Keresés

Részletes keresés

Jesu Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4264
Köszönöm, hasznos iromány!
Előzmény: kakukprofi (4263)
kakukprofi Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4263
Sziasztok!

Látom a hideg beköszöntével ismét kezd felpörögni a topic!:) Pár észrevétel és tapasztalat!

Tűzifa: Igazából mindegy milyen csak jó sok legyen, jó áron!:) Na én erre jól ráfaragtam 2 szezonban amikor még totya2-vel küszködtem. Vettem egy halom széldeszkát ami lucfenyő volt. Még az Atmosba is került belőle. Éget mint a zsír, kátrány sem volt, de hevesen és gyorsan égett. Ami a lényeg viszont baromi sok helyet foglalt.

Átálltunk a keményfára, amit célszerű erdei méterben venni 1x1x1,7m mert ha mázsára vesszük jól kifizetjük a fában lévő vizet is. Ismertem olyan kereskedőt, aki kuglizva árulta a fát és bizony locsolta is. + hogy a rákba ellenőrzöd, mennyit hoz??

Fafaj: Lombos fák köbméterre vetített tömege

Nyár : = 410 kg/m3
Éger : = 530 kg/m3
Hárs : = 530 kg/m3
Fűz : = 560 kg/m3
Cseresznye : = 600 kg/m3
Juhar : = 630 kg/m3
Nyír : = 650 kg/m3
Dió : = 660 kg/m3
Bükk : = 680 kg/m3
Szil : = 680 kg/m3
Tölgy : = 690 kg/m3
Kőris : = 690 kg/m3
Körte : = 720 kg/m3
Akác : = 770 kg/m3
Gyertyán : = 830 kg/m3

Fenyők:

Jegenyefenyő : = 450 kg/m3
Lucfenyő : = 470 kg/m3
Erdeifenyő : = 460 kg/m3
Vörösfenyő : = 590 kg/m3
Tiszafa : = 650 kg/m3

Ez egy bazi nagy minta átlagolt értékei, a legfontosabb, hogy minden fa növekedése függ a termőhelytől és az éghajlattól. A fenyőfélék, nem igazán érzik jól magukat 1000 m alatt. A tölgy 400-600 m között növekszik megfelelően.
Az Akác azonban 200-300 m között mint a gomba nő. Ezért is hozták be Amerikából 1710 körül és fogták meg vele a futóhomokot az alföldön.
A sűrűség és általában a fa fizikai tulajdonságai még termőhelyen belül is nagy eltérést mutathat. Nyílván számunkra a nagy sűrűség és a fatestbe beépül, elgázosítható anyag a fontos.
Az akác azért is érdekes fafaj, mivel a gesztje ( elhalt sejtekből álló szövet a fa szilárdításáért felel és a raktározásért, színesgesztű fáknál, ez a sötétebb rész) tele van tilliszekkel, amik a sejtek elhalásának a következményei. Ezek a kis lufik elzárják az edényeket, eltömítik és ezért a fát nehéz telíteni vízzel. Mondjuk szárítani is. Ezért az akác viszonylag jól ég téli döntést követően.
Célszerű télen döntött fát vásárolni, mivel a fák télen vegetatív állapotban vannak és a nedvkeringés is kisebb. Az utolsó előtti (!) pillanat akkor van amikor még a fa nem kezd el rügyezni.

Minden fában van csersav, ami nem biztos, hogy jó dolog. A csertölgyben van viszont a legkevesebb, nem árt ha tudjuk. Az sem mindegy hogy bogarastul vesszük e a fát. Igazából sokat nem tehetünk, de ha azt tapasztaljuk, hogy egy kereskedőtől mindig olyan fát kapunk ami "zenél", akkor az nem biztos, hogy jó, mivel a fát akkor támadják a bogarak, gombák, ha a termőhelye nem megfelelő. Ergó a fa, fa, de nem maximális. Ráadásul a rovarok rajzása akár a fatárolónk, esetleg a házunk beépített faanyagait is megtámadhatják.

