordulatmérő.

Valami olyan hiba lehet, hogy egy x fordulatszámon már nem elég a szikra, valamiért.

Ilyenkor úgy viselkedik, mintha lenne beépített RPM limiter.

Az egybertafóssal vígan pörög a motor lehetőségének a végéig.

Csak sajnos nincs rajta 15-ös kivezetés, ami meghajtaná a fordulatmérőt.

Ha bármilyen infót megtudok, jelezni fogom.

Előzmény: 4728ITI (173755)
4728ITI Creative Commons License 2023.10.31 0 0 173755

Azért érdekelne hogy mit jelent az hogy "ropog"? Talán "négyütemezik"? Vagyis nagyobb fordulaton kihagy a gyújtás? Közelebb jutunk a megoldáshoz, ha pontosan leírod.

Előzmény: garázsharcos (173754)
garázsharcos Creative Commons License 2023.10.31 0 0 173754

Csak az idén két ilyen esetem volt.

A haver márciusban elővette a Babettát és ugyanez történt.

A saját gépemre nyár végén felraktam egy hagyományos új tirisztort, utána rákötöttem egy fordulatmérőt, könnyen indult, de nagyobb fordulaton csak ropog, erőtlen.

Vettem egy egybetrafós titisztort, pörög a végéig.

A haver is felszúrta az új tirit, tökéletes lett.

Szóval, vannak ilyenek...

Előzmény: trafo2000 (173753)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!