Annyit azért nem árt tudni a vízüvegezésről, hogy a rákent lakk alapozására sokkal jobban oda kell figyelni, mert a vízüvegezett felületről szeret lepattogzani a lakk. Ez többszörös tapasztalat, én is megerősítem és a mester is ,akinél jártam. Ő azt mondta, hogy az eredeti Sztradivári hegedűk több darabján is megfigyelhető a lakk lepattogzása. Tehát nem elég alapozni, hanem a vízüvegezett felületet finoman át is kell csiszolni, hogy a pórusok kicsit megnyíljanak és a felület érdesebb legyen. A pórusokat a lakk előtt így csak az alapozóval zárjuk le, ami azonban így jobbal bele tud kapaszkodni a felületbe.
Vízüvegezésnél jól el lehet vékonyítani a fát/Sacconi szerint Stradivári is azért tudta elvékonyítani a fát. A hát közepét f-re hangoltam/a legmélyebb hangolástól egy fél hanggal feljebb, vízüvegezés nélkül jelentéktelen lenne a hangja ilyen vékonyításnál, így viszont kiváló/, a tető közepét meg közel 3 fél hanggal lejjebb, mivel közel egyenlő vastagra faragtam a tetőt. Ha vízüvegezve van a fa, a gyakorlástól/bejátszástól/ hatványozottan jobban javul a hangja, mintha nem lett volna vízüvegezve, mert a vízüveg nem engedi elfáradni a fát a sok rezgéstől akár több száz év múlva sem.
F.Sacconi a Stradivari titkai című könyvében mindenképp ajánlja a vízüveget. Én hegedűhöz használom. A hegedűtetőt színte teljesen egyforma vastagra faragtam. Belülről bátrabban vízüvegezem, mert arra nem megy lakk, de kívülről is teszek rá két réteget. Nagyon hígra, 5%-os hígitásban viszem fel, az jobban beszívódik a fába. Belülről vízüvegezésnél pácot is teszek a vízüveges oldatba, így antikolom belülről, nem marad fehéren és vékonyan egy réteg nagyon híg propoliszoldatot is kenek belülről is egy réteg és kívülről is, ez jól kihozza a fodrokat és a hangnak is jót tesz. A gerendát fordítva feszítem be, így erősebb a hang, de ennek több idő kell míg rezgésben marad, nehezebb a bejátszás, de amikor "összerezeg" a hangszer akkor a hangszín is kialakul és egy nagyon erőteljes tömör hang. A hangszerre kívülről egy réteg gumiarábikumos réteget viszek.
gumiarábikumos oldat:
-90 ml víz
-1 teáskanál gumiarábikum
-5 ml 36%-os káli vízüveg
-10 ml pörgetett tojásfehérje
-fél teáskanál virágméz
-negyed teáskanál kristály cukor, ezt rögtön fel kell használni a kikeverés után, másnap már nem használható.
A vízüveg alá nem kell összekötőréteg, hanem rá kell, mert a lakkok rosszul tapadnak a vízüveghez. Emlékezetből írom az összetevőket, úgy emlékszek kell az alapozóba gumiarábikum meg tojásfehérje. A gumiarábikumot meleg vízben oldd fel, és várd meg hogy kihüljön, utána tedd hozzá a tojásfehérjét. Én ezen kívül még foghagymapépet is áztattam bele szűrőpapíron keresztül.
Sokat segít még az is, ha alapozás előtt a már megszáradt vízüveges felületet finoman átpolírozod finom csiszolószivaccsal (300-400-as szemcse), mert a vízüvegnek nem az a célja, hogy lezárja a pórusokat, hanem hogy erősítse a fát és tartósítson. Én vastagságtérkép-korrekcióra is használtam vízüveg foltokban való felhordását. Ebből következik, hogy ha vízüvegezel ,akkor vékonyabbra kell csinálni a tetőt-hátat, de főleg a tetőn jelent sokat, mert az jobban issza.
hígítani kell 5X. Majd olyan legyen mint a víz, és óvatosan itatni, inkább csak bedörzsölni a felszínt, mert száradáskor elhúzhatja, elrepesztheti a tetőt.
És hárfahúrokat nem lehet kapni Magyarországon? Merthogy a mongol citerám egyik húrja végérvényesen megadta magát, és elnézve a hangszer használati módját (ujjal pengetett nejlon húrok) és hangját, igencsak megfelelő lehet rá a hárfa húrja. Nejlon vagy selyem húr kellene, inkább nejlon.
Jaaa, hogy áthangolás történt? akkor nem biztos, hogy a szegekkel baj van. Amikor ugyanis felfelé hangolod az egész hangszert, akkor a váz a terhelés alatt engedhet, és produkálhatja a leírt jelenséget, továbbá a húrok is igazodnak az új helyzethez. Addig kell visszahangolni újra meg újra, míg meg nem tartja a hangot. Azt pedig azonnal észreveszed, ha a szeggel van a baj, mert lelazulások visszaforgatja a szeget, ami jól látható, ha a kulcs közben rajta van. Ha a húrokat felhangoláskor megcibálod (egyenként), akkor le fog engedni, de neked újra vissza kell feszíteni, addig, míg a cibálás már nem okoz jelentős lehangolódást. Ha szeghiba van, akkor a cibáláskor vissza fogja forgatni a kulcsot, ha ezt nem csinálja, akkor a váz illetve a húr felfekvésének idomulása okozza a lehangolódást, ez esetben addig kell az egészet elejétől a végéig újrahangolni, míg megállnak a hangok. Szóval hangolj szorgalmasan, mert még jó is lehet az az öreg hangszer.
