A dexos2 liszensz kiadása nem technikai dokumentum, az abban foglalt állításokért (mint pl. "This fluid has met the rigorous quality requirements for dexos2™ engine oil.") nem a liszensz kiadója a felelős. Ők csak certifikétet árulnak, sok pénzért.
A Volvot valóban kihagytam, de ha egyben is elolvastad a mondatot, akkor az elején ott áll, hogy "Valójában a gyári besorolások zömével is ez van...". A linkelt dokumentum nem egy gyári besorolás, hanem az ACEA A5/B5 jóváhagyás elfogadása egy adott terméknél. Ezért is nem hívják Volvo A5/B5-nek, vagy Zhejiang Geely A5/B5-nek. Amíg volt "saját" gyári besorolása, addig azt Ford WSS... nek hívták, de az sem járt tanúsítvány-osztogatással.
"...Ez levél egy nagyon udvariasan megfogalmazott jelzés arra, hogy az Eurol ne hivatkozzon a Fordra a minősítéssel kapcsolatban, ők ui. - bár joguk volna rá - de nem foglalkoznak ilyen csip-csup ügyekkel..."
Én mást olvasok ki ebből amit belinkeltem alább.
Arról van szó benne, hogy bár a Ford ezt a nevezett olajat (Eurol Fortence 5W-30-Ford) nem vizsgálta be, a saját gyártói jóváhagyása alapján.
De kéri a gyártót (EUROL-t) hogy tartsa be az erre az olajra vonatkozó Ford előírásokat (M2C913-C/D). A Ford bármikor mintát kérhet a kereskedelmi hálózatból ebből az olajból és bevizsgálhatja az olajat. Ha nem megfelelőnek találja akkor - mivel jogosultsága van rá - azonnali hatállyal visszavonhatja a kereskedelmi forgalmazását.
Ezt jó hallani, mert én is ezt tervezek tenni az FR-V-be (nem megvárva a 2. nyolc év leteltét).
Hogy tovább méltassam a Ravenol márkát, nekem MTF-3-mal van jó tapasztalatom, ami egyfokozatú 75w olaj, és a Lexusban dolgozik szépen (ahova egyébként 75w90 kellene, de attól sajnos hidegen nagyon kemény lett a váltó, így mennie kellett néhány száz km után).
Én Hondába jelenleg Ravenol MTF-2-t használok váltóolajként és egyelőre nagyon elégedett vagyok. Hideg időben talán még könnyebb is a váltás mint a gyári olajjal.
Ez levél egy nagyon udvariasan megfogalmazott jelzés arra, hogy az Eurol ne hivatkozzon a Fordra a minősítéssel kapcsolatban, ők ui. - bár joguk volna rá - de nem foglalkoznak ilyen csip-csup ügyekkel.
Pont az ellenkezőjét bizonyítja, mint amit sugallsz vele.
"ez azt is jelenthetné" helyesen: "ez azt is jelenti"
[/mantec]
Valójában a gyári besorolások zömével is ez van, kivéve VW, MB, Renault, haszonjármű-gyártók. A BMW egy ideig adott ki minősítéseket még a LL-98-ról, de a Longlife-04-et igazoló tanúsítványt például már nem találtam egyetlen gyártónál sem.
"...Ha ez tényleg így van, hogy az ACEA nem vizsgál/ad ki minősítést egy olajnak sem, hanem ez a gyártókra van bízva, akkor ez azt is jelenthetné, hogy "bármit" ráírhatnak a dobozva, vagy ellenőrzi valaki a helyességét vagy sem..."
Na azért még vannak rendes, tisztességes gyártók is. Szerencsére.
Ez nagyjából a Fradi-UTE, olasz-francia-japán autó párhuzam, egyszerűen hit kérdése. Gyakorlati haszna akkor van minden vitán felül, ha tudod, hogy retek a motor (mert mondjuk biztos vagy benne, hogy nem cseréltek időben, vagy nem megfelelő olajat használtak), olyankor a lerakódott olajsár, koksz jelentős részét eltávolítja.
Ha egyébként azt vélelmezed, hogy rendben tartották, akkor már a te meggyőződéseden múlik csupán, hogy használod-e vagy sem.
Azt azonban ne felejtsd el, hogy (ha már nemrég szó volt az olajcsere után megváltozott hangról) a motoröblítő használata után (minél több volt a lerakódás, annál jobban) jellemzően felerősödik a motorhang, mert a "koszos" motorban a lerakódásoknak komoly zajelnyelő szerepe van. Ez persze nem probléma, csak számíts rá!
Ha ez tényleg így van, hogy az ACEA nem vizsgál/ad ki minősítést egy olajnak sem, hanem ez a gyártókra van bízva, akkor ez azt is jelenthetné, hogy "bármit" ráírhatnak a dobozva, vagy ellenőrzi valaki a helyességét vagy sem....
...sőt, megfordítva viszont nagyon gyorsan kiderül, amit sejtettem: NEM végeznek ilyen tevékenységet az ACEA-nál, tehát az Eneos magyarázata nem több, mint mese.
