Ebben a formában egy kicsit sántít a sztori. A hivatalosabb indoklás az lenne, hogy turbó tengelye igencsak felmelegszik a kipuff gáztól. Leállításkor megszűnik a olaj cirkulációja, így a tengely hűtése is. Extrém esetekben az olaj rá is tud égni a tengelyre, illetve a motorolaj is hamarabb használódik el.
Óriási fordulaton pörög a turbó (lapát) ezt a motorolja keni. ha hirtelen leállítod, nincs kenés, és "szárazon" forog amíg meg nem áll. Ha alapjáraton várod hogy lepörögjön, megálljon, és utána allítod le az autót, akkor végig van kenése, amíg meg nem áll a turbó.
Hmm, hogy kimelodik a turbo, ha meg jaratod leallitas elott a garazsban? Marmint mitol? Nem kekeckedni akarok, de tenyleg nem ertem - nem vagyok szakmabeli, szoval erdekel :)
A motor indítását követően az első 30sec a legkritikusabb időszak. Járó motornál a főtengely és a siklócsapágyak között elhelyezkedő olajfilmen fordul el a főtengely tehát nincs mechanikus kapcsolat a csapágy bélés anyag (ólom szerű puha anyag) és a főtengely között!
Este mikor beállítod a ménest az istállóba :) megszűnik az olajnyomás és a főtengely saját súlyának és a gravitációnak köszönhetően kinyomja maga alól az olajat és "leül" a csapágyakra.
Indításkor amíg az olajnyomás és ennek köszönhetően az olajfilm fel nem épül van a legnagyobb igénybevételnek kitéve a motor.
Ennek a jelenségnek a benzines motorok is ki vannak téve!
Én reggelente először beindítom a vasat, garázs nyit, kapu nyit manuálisan. D-ben alapjáraton kigurulok, garázs és kapu becsuk. Amíg nem üzemmeleg addig a fordulatot próbálom a minimumon tartani. Sőt a fűtést sem kapcsolom be csak ha már üzemmeleg a motor.
Leállításnál hasonló a folyamat, a turbó kímélése miatt egy kicsit még ketyegtetem a garázsban.
Nekem volt egy ford mondeóm, amiben a következő lépésekkel lehetett kikapcsolni azt a funkciót, hogy ne csipogjon a nem bekötött öv miatt: ajtó kinyit, beül, ajtó 2szer kinyit bezár, lámpa 3 szor fel-le, gyujtás ráad, rádió 4es memo megnyom, öv 2szer csat be-ki, indexkar jobbra 2szer.... kb ennyi. És többet nem jelzet az övre
Nekem múlt héten tettek bele Janiék jóárasítva agm90et gyári 110-es helyett, azt mondták eldobhatom a generátoromat mert nem lesz rá többet szükség......
Milyen akksit is szerezzek be eddig 110 Ah volt, de irtatok most mar csak 90-es van es vmi AGM-es, ha jol emlekszem?! Esetleg tudtok vmi konkret arajanlatot , h ki tud szerezni? Koszonom
Hat en azert egy ajtonyitasra nem tennek izzitas inditast.... van, hogy tobbszor ki be szallok mig elinditom az autot, vagy egyatalan a kulcsot beleteszem. Pl. valami kint van a kocsiba es kifutok erte. Ekkor sem inditom el. Aztan meg valamiert kimegyek, aztan kibeszallok majd inditok.... Biztos ki van talalva hogy mikor merre mennyit fuccson... mert a sorozatban izzitas nem jo semminek sem ugytudom. Azert vettem propellerest, mert hiszek benne, hogy JOL mukodik. Ennyi.
535jocika: Nalam is detto ez van. Meg raadasul be is tudnam valahogy preselni a ket autot a garazsba, de szukebb lenne a hely a ket auto kozott mint egy bevasarlokozpont felfestett parkolojaban... es hat.... akkor vagy a gyerek csapja ki az ajtot a falnak vagy a propelleres oldalanak... Ezert inkabb azik-fazik a bomos.
Amugy irta valamelyikotok, hogy ilyen hidegben a start/stop gomb megnyomasa utan nem indul azonnal a motor, mert lehet hogy izzit... Itt olyan -5C fokok vannak es azonnal indul szinte. Semmi 3-4-5 masodperces kesleltetes. Na de mindegy.