Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

DelSonar Creative Commons License 2015.12.30 0 0 13467

A termosztát 87 foknál nyit, 102 foknál van teljes nyitásban ami 7 mm elmozdulást jelent és 82 foknál zár le teljesen. Ezek a gyári paraméterek.

A következő információ: ha a hőfokmutató alulról érinti a középvonalat, az a központi egység szerint 80 foknak felel meg. Tehát a gyakorlatban a termosztátnak esélyes sincs még kinyitni, nemhogy elérje az üzemi hőfokot a hűtőfolyadék, ami 90 fok körül lehet, mivel a ventilátor 93-94 foknál kapcsol be, 97 foknál teljes sebességgel üzemel és 90 foknál kapcsol le.

Természetesen megvan tervezve a rendszer, és ez a rendszer +50 fokban is képes lehűteni üzemi hőmérsékletre a hűtőfolyadékot. De ha +50 fokban képes rá, nem kell túl nagy képzelőerő ahhoz, hogy mit csinál mondjuk +10 fok alatt vagy mínuszokban. 

zorko Creative Commons License 2015.12.30 0 0 13465

Tegnap utaztunk ~400km-t, és közben nézegettem a hőfokmutatót.

Bemelegedés után ez az állapot volt fixen:

Akár hosszú emelkedő, akár hosszú lejtő, max fűtéssel, nulla fűtéssel, 50-es, 80-90-es, vagy 130-as tempónál, tök mindegy, pontosan tartotta ezt a pozíciót.

 

Nekem is az az érzésem, hogy emögött nem az áll, hogy a motor nem tudja magát kellően felmelegíteni, hanem inkább rossz termosztát méretezés, vagy termosztát hiba. Mondjuk nem tudom, hogy nyáron mit produkál (amúgy feleségem jár a kocsival :), de nem lepődnék meg, ha akkor is így állna a mutató. :)

wector81 Creative Commons License 2015.12.29 0 0 13464

Vettem egy occó bluetooth-os kiolvasót ebay-ről, majd megnézem, miket irkál ki. Talán holnap.

Amúgy elvileg az üzemi hőfok az a 95-100°lenne, nem? 

Előzmény: DelSonar (13463)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.29 0 0 13463

Ahány autó annyiféle fogyasztás, ez egy dolog. Én csak annyit mondtam, hogy a központi egység által mért hőfok alapján a hűtőfolyadék nem éri el az üzemi hőmérsékletet. Ráadásul a hőfokmérő mutatójának elmozdulása a középvonalban 10-12 fokos hőmérséklet különbséget jelent. Egyszerűen fogtam, és menet közben összevetettem a ECU által visszaadott hőfokot a mutató állásával.

Előzmény: wector81 (13462)
wector81 Creative Commons License 2015.12.29 0 0 13462

Érdekes, amit írsz... Én ugyan nem mértem soha a hőfokokat, de:

Én meglehetősen háklis vagyok, ha valami nem úgy működik, ahogy kellene. Nálam a termosztát még a gyári, és amióta a kocsi megvan a következőt produkálja:

Elindulok itthonról (fűtetlen garázs, kb pont ugyan olyan hideg van benne, mint kint, csak nem kell deret kaparni az ablakokról), mire elérem az M0 felhajtót, ~50-60km/h-val, ami tőlem kb 2km, a mutató bőven felkúszik az első vonalig (azt írod, ez kb 70°), felmegyek a pályára, feltolom olyan 80-90km/h környékére, és mire a következő felhajtót elérem (ami kb 3km-re van attól, ahol én felmegyek), a mutató már nyaldossa a középvonal alját. Itt szoktam felvenni a szokásos 95km/h körüli tempómat (2.500-at forog a motor), és egy-két km-en belül a mutató metszi a középvonalat. Itt jön az, hogy pár másodperc múlva a mutató visszaesik a középvonal alá (gondolom kinyit a termosztát és bekeveredik a hideg víz), majd újabb egy-két km múlva visszakúszik középre és ott is marad, onnantól se fel-se le. Tehát összesen, nyitással-visszahűtéssel együtt olyan ~7km-en belül üzem meleg a motor. Nyáron, melegben ez fele ennyi, mire felhajtok a pályára már szinte középen van a mutató. A középvonalnál feljebb soha nem megy, nyáron sem! Nyáron előbb bekapcsol a hűtőventilátor, minthogy a mutató túlmenne a középvonalon. A fogyasztásom most legutóbb (hete tankoltam kb) 6,4-6,5-re jött ki. Nyáron 5,8-6 körül van. Nekem ennyit jelent a jelenlegi hideg, bő fél liter plusszt. Ha nagyon hideg lenne, tehát olyan -10 -15°, akkor ez még picit feljebb menne, de a 7-et akkor sem közelítené meg. Nem is emlékszem, mikor evett utoljára 7-et, vagy többet az autó...