Tárolás: Olyan tárolót építsünk, ahol tud szellőzni a faanyag. Ez a legfontosabb! Nyilván legyen teteje. A fát megfelelő hosszra vágjuk, és kezelhető méretűre hasítsuk! Lehetőleg, hasítással (fejsze, balta, bárd, hasítógép)! A fűrészelés idő és energiaigényes, plusz nem engedi a rostokat kiszakadni, ami elősegíti az égést (tapasztalat). Göcsös makacs fát azonban lehet nyugodtan.
Hasítási szempontból a "TAKSZi" fákat lehet előnyben részesíteni ezek gyűrűs likacsu fák, Tölgy
Akác
Kőris
Szil
A rakatok hossza az uralkodó széljárásra legyenek merőlegesek. Célszerű a rakatokat 50 centinkén két tetőléccel megszaggatni így a rakat között is áramolhat a szél ami a nedvességet elszállítja a fától.
Légszáraz állapotig lehet a fát természetes úton szárítani ami igazából 12% +/-2%
A bökkenő csak az, hogy a fa rendelkezik egy rosttelítettségi határértékkel ami átlag 29%. Van amelyik fa 45%, van amelyik 20%. Ez az érték azt jelöli, hogy ezen érték felett szabadvíz van a fában, amely a sejtüregekben, rostokban van jelen és kis energiával megszabadulhatunk tőle. Ezen érték alá menni viszont hosszadalmas folyamat, mivel a víz a sejtfalhoz van "kötve" kémiailag, ezért ez a kötöttvíz.
Tölgy: 24,5%
Akác: 19,5%
Nemesnyárak: 40,4%

És a végére:
Nyáron átalakítottuk a fűtési rendszert, 70Kw-os a kazán. a 22-es csöveket 35-re cseréltük és most a puffereket direktbe töltöm az oldalsó csonkon. A két tartálynál a 35 egy "T"-be fut és onnan 28-al állunk be a tartályokba. A kivét a tartályok tetején történik ugyanígy (meg alul visszatérő). Jelentem a laddomat 21 gond nélkül viszi a rendszert a kazán szaggatott üzemelése, megszűnt és még kevesebb kátrány képződik mint eddig. Fa is kevesebb fogy, de mivel még nincsenek azok a vad mínuszok, majd erről később.

Ez már úgy kikívánkozott belőlem, remélem hasznotokra válik!

tom

Zs:) Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4262

Ha így számolnék, akkor változna a fajsúly.

1 erdei köbméter, az 1,7 normál köbméter rönk fa! Tehát 1x1x1,7m-es rakat. Ha ezt a fát tömbösítenénk (nem rönk, hanem tömör fa), akkor lenne 1m3 (1x1x1)(fakocka :)).

Az akác fajsúlya 0,742 (abszolút száraz)

1m3 20%-os akác 8q

 

Szerintem sok amit te írtál, de végülis mind1 :)

 

Előzmény: vizizé (4260)
csiba00 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4261
Én úgy tudom, hogy van a sima köbméter, ami kb 6 mázsának felel meg. Ez 1x1x1m. És van az erdei köbméret, ami 1x1x1,7m, ami kb 10 mázsának felel meg. Persze ezek csak akkor igazak, ha nem ömlesztve van a fa, hanem szépen rakva.

Egyébként ha leméri az ember, akkor általában sokkal nehezebb, mert ez a csont száraz fa súlya.
Előzmény: Zs:) (4259)
vizizé Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4260
Az erdei köbméter, 1,7 normál köbméter. Ha így számolsz akkor kb egyezik a 2 adat :-)
Előzmény: Zs:) (4259)
Zs:) Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4259

Abszolút száraz Cser [t/m3] 0,804

Az erdei köbméter kb egy normál tömör köbméter, azaz az itt leírt adat.

Előzmény: vizizé (4253)
csiba00 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4258
Vizes fával nem tudom mennyire jó és hasznos fűteni - rendszert is jobban károsítja, környezetszennyezőbb - , persze a szükség nagy úr. Ha nincs más, nincs választás. De tény, hogy ha nagy a parázs, akkor elég. Pár éve télen, hóban (kb 40cm) és olvadt már rendesen voltunk egy estét a Csóványoson. Tüzet próbáltunk rakni, ami elég nehezen indult, de ha már beindult, akkor lényegében a víz is meggyulladt rajta:) A Végén volt kb 20-25 cm parázs. Nem győztük szétkaparni, és havat hordani rá.
Előzmény: Alfato (4254)
kod1111 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4257
Előzmény: kod1111 (4255)
pohikopó Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4256
Nálam nem indul a ház szivattyúja, mert rá van kötve egy csőtermóta és 35 fok alatt nem keringet hiába küldi a szobatermó a jelet. Ha megfelelően meleg van a pufferben vagy csak a kazántól is akkor keringet.
Előzmény: Alfato (4254)
kod1111 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4255
Készül a fürdővíz.
Alfato Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4254
Nem tudom próbáltátok-e már a Celtis (ostorfa) nevű rettenetet. Olyan nehéz mint a sár (ugyanolyan méretű akác szinte a fele súlyra), másfél évi száradás után is serceg a kazánban, viszont ha száraz akkor baromira jól ég. Hasítani lehetetlen mind vizesen mind szárazon....

