Keresés

Részletes keresés

BJaca Creative Commons License 2020.04.04 -1 1 109375

Gyakorlatilag az autotrafo is két külön tekercsből áll, csak gyárilag össze van kötve. Ha azt ott szét tudod választani, kapsz egy hagyományos trafót. Annyi benne a cidri, hogy a tekercsek közti szigetelése gyengébb, mint a hagyományos trafónak.

Ha pedig belerakjuk egy dobozba, onnantól már nem lehet megállapítani, hogy valódi autotrafó, vagy csak egy átkötött trafó.

Előzmény: ötfelezős (109373)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2020.04.04 -1 0 109374

"Kérlek definiáld nekem, mi az autotrafó szerinted?"

 

Az "auto" trafók/tekercsek esetében azt jelenti, hogy "önmaga" (lásd pl: autoszuggesztió, autoimmun, stb). A valódi autotrafóknál mindig van legalább egy olyan tekercs-szakasz, amelyen a primer ÉS szekunder áram IS átfolyik, ez a tekercs szakasz ÖNMAGÁT transzformálja.

 

Jelen feszültségnövelő trükk egyik megoldásánál (Bjaca képén) az ésszerű/egyszerű, nem autotrafós megoldás látható, míg a másik képen a feleslegesen megbonyolított megoldás látható, ezt már lehet nevezni autotrafónak, habár semmi értelme nem volt a primer tekercs áramával is megterhelni  a szekunder tekercset, tehát itt egy hagyományos trafót autotrafó módban használnak, tök feleslegesen.

Előzmény: ruzsa janos (109361)
ötfelezős Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109373

Hát a közös tekercs alja meg a teteje. Arról beszélünk, hogyan származik az autotranszformátor a közönségesből, mintegy bele van tolva a primerbe a szekunder. Ha egy ponton össze van kötve a két tekercs, akkor még csak annyi történik, hogy egyik végük potenciálja egymáshoz van rögzítve.

Előzmény: BJaca (109368)
Mutual Friend Creative Commons License 2020.04.04 -1 0 109372

El kell engedni ezt az autótrafós rugózást szerintem mindenki részéről.

Azonos fázisú vagy ellentétes fázisú gerjesztést vagy fluxusváltozást  állítunk elő egy kommersz transzformátor segítségével.

 

A megoldást manapság a napelemesek használjak amikor s a szolgáltatót nem tudják rávenni hogy a szabványos tartományban vagy alacsonyabban adja ki a hálózati feszültséget.Így az inverter irányába le az inverter irányából meg felfelé transzformál a szerkezet.

 

Ha már ezt is egy hétig kell agyalni akkor mi lesz ha belekerül egy dióda is ... :(

 

 

 

Előzmény: ruzsa janos (109361)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2020.04.04 -1 0 109371

"Nem általánosságban akarom megoldani."

 

Az általánosságra csak a feszültség-növelés alapelv logikájának megértéséhez van szükség. A tényleges megoldáshoz az általánosság már nem szükséges :)

 

"annak a másik 230 voltnak ugye fázisban kell lennie"

 

Igen. Bárhonnan veheted a trafó primer oldalát tápláló feszültséget, de azonos fázisban kell lennie a megnövelni kívánt feszültséggel.

Előzmény: ruzsa janos (109362)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2020.04.04 -1 0 109370

"Erre ha jól gondolom, alkalmas pl. egy 230V/12V-os trafó, olyan módon, hogy a szekundert (megfelelő fázisban) sorba kötön a primerrel, a primer kapja a 230V-ot, a kimeneten pedig lejön a 230V + 12 V = 242 volt. "

 

Pontosan így van.

Előzmény: BJaca (109363)
szakmókus Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109369

"De homályos a szakirodalom is."

 

Nem mondanám mert le van vezetve ha egy közönséges transzformátort autotrafoként kötjük be, miként alakulnak az áramok a vezetőkben,tekercsekben,és a kivehető teljesítmény is.

 

Viszont úgy senki sem készítene autotranszformátort ahogy a vázolt ábrákon látható.

Előzmény: kiggyo (109364)
BJaca Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109368

Izé....

Melyik két pont?

Előzmény: ötfelezős (109367)
ötfelezős Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109367

De ebben a mondatban igaza van:

Attól még, hogy egy trafó primer és szekunder tekercse egy ponton össze van kötve, csak ettől ez még nem lesz autotrafó.

Csak éppen olyan semmitmondó a témában, mintha arról tájékoztatna, hogy a Nap keleten kel fel.

