Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
Amint látod nem kellett a szöveget sem néznem, rendelkezem olyan információkkal, amivel szöveg nélkül is bizonyos dolgokat betudok határolni, egy vagy több kép esetében is. Amúgy pedig ha évre gondolsz, bevallom 72-re saccoltam konkrétan, ez pedig a Szergej esetében, még nem kopott le félig a festék, és a szürke tető nem volt korom fekete okra vezethető vissza.
Kb. egyről beszélünk, csak te is, én is másképp köritjük a dolgokat.
A jugok mindig is arról voltak hiresek, hogy maguktól nem találták fel a spanyol viaszt. Ez visszavetehető a megalakulásuktól napjainkig.
A két viágháború közt, elvegetáltak az első vh. ban területükön maradt vasúti járművekkel, természetesen kisérletek voltak, de inkább vásároltak, ekkor vették meg a Mávagtól 375-ös sor gyártási lizecét. A II.vh. után megint a 60-as 70-es évekig elvoltak mint a befött a zsákmányolt járművekkel. Amivel kisérleteztek, azok sorba befulladtak, egy két dolog kivételével sorozat nem lett belölük. Gyakorlatilag importból fedezték ezidáig az új járműveket (ide beleértem a közútit is). A 70-es évektől beindult a lizenc vásárlásuk, és innetől kezdve kezdtek el fejlödni, lásd autopar különböző összeszerelő üzemei, buszok esetében, a lengyel Sanoktól kezdve, a Merciig, mozdonygyártás (Djuro Dakovic, Koncár), és ekkor lépett igazából szinre a Gosa is. Tehát náluk azért nem volt kifejlödve korábban az, ami nálunk kivolt, akár Győr, Ganz, Csepel, Ikarus. Ráadásul ezekkel a lizenc vásárlással egy kicsit be is faragtak, hiszen nagyon minimális export bevételük lett belölük, ellentétben a mi esetünkkel Rába camionok, amelyből több ezer darabot adtunk el pontosan nekik, de ide sorolhatnám a Ganz-Mávag által gyártott modonyokat motorvonatokat is, na meg az erdeti témánál a vasúti személykocsikat, teherkocsikat, akár jóvátételben, akár kereskedelmi ügyletben. A Gosa kocsikat is akkor tudták eladni nekünk, amikor Győr már teljesen leállt a gyártással, sőt majd utána 10 évvel. Ami náluk igazán bejött az a vasuti teherkocsik gyártása, de export terén ott sem nagyon dicsekedhetnek, hiszen a körülöttük lévő országokban joval fejlettebb volt ezen kocsik gyártása. Ráadásul a szoc. országok mind dollár elszámolásban voltak vele, mig egymásközt transzferábilis rubel elszámolás volt. Irod 80-as években a Z kocsik gyártását, ezeket én nem vitatom, hiszen a közúttal ellentétben (FAP, TAM, teherkocsik) azért vasúti kocsik esetében már a modernebb lizenceket vették. Tehát ő e téren késön lépett. Ráadásul Tito halála előhozta az ellentéteket, az eredményeit pedig ismerjük.
Visszatérve az általam betett hálókocsi modelljére, kb 3/4 éve szintén a szerb topikról mentettem le egy képet e kocsi eredetijéről, igaz fekete fehérben volt a kép, de nem találom, pedig nem is oly rég elöttem is volt, és ha jól emlékszem be is tettem a személykocsis topikba, sőt érdeklödtem valamelyest utána is, a lényeg az, hogy most nem találom meg. Lehet, hogy RhB-nek megvan a spájzban a lekváros bödön mellett.
Vitáznék ezzel, mert a GOSA azért kistaffírolta a JZ nemzetközi kocsiparkját. Ha végigböngészed a korabeli (hetvenes évektől) fotókat, akkor bőséggel látni Y kocsit, méghozzá Wegmann-licensz forgóvázzal. A nyolcvanas években meg már Z kocsit is képesek voltak gyártani.
Én is kisérleteztem az 50-es évek végén a gyerek gyártással, de hála isten nem történt semmi (legalábbis nem tudok róla)
Kisérletezni kisérleteztek ők is, de eredményre sosem jutottak (azaz sorozatgyártásra nem került sor) A 70-es évek közepére jutottak el arra a pontra, hogy sorozatgyártást tudtak eszközölni.
Ha megfigyelted korábban még a 80-as évek elején, a belföldi kocsijaik nagy többsége a háború folyamán zsákmányolt kocsikból állt, mig a nemzetközi kocsik nagyrészét az idegen vasútak kocsijai alkották, és amit ők tettek be, az pedig idegen gyártású volt. Csak mire ez teljes egészében kiforott, addigra elkezdett háborúzni. Azták osztoszkodtak eléggé szépen, ma ott van, hogy....
ekkor a Gosa még nem gyártott kocsikat, tehát gyakorlatilag ezekből az időkből, illetve korábbról látott kocsik, mind import kocsik, függetlenül attól, hogy ki a gyártó
Ez érdekes megállapítás, mert az EK Verlag Internationale Schnellzüge in DDR könyvében van egy felvétel egy GOSA gyártású hálókocsiról, aminek a dátuma 1971. szeptember. Továbbá az írás említi, hogy a GOSA 1963-ban barkácsolt először Y kocsikat.
