A termosztát 87 foknál nyit, 102 foknál van teljes nyitásban ami 7 mm elmozdulást jelent és 82 foknál zár le teljesen. Ezek a gyári paraméterek.
A következő információ: ha a hőfokmutató alulról érinti a középvonalat, az a központi egység szerint 80 foknak felel meg. Tehát a gyakorlatban a termosztátnak esélyes sincs még kinyitni, nemhogy elérje az üzemi hőfokot a hűtőfolyadék, ami 90 fok körül lehet, mivel a ventilátor 93-94 foknál kapcsol be, 97 foknál teljes sebességgel üzemel és 90 foknál kapcsol le.
Természetesen megvan tervezve a rendszer, és ez a rendszer +50 fokban is képes lehűteni üzemi hőmérsékletre a hűtőfolyadékot. De ha +50 fokban képes rá, nem kell túl nagy képzelőerő ahhoz, hogy mit csinál mondjuk +10 fok alatt vagy mínuszokban.
Tegnap utaztunk ~400km-t, és közben nézegettem a hőfokmutatót.
Bemelegedés után ez az állapot volt fixen:
Akár hosszú emelkedő, akár hosszú lejtő, max fűtéssel, nulla fűtéssel, 50-es, 80-90-es, vagy 130-as tempónál, tök mindegy, pontosan tartotta ezt a pozíciót.
Nekem is az az érzésem, hogy emögött nem az áll, hogy a motor nem tudja magát kellően felmelegíteni, hanem inkább rossz termosztát méretezés, vagy termosztát hiba. Mondjuk nem tudom, hogy nyáron mit produkál (amúgy feleségem jár a kocsival :), de nem lepődnék meg, ha akkor is így állna a mutató. :)
Ahány autó annyiféle fogyasztás, ez egy dolog. Én csak annyit mondtam, hogy a központi egység által mért hőfok alapján a hűtőfolyadék nem éri el az üzemi hőmérsékletet. Ráadásul a hőfokmérő mutatójának elmozdulása a középvonalban 10-12 fokos hőmérséklet különbséget jelent. Egyszerűen fogtam, és menet közben összevetettem a ECU által visszaadott hőfokot a mutató állásával.
Érdekes, amit írsz... Én ugyan nem mértem soha a hőfokokat, de:
Én meglehetősen háklis vagyok, ha valami nem úgy működik, ahogy kellene. Nálam a termosztát még a gyári, és amióta a kocsi megvan a következőt produkálja:
Elindulok itthonról (fűtetlen garázs, kb pont ugyan olyan hideg van benne, mint kint, csak nem kell deret kaparni az ablakokról), mire elérem az M0 felhajtót, ~50-60km/h-val, ami tőlem kb 2km, a mutató bőven felkúszik az első vonalig (azt írod, ez kb 70°), felmegyek a pályára, feltolom olyan 80-90km/h környékére, és mire a következő felhajtót elérem (ami kb 3km-re van attól, ahol én felmegyek), a mutató már nyaldossa a középvonal alját. Itt szoktam felvenni a szokásos 95km/h körüli tempómat (2.500-at forog a motor), és egy-két km-en belül a mutató metszi a középvonalat. Itt jön az, hogy pár másodperc múlva a mutató visszaesik a középvonal alá (gondolom kinyit a termosztát és bekeveredik a hideg víz), majd újabb egy-két km múlva visszakúszik középre és ott is marad, onnantól se fel-se le. Tehát összesen, nyitással-visszahűtéssel együtt olyan ~7km-en belül üzem meleg a motor. Nyáron, melegben ez fele ennyi, mire felhajtok a pályára már szinte középen van a mutató. A középvonalnál feljebb soha nem megy, nyáron sem! Nyáron előbb bekapcsol a hűtőventilátor, minthogy a mutató túlmenne a középvonalon. A fogyasztásom most legutóbb (hete tankoltam kb) 6,4-6,5-re jött ki. Nyáron 5,8-6 körül van. Nekem ennyit jelent a jelenlegi hideg, bő fél liter plusszt. Ha nagyon hideg lenne, tehát olyan -10 -15°, akkor ez még picit feljebb menne, de a 7-et akkor sem közelítené meg. Nem is emlékszem, mikor evett utoljára 7-et, vagy többet az autó...
