Nekem sajnos mostanában családi okokból kéthetente kellett utaznom a Vajdaságba, így első kézből mondom: Horgos felé ne menjetek, ha nem feltétlenül muszáj. Míg korábban a kishatárátkelőket váltogattuk a forgalomtól függően, az utolsó pár alkalommal a Tompa-Kelebija határátkelőt használtuk, szinte semmi várakozás nem volt (értsd, 15-20 perc max.), míg a Borderwatcher app az mindig kb. a lenti fotóhoz hasonló több óra várakozást jelzett a két horgosi átkelőnél. Amúgy utána a határól tökéletes minőségű, Szabadkát elkerülő út visz fel a szerb autópályára.
De amennyiben le tudod győzni a Bosznia iránti előítéleteket, a többiekkel együtt én is azt az útvonalat ajánlom, tavalyelőtt mi is arra jöttünk Scepan Polje felől (raftinggal zártuk a nyaralást), Szarajevón keresztül, teljesen normális utak, tényleg sokszor jobbak, mint itthon... OK, Szerbia felé több az autópálya valóban, ami nyugisabb lehet, de időben amit nyersz a pályán, elveszíted a határon.
Szia! Most mentünk pont így. A komp most is 5 jevró, de akkora sor volt, hogy a várakozás alatt szerintem kétszer körbeértünk volna a Kotori öbölben.
Én mindig Bosznián keresztül megyek, nekem az a szívem csücske. Kedves emberek, olcsó és jó minőségű étel, olcsó benzin, gyönyőrű tájak, az utak is jók.
Sajnos sokaknak csak a horvát autópálya és Isztria létezik, kisebbség, aki Bosznia és Montenegró közelébe merészkedik.
Ami mínusz, ha Bosznián keresztül mész, hogy rendkívül kaotikus a sebességkorlátozás, sokszor azt hiszed, hogy nem léped túl, de mégis vagy éppen túlléped, de mégse. A helyi rendőrök is szeretnek rámenni a külföldi rendszámú autókra. De ez itt Közép-Európában talán nem friss dolog.
Megboldogult "Fityók" Pali barátunk járt abba az irányban. Tőle a Hostel Nina Mostar szállást jegyeztem meg ha jól emlékszem. Igaz az elmúlt években a Booking világában olyan szállást keres magának az ember, amilyet szeretne.
Ha nem vagytok hozzá szokva a hosszú vezetéshez, akkor elfogadom hogy megállót terveztek, de ha jól választod meg az indulás idejét, akkor szerintem bőven le lehet vezetni gyerekekkel is. Ha a gyerek nem bírja a hegyeket, akkor Hajdúszoboszlót vagy a csongrádi Körös torok környékét kell becélozni vagy adni neki egy fél dedalont.
Nálunk ha autóval megyünk, évek óta bevált recept, a hajnali 2-3orai indulás. Korai lefekvéssel így pihenten tud a sofőr vezetni, de a család megfelelő módon fáradt tud lenni a hajnali kelés miatt. :-)))
Így kb az út fele gyér forgalom mellett letudható és délután 2-3ra a tenegeren lehet lenni (Kecskemetrol).
A másik szerintem jó időpont az indulásra, ha a piloták kipihentek és birják az éjszakát, az esti 19:40-20:00 közötti indulás. Az összes többi idopont vagy az életveszélyt vagy a szerencsétlekedest hordozza magában, ha az utazás a cél. Igy könnyen lehet a 10-12oras útból 20orat meghaladó kalandozás is.
Ha a kertkapu/lakasajto bezárásától számoljátot a nyaralast, akkor barmikor, bármerre mehettek, nincs csalódás.
Bár olyan útjaink lennének, mint Boszniának. Amúgy kb. 80Ft-al olcsóbb a benzin náluk. Már többször mentem át az országon, semmi bajom nem volt vele. Persze, ha valaki szeret beállni a pályán 140-re, ami persze haladósabb, annak nem jó.
google map ajánlás. mivel nem szólóban utazok, hátizsakkal és lonely planet itinerrel, próbálom egyszerűsíteni.( ezt jelezte 11h-nak) illetve a Pécs melletit, de az bosznian vezet. arról meg olvastam egy-két posztot az utak ramatyságáról
nem most indulunk, két hét múlva.
de pont ezért írtam ide, hogy a tapasztaltaktól okuljak.
Van montenegroi előfizetésem (de aki vesz lent kártyát annak is lesz visszaúton) így menet közben is tudok tájakozódni hol mi az állapot. Nem dontom el soha merre, barmikor tudok változtatni az elsodlegesen tervezettekhez képest.
Szerintem nincs előre kész recept, merre lehet haladni. A hétvége az alapvetően erős+ a szerbeknel szokasos 10napos turnusok, ami nem biztos hogy 10-20-30át jelent.
Sziasztok! Én csak annyival egészíteném ki, hogy aki a Scepan Polje "fahidas" határon menne át, érdemes 8-ig odaérni, mert utána indulnak a rafting klubok csoportjai és ők elsőbbséget élveznek a határon, emiatt elég jól be tud dugulni. Legalábbis korábban mi mindig megszívtuk. Így inkább igyekszünk 8 körül a raftingolók előtt odaérni. A kotori öblön való kompos átkelést, Tivat, Budva egybefüggő dugót mindenképpen elkerülném főleg hétvégén. Jó utat! :)
Jaja, tényleg, most olvasom, hogy kirúgták az eddigi komptársaságot, most használt horvát hajó (hajók?) van. Állítólag sorbanállás van, tavaly királyul működött, szinte semmit nem kellett várni és 5 Euroért vittek át kocsistól, utasostól. Most nem tudom mi az ára. Marad a fahidas határ. Amúgy azzal nem csak az a gondom, hogy szar az odavezető út a Bosnyák oldalon, hanem, hogy végig kell autózni a Montenegrói Tara kanyonban. Ami fantasztikus, csak a rengeteg burkolatlan falú alagútban mindig attól féltem, hogy a sötétben beleakadok valami leesett kődarabba, amibőt volt sok. Autó új, nem szívesen rotálnám le az elejét, alját. Végig kőomlás táblák vannak azon a szakaszon.
2 helyen utálom a szopást. Egyik a határon várakozás, másik a tengerparti úton a dugót.
Ha nem valami hülye gyerek autóval jöttök (elnézést kérek a hülye gyerekektől), hanem teljesen átlagos hasmagasságúval, akkor szerintem nagy árat fizettek Herceg Novitól Sutomoreig araszolni a nyári tömegben. Én inkább vállalnám azt a kis szakaszt lassabban mint az utolsó etapot a parton lenyomni 40fokban, hulla fáradtan.
Oké, hogy Bosznia, csak egy jobb határt próbálnék keresni a fahidasnál, ami nem nagy kerülő. Ezt találtam még: Szarajevo - Trebinje - Sitnica (határ), aztán irány Herceg Novi felé a kotori obol irányába, ott áthajózni a Kamenari kompal (tavaj kőkemény 5 Euro volt), majd a tengerparton Sutomoréig. Így ment már valaki?