Megpróbáltam elképzelni, miként érhet valakit halálos áramütés az üzemelő napelemes rendszertől. Szerintem még jó sokáig várni kell arra a hősi halott tűzoltóra. Elég jó védőöltözékük van, miképpen alakulhat ki DC áramütés?
A napelemeknél a DC agyonvághatja a tűzoltót, az elektromos gépjárműveknél nem. Ott többszörös védelem van, a szigetelés sérülésekor az akku leválasztódik a rendszerről.
A napelemekből DC jön. Tehát nem váltóáram, hanem egyenáram. 10db sorbakötött napelem akár 400V-ot is adhat. Az autóknál úgyszintén nagyfeszültség van, ott viszont annyival szerencsésebb a helyzet, hogy ha már áll, akkor nem folyik akkora áram a narancssárga kábelen, így vágásnál kisebb az ív, ami kialakulhat. A napelemeknél én nem is engedném, hogy egymás mellett fusson a pozitív és negatív ág, pláne nem egyetlen kapcsolóval megszakítani mindkettőt. A legkorrektebb megoldás az lenne, ha a TVK oldása után minden egyes napelem szétkapcsolna, oda már nem kellene olyan kritikus relé, mert nyitott áramkörnél nincs feszültségkülönbség, és áram sem folyik.
Ugye én hülye vagyok a fizikához, ezért kérdezek: a napelemekből jövő ac kábelben nincs olyan delej, ami hazavághatja a tűzoltót? Ugyanígy az autóban a narancssárga kábelben? Mert ok, hogy kábel elvág, de a víz megralálhatja az elvágott kábelt.
Az elektromos autókkal kapcsolatban az importőrök tartanak továbbképzéseket ami általában az elvágandó narancssárga fővezeték helyének ismertetéséből áll. Amíg csak 1-2 típus volt, addig az ismeretek továbbadása a vonulósok felé könnyebben megoldható volt. Az utóbbi időben azonban ebből a szempontból túl sok új jármű jelent meg, így nehezebb a szükséges típusismeret megszerzése.
A másik résznél viszont (és most magam ellen beszélek) ha a tűzoltókra gondolnak, akkor nem kellene felmentést adni. Vagy mindenkinek és a tűzoltóknak aszerint eljárni. Azt írta a srác, hogy ha napelemet látnak, bajban vannak és - gondolom, biztos ami biztos alapon - vagy habbal fújják, vagy próbálják letakarni. Szóval, ha biztosra akarunk menni (a tűzoltók élete tekintetében), akkor mindenhol elő kellene írni. Amúgy azt írta, ugyanígy gondban vannak a villanyautókkal is és nem csak itthon.
A TVK automatikusan galvanikusan levâlasztja a DC oldalt amint az AC oldalon megszakad. Mindegy, hogy áramkimaradás vagy a főkapcsoló / megszakító lecsapása okokozza. A tűzoltó lehetőleg először áramtalanít, különösen akkor, ha meglátja a sárga figyelmeztető táblát.
Az SE azért nem váltja ki az TVK - t, mert nem galvanikus a leválasztása.
Az 5 / 10 m, szint előírás pedig gondolom kockázat becslésen alapul. Adott esetben kisebb távolságon is hasznos lehet, de figyelembe veszik a gazdaságosságot is.
Olyannak érzem, mint azt az előirást ami családi házakra nem teszi kötelezővé a villámvédelem kiépítését, pedig nem csalánból építik azokat sem.
Nem értem, megkérdeztem tűzoltót is, Ő sem, úgyhogy segítsetek: mi a logika az 5 (illetve 10) m-es határnak a tűzvédelmi leválasztónak? Tűz esetén biztos nem fogja keresgélni az invertert, hol lehet, úgy fogja kezelni az esetet, mintha nem lenne. Akkor meg mi értelme az előírásának vagy más oldalról a (bizonyos esetekben) nem előírásnak?
Nekem is azt mondta a kivitelező, hogy terület függő, vagyis a helyi hálózat állapotától függ. Ezért is kérünk engedélyt előre az EON-tól. Remélem nekem is megengedik az 5 kW-os invertert 1 fázison.
Olvasd el sztgyi tizen... évvel ezelőtti hozzászólásait! Minden lényegeset megtalálsz. Számára volt értelme. Kisebb épület, műhely, nyaraló temperálására még ma is van értelme.
Ezen a fórumon nem nagyon volt téma a sörkollektor.
Volt egy sorkollektor.hu oldal, voltak találkozok, tesztek, most mintha megszűnt volna..... Még én is voltam anno sörkollektor építő bajnokságon :-) Tök jó volt :-).
lehet energiaitalosokból is, sőt jobb is lesz a hatásfojk, mert azonos alapterületen megnöveled a hőcserélő felület méretét.
Úgyhogy google, és sok fórumot fogsz találni. Vannak videók is fent sörkollektor készítés tapasztalatokkal kapcsoaltban.
Azzal kezdtem én is. Tavasszal "pályázathoz igazolás" címmel adtam be, és akkor hálózatvizsgálat nélkül rámondták, hogy mehet az egy fázis 4,24kW. Mikor újra beadtam, már tényleg megnézték, és egy fázison csak 2 kW mehet. Alakíttassam át három fázisra. Csak az a gond, hogy az nincs az utcában. Most panaszkodtam nekik. Várok.