Köszönöm a megerősítést. Én is erre gondoltam. Bár nem hiszem hogy a tirisztort kellene megvédeni, mert az több száz voltot is kibír, hanem inkább a kondenzátort, ami csak 160 V-os. Az újabb konstrukciókban a gyújtótekercs 250-350 V-ot termel, a kondenzátor 1-2 mikrós, a feszültség bírásuk 400-630 V. Én inkább ebbe az irányba mennék a jobb gyújtás érdekében.
Bocsánat a képlet helyesen: 12 mágnes a lendkerékben 6Hz 1 fordulat , 12000 motor fordulatnál 200 fordulat 1 szekundum alatt és így jön ki 200*6Hz=1,2kHz trafó frekvencia. A lényeg hogy kísérletezni kell 10VA trafó bőven elég lesz. Egy kis vasmagos világító tekercsre egy 6V/230V transzformátorral kezdenék úgy a 230V részre terhelésként 4,7K10W ellenállás raknék (lásd kép jobb oldali részét). Link: egy Jawa Musztang alkalmazás eredeti gyújtó tekercsel (megszakítós):https://jencomoto.wbs.cz/Tyristorove-zapaovanie.html
Ahogy ez a Link mutatja igen megvalósítható :). De számoljunk egy kicsit:): Például a Babetta- nál 6000 fordulat /perc az 100(Hz) gyújtás másodpercenként, ami azt jelenti a lendkerék 8 mágnesét (1for.=4Hz) figyelembe véve 400Hz-es maximális váltakozó feszültséget fogunk kapni . Ez növeli egy 50Hz méretezett trafó hatásfokát és így teljesítményét. De a linkben más a helyzet (az 1:19 áttételt) ott egy 12 mágneses lendkerék megoldására mutatja maximális 12000-res tervezett fordulatra (ahol 200Hz*60s=1,2kHz trafó frekvencia). Az már egy 50Hz méretezett transzformátornak kicsit sok, ezért is köti a Primer és Szekunder tekercseket párhuzamosan és a teljesítményét is 14VA-ben állapítja meg.
Van pár régi alaplapom tekercsekkel. Azt vettem észre, hogy megkopott a lakkozás és a szigetelés is meglazult rajtuk. Áram hatására a tekercsek "rezegnek", ami még jobban megbontja a lakkozást és előbb utóbb zárlatossá válhatnak. Én eltakarítottam szépen a szennyeződéstől és újralakkoztam. Nekem nagyon bevált a pillanatragasztó. Gyorsan szárad és tartós. Minden tekercset átitattam. Nagyon stabil és tartós. A kis jeladó tekercs szigetelése is kipattogott töredezett volt, amit kitöltöttem a ragasztóval. Nagyon jó lett és egyszerű művelet.
Nem tudom pontosan hogy miért csináltak rövidre záró tekercset a Babetta tekercsébe, mert más tekercsekben ilyen nincs. Talán mert az egy nagyon régi konstrukció, ezért nagyon óvatosak voltak. Azért gondolok erre, mert a létrehozott feszültség 100V körüli, és ezt nem szerették volna nagyobbra elszabadulni. Én ezt így gondolom, de lehet hogy rosszul látom?
Találtam egy más gyártótól való tekercset (ívelt vasmag, fekete külső szigetelés). A mért induktivitás érték majd nem egy nagyságrenddel több, mint az előző.
Olyan mintha nem lenne benne rövidre zárt menetes rész (csévék oldalán, nem látok kijövő vastagabb huzalt).
Köszönöm hogy felhoztad ezt a hibalehetőséget, mert valóban ez is okozhat gyújtás hibát. Mint írtad az "összerepedezett műgyantát", ez már alapból jelenti hogy ott "is" lehet hiba. Nekem van induktivitás mérőm, én azzal szoktam kimérni a gyújtás összes tekercsét, mert azzal egyértelműen kimérhető a rossz tekercs. A repedezett műgyanta mindenképpen hiba forrása lehet, azt mindig ki szoktam javítani, vagy cserélni újra.
Lehet nem sokat segítek vele,(akkor bocs) de hátha.
Régeben kínlódtam pár 55-ös robikapával, megszimeringeztem, megfúrtam, vot szikrácska is, trafókat, modulokat cserégettem, már fúrógéppel pörgettem, de nem indult.
Kipiszkáltam kínomban a gyjtásból a jeladó tekercsét, lekapartam az összerepedezett műgyantát, lefaragtam a tekercset arrról a kb 3-as csavarnyi vasmagról. Mágneskapcsolóból kibontott kb hasonló vastag huzalból csak "parasztba" menetszámot nem számolva fúrógépbe fogva a vasmagot, újratekertem, lelakkoztam, és csoda történt- egyből indult.
Köszönöm a részletes leírást. Sajnos ebből nem derül ki hogy mi okozza a gyújtás gyengülését. Ez az az állapot hogy minden jó és mégse megy. Pedig biztos hogy van rá magyarázat. Valami apróság okozza, csak meg kellene találni.
Indulok, kuplung zár, hallható a fordulat kis eséséből.
Húzom a gázt, gyorsul, szép húzós hangja van.
Húzom tovább, apró lépésekben, a fordulatmérőn ballag felfelé.
Kétharmad gáz felett megváltozik a hang, nem fordul többet, teljes gázon sem.Nem áll meg, nem csökken a fordulat, ha tartom a teljes gázt, csak nem fordul többet, hiába húzom, engedem.
Ilyenkor a fordulatmérő mutatója hintázik ide oda, nem mutat pontosan.
Minden visszatér a normál üzembe, csak addig kell visszavennem a gázt, hogy kiessen ebből a tartományból.
Ha kisebb fordulatra visszatér, szép a hangja és pontos a fordulatmérő.
Valami olyan hiba lehet, hogy egy x fordulatszámon már nem elég a szikra, valamiért.
Ilyenkor úgy viselkedik, mintha lenne beépített RPM limiter.
Az egybertafóssal vígan pörög a motor lehetőségének a végéig.
Csak sajnos nincs rajta 15-ös kivezetés, ami meghajtaná a fordulatmérőt.
Azért érdekelne hogy mit jelent az hogy "ropog"? Talán "négyütemezik"? Vagyis nagyobb fordulaton kihagy a gyújtás? Közelebb jutunk a megoldáshoz, ha pontosan leírod.
A haver márciusban elővette a Babettát és ugyanez történt.
A saját gépemre nyár végén felraktam egy hagyományos új tirisztort, utána rákötöttem egy fordulatmérőt, könnyen indult, de nagyobb fordulaton csak ropog, erőtlen.
Vettem egy egybetrafós titisztort, pörög a végéig.