A koncert értékelésével kapcsolatosan én pár hozzászólással lejjeb a "kamarakoncert" kifejezést használtam, számomra ez fejezi ki leginkább a buli hangulatát, és talán Anderson sem akart ettől többet.
Én csak annyit tudok mondani debreceniként, hogy ha valaki nekem '86-ban azt mondja az MTK pályán, hogy 1szer majd a szülővárosomban fog játszani Anderson, hát ... nem is folytatom.
Fontosnak tartom megjegyezni hozzászólásaimmal kapcsolatban, hogy nagyon elfogult vagyok a JTull-al, és ezt kéretik figyelembe venni a jövőben is!!!!! :-)
Szóval sohasem lehetnek olyan rosszak, hogy én rosszat írjak róluk.
Na megint kezdődik, hogy a vidéki parasztok nem találnak meg semmit... Kezdjük azzal, hogy aki a jegyen lévő cím alapján kereste az nagyon máshol kötött ki. Bármelyik útvonalkeresőbe beírod a jegyen lévő címet, teljen máshova irányít. Ráadásul a Pecsával ellentétben szinte semmi info nincsen róla ( megközelíhetőség stb.) A kapuknál sem értettem, hogy mikor már a 20. embert küldték át a másik bejárathoz, hogy nem itt kell bejönni ( sem a jegyen, sem a bejáratoknál nem volt ezzel kapcsolatban információ, és a VIP részt is egy a4-es lapon filctollal írt "tábla" jelezte). Valakit azért kiküldhettek volna, hogy írja ki, hogy ezen vagy azon a bejáraton melyik jeggyel lehet bemenni ( pláne miután sok embert át kellett irányítani).
"De akármilyen modulja is volt, csak utánozta a megszokott JT hangzást. Nem kellett volna erőltetni a szintivel generált Hammond hangot, az úgyse szól úgy, mint a 70-es években egy eredeti leslie-vel"
I don't want to blow your bubble.... van akinek nem lehet a kedvére tenni...
"...ellentétben a legtöbb világhírű zenekarral, akik max. 1-2 alkalommal látogattak ide..."
Ez tényleg érdekes, megérne egy külön topikot. Ki miért jön többször? Az Iron Maiden volt itt még elég sokszor, róluk nem tudok semmit. De hogy a Jethro Tull és a Deep Purple miért jön állandóan, az is eléggé rejtély. Mindkét banda írt is Magyarországhoz kapcsolódó nótát (Budapest ill. Anya), és mindenféle pletyka kering a hozzánk fűződő dolgaikról...
"Szerintem csodálatra méltó, hogy ez a billentyűs vállalta így is a feladatot..."
Szerintem O'Hara baromi nagy zenész, csak nem egészen idevaló. Komponálni mindenfélét, meg szimfonikus zenekarban játszani, azt sokkal jobban elképzelem róla. Mindent megcsinált azon a Rolandon, amit tudott, ráadásul nem is látszott soha, hogy állítgatja a hangszíneket. De akármilyen modulja is volt, csak utánozta a megszokott JT hangzást. Nem kellett volna erőltetni a szintivel generált Hammond hangot, az úgyse szól úgy, mint a 70-es években egy eredeti leslie-vel, és amikor a 'choir aahs' nevű midi hangzást használta, az is mesterkéltnek és feleslegesnek tűnt. Inkább játszott volna valami sajátosat, akár a szokásosnál teljesen eltérőt. Giddingsnek sem volt 30-40 éves Hammondja, mégse volt az a benyomásod, hogy csak kísérőzenész a Tullban.
