Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
Bevallom nem reagáltam volna az irásodra, ha korábban nem kostolgattál volna:-))
No..ha már kóstolás
A Jugóknak az én információim szerint nem nagyon volt görlitzi hálójuk. Márpedig amit te ide beraktál az annak tűnik. A JZ-nek a Gosa gyártotta a hálóit, amiknek annyi jellegzetességük (az aljától a tetejéig) volt, hogy még messziről sem lehet összekeverni az NDK-s hálókocsival.
De, ha nekem nem hiszel, akkor inkább kukkolj bele a szerb kollégák fórumába és mindjárt ott lesz a megfejtés. Ganz gyártású a kocsi. (ha emlékeim nem csalnak, akkor erről a szállításról a Cak sorozatot feldolgozva Szécsey István is ír a Vasúthistória évkönyvben)
Pedig nekem az a kocsi erősen magyar jellegűnek tűnik!
Amit irtam nem jelenti azt, hogy nem magyar gyártású, ennek jobban utána kellene néznem, de nem akarok ebbe belefolyni.
Ha nem Dunakeszis kocsi, esetleg használtan nem vehették tőlunk?
A jugó nem vett senkitől a Titó idejében használt cuccost. Vagy újat vásárolt, vagy lizencet. Ha magyar használt kocsit vásárolt is volna, egy páran tudnánk róla, (a MÁV-nak pedig sosem volt olyan állapotban a használt kocsijai, hogy ezt bárki megis vette volna.).
Amikor ezeket a kocsikat gyártották, Dunakeszi a MÁV-nak egy járműjavitója volt, amelynek épp elég munkája volt a MÁV részére gyártani a Bhv kocsikat. Tehát exportra nem is gyárthatott. (ez alól kivétel amikor a használt MÁV-os vezérlőkocsikat a MÁV eladta a görögöknek, és azokat kipofozta)
De itt is van egy kis baki, mert a MÁV nem végezhetett külker tevékenységet, ezért egy külker vállalaton (NIKEX) keresztül történt az eladás
Azért elárulom azt is, hogy ebben az időben a jugok vásároltak a kelet és nyugat némettől is kocsikat, és vásároltak lizencet is. Tehát gyakorlatilag több gyártó is szóba jöhet, de Dunakeszi nem.
Egy ilyen kétszintes autószállítón lévő autókkal majdnem komoly baleset történt. Egyik NDK-s Trabantos büszkén kitűzte a frissen vett ostorantennát, ami jó magas volt. Át is húzott a felsővezetékkel, és Ferenc környékén a Trabant ki is gyulladt. Ez volt a kisebbik baj, a nagyobbik, hogy az autósok elkezdtek felmászni az autószállítóra, hogy oltsák a tüzet. A ferenci forgalmosta rohanva kapcsolta ki a nagyfeszültséget, nehogy agyoncsapkodja őket a villany. Ezt a 90-es évek elején hallottam, 5-10-15 évvel korábban történhetett.
1948 augusztus 25/26 éjszakáján súlyos baleset történt Balatonmáriafürdő állomás és Balatonberény megállóhely között a fővonalon. Mint a helyszínrajz és a 2289/II sz. vonat mozdonyvezetőjének vallomása is tanúsítja (azt hitte a "vicinálison" jön szembe vonat), akkor még megvolt a "második" vágány. Az esemény feldolgozása idején próbáltam valami közelebbi időpontot találni a vágány megszüntetésére, de nem akadtam pontosabb adatra. Egyes visszaemlékezések szerint a pálya visszabontása az 1960-as éveke elején történt, de ez egyáltalán nem biztos.
Ez a kép elvileg 1928-ban készült Balatonberény megállóhelyen, márpedig ott tudtommal mindig egyvágányú volt a 30-as vonal. Szerintetek mi az a másik vágány?