Kösz. Tudom, hogy hátul alacsonyabb a tető. De ezekszerint nem a mélység, hanem az ablakok száma különbözik. Az alacsony ülések nélküli ARC is tetőablak nélküli?
ÜDV! A földszinti üléses ARC-ok (FLN-598 és KJV-710) különböznek sok dologban! Pl: az FLN -598 as ARC nak a tetőablaka van míg a kjv ARCnak csak vészkijárat van tetoablak helyett. Szerintem ezért láthattad a különbséget de valójában nincs a tetokon különbség. Vgay másik ok amiért a különbséget láthattad azért lehetett mert a busz csukló elötti részében magasabb a tetőtér a de a busz hátsó részében a magasabb padlószint miatt keskenyebb a tetőtér. Remélem érthető voltam :)
Azon gondolkodtam, hogy a szombathelyi 3 ARC 187.01-es buszok egymástól mennyiben különböznek. Ugyebár van egy végig dobogós, és kettő, amelyikben vannak földszinti ülések is. Na de úgy vettem észre (remélem nem tévedek), hogy a kettő földszintinüléses ARC közül az egyikben magas tetőtér lenne, a másikban meg alacsonyabb. (azaz az egyikben az első részben a mennyezetburkolat és a tető közötti területe kisebb, a másikban meg nagyobb). Így van ez, vagy tévednék?
üdv! Valaki meg tudná mondani hogy az ARC 187.01 müszerfalán hol találhatóak az ajtó nyító gombok? köszi [url=http://kepfeltoltes.hu/view/071023/M_solat_-_arc1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/071023/M_solat_-_arc1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
Ezt meg kell hogy cáfoljam. Magyaroszágnak van egy szélcsatornája. Kisalföldön át a Duna-Tisza köze és Szeged. Továbbá. Nem cigánykodni akarok, csak nem korrekt sztem egy-két dolog amit leírtál a szélerőművel kapcsolatban. Az hogy földközelben nem fúj a szél ,nem azt jelenti hogy 25m-en nincs légmozgás. egyszerű teszt. csak menj fel egy 10 emeletes tetejére( a lényeg a határréteg, aki tanult aerodinamikát az tudja miről beszélek. :) ). továbbá elég nagy felülete van egy lapátnak. Én sokszor mentem már el a Zsolcai erőmű mellett még hajnal 5-kor is és akkor is forgott,ráadásul ezek forgathatók, azaz mind1 honnan fúj a szél. és még egy dolog az az erőmű Felső és Alsózsolca közvilágítását látja el árammal. és azért nem egy lámpa ég. lehet hogy piti dolog hogy csak 1800 lakás, de még mindíg a legkörnyezetbarátabb és azért ez manapság már nem utolsó szempont!
Tudom, hogy ez nem épp a legmefelelőbb topic, de ezt nem hagyhattam így, mert nagyon szúrta a szemem. :)
- Nem igaz, hogy ez Európa első hidrogén busza - Csak a karosszéria magyar, és a vállalkozó, aki vezényli a projektet, a többi, a busz „lényegi” része nem az - Sejthető volt, hogy nem csak a Vasi Volán fog ARC karosszériát gyártani… - Az elektromos hajtás képes visszatáplálni, ezért van értelme a hibrid hajtásnak - 100 megrendelés a buszra, muhaha, jó vicc, a Mercedesnek sincs, pedig neki 30 hidrogénes busza járt tesztüzemben több országban több éven át!
A szélenergiával kapcsolatban: Magyarországon gyakorlatilag használhatatlan. Jól hangzik, hogy egy szélkerék (ELMÉLETBEN!) képes 1800 lakást ellátni energiával… Na és? Paks 1milliót lát el… Egy szélkerék jó, ha a névleges teljesítményének a 30%-ával üzemel. Ekkor fúj a szél. Ha nem fúj, akkor se lehet sötét, marad a többi erőmű… Ezért jó ötlet vízbontó működtetése vele, hidrogént állít elő. Azt lehet tárolni, nem úgy, mint a villamos energiát. A tárolós-szivattyús erőművek valóban jelentenek erre valamiféle megoldást, de csak halkan mondom, hogy a Bős-Nagymarosi erőmű csúcsra járatása is ezen az elven alapult volna… Miért jó a szélkerék a befektetőknek? Mert az állam, támogassuk a ződet’ elv alapján 24ft-ért vesz meg tőlük 1kWh áramot. A magyar átlag ár, más erőművekben kb. 12ft/kWh, az import 10ft/kWh körül mozog, míg a Paksi atomerőmű 8ft-ért termel meg 1kWh villamos energiát.