Abban igazad van, hogy a képen szereplő kocsi nem háló, hanem másodosztály (méghozzá ezeket emlékeim szerint Győr csinálta).
Tévedni emberi dolog, nomeg beismerni is azt :)
Remélem azért nincs harag:-))
Amugy pedig ha végig kostálod a képeket akkor bizonyos dolgokat kilehet szürni belölük.
Mivel a faszi nem hetente utazott ezen a vonalon, ez egy utazásának fotokban megörökitett emléke.
De a 411,402-es gépet 77.03.28-án seleztezték (és itt még elég vidám állapotában van)
az M62 132-es gép pedig 69.01.27-én hatóságizott, tehát az utazása ezen idők közé tehetők, s mivel már a vízfolyásoktól elkezdett rozsdásodni a diszléce, tehát a fotozás a - 70-es évek elején történt. (ekkor a Gosa még nem gyártott kocsikat, tehát gyakorlatilag ezekből az időkből, illetve korábbról látott kocsik, mind import kocsik, függetlenül attól, hogy ki a gyártó.)
Egyetlen egy gyártóról nem írtam, csak annyit hogy honnan vásároltak kocsikat (továbbiakban még ezt kiegésziteném, hogy vettek még a lengyelektől, meg az olaszoktól is abban az időben)
Te a belinkelt dologra ahol a 441-es után volt személykocsi arra azt irtad, hogy hálókocsi
egy 2 osztályú B (...) sor személykocsira, amin semmiféle hálókocsira való utaló feliratozás nincs
Hagy ne ecseteljem, hogy a hálókocsi nincs osztályba sorolva 1 oszt párna, 2. oszt. lepedő stb.
Én amit betettem hirtelenjében modell képeket, csak azt akartam ecsetelni, hogy a 2 oszt kocsinak hány ablaka van, és mennyi van a hálókocsinak, és azért a feliratozásukban is különbség van (na meg a szinében is),l tehát semmi köze nincs a gyártóhoz
Te kapásból és élből rávágtad egy 2 osztályú zöld személykocsira, hogy hálókocsi.
Többről nem is kivántam vitatkozni, és a továbbiakban sem akarok
Bevallom nem reagáltam volna az irásodra, ha korábban nem kostolgattál volna:-))
No..ha már kóstolás
A Jugóknak az én információim szerint nem nagyon volt görlitzi hálójuk. Márpedig amit te ide beraktál az annak tűnik. A JZ-nek a Gosa gyártotta a hálóit, amiknek annyi jellegzetességük (az aljától a tetejéig) volt, hogy még messziről sem lehet összekeverni az NDK-s hálókocsival.
De, ha nekem nem hiszel, akkor inkább kukkolj bele a szerb kollégák fórumába és mindjárt ott lesz a megfejtés. Ganz gyártású a kocsi. (ha emlékeim nem csalnak, akkor erről a szállításról a Cak sorozatot feldolgozva Szécsey István is ír a Vasúthistória évkönyvben)
Pedig nekem az a kocsi erősen magyar jellegűnek tűnik!
Amit irtam nem jelenti azt, hogy nem magyar gyártású, ennek jobban utána kellene néznem, de nem akarok ebbe belefolyni.
Ha nem Dunakeszis kocsi, esetleg használtan nem vehették tőlunk?
A jugó nem vett senkitől a Titó idejében használt cuccost. Vagy újat vásárolt, vagy lizencet. Ha magyar használt kocsit vásárolt is volna, egy páran tudnánk róla, (a MÁV-nak pedig sosem volt olyan állapotban a használt kocsijai, hogy ezt bárki megis vette volna.).
Amikor ezeket a kocsikat gyártották, Dunakeszi a MÁV-nak egy járműjavitója volt, amelynek épp elég munkája volt a MÁV részére gyártani a Bhv kocsikat. Tehát exportra nem is gyárthatott. (ez alól kivétel amikor a használt MÁV-os vezérlőkocsikat a MÁV eladta a görögöknek, és azokat kipofozta)
De itt is van egy kis baki, mert a MÁV nem végezhetett külker tevékenységet, ezért egy külker vállalaton (NIKEX) keresztül történt az eladás
Azért elárulom azt is, hogy ebben az időben a jugok vásároltak a kelet és nyugat némettől is kocsikat, és vásároltak lizencet is. Tehát gyakorlatilag több gyártó is szóba jöhet, de Dunakeszi nem.
Egy ilyen kétszintes autószállítón lévő autókkal majdnem komoly baleset történt. Egyik NDK-s Trabantos büszkén kitűzte a frissen vett ostorantennát, ami jó magas volt. Át is húzott a felsővezetékkel, és Ferenc környékén a Trabant ki is gyulladt. Ez volt a kisebbik baj, a nagyobbik, hogy az autósok elkezdtek felmászni az autószállítóra, hogy oltsák a tüzet. A ferenci forgalmosta rohanva kapcsolta ki a nagyfeszültséget, nehogy agyoncsapkodja őket a villany. Ezt a 90-es évek elején hallottam, 5-10-15 évvel korábban történhetett.