Ha olyan van és száraz, akkor az kikergeti a kátrányt :-)

Amúgy a vizes fára kitérve: lehet fűteni vele, csak begyújtás után egy életnek tűnik, mire eléri a kazán a füstgáz hőmérsékletet, és azt hogy termeljen, de ha már megfelelő tömegű izzó parázs van benne akkor nincs gond. Eleinte amikor még csak vizes fám volt, akkor begyújtás után legalább negyed óráig nyitott ajtóval szítottam a parazsat és a lángot, mert ha becsuktam az ajtót, és rátoltam a gázosítást....na akkor megállt az élet.

Ha kátrányosodik, akkor mihamarabb nagy tömegű parázs elérése a cél (persze ha pufferes, ha nem akkor keksz), és pótolgatni amint elparázslik a fa...had égjen.

Tamás

UI: amit elfelejtettem: sok helyen indul a ház keringetője mindattól függetlenül, hogy a kazán üzemkész avagy sem. Azt még meg kellene oldani.
Előzmény: vizizé (4253)
vizizé Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4253
a cserfa köbmétersúlya 1,2-1,3 tonna.. :-)
Bár ez valszeg az erdei m3-re vonatkozik..
Előzmény: Zs:) (4251)
kod1111 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4252
Ha a vége felé megnézed, mert azt jelzi hogy elfogyott a tüzelő belőle, de van még benn csak oldalt van nem a lyuk közelébe, odakotrod és akkor ha vissza zárod és elindítod újra akkor EKO fűtésre kapcsol magától.
Előzmény: landrassy (4249)
Zs:) Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4251
akkor a fa m3-e nehezebb kellene legyen mint 10 mázsa!
Előzmény: vizizé (4244)
pohikopó Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4250
Eddig aznap fűtöttem meg este + 2 este. Kezd hidegebb lenni, most 2 nap folyamatosan elvagyok vele, így reggel sincs hideg, nem zárom el a termoszelepet.
Előzmény: kod1111 (4247)
landrassy Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4249
azt az EKO módot nem használom. az mi egyébként?
Előzmény: kod1111 (4248)
kod1111 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4248
Ha leég a fa teljesen akkor leállítja magát a kazán, normál estben, de az EKO fűtésnél még reggel is ugyanúgy ment a ventilátor mintha fűtene.
Előzmény: landrassy (4241)
kod1111 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4247
Köszi, a pufiból a meleget még este elhasználod vagy azt inkább reggel.
Előzmény: pohikopó (4236)
kod1111 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4246
Előzmény: vizizé (4244)
pohikopó Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4245
Akácom van most tisztán, semmi más.
Előzmény: vizizé (4244)
vizizé Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4244
Köszi..
Nálam is a kényelmi szempont lenne az elsődleges, főleg hogy ki kell menni a lakásból a kazánházhoz.. Télen, este és reggel nem egy kellemes móka :-)
a 75 mázsa szerintem cserfából 6m3 körüli mennyiség,
Előzmény: pohikopó (4243)
pohikopó Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4243
Itt általában nagy %-ban Atmos és Vigas kazán tulajok vannak.
Hogy mennyi fát eszik azt még én is csak az idén tudom meg 100 m2 fűtéséhez 75 mázsát vettem, majd kiderül meddig lesz elég. Nem tudom ez m3-re mennyi.
Sima kazánhoz képest sokkal kevesebbszer kell megrakni. A legnagyobb hidegben 1x reggel és 1x este....ez volt a tendencia tavaly nálam, de most jobb a fám....lehet napi 1x-i befűtés is elég lesz.......persze ez csak álom.
A te lakásodhoz egy 30 kw-os kazán 1500-as pufferrel kb. megfelelő lenne. de sok mindentől függ a dolog.