Az autotrafónál viszont tulajdonképpen két pont van összekötve. 

Előzmény: ruzsa janos (109361)
oregbeatsuhanc Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109366

"Ha csinálok neked egy 230/12V leválasztott transzformátort akkor azt be tudod kötni úgy hogy ugyanazt a célt érd el vele, de attól az nem az.

 

Na nekem innentől ugyan mindegy minek nevezitek ezt a herkentyűt."

 

Szerintem ez akkor is takarék trafó lesz, mert nem lesz fázis független a kimenete.

Vezérlő áramköröknél, ahol galvanikusan levan valasztva a berendezés a szekunder oldalon + 5 %, és -5% os megcsapolasok vannak a kimenő feszültség korrigálására.

 

Előzmény: kiggyo (109364)
C20NE Creative Commons License 2020.04.04 0 1 109365

Meg is fejtettük, köszönöm!

Előzmény: ötfelezős (109358)
kiggyo Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109364

Hát ezért már egyszer keresztre lettem én is feszítve itt, de elfogadtam az itteni általam tisztelt idősebb szakik (talán cosomega vagy ötfelezős volt) szakértelmét, hogy azt is annak nevezhetjük.

 

Az akkori szakirodalmaim szerint amikor ezt tanultam, és pl trafótekercselőt is kérdeztem azóta, az egy db közös, nem galvanikusan elválasztott tekercs az kritériuma lenne. 

 

Logikailag az alábbi ábrán lévő, egyszerű levalasztó transzformátor is úgy van bekötve, és úgy működik mint az autotrafó, de attól nem az. 

 

De homályos a szakirodalom is.

 

A tekercselő annyit mondott:

Ha csinálok neked egy autotrafót erre a célra, (a hálózati feszültség csökkentése 12V-ttal) akkor te azt nem fogod tudni leválasztótrafóként használni.

Ha csinálok neked egy 230/12V leválasztott transzformátort akkor azt be tudod kötni úgy hogy ugyanazt a célt érd el vele, de attól az nem az.

 

Na nekem innentől ugyan mindegy minek nevezitek ezt a herkentyűt.

Előzmény: ruzsa janos (109361)
BJaca Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109363

Jóreggelt!

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=154353216&t=9007165

 

Megvalósítás:

- fogsz egy 230/12 voltos trafót

- a trafó szekunder tekercsét sorba kötöd a bejövő 230 volttal

 

Erre ha jól gondolom, alkalmas pl. egy 230V/12V-os trafó, olyan módon, hogy a szekundert (megfelelő fázisban) sorba kötön a primerrel, a primer kapja a 230V-ot, a kimeneten pedig lejön a 230V + 12 V = 242 volt. 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (109360)
ruzsa janos Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109362

a trafó primer tekercsének meg adsz valahonnan 230 vagy 242 voltot 

Az a helyzet, hogy kimondottan emiatt nem szeretnék sem egy másik fázist használni, sem pedig egy invertert, sem szinkronban járó benzines generátort.

Ugyanazt az egy fázist akarom használni. Nem általánosságban akarom megoldani. 

Jut eszembe: annak a másik 230 voltnak ugye fázisban kell lennie.   

Előzmény: Mekk Elek ezermester (109360)
ruzsa janos Creative Commons License 2020.04.04 0 1 109361

"Attól még, hogy egy trafó primer és szekunder tekercse egy ponton össze van kötve, csak ettől ez még nem lesz autotrafó."

Ha egy vasmagra egyetlen tekercset helyezek fel, és megcsapolom valahol, tehát 3 vezetékem van, a két véget betáplálom, az egyik végre meg a középső vezetékre kötök egy fogyasztót, akkor az ugye autotrafó.

Ha van két tekercsem, a csévetest két elválasztott rekeszében, 2+2 véggel, akkor az egyik a primer, ha azt táplálom, a másik meg a szekunder. 

Ha most ezek közül egyet-egyet összekötök, és az első módon használom, akkor szerinted az mi, autotrafó módon viselkedő nem autotrafó? Mert nagy különbséget nem látok közöttük.

 

Kérlek definiáld nekem, mi az autotrafó szerinted?   

Előzmény: Mekk Elek ezermester (109360)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2020.04.04 0 0 109360

"Autotrafó kérdés"

 

Ez NEM autotrafó, hanem egyszerűen trafó kérdés.

 

"Szeretnék egy készüléket +5% vagy +10% feszültséggel táplálni a 230 volthoz képest."