"A dob - jelentem - kurvajól szólt Debrecenben"
Ez teljesen igaz. Jó hangja volt, és a mikrofonozása is tökéletes volt. Andersonon és Barre-en kívül Duncan (bár viszonylag fiatal gyerek) tudta kívülről-belülről az összes nótát, ráadásul nagyon élvezte a koncertet, ami a többiekről nem mondható el. Sose ütött mellé - amikor a ritmusszekció pontatlanságáról beszéltem, az inkább a basszusra és a billentyűre vonatkozott, illetve hogy Duncan se mindig tudta követni, hogy Anderson vagy Barre mikor lassít kicsit. Duncan különben "utánajátszó" dobos, nem ő diktálja a tempót, mint pl. Ian Paice, de ezzel a viszonylag tétovázó basszussal és billentyűvel így volt tökéletes.
szetlist: sztem e téren kinyalta a zenekar a közönség seggét, slágerparádé nyilván nem játszották el az egész életművet, tehát lehet nyafogni, hogy ez nem volt, meg az nem volt (részemről a teljes This Was anyag jöhetett volna)
hangzás: szerintem halk volt egy rockkoncerthez képest, de egyébként elment
nehéz lenne eldönteni, hogy Andreson papa nem tud, vagy egyszerűen csak nem akar énekelni nagyon takarékoska előadás volt a fuvolázás rendben volt
összességében elég laposka koncertnek találtam, bár a második szet jobb volt, mint az első
12 rugót ezért soknak gondolok ha jövőre jönnének betippelném az A38-ra
szervezés: a zenekar kérte ülősre, át kellett tenni a helyszínt, nyilván persze ez korábban is kiderülhetett volna (a hangzás terén így pl joban jártunk sztem) a vidékiek nyafogása, hogy nem találták a körcsarnokot meg hülyeség ennyi erővel a Pecsába se talál el, aki még nem járt ott, egy csecsemőnek minden vicc új
még egy gondolat az "ülőbulihoz": ez állva hangulatban még ennél is sokkal lagymatagabb lett volna, jobban kijött volna, hogy tinglitanglizás ez már, sehol sincs a lendület
Létezik egy nagyon alapos Jethro Tull setlist oldal, évtizedekre visszamenően megtalálni rajta, hogy hol és mikor játszott a banda. Én sajnos sem a pesti, sem a debreceni koncertre nem jutottam ki, de ha valakinek van ideje, elküldhetné az oldal készítőinek a setlisteket... köszönöm a felvételt, nekem tetszett!
Mint azt már az első hozzászólásomban leírtam nekem a dob hangzásával volt bajom, és nem a játékkal. Nem tudtam megbarátkozni azzal, hogy a beütőkből és a kísérőből alig lehetett hallani valamit, valamint, hogy a dob nyersen szólt. Először én is azt gondoltam, hogy az akusztika meg a rossz ülőhely az oka, de az effekt tányérok hangja nagyon szépen kijött ( a splasheknek hosszabb volt a lecsengése, mint a beütőknek...). Én pont nem a 30 évvel ezelőtti hangzást kerestem, hanem arra számítottam, hogy ha már arra a hangtechnikai szintre eljutottunk, ahol most vagyunk, akkor pont hogy nem lesznek olyan problémák, mint akkoriban. A debreceni koncert lehet jobban sikerült, azon én nem voltam. De hogy a budapestin nagyon eltolták a dob hangzását ( és a koncert végéig nem is nagyon változtattak rajta) az biztos.
Igaza van Eszk-nek, egy csomó fanyalgást hallottunk. Mintha elfelejtettünk volna örülni....
Hammond hangzással kapcsolatban amit írtok: akkora butaság, hogy először nem is akartam rá válaszolni, de mostmár muszáj. KURVAJÓ hammond hangzás volt Debrecenben. Semmi keleteurópai allűr. (ez már-már paranoia) Visszahallgattam a felvételeket is. Én vettem a fáradtságot és odamentem megnézni miből szól a billentyűs (kölcsöncucc ide vagy oda). Egy Roland 700SX-ből szóltak a rhodes-ok és a zongorák + sztringszek (ami, ha kicsit is ismerjük ezt a cuccot, akkor HIGH CLASS!, vagyis TÖKÉLETES!!!). A hammond-ot mégsem ebből használta, hanem egy csodás HAMMOND XMC-2 vagy egy Roland VK-8M modulból (az utóbbira gyanakszom inkább a kinézet alapján), ami teljesen tökéletes Hammond hangot ad. Ráadásul gyönyörűen is szólt. Ez is és a 700SX is! Ezeken kívül a csilingelő ilyen-olyan töltelék hangokhoz egy rack modult is használt, amit sajnos nem tudtam megfejteni.