2003, 1.4 16V ~125.000km

Előzmény: DelSonar (13461)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.29 0 0 13461

Valójában +10 fok alatt teljesen mindegy, 87 vagy 92 foknál nyit-e a termosztát ha a hűtőfolyadék hőmérséklete 80 foknál megáll bármilyen forgalmi helyzetben. A fogyasztás sem esik jelentősen mert nekem majdnem teljesen le van zárva a kocsi eleje de így is kell 12 km kb ahhoz, hogy a 90 fok közelébe kerüljön a hőmérséklet. Nyáron ugyanehhez elég 2-4 km. Kemény mínuszokban meg esélye sincs a motornak elérni az üzemi hőfokot. Még letakart állapotban sem, mert azért még akkor is marad annyi rés, hogy bőven behűti a rendszert a hideg levegő.

Előzmény: solak (13460)
solak Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13460

Nekem ugyanilyen problémám van a Kalos-szal,7.-én viszem szerelőhöz többek között ezzel a problémával.

Valahol azt olvastam, de lehet, hogy itt az előző topikban valahol, hogy egy 92c fokos opel termosztát megoldja ezt a gondot és a fogyasztás is vissza esik állítólag 6-6,5l-re.Most én is ki akarom cseréltetni és majd kiderül, hogy lesz e változás, mert így a fűtésével sem vagyok megelégedve mivel túl hűtött a motor.

DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13459

Valójában már +5 fok is elég ahhoz, hogy csak 80 fokig melegedjen a hűtőfolyadék. A hőmérséklet felfutása egyenletes és folyamatos, majd megáll egy adott hőfoknál és +/- 1-2 fok körül változik. Valójában mi mehet akkor tönkre? Az áramlás megvan, ha kinyit a termosztát 87 foknál, utána 88-94 fok között megint szabályoz a rendszer. Mondjuk inkább esélyesebb egy +50 fokra méretezett hűtési rendszer esetében, hogy +10 fok alatt túlhűti a rendszert, mivel semmilyen levegőáramlást szabályzó szerkezet nincs beépítve a rendszerbe.

Előzmény: almaata66 (13458)
almaata66 Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13458

"mea maxima culpa" igazatok van én tévedek. ezekben a "szibériai" mínuszokban valóban le kell takarni mindent. véletlenül sem a hűtőrendszerben ment valami gallyra tizenvalahány év alatt.  B.Ú.É.K. mindannyiótoknak ;-)

DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13457

Esetleg a kopás lehet nagyobb, ha nem tud megfelelő hőfok kialakulni a motorban.

Előzmény: DelSonar (13456)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13456

Ártani nem árt, de amíg késő tavasztól kora őszig 7.2 - 7.7 l a fogyasztás, a téli időszakban 8.4-8.9 körül alakul. Gondolom a központi vezérlés több üzemanyagot adagol mivel azt az információt kapja, még nem üzem meleg a rendszer. De majd kiderül. Egyenlőre tavaly a téli időszakban 8.4 - 8.9 között autóztam, most amióta kísérletezek, 8.2 l-nél jár a gép de rövid távokat megyek, 15 km max egy menetre, így majd tavasszal kiderül mennyire változik a helyzet.

Előzmény: zorko (13455)
zorko Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13455

És mennyire árt a motornak, ha csak 78-80 °C-os vízhőmérséklettel üzemel?

(Lehet én is nekiállok mindjárt szigetelni....?? :)

Előzmény: DelSonar (13453)
zorko Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13454

Rákerestem neten, tényleg van készen is, ezer-kétezer forint körül. Mondjuk van itthon minden, ami kellene hozzá, úgyhogy inkább majd építek egyet, de asszem megvárom vele a tavaszt... :)

Előzmény: kalos1 (13449)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13453

Ha az első vonás pont fedésben van, az 70°C-nak felel meg. Ha alulról érinti a középvonalat az 78-80 °C. Ha teljesen fedi a középvonalat, az 92-95 fok körüli érték. És 95 foknál még mindig csak félig van nyitva a termosztát.