Egy Szerb honlapról letöltöttem régebben egy könyvet, PDF formátumban, ami a tambura alapjaival foglalkozik. Sajnos nem találom az eredeti honlapot, így linkben nem tudom ide beszúrni, fájlként meg nem engedi a rendszer csatolni.
Ha adsz egy e-mail címet szívesen átküldöm, meg még sok más tamburával kapcsolatos letöltött anyagot is!
Most akarok először vízüvegezni elkészült hangszert. sok jót olvastam a vízüvegezés hangra gyakorolt hatásáról, és sikerült is káli-vízüveget szereznem hozzá.
Kérdéseim:
Hígitjátok-e a vízüveget, vagy gyári töménységben viszitek fel a hanszerre?
Alapoztok-e a vízüveg alá, ha igen mivel?
Milyen anyag kell a vízüveg és a fedőlakkozás közé, ha a lakk szeszlakk?
Hát igen... Sajnos a szakember azt mondta, hogy gazdaságtalan a felújítása. Ezért döntöttem úgy, hogy kis lépésekben, ha kell saját magam újítom fel a cimbalmomat. Utána néztem, az új szögek kb. 40 ezerbe kerülnének. Felfúrni a tőkét nem szeretném, csak ha nincs más lehetőség. Azt viszont ki fogom próbálni, hogy a 7-es anyag menyire szorul. Mivel ez egy elég régi darab, nem valószínű, hogy az előző gazdája foglalkozhatott a helyes hangolásával, mert kb. egy terccel volt lentebb, mint kéne. Egyszer a helyére húztam, de nem maradt ott (csak 10 percig), viszont arányosan hangolódott le, tehát a hangok egymáshoz képest stimmelnek.
Tudja-e valaki, hogy használt szögeket hol lehet beszerezni?
Hát, ha magad gyártod, akkor nehéz ügy a 0,25mm méretlépcsőt megoldani. Nem fogsz kapni 6,75mm-es köracélt. Megkalapálni a végét, meg menetet mángorolni még hagyján, de a körhengerlés már nem házibarkács kategória. 7mm vastag húzott (tehát nem hengerelt) köracélt kell venni. Ebből van egy emelt minőség, amit nem feltekerve, hanem 3m-es egyenes szálakban árulnak. De így eléggé szorulni fognak, a citeráimnál 0,5mmes átfedést szoktam használni, de azok menettelen sima szegek, és ezeket is kicsit szappanozni kell, hogy szépen járjanak. Van mégegy megoldás: ha felfúrod a lyukakat 10mm-re és keményfa dugókat ütsz bele, újrafúrod 5,7-re, akkor újrakezdheted a méretlépcsőt 6mm-es szegekkel. Ez azonban egy kényszermegoldás, jelen esetben egy szakember azt mondaná erre, hogy nem szakszerű dolog a kopásban hátralévő még két méretlépcsőt kihagyni. Mindenesetre, ha nem futja rendesen magjavítani, akkor első körben azt mondom, hogy csinálj 7mm-es szegeket! És hát illene mindegyik szeget egyszerre kicserélni, de a szükség itt is törvényt bont, elsősorban koncentrálj a problémás húrokra, amik lelazulnak.A szegeket le kell szabni, majd megkalapálni a végét laposra, vagy nényszögűre, majd megfúrni a húrlyukakat vagy ha lapos akkor választhatod azt a megoldást is, hogy bevágod felülről vasfűrésszel 2-3mm-re. A nagyon régi zongoraszegek ilyenek, és működnek. A citerás tapasztalatom pedig az, hogy a vágott szegek egyenesen jobbak a fúrottaknál, mert gyorsabban lehet rajtuk húrt cserélni.
Természetesen mindkét végét le kell gömbölyíteni, de legalább egy letörést illik csinálni köszörűvel, vagy flexre való lamellás koronggal. Ja és fontos, hogy kalapáláskor az üllőt (sínvas vagy akár kaszaüllő is lehet) és a kalapácsot (1kg) is fel kell polírozni, akkor a kalapált felületek is simák lesznek.
Ez egy régi Schunda cimbalom. Egy szöget kitekertem, 6,5-ös az átmérője. Úgy tudom, ami ettől eggyel nagyobb, az 6,75-ös. Csere esetén az összeset kell cserélni? Milyen anyagból lehet elkészíteni? A 7-es köracél nem lesz sok esetleg?
Zongorából kell bontani a szegeket lomtalanításkor. Vagy elmehetsz a Hajós utcába, ott van egy zongorabolt, de elárulom, nem lesz olcsó mulatság. Ja, tehát a cimbalomszeg az zongoraszeg. Ha kis kínai jagcsin kell, akkor szóba jön a csemballó szeg. Én azt mondom akkor jársz a legjobban, ha megcsinálod a szegeket. 100db elkészül egy nap alatt. Egy egyirányból vágott reszelővel, vagy egy kerekes csővágóval lehet rá menetet mángorolni házilag.
0,85? hmm, sodrottra gondoltál, vagy pedig a brutálvastag 3-as citerahúrra, de az meg mire jó? néha használjuk első basszusnak a tenorciterákon, de arra jobb a sodrott. sodrott citerahúr igazából nincs, csak kopasz, gitárhúrokat szoktunk használni basszusnak, meg néha csellóhúrt
Én az A. folk Üzletben szoktam vásárolni citerahúrt, de neked gitárhúr kell, ha jól sejtem a c első basszus, nekem erre a célra 780mmhosszon (ez hangzó c, nemcsak kottaszerinti) a Daddario "d" nikkel sodratú húr vált be, a 0,85 mm-es az a középső erőfokozat, de citerára jobb a legerősebb, ami valami 0,9 fölötti.A bronzos mindig leszakadt. Ha neked rövidebb a húrhosszod, akkor beválhat a bronzos is.