A Te autódban hány hangszóró volt?
Oldalanként kettő (mély + magas), plusz egy mélynyomó.
A hangfalban több hangszóró van, mivel a magas nem fogja átvinni a mély frekvenciákat és fordítva. Ez is fizika. A hallható sávot két hangszóró sem fogja lefedni.
Ez egy kicsit messzire visz, inkább az Autóhifi topikban szeretnék róla beszélni.
A lényeg: léteznek olyan szobai hangszóró rendszerek, amik oldalanként 1 db szélessávú hangszóróval operálnak, és egyéb trükkökkel varázsolnak nekik alsó és felső oktávokat (pl. labirintus-rendszerű hangdoboz, tölcséres kialakítás).
Itt egy példa.
Persze ez 4000 EUR :-)
Nekem otthoni hangfalban három hangszóró van (ami ezek szerint szar) amiről megfelelően méretezett hangváltóval, és dobozzal el tudom képzelni, pontosabban a hangfal karakterisztikája is azt mutatja, hogy a hallható tartomány jelentős részét átfogja.
Hangsúlyoztam, hogy autóról van szó. Az autó utastere kicsi és zárt. Autóban a hangszórók tengelye ritkán párhuzamos egymással.
A szobai hangszórók másképp működnek: ők egy viszonylag (az autóhoz képest mindenképp) nagy térbe sugároznak, és a hangszórók tengelye vagy párhuzamos, vagy ha nem az (igen kevés a kivétel), akkor nagyon tudatosan nem az - de ez egy másik történet, és megint ilyen autó-árú példákról lenne szó.
Az én szobai hangsugárzóm, speciel négy utas reflexdoboz :-)
Vissza az autóhoz. Az alap rendszerben 8 hangszóró van (ez sajnos megint egy kalap szar). Egyszerű a képlet, minden ajtóban van egy mélyközép, és egy magas, mivel gondoltak a hátsó utasokra is. Természetesen a hátsó lekeverhető.
Voilá :-) Pontosan erre gondoltam :-)
A tíz hangszórós rendszer (ez sajnos a szánalmasan szar kategória) a tervezők úgy gondolták, hogy az első ajtóban háromfelé osztják a tartományt, így lett mély, közép, és magas. (mint egy normális hangfalban) A BOSE rendszer a digitális túlzáson kívül 2db mélysugárzót épít az autó hátsó részébe. (szerintem ilyen elven működő hangfalad Neked is volt)
Az elv az persze ilyen volt, de az én mélyládám fala speciel 19 mm-es MDF lap volt, belső dupla merevítésekkel, és dupla (2 x 19 mm) előlappal (amire a hangszóró volt rögzítve). Természetesen mindez a hangszóró Thiele-Small paramétereihez méretezve :-) El is vette a csomagtartó felét az Ibizában :-) Dehát az egy szerelemautó volt :-)
A gyári mélyládák többnyire az autó meglévő zegzugait használják fel, jobb esetben vékony műanyag falú dobozba szerelik őket. Az Audiban nem emlékszem, hogy van megoldva, de normálisan kivitelezett hangsugárzó-dobozt semmilyen autóban nem láttam, a 2M forintos Lexus-féle Mark Levinson rendszerben sem. A marketingesek nem engedik, hogy az autó csomagtartója egyetlen ványadt köbdeciméterrel is kevesebb legyen...
Mivel az én ládámban komoly hangszóró volt, a doboz kialakítása lehetővé tette, hogy nagyjából 30 Hz-től lineáris legyen, és 60 Hz-nél legyen 18 dB-vel megvágva - az egyedi panelekben a Morel mélyközepek éppen eddig voltak képesek lemenni.
A gyári "mélysugárzók" a 30 Hz mérőjelre csak borzasztóan berezonáltak, és nagyjából 60 Hz környékén kezdtek érdemlegesen sugározni - ahol az Ibizában már elváltottunk :-)
Szóval, azért van különbség ;-)
Ami a háromutas front hangsugárzó rendszert illeti, egy ilyen rendszernek lehetnek előnyei, de autóban nehéz úgy elrendezni három hangszórót, hogy a hangszórók (tengelyének) egymástól mért távolsága arányos legyen a hallgatási hely és a hangszórók távolságával. Magyarul: túl közel ülsz a hangszórókhoz, a három hangszóró ehhez képest túl messze esik egymástól, és emiatt szétesik a hangkép. A bőgő üres E-húrja a bokádnál szól, a D-húr a válladnál, a G-húr üveghangjai a fülednél.
Persze ez nem mindenkit zavar, meg aztán a DSP erre is tud megoldást, de.... de egyszerűen egyszerűbb kétutas rendszert használni autóban.
Nyilván nehéz, vagy inkább lehetetlen színpadot reprodukálni autóba
Azért tudnék mutatni olyan autókat, hogy elsírod magad. Az egyik legjobb példa egyébként pont egy A6 - Havasi Zoli, Kecskemét. "Gyári" beépítés: ha beülsz az autóba, semmi különbséget nem látsz egy évjárat-azonos autóhoz képest. Oké, a fejegység a kesztyűtartóban van (de a kormánytáv és a központi kijlező arra van rákötve), az ajtókárpit mögött a teljes ajtószerkezet ki lett cserélve, az egész autó ki van szigetelve-csillapítva, stb, de nem éppen egy neonos Szuzuki így sem ....