Visszakanyarodva a buszhoz: a honlapjukon felhozott példa valószínűleg erősen sántít, 1 szélkerékkel nem tud 30buszt ellátni minden nap. Máshonnan is kell áramot venni a vízbontáshoz… Szép novemberi ködös időben nem jár a csodabusz? Mert akkor ugye nem zöld, ha nincs szél és a vállalkozó úr szerint, akkor nincs is értelme. Valóban nincs, ha nem lesz a buszon hajtási akkumulátor, azaz nem tud visszatáplálni… Most se fúj a szél és a Kárpát-medencére egyébként se jellemző a szeles időjárás…
A technikát már kifejlesztették. Természetesen nem olcsó. De az energia szektor nem szegény cégeinek ez egy óriási üzleti lehetőség. Először is erős befolyásuk által tudnak hatni a döntéshozókra (természetesen világviszonylatban). Ez ellen természetesen dolgozhat az olajlobbi, de akár össze is foghatnak. Másodszor az áramszolgáltatók egyik legnagyobb problémája, hogy az áram nem olyan mint a víz, gáz vagy olaj, tehát nem lehet csak úgy elzárni a csapot. Ezért a holt időszakban (pl. éjszaka) nem tudnak mit kezdeni a felesleges kapacitással. Vannak különböző megoldások ugyan, (pl. éjszaka felszivattyúzzák a vizet egy hegy tetején kialakított tározóba, majd nappal kihasználják ezt a potenciális energiát, vagy az éjszakai áramot olcsóbban adják) de nincs még igazán jó megoldás. Erre lehet egy újabb megoldás, ha éjszaka víz árammal történő elbontásával hidrogént állítanak elő, majd jó pénzért összesűrítve eladják. Ezért általában ezek mögött a beruházások mögött az energia szektor áll. Környezetvédelmi szempontból hasonló a helyzet, mint az elektromos járműveknél, globálisan is kisebb légszennyezés, lokálisan pedig gyakorlatilag nulla. DG
Majd ha jövőre kész lesz, elhiszem. Csak gondolj bele, ha tényleg ilyen egyszerű, miért nem terjedt el még nyugaton? Mondjuk Hollandiában, Norvégiában? A riport szerint nem az a gond, hogy qrva drága a technológia meg a busz, hanem hogy az üzemanyag drága.. Na ne. :)
De amúgyis sztem eleve blöff. Olyan egyszerűen van leírva, építenek szélerőműveket, majd azzal vizet bontanak, és a hidrogént meg buszba töltik.. Mintha ez olyan egyszerű lenne. Akkor már a fél világ ezt csinálná, majd pont itt találják fel a spanyolviaszt.. De még ha igaz is, elterjedése erősen kérdéses egy tőkeszegény országban, ahol ráadásul még az újításokra sem túl fogékonyak úgy általában. Már kezd beigazolódni a gyanúm amúgy, szeptemberre kész buszt ígértek, semmi hír. Szélesnél ugyanez volt, beharangozták, hogy 2006 tavaszán már prototípus, ilyen meg olyan fejlett busz lesz, meg strapabíró mint a régi 200-asok, aztán 1 kis képen kívül(ami lehet hogy fotosopos volt..) gyakorlatilag semmi nem volt. Amúgy azon a képen is szvsz egy optikai tuningolt(fotosop) IK E94-es volt. CSak az nem világos előttem, mi a céljuk ezekkel a blöffölésekkel? Pályázati pénzekre utaznak?
Azt írták, szeptemberre kész lesz a prototípus. Ehhez képest semmi hír. Mondom, olyan fantom-busz lesz ez, mint a Széles új Ikarusa. Eleve tök valószínűtlen az egész. Most visszaolvasva a híreket, 99%-ra veszem, hogy blöff az egész. Az ilyen jellegű hírekkel, kezdeményezésekkel Dunát lehetne rekeszteni..
Kissé OFF: Ha már üzemanyagcella. Ma volt a Spektrumon egy műsor a jövő közlekedéséről, és abban volt szó az üzemanyagcellás minicar-ról (kisméretű, városi autó) és arra is céloztak, hogy Londonban már van üzemanyagcellás hidrogénüzemű busz.
Majd hiszem, ha látom. Lehet hogy max. 1 prototípus megépül, de hogy elterjedni nem fog, azt szinte biztosra veszem. Pedig örülnék neki amúgy, én szurkolok :)
Valami csak lesz belőle, mert már készül a hidrogénbusz vázának a prototipusa.
A motorról még nem sok infóm van, csak az hogy hidrogén gázmotor, és energiatermelésre használják. A 700 bar-os tartályok még fejlesztés alatt állnak, a nagy hatótávolság meg csak jó lehet, mert ritkábban kell tankolni.
Ez eleve egy soros hibrid lenne, ezt már nem kell hibridesíteni :) Tehát van a gázmotor, ami nem hajtja az autót, csak megy egy bizonyos fordulaton, és generátor hajt. Ez a generátor táplálja a meghajtó villanymotorokat.
A hidrogénnek az az előnye, hogy nincs károsanyagkibocsátása helyben. Attól még az erőműben van, ráadásul az energia drága. Ezért a villamosfék akkumulátorba táplálna vissza, így utána gyorsításkor ez merülne, és nem kell teljes gázt adni a motornak (l. 59-es villamos: ha több kocsi megy völgymenetbe, mint hegymenetbe, önellátó a vonal).