"ACEA does not certify oils, nor license, nor register, compliance certificates. Oil manufacturers are themselves responsible for carrying out all oil testing and evaluation according to recognised engine lubricant industry standards and practices. "
Az autó egy Ford Fiesta 1.4 TDCi (dízel) és 2007-es MK V-ös. A fiamnak vettük használtan, 52 ezer Km-t futott összesen. Az olajcserével kapcsolatban kérdezem: ezen az az autón az eladó szerint végig be volt tartva az 1 éves olajcsere ciklus, annak ellenére, hogy évente csak ~5.000 Km körül mentek vele. Létezik olyan, hogy motorbelső tisztító, és általában 300 ml-es kiszerelésben vannak. Ezek azok amit meleg motor mellett a fáradt/lecserélésre váró olajba kell önteni és járatni a motort 15-20 percig alapjáraton, és ez után leereszteni a fáradt olajat. Arra gondoltam, teszünk bele a hamarosan esedékes olajcserél egy ilyen motorbelső tisztítót. Mondjuk egy a Liqui-Molyt. Sajnos ennél az autónál tavaly a nekünk első olajcserénél nem gondoltunk rá. Ezt talán:http://www.liqui-moly.hu/termekek/25/27/200/lm2640-detail
Érdemes használni az ilyen motorbelső tisztítókat vagy inkább felejtős?
Annyira szeretnék látni egy ilyen ACEA-jóváhagyást igazoló dokumentumot, amit az ACEA adott ki, vagy egy ACEA által publikált listát, amin már jóváhagyott konkrét termékek vannak.
Elég sokat kerestem, de egyelőre nem találtam arra utaló (és az ACEA-tól származó) információt, ami szerint valóban vizsgálnák az olajakat. Csak arra van hivatkozás, hogy paraméter-listát adnak ki, amihez a gyártónak igazodnia "kell".
"Az 5W-30-as olaj összetétele változott, mert API és az ACEA minősítéseket 3 évente meg kell hosszabbítani, és ezt a JX Nippon Oil egybekötötte azzal, hogy változtatott az összetételén. Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) már elfogadta, az API vizsgálja még, így Európában forgalmazható az olaj. Ezért az európai és az amerikai olaj jelenleg nem egyezik, de ha meg lesz az engedély, akkor amerikában is ezt az olajat fogják forgalmazni"
Akkor ezek szerint nálunk az API SN-t és ACEA C3-at teljesítő olaj kapható, aminek az adatai szvsz simán nevezhetőek átlagosnak (többek között: VI: 176, TBN 6.4).
Hadd kérdezzek (bocs, ha már volt). Az egyes adatlapokon általában a -30 fokon mért viszkozitás is szerepel. Ezek az értékek nagyon eltérőek. Pl. a Mobil 1 FE 0w30 azt írja MRV at -30 cP (ASTM D4684), az érték 19000, a Prokee által linkelt Mannol pedig D5293 kódot feltüntetve CP 5420.
(Azt már vágom, hogy 20,2 °C hőmérsékletű víz dinamikai viszkozitása: η víz. = 1 cP (centipoise) = 1 mPaˇs (millipascalˇsecundum).:) Ugye itt nem ugyanazon szempont szerint tüntették fel az értékeket?
A SAE viszkozitási osztályok nem konkrét értékeket, hanem értéktartományokat jelentenek. Ezért egy 5W-30-as és egy másik 5W-30-as olaj között akár látható különbségek is lehetnek, ha azok az adott tartományon belül elég messze helyezkednek el egymástól.
"Használtam már 30as olajat" - a "harmincas olaj" kifejezés éppen olyan üzemi körülményt ír le (100 °C-on mért kinematikai viszkozitás), amit olajcsere közben nem tudsz reprodukálni, hacsak nem fűtöd fel nagyona garázst-műhelyt. A "használtam már 5W-s olajat" életszerűbb kiindulási pont volna az összehasonlításhoz. Bár azt meg -30 fokon mérik, de még mindig csak 40 fokra van a +10-től, nem 90 foknyira.
"ezek botrányosan olcsóak, nem lehet h vmi kamu olajba futottam bele" - ilyenkor mindig azt szoktam kérdezni, hogy MIBŐL? Van olyan alapanyag, ami első látásra nem bukik le, és megéri kannás kiszerelésben hamisítani, majd a Mannol árában adni:
Van egyébként a flakonon zárófólia a kupak alatt, Mannol logóval - ha az rajta volt, tuti eredeti az olaj.
Vettem Mannol JP 5W30 olajat, tehát ez a japán gépekbe való. Már használtam utántöltésre, és amin elcsodálkoztam, hogy szó szerint mint a víz, olyan folyékony volt.. Használtam már 30as olajat, de nem rémlik hogy ennyire híg lett volna, vagy csak régen volt :) Nem gagyi alkatrészboltban vettem. Na csak azt akarom kérdezni, hogy ugye ezek botrányosan olcsóak, nem lehet h vmi kamu olajba futottam bele??