Valójában +10 fok alatt teljesen mindegy, 87 vagy 92 foknál nyit-e a termosztát ha a hűtőfolyadék hőmérséklete 80 foknál megáll bármilyen forgalmi helyzetben. A fogyasztás sem esik jelentősen mert nekem majdnem teljesen le van zárva a kocsi eleje de így is kell 12 km kb ahhoz, hogy a 90 fok közelébe kerüljön a hőmérséklet. Nyáron ugyanehhez elég 2-4 km. Kemény mínuszokban meg esélye sincs a motornak elérni az üzemi hőfokot. Még letakart állapotban sem, mert azért még akkor is marad annyi rés, hogy bőven behűti a rendszert a hideg levegő.
Nekem ugyanilyen problémám van a Kalos-szal,7.-én viszem szerelőhöz többek között ezzel a problémával.
Valahol azt olvastam, de lehet, hogy itt az előző topikban valahol, hogy egy 92c fokos opel termosztát megoldja ezt a gondot és a fogyasztás is vissza esik állítólag 6-6,5l-re.Most én is ki akarom cseréltetni és majd kiderül, hogy lesz e változás, mert így a fűtésével sem vagyok megelégedve mivel túl hűtött a motor.
Valójában már +5 fok is elég ahhoz, hogy csak 80 fokig melegedjen a hűtőfolyadék. A hőmérséklet felfutása egyenletes és folyamatos, majd megáll egy adott hőfoknál és +/- 1-2 fok körül változik. Valójában mi mehet akkor tönkre? Az áramlás megvan, ha kinyit a termosztát 87 foknál, utána 88-94 fok között megint szabályoz a rendszer. Mondjuk inkább esélyesebb egy +50 fokra méretezett hűtési rendszer esetében, hogy +10 fok alatt túlhűti a rendszert, mivel semmilyen levegőáramlást szabályzó szerkezet nincs beépítve a rendszerbe.
"mea maxima culpa" igazatok van én tévedek. ezekben a "szibériai" mínuszokban valóban le kell takarni mindent. véletlenül sem a hűtőrendszerben ment valami gallyra tizenvalahány év alatt. B.Ú.É.K. mindannyiótoknak ;-)
Ártani nem árt, de amíg késő tavasztól kora őszig 7.2 - 7.7 l a fogyasztás, a téli időszakban 8.4-8.9 körül alakul. Gondolom a központi vezérlés több üzemanyagot adagol mivel azt az információt kapja, még nem üzem meleg a rendszer. De majd kiderül. Egyenlőre tavaly a téli időszakban 8.4 - 8.9 között autóztam, most amióta kísérletezek, 8.2 l-nél jár a gép de rövid távokat megyek, 15 km max egy menetre, így majd tavasszal kiderül mennyire változik a helyzet.
Rákerestem neten, tényleg van készen is, ezer-kétezer forint körül. Mondjuk van itthon minden, ami kellene hozzá, úgyhogy inkább majd építek egyet, de asszem megvárom vele a tavaszt... :)
Ha az első vonás pont fedésben van, az 70°C-nak felel meg. Ha alulról érinti a középvonalat az 78-80 °C. Ha teljesen fedi a középvonalat, az 92-95 fok körüli érték. És 95 foknál még mindig csak félig van nyitva a termosztát.
Na hát ez gáz.... Nem gondoltam volna. Így akkor marad a csomagolás.
Eddig nem figyeltem, de most direkt megnéztem, kb. 6 perc alatt felment a mutató az alsó negyedig (3 °C induló hőmérsékletről), és aztán gondoltam majd jelzem neked, hogy mikor érte el a középértéket. Persze jól elfelejtettem később nézegetni, aztán mikor eszembe jutott, némileg meghökkenve láttam, hogy nem érte el a középső osztást igazán, csak alulról érintette. Úgy látszik ez valami Kalos betegség, talán a hazájában azon az ázsiai éghajlaton nem volt tervezési szempont... :)
Mellesleg úgy olvasgattam a témában bogarászva, hogy a Ford Focus vagy a BMW is alkalmazza a hűtőrács takarást, igaz, ott már gyárilag, központilag vezérelve.
Belső világítás késleltetőt lehet kapni normálisabb autósboltokba vagy rendelni az internetről csak az a baj vele,hogy nem szó szerint de filléres árú ezért nem éri meg rendelni de ha jól emlékszem talán a Homasita is árul csak az a baj ,hogy talán valami 500 ft és drágább a szállítás mint a késleltető.
Ez frankó, de ha egyszer el sem éri az üzemi hőfokot a hűtőfolyadék akkor hogyan bolondul meg a hőháztartás? Mert ugye itt az a probléma, hogy a termosztátnak még esélye sincs kinyitni ősztől tavaszig. Ahhoz ugyanis 87 fokra lenne szükség. Nálam így letakarva kinyit 87 foknál de nem melegszik fel jobban 92-94 foknál ami az üzemi hőmérséklet még a beépített mérő szerint is. Tehát a hűtés még így, letakart állapotban is működik. Viszont legalább annyit elérek vele, hogy kb 12 km után kvázi üzemi hőfokon tud járni a motor.