Szerintem csodálatra méltó, hogy ez a billentyűs vállalta így is a feladatot... Szebenben tavaly egy Yamaha Motif-fal oldott meg mindent (ami szintén CSÚCS kategória!) A pillanatnyi hangszín-improvizálások, hogy ti. nem jött elő elsőre az amit szeretett volna, hiszen nem a megszokott cucc volt a keze alatt, szerintem izgalmasabbá tette a dolgot.
Akkora butaságnak tartom egy rock zenekartól hangról hangra azt a megszólalást, hangszínt, stb. várni koncerten mint 30 évvel ezelőtti lemezeken, hogy erre nincsenek is szavak. Változtak a zenészek, változott a technika és valószínűleg az elképzeléseik is változtak az idők során.
Hogy valaki mellényúl? Huhhh... na és? A legnagyobbakkal is előfordul. Még nagyobb gáznak tartom, ha egy olyan valaki nyafog emiatt, aki zenésznek tartja magát.... :) ÉLŐ zene, ÉLŐ emberekkel.. és senki sem tökéletes.
Bevallom, hogy zenész létemre egyetlen olyan hibát se hallottam, amitől össze kellett volna ráncolnom a homlokomat.... ugyanis NEM VOLT ILYEN HIBA!
És az is butaság - bocsánattal legyen mondva - hogy "szét volt esve a ritmusszekció". A dob - jelentem - kurvajól szólt Debrecenben, hihetetlenül jól, komoly lüktetéssel játszott a JT és a billentyűs sem volt szétesve. Az látszott, hogy O'hara néha kétszer nyúl a modulhoz, mert elsőre nem azt hallja, amit szeretett volna, de ez egyáltalán nem volt zavaró... vagy bennem van a hiba, mert nem a lemezt akarom hallani koncerten (mert azt ugye otthon évek óta teszem) és elég szar zenész vagyok, mert nincs bennem beépített bpm-mérő, nem megy a fejemben minden pillanatban a SMPTE és a kvantizált midi.
Kurvajó koncert volt, életem egyik eddigi legkedvesebb koncertre. SOK ILYET MÉG nekünk! :)
Természetesen mindenkinek jogában áll kritizálni bármit.
De az meg engedtessék meg nekem, hogy meg legyen a véleményem arról, aki egy majd 2 órás, szuper hangulatú koncertet , melyet a zenészek legjobb tudásukat beleadva nyomnak végig, az alapján minősít, hogy elhangzott 2 hamis akkord meg egyszer kiestek a ritmusból... (ha valaki annyira vájtfülű, hogy ez zavarja, az miért megy élő koncertre???)
A kölcsöncucc kérdés meg más, de valószínűleg ezeken a helyszíneken és közönségszámmal így lehetett ezeket a jegyárakat kihozni...jobb lett volna, ha saját cuccot hoznak, meg stábot, másfélszer/kétszer annyiért?? (elrettentő példa a BKK-beli koncert a 20 ezres jegyekkel és a bántóan kevés nézővel...)
A JT kilencszer járt már itt nálunk, ellentétben a legtöbb világhírű zenekarral, akik max. 1-2 alkalommal látogattak ide (vagy még annyiszor sem...)
Minden koncert más volt, a hangzással is voltak talán néha gondok, de biztos, hogy mindig aktuális tudásuknak/lehetőségeiknek megfelelően beleadtak mindent.
Szóval fanyalogni lehet, csak nem értem, mire jó?
Én inkább örülök, hogy még most, 2008-ban is láthatom, hallhatom élőben azt a zenekart, amelyik az egyik legnagyobb hatást gyakorolta rám.