Előzmény: zorko (13451)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13452

Ennek a hűtési rendszernek +50 fokban is teljesíteni kell. Így +10 fok alatt nem csoda, ha nem tud felmelegedni a rendszer.

Előzmény: zorko (13451)
zorko Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13451

Na hát ez gáz.... Nem gondoltam volna. Így akkor marad a csomagolás.

Eddig nem figyeltem, de most direkt megnéztem, kb. 6 perc alatt felment a mutató az alsó negyedig (3 °C induló hőmérsékletről), és aztán gondoltam majd jelzem neked, hogy mikor érte el a középértéket. Persze jól elfelejtettem később nézegetni, aztán mikor eszembe jutott, némileg meghökkenve láttam, hogy nem érte el a középső osztást igazán, csak alulról érintette. Úgy látszik ez valami Kalos betegség, talán a hazájában azon az ázsiai éghajlaton nem volt tervezési szempont... :)

Előzmény: DelSonar (13446)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13450

Mellesleg úgy olvasgattam a témában bogarászva, hogy a Ford Focus vagy a BMW is alkalmazza a hűtőrács takarást, igaz, ott már gyárilag, központilag vezérelve.

Előzmény: DelSonar (13448)
kalos1 Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13449

Belső világítás késleltetőt lehet kapni normálisabb autósboltokba vagy rendelni az internetről csak az a baj vele,hogy nem szó szerint de filléres árú ezért nem éri meg rendelni de ha jól emlékszem talán a Homasita is árul csak az a baj ,hogy talán valami 500 ft és drágább a szállítás mint a késleltető.

DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13448

Ez frankó, de ha egyszer el sem éri az üzemi hőfokot a hűtőfolyadék akkor hogyan bolondul meg a hőháztartás? Mert ugye itt az a probléma, hogy a termosztátnak még esélye sincs kinyitni ősztől tavaszig. Ahhoz ugyanis 87 fokra lenne szükség. Nálam így letakarva kinyit 87 foknál de nem melegszik fel jobban 92-94 foknál ami az üzemi hőmérséklet még a beépített mérő szerint is. Tehát a hűtés még így, letakart állapotban is működik. Viszont legalább annyit elérek vele, hogy kb 12 km után kvázi üzemi hőfokon tud járni a motor.

Előzmény: almaata66 (13447)
almaata66 Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13447

Lehet hülyeség de bontott régi opel vectraból nem lehet az elektronikát átcsempészni?

Én a hűtő elejét semmiképp nem takargatnám http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/2009/12/20/kartonpapir_a_huto_ele/

Előzmény: zorko (13443)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13446

Az állófűtés max a motorindítási traumát csökkenti hidegben, de ahogy elindul a gép, olyan menetszél hűtést kap, hogy ugyanúgy nem fogja soha elérni az üzemi hőfokot. Mikor mértük a hőfokot, és 82 fok körül járt, kimentünk az M5-ösre hogy majd jól meghajtjuk, had melegedjen. Na, 130-nál vissza is hűlt a rendszer 77-78 fokra.

Előzmény: zorko (13444)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13445

Az a helyzet, hogy konkrétan meg lett nézve, hogyan alakul a hűtőfolyadék hőfoka menet közben. Gyári állapotban november elején 80-82 fok volt a max, bármilyen forgalmi helyzetben. A termosztát ugye 87 foknál kezd el nyitni is 102 foknál nyit ki teljesen. A műszerfalon ez úgy néz ki, hogy a hőfokmutató alulról érinti a középvonalat. Ebben a tartományban alig 1 mm elmozdulása a mutatónak 10-12 foknak felel meg, ugyanis 94 foknál éppen fedésbe kerül a mutató a középvonallal. Tehát az, hogy a mutató kb középen áll, annyit jelent, hogy a motor messze nincs még üzemi hőfokon. Ezekkel a takarásokkal sikerült 88-92 fok körüli értéket elérni kb 12 km út megtétele után.