Az állófűtés max a motorindítási traumát csökkenti hidegben, de ahogy elindul a gép, olyan menetszél hűtést kap, hogy ugyanúgy nem fogja soha elérni az üzemi hőfokot. Mikor mértük a hőfokot, és 82 fok körül járt, kimentünk az M5-ösre hogy majd jól meghajtjuk, had melegedjen. Na, 130-nál vissza is hűlt a rendszer 77-78 fokra.
Az a helyzet, hogy konkrétan meg lett nézve, hogyan alakul a hűtőfolyadék hőfoka menet közben. Gyári állapotban november elején 80-82 fok volt a max, bármilyen forgalmi helyzetben. A termosztát ugye 87 foknál kezd el nyitni is 102 foknál nyit ki teljesen. A műszerfalon ez úgy néz ki, hogy a hőfokmutató alulról érinti a középvonalat. Ebben a tartományban alig 1 mm elmozdulása a mutatónak 10-12 foknak felel meg, ugyanis 94 foknál éppen fedésbe kerül a mutató a középvonallal. Tehát az, hogy a mutató kb középen áll, annyit jelent, hogy a motor messze nincs még üzemi hőfokon. Ezekkel a takarásokkal sikerült 88-92 fok körüli értéket elérni kb 12 km út megtétele után.
Hát úgy 30 évvel ezelőtt emlékszem, Barkas, Skoda, és hasonló autóknál még előregyártott "kabátkákat" is lehetett látni. A Wartburgon gyárilag volt egy bowden, amivel a hűtőrácson átjutó légáramlatot el lehetett zárni. Ugyanakkor a mai modern autóknál szerintem erre nincs már szükség.
Mondjuk leginkább autószerelőt kellene megkérdezni, de szerintem:
Mindenképpen lassabban melegszik be (= éri el az üzemi hőmérsékletet), mivel alacsonyabb hőfokról indul. Szerintem ez a fő ok, maga az üzem közbeni "hőelszívás" nem okos jelentős különbséget, hiszen ha elérte az üzemi hőfokot, marad a mutató szépen, ahol a helye van. :) Menet közben legfeljebb nem kapcsol be a hűtőventillátor, illetve ha kell a termosztát úgy vezérli a hűtőfolyadék keringését, hogy ne is menjen a hőcserélőbe, így mindenképp biztosítja a motor melegét.
Esetlegesen elektromos állófűtéssel segíthetsz a motornak, tehát egy külső fűtéssel felmelegítheted a motort indítás előtt...
(Ha LED-esre cserélném az izzót, akkor a 6 milliárd uF helyett már csak 1 milliárd is elég lenne, de még az is túl sok. :)
Ha jól gondolom, van ott neki fix 12V is (mivel állandó fényre is kapcsolható), így a kultúrált megoldás az lehetne, hogy egy tranyóval kapcsolom be az izzót, és a tranyó vezérlését késleltetem. Így - mivel a bázisáram max 1-2 mA nagyságrendbe esik -, értelmes méretű kondival lehetne késleltetni. Pláne, ha két tranyót alkalmaznék, vagy még plánébb :) valami teljesítmény FET-et (bár azt most hirtelen nem tudom, hogy a FET munkapontilag nem okozna-e némi nehézséget...)
Jobb megoldás magamtól eddig nem jutott eszembe....
Próbálom kideríteni, hogyan lehetne ezekben a hűvösebb napokban gyorsabban elérni az üzemi hőfokot az autóval. Jelenleg a kocsi elejét szinte teljesen lezártam, és tettem fel egy takarólemezt a motortér alá, mintegy lezárva azt, na persze nem tökéletesen, de így is kell vagy 15-20 perc mire az üzemi hőfok közelében kezd el bohóckodni a motor. Ha így haladok és bejönnek a mínuszok, lezárhatom a teljes elejét is, akkor sem fogja elérni a hűtőfolyadék az üzemi hőmérsékletet.
6 milliárd uF-os kondi és megvan a késleltetés :) Alapból nincs neki egyébként? Mondjuk én állandóan kikapcsolva tartom ezért így kapásból már nem rémlik hogy kellene működnie.
Szeretnék készíteni valami olyan módosítást, ami az utastérvilágítás elalvását késleltetné az ajtó becsukását követően. Elektronikában szerencsére otthon vagyok, de gondoltam megkérdem, hátha vannak bevált módszerek, mielőtt nekiállok feltalálni a spanyolviaszt... :)