Még egy kis off, de szeretném már most leszögezni, hogy mielőtt bárki megjelenne azzal, hogy sokan csak fikázni tudnak mindent, hogy 24 ezret fizettem a két jegyért, miközben a minimálbér itthon 63 ezer Ft. Ezek után elvártam volna ( főleg mivel ha ezer emberrel számoljuk csak a bevételt az is 12 millió Ft), hogy jó legyen a megszólalás. És ha ez mégsem így történik akkor úgy érzem bátran elmondhatom a negatív élményeimet a koncerttel kapcsolatban.
on:
Bár az előzetesek alapján nagyjából sejteni lehetett a számok listáját ( főleg, hogy a Budapest lesz :) ), azért kár, hogy nem játszották a Dharma For One-t, meg a Life Is a Long Songot. És mondjuk utsó számként lenyomhatták volna a Roundot. :) Persze van még nem egy tétel amit szívesen hallottam volna, de túl sok a jó szám, és kevés a koncertidő.
Bármennyire is fáj leírni, szerintem nem volt kedve idejönni ( nem mai darab ő sem, és az Ian Paice interjú alapján ennyi idősen nem egyszerű sok bulit lenyomni), és gondolom úgy voltak vele, hogy akkor jöjjön Duncan, legalább kipróbálják a Jethro Tull-ban is. Amúgy annyira nem bánom, hogy ő volt, mert szerintem jól dobolt, és nagyon kreatívan használta a hangszert. Barriemore Barlow-t meg úgysem tudja pótolni számomra senki. :)
Amit a billentyű hangzásáról írtál az számomra azt igazolja, hogy ez sajna kicsit kelet-európai gazdaságos koncert volt....nem kell ide a hammond hangzás se, megfelel ez is.
Amúgy a távolból először a Cadeson márkajelét vettem ki ( azóta is nyugtatgatom magam, hogy azért csak nem...hátha valami modern zenekari logo). Ha viszont nem akkor biztos nem DW volt, mert ők ilyen betűtípust nem használnak.
A dobot is bérelték volna?? Hihetetlen, bár igaz, hogy a Főnix csarnok mellett csak egy kis csukott teherautó állt, azzal szemben, hogy amikor a Deep Purple jött és szintén valamennyire bérelt cuccon játszott, volt három saját kamionjuk is. Martin gitárerősítője biztos nem bérelt volt, mert saját mondása szerint nem játszik másén - vagy most már nem is tudom. A Marshall ládák persze lehettek bárkié... Na mindegy, ez kezd nagyon off-topic lenni, hagyjuk.
Tuti nem Platin volt. :) Lehetett DW is, nem tudom, mert a DW-ből csak a pedálokat ismerem, az meg tényleg nem látszott még az első sorból sem; mindenesetre a logója valami számomra ismeretlen volt. A színe fekete volt - Pesten is ilyenen játszott? (És tényleg, miért nem a jó öreg Doane jött a Premierjével?) Különben a hangszerek közül engem az O'Hara szintije akasztott ki: baromira nem tudta azokat a hangszíneket hozni, amit lemezről vagy a Giddings koncertekről megszoktunk, szinte fájt, amikor pl. a Thick as a Brickben a Hammond helyett a számítógépről ismert 'rock organ' nevű midi hangzás szólt.
Ettől függetlenül gondolom Duncan nem Solar by Sabianokat használt meg t-bone mikrofonokat. ( JoJo Mayer például ha jól emlékszem a Tam Tamból kapta a Sabianokat, igaz ő Sabian endorser, valamint nem nagyon visz ő sem dobcuccot, hanem a legközelebbi Sonor disztribútortól kapja "kölcsönbe". ) Hangszermárkától függetlenül is rossz volt a dobhangzás ( a splasheket leszámítva, mert azok viszont kifejezetten jól szóltak), és ha ezt a dobosnak köszönhetjük, akkor még rosszabb a helyzet...( "falura jó lesz")
Én a hivatalos infó alapján írtam, mert távol ültem ahhoz, hogy lássam a márkákat. De az állítás igaz a Sabianra is. Még ha a dob nem is DW volt, gondolom akkor sem Platin solidon nyomta aznap este. :)
Köszi nagyon, letöltöttem, meghallgattam, baromi jó emlék lesz tényleg. :)) Hát hogy az Aqualung vége gitár nélkül ment, az igazi kuriózum, meg is gazdagodhatsz talán ezzel a felvétellel. :) Különben sajnos itt nagyon kijön, hogy mennyire nincs együtt a banda, vagy mennyire nem volt jó a hangosítás.