 

Próbáld meg követni a gondolatmenetemet:

 

Neked egy olyan transzformátor szekunder tekercs kell, amin

- 12-23 V feszültség van (a megfelelő áram mellett)

- a 230V-tal azonos fázisban.

 

Megvalósítás:

- fogsz egy 230/12 voltos trafót

- a trafó szekunder tekercsét sorba kötöd a bejövő 230 volttal

- a trafó primer tekercsének meg adsz valahonnan 230 vagy 242 voltot (tehát gyakorlatilag tök mindegy, hogy a trafó primer tekercsét a 12 voltos szekunder tekercs melyik végéről táplálod)

 

Ne akarj mindenáron autrafóban gondolkodni, mert ennek a trükknek a világon semmi köze az autótrafókhoz. Attól még, hogy egy trafó primer és szekunder tekercse egy ponton össze van kötve, csak ettől ez még nem lesz autotrafó.

Előzmény: ruzsa janos (109335)
ruzsa janos Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109359

köszönöm. így gondoltam én is.

Előzmény: BJaca (109357)
ötfelezős Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109358

e primer áram kicsi

Ebben vezeted félre magadat, mert nem kicsi. Egy 242/230 vagy 230/218 áttételű transzformátor primer és szekunder áramai nem tudnak jelentősen különbözni - konkrétan az egyik kb 5 %-al kisebb, mint a másik. Mert ugye az ótótrafót a kéttekercsesből származtatjuk.

És ha nem tudnak jelentősen különbözni, akkor a különbségük igen pici lesz. Az folyik a közösben.

Előzmény: C20NE (109352)
BJaca Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109357

A 10A csak a szekunderen folyik!

Előzmény: C20NE (109352)
kiggyo Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109356

Annyit kell figyelni neki hogy a 230V-os be oldalra kerüljön a primer, ne a növelt feszkót kapja. Gyakorlatilag az ábrád jobb oldalán kell betáplálnia a 230V-ot.

Előzmény: Atis57 (109353)
Mutual Friend Creative Commons License 2020.04.03 -1 1 109355
Előzmény: Mutual Friend (106995)
Mutual Friend Creative Commons License 2020.04.03 -1 1 109354

Erről már tettem be fényképet. Korábban.

Előzmény: Atis57 (109353)
Atis57 Creative Commons License 2020.04.03 -1 0 109353

Szia!

 Pontosan igy ;

 

Előzmény: C20NE (109352)
C20NE Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109352

Igen, csak az a 10A zavar ami elvileg a teljes tekercselésen folyni fog, illetve a közös részen a 10A és a primer áram különbsége, e primer áram kicsi így szerintem ott 10A körül kell folynia....vagy hogy a fenébe van ez.

Előzmény: BJaca (109344)
ötfelezős Creative Commons License 2020.04.03 -1 0 109351

A közcélű hálózaton eddig igy láttam. 

120/22kV trafóállomás.

Mint a 109346-ban írtam, én is.

Előzmény: Atis57 (109350)
Atis57 Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109350

Szia!

 

 Igen--most látom  nem Neked ,hanem ;

 

BJaca  109329  re kellett volna válaszolnom .

 

 

Ettől függetlenül  létezik az ABB kinálatában az "elektronikus trafó".

 

Persze ez magáncégek  táptrafójaként van beépitve  ,az egyik 630kVA  teljesitményű .

 

A közcélű hálózaton eddig igy láttam. 

120/22kV trafóállomás.

Előzmény: ötfelezős (109349)
ötfelezős Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109349

Közcélú kisfeszültségű hálózatról szólt a kérdés, nem pedig bármi másról...

Előzmény: Atis57 (109348)
Atis57 Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109348

Szia!

 

 Az olyan" csoda szerkezetet " minek hivnád?

 

Rendes trafódobozban ,folyadékhűtéssel  22kV --3x400/230V  50 Hz az A kimeneten.

 A B kimeneten  3x200/115V   60Hz .

Természetesen  feszültség szabályzós. 

 

Van reptéri változata is  ; 3x200/115V  400 Hz.

 

Persze nem egy gyakori darab --eddig 4-t láttam. Mind szabadtéri kivitelű volt.

Előzmény: ötfelezős (109346)
ötfelezős Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109347

Olvasni? Végig? :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (109331)
ötfelezős Creative Commons License 2020.04.03 0 0 109346

Valahol bele kell nyúlni a rendszerbe, hogy tűrésen belül tudj maradni.

 Bele bizony! És ez a 120/középfeszültségű transzformátoroknál van.

Előzmény: BJaca (109329)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!