Hasonló adatokat gyűjtögetek éppen, ezért örültem a táblázatodnak. Érdekesnek tartom, hogy a Sustina 5w30 a leghígabb -20 és -10 fokon is, ugyanakkor a többi adata is meggyőző (magas TBN, viszonylag magas HTHS). Jobbak a hidegoldali értékei, mint a 0w30-oknak. Az ára persze ugyanott van.
Nálam Lexus is200-hoz (ami API SL-t kíván csak és FE-t) versenyben van még a Mobil 1 Fuel Economy 0w30 is...
Az autó egy 2010-es évjáratú Ford S-Max 2.0 TDCi Duratorq (103 kW) én rendeltem meg és én hoztam el/vettem át a Ford márkakereskedésből új állapotban a legyártása után.
A tavaly ősszel történt utolsó olajcsere után valahogy mintha más lett volna, megváltozott volna a motor hangja az addig megszokotthoz képest. (89.000 Km futás van a motorban). Közel 1 millió Km levezetése után (kamion, kisteher és szgk) a fülem meghallja a változásokat. Kicsit hangosabb lett a motor, zakatolóbb is, mint egy rossz lábhajtásos régi antik Zinger varrógépé. 2400 Km-t mentem el ezzel az olajjal, de mivel pár napon belül egy hosszabb, több ezer Km-es külföldi út vár rám (Ausztria, Német ország, Olaszország) hát gondoltam egyet és lecseréltettem ezt a Castrolt. Annak ellenére, hogy csak ilyen kevés Km-t mentem el vele. Eddig mindig a Ford szervizben cseréltettem olajat, de most először magam vettem az olajat, a Ford szervizt kihagytam a körből. Először Total olajra akartam váltani, de végül az Eurol olaja mellett döntöttem. http://www.eurol.com/en/37-products/54-oil-advisor/1-IM+9GPSJy7tixOFy62hlxdSorxJ8Svz5TzItWvm4o/r+egiWFg==.html
Nem bántam meg! Az olajcserét követően már az első megtett méterek után, ahogy kijöttem a szervizből, szépen és finoman és halkabban is járt a motor, eltűntek azok a kattogó fura mellékhangok. Most már van az olajban 600 Km de még mindig szépen csendesen jár a motor.
Persze lehet arra fogni, hogy ez placébó hatás, mert egy friss olajnál mindig szebben jár a motor, de nálam annál a Castrolnál már rögtön az olajcsere után jelentkeztek azok a fura addig nem tapasztalt mellékhangok. Lehet, hogy egy hamisított castrolt tettek az autómba? Nagyon örülök, hogy lecseréltem, kár hogy nem előbb tettem meg.
Igen az alábbi autókban kell majd olajat cserélnem hamarosan, jelenleg az alábbi olajjal futnak:
- 1.4 VVT-i E12 Corolla: Castrol Edge C3 5W30, főleg országúton fut, évi ~15.000km
- 1.8 VVT-i T25 Avensis: Mobil1 New Life 0W40, szinte csak városban van használva, évi ~ 6-7.000km
A Corollába a kímélő felhasználás miatt gondolom majdnem mindegy milyen olajat választok a számomra szimpatikus Castrol/Mobil1/Motul/Toyota FE márkákból.
Az Avensis viszont a rengeteg hidegindíást kap, és nem tudom meggyőzni fateromat, hogy ilyen használat mellett ne 15.000km-enként cserélje az olajat (~2 év alatt jön össze).
Itt egy magasabb TBN-nel rendelkező olajra gondoltam.
Összeírogattam kíváncsiságból a gyári adatokat (pontos HTHS-t és TBN-t nem mindig találtam), illetve érdekességképpen számoltam egy -10,-20 fokos viszkozitást.
Hát én inkább maradnék a szűzlányok vérével tartósított, adalékolt olajnál, márcsak azért is, mert egy kéziváltóban azért nem kell olyan sűrűn olajat cserélni, h azt az ember fia ne bírja kifizetni...
És ha már a vérüket áldozták, akkor legalább ne vesszen kárba :)
Nem baj az, hogy így gondolod, attól még a Honda MTF az bizony sima motorolaj. Átlagos váltóolajat az adalékolása miatt tilos beletölteni ezekbe a váltókba.
Az idézett szöveg mögött a tartalom csak annyi, hogy a Honda szívesebben veszi, ha tőle vásárolod a szűzlányok vérével tartósított, alpesi harmatcseppben megcsillanó holdfénynél érlelt, ezeréves tudákos körtefából készült hordóba kiszerelt spéci olajat 6500-ért.
"Amennyiben Honda MTF nem érhetô el, akkor ideiglenesen használhat SAE 10W-30 vagy 10W-40 viszkozitású, legalább SJ osztályú motorolajat. A motorolaj nagyobb váltóerô-szükségletet fog eredményezni. Lehetôség szerint mihamarabb cserélje le eredeti Honda váltóolajra."
Én úgy gondolom, h ez nem azonos a kiválthatósággal...