Ez érdekes, tényleg valami ilyesmit írnak a Tull hivatalos weblapon, de akkor Debrecenben miért Sabian cinek voltak? Nem beszélve a dobról, ami egyáltalán nem DW-nek tűnt. Akármi is volt, itt tök jól szólt a cucc, és a mikrofonozása is tökéletes volt. Nekem inkább az ének/fuvola hangosítás nem volt az igazi.
A Radia Ga-Ga -hoz hozzá tartozik ez igaz. De egy akusztikus zenei betétnél szerintem nem. A Jethro Tull eleve nem olyan zenét játszik az esetek többségében, amit a közönség sokáig tapssal le tudna követni. Egyszerűen nem érzem úgy, hogy a progresszív rockhoz ez a dolog passzolna. Nem az zavar, ha valaki jól érzi magát, csak az, amikor valaki beleüvölti a zenébe a fülem mögött, hogy Happy Birthday....nem azért mentem oda, hogy egyesek magánszámait hallgassam a Serenade to a cuckoo közben, vagy a vastapsot a Bouree közepén. Általában rock koncerten ez nem gond, sőt...de a progresszív rock - számomra legalábbis- más.
A tegnapi koncert nagy élmény volt, de sajnos jó pár negatív esemény rontott az összképen. Először is vidékieknek a cím alapján elég macerás volt megtalálni a körcsarnokot, utána pedig semmi információ, hogy hol lehet pontosan bejutni. Emiatt nem kevés ember állt sorban feleslegesen 10-15 percig. A másik a koncerten tapasztalható viselkedés. Sosem értettem, hogy mire jó szám közben beüvöltözni. Én speciel zenét hallgatni mentem, és ilyenekre nem voltam kíváncsi. Rádaásul a zene alatti tapsikolást sem értettem, főleg az akusztikus kiállásoknál tette tönkre a zenei élményt. Nem akarok senkit se megbántani de ez nem a Fásy mulató a 4/4-el. Annyi jó elmondható, hogy legalább a környékemen senki sem hitte azt, hogy tud énekelni és nem üvöltötte végig az egész koncertet. Mindenesetre a Tull sem véletlen kérte, hogy csak ülőhely legyen. Mondjuk ez a körcsarnok dolog ennek ellenére jót tett a hangulatnak abból a szempontból, hogy a 40 éves évforduló alkalmával tényleg olyan volt, mintha visszamentünk volna 35-40 évet az időben. Csak a füst hiányzott még a teremből, de amúgy volt egy vintage hangulata a koncertnek. A legnagyobb bajom a hangmérnökökkel volt. Dobot ilyen szarul szólni még nem hallottam. Olyan volt, mintha a dobot az keményebb részekre, a cineket meg a lágyabb zenékre lőtték volna be. Azt sem értettem, hogy a splash tányérok hogy szólhattak erősebben mint a beütők. A srác DW dobot és Zildjian cineket használ, mégis úgy szólt az egész, mintha valamit amati trowa kettőse lenne. A kísérő nem tudom, hogy eleve egy dry ride féleség lehetett, vagy csak annak is eltolták a hangosítását, mert az akusztikus részeknél jól szólt nagyon, de az elektromosnál el is halt. A tőle jobbra lévő beütőnek meg borzalmas hangja volt. Nem tudom, hogy hozták e a saját hangmérnökeiket, vagy ezt megint a magyar csodagyerekeknek köszönhetjük, de mindenképp szeretném nekik üzenni, hogy a koncert közben nem a beszélgetés a dolguk.
Ezeket leszámítva nagyon jó volt a koncert és megérte elmenni, mert zeneileg hatalmas, amit alkotnak, de 12 000 Ft-ért ne "budget line" koncertet kapjunk.
köszi szépen, ez is klassz dal, de egy kicsit rockosabb hangú hölgyre gondoltam, és a hangszerelésben minth folkosabb dolgokat is hallottam volna.. aztán meg mintha egy Sting dal lett volna..