Én amikor vettem nem az érdekelt, mennyivel drágább, vagy mennyivel kevesebb fát kell rá raknom, hanem az, hogy ne kelljen fél óránként óránként megraknom és ne kelljen reggel hidegben kelnem, ill. hideg házba hazajönnöm.

Ezt az akadályt simán vette......bevált nálam.
Előzmény: vizizé (4242)
vizizé Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4242
Szép napot,

Kicsit visszaolvasgattam a topicotokon, de igazán nem találtam megfelelő válaszokat a kérdéseimre.
Régóta foglalkoztat a gondolat,hogy átálljak fagázos fűtésre.
150 nm-es családi házról van szó, jelenleg egy 25 Kw-os vegyes tüzelésű kazánnal kizárólag fával tüzelve, kb 12 m3 fával tudok egy telet kifűteni.
Gyakorlati tapasztalatokra lennék kíváncsi. Mennyi tüzelőt eszik egy fagázos kazán?
Milyen gyakran kell megpakolni? Van-e olyan típus amit nem ajánlanátok?
Ha még beugrik valami,jövök :-)

landrassy Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4241
Hogy érted, hogy nem állítja le magát?
Nekem egy 25-ös van pufi nélkül több mint kéthete folyamatosan fűt, reggel és este egy tejesláda fa+egy kis fűrészpor.
Előzmény: kod1111 (4234)
mediterro Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4240
"arról nem is beszélve, hogy ha tartani akarom a szintet(90 fok felett) akkor 30-40 percenként raknom kell"

mármint a kazán előremenő hőfokát kell tartanom
Előzmény: mediterro (4237)
pohikopó Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4239
Hát ez lényeges különbség. A szintet tartani nincs értelme, ha kifogy ujra fel kell nyomni, mert ha tartod a szintet é ugyanúgy járkálsz megrakni akkor elveszik a puffer adta kényelem. Bár mondjuk így annyira nincs ez meg neked.
Előzmény: mediterro (4237)
lacko1977 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4238

Hello Mindenki,

 

750 literes puffer tartály gyári szigeteléssel eladó!

3 éves, megkímélt állapotban.

Nálam lehet érdeklődni.

 

Üdv:L

mediterro Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4237
na ez a különbség a vegyesem meg az elgáz között, mert nekem 4-5-6 megrakás csak kell a m3 felnyomásához
arról nem is beszélve, hogy ha tartani akarom a szintet(90 fok felett) akkor 30-40 percenként raknom kell

karrácsonyra egy 32es elgázt kérek a jézuskától.........
Előzmény: pohikopó (4236)
pohikopó Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4236
Ahogy a lenti képen látszik. Rakok alulra 3-at keresztben, 1 még beférne, de azt kihagyom, luknak, hogy tudjon hol leszívni levegőt. Melléje rakok 4 vékonykát, ennek a tetejére rakok fenyő gyújtóst és meggyújtom rózsaszín begyújtóssal. Ez kicsit hagyom ropogni, addig hordok a kazánhoz fát. Szépen berakom a hátsó sort ami befér, aztán az első sort. Attól függően hogy kapta el, vagy becsukom az az ajtót és hagyom dolgozni a kazánt vagy várok még, hagy gyulladjon be jobban, de általában eléggé be szokott indulni a fenyőtől. Innentől kezdve csinálj a dolgát. Még a füsttermót állítom be de az ráér később is, mert csak a vége felé van szerepe, az meg arrébb van. Érdekes, hogy tavaly a tölgy deszkák 2-3 óra alatt leégtek, ez a mostani akác pedig van, hogy 5-6 órát intenzíven, de akár 7-8 órát is dolgozik mire teljesen elég. Ez telenyomja a puffert mind az 1000 litert. Meg a lakást is felfűti olyan 19-ről 23 fokra. Azért 19-ről, mert szoktam szellőztetni 15 percet, a pára kiengedése végett, főleg, ha az asszonypajti mosott és bent száradnak a ruhák. Nincs penészem, de nem is akarok.
Előzmény: kod1111 (4235)
kod1111 Creative Commons License 2010.10.21 0 0 4235
Te előbb meggyújtod és utána rakod meg, mennyi ideig ég 1 adaggal, ez teli is nyomja a pufit?
Előzmény: pohikopó (4181)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!