Előzmény: zorko (13444)
zorko Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13444

Hát úgy 30 évvel ezelőtt emlékszem, Barkas, Skoda, és hasonló autóknál még előregyártott "kabátkákat" is lehetett látni. A Wartburgon gyárilag volt egy bowden, amivel a hűtőrácson átjutó légáramlatot el lehetett zárni. Ugyanakkor a mai modern autóknál szerintem erre nincs már szükség.

Mondjuk leginkább autószerelőt kellene megkérdezni, de szerintem:

Mindenképpen lassabban melegszik be (= éri el az üzemi hőmérsékletet), mivel alacsonyabb hőfokról indul. Szerintem ez a fő ok, maga az üzem közbeni "hőelszívás" nem okos jelentős különbséget, hiszen ha elérte az üzemi hőfokot, marad a mutató szépen, ahol a helye van. :) Menet közben legfeljebb nem kapcsol be a hűtőventillátor, illetve ha kell a termosztát úgy vezérli a hűtőfolyadék keringését, hogy ne is menjen a hőcserélőbe, így mindenképp biztosítja a motor melegét.

Esetlegesen elektromos állófűtéssel segíthetsz a motornak, tehát egy külső fűtéssel felmelegítheted a motort indítás előtt...

Előzmény: DelSonar (13442)
zorko Creative Commons License 2015.12.28 0 0 13443

Nincs neki gyárilag, ezért akarnám házilag.... :)

 

(Ha LED-esre cserélném az izzót, akkor a 6 milliárd uF helyett már csak 1 milliárd is elég lenne, de még az is túl sok. :)

 

Ha jól gondolom, van ott neki fix 12V is (mivel állandó fényre is kapcsolható), így a kultúrált megoldás az lehetne, hogy egy tranyóval kapcsolom be az izzót, és a tranyó vezérlését késleltetem. Így - mivel a bázisáram max 1-2 mA nagyságrendbe esik -, értelmes méretű kondival lehetne késleltetni. Pláne, ha két tranyót alkalmaznék, vagy még plánébb :) valami teljesítmény FET-et (bár azt most hirtelen nem tudom, hogy a FET munkapontilag nem okozna-e némi nehézséget...)

 

Jobb megoldás magamtól eddig nem jutott eszembe....

Előzmény: DelSonar (13441)
DelSonar Creative Commons License 2015.12.27 0 0 13442

Próbálom kideríteni, hogyan lehetne ezekben a hűvösebb napokban gyorsabban elérni az üzemi hőfokot az autóval. Jelenleg a kocsi elejét szinte teljesen lezártam, és tettem fel egy takarólemezt a motortér alá, mintegy lezárva azt, na persze nem tökéletesen, de így is kell vagy 15-20 perc mire az üzemi hőfok közelében kezd el bohóckodni a motor. Ha így haladok és bejönnek a mínuszok, lezárhatom a teljes elejét is, akkor sem fogja elérni a hűtőfolyadék az üzemi hőmérsékletet.

DelSonar Creative Commons License 2015.12.27 0 0 13441

6 milliárd uF-os kondi és megvan a késleltetés :) Alapból nincs neki egyébként? Mondjuk én állandóan kikapcsolva tartom ezért így kapásból már nem rémlik hogy kellene működnie.

Előzmény: zorko (13440)
zorko Creative Commons License 2015.12.27 0 0 13440

Üdv!

 

Szeretnék készíteni valami olyan módosítást, ami az utastérvilágítás elalvását késleltetné az ajtó becsukását követően. Elektronikában szerencsére otthon vagyok, de gondoltam megkérdem, hátha vannak bevált módszerek, mielőtt nekiállok feltalálni a spanyolviaszt... :)

 

Köszönöm a segítséget!

Relaxvideo Creative Commons License 2015.12.20 0 0 13439

Annak olyan hangja lenne, mintha 1-2 mp-cel tovább fordítanám a kulcsot? Az igen csúnya hang, ez nem olyan volt.

 

Előzmény: kalos1 (13437)
almaata66 Creative Commons License 2015.12.19 0 0 13438

hidegben néha nálam is beragad egy pillanatra./új korától/ 1-2 perc után szerintem annak már annyi lenne. 

kalos1 Creative Commons License 2015.12.19 0 0 13437

Lehet,hogy az önindító motor ragadt be és csak később ugrott szét de ez csak egy ötlet.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!