Erről is kéne írni egyszer egy hosszabb hozzászólást, amit linkelni lehet mindig, amikor szóba kerül.
A történet valahol ott indult, hogy sok-sok éve a Castrol németországi importőrét beperelte egy konkurens márka. Már nem emlékszem 100% biztosan, ki volt az, de úgy emlékszem, a BP, és mintha éppen azért akadt volna meg rajta a szemem, mert tulajdonképpen két azonos kézben lévő márka között folyt a vita. A per tárgya az volt, hogy nevezhető-e egy olaj teljesen szintetikusnak, ha a kiindulási pont maga az ásványi olaj. A bíróság úgy döntött, hogy nem. Függetlenül az alkalmazott technológiától csak az az olaj nevezhető teljesen szintetikusnak, ahol az alapanyag nem olaj volt. Lehet sas, radiátor, gondolat, fingszag, levélpapír, kőzúzalék, borosta, vulkáni hamu - de olaj az nem. Ettől a ponttól a német piacon forgalmazott olajakat - mint lentebb látjuk, elvileg - csak akkor lehet teljes szintetikusnak nevezni, ha az nem PAO-alapolajból készül. Ha igen, a gyártók leginkább a HC-szintetikus kifjezést használják.
Nem sokkal ezután lezajlott még egy hasonló per, de az már az USA-ban. Ott a bíróság nem fogadta el a német bíróság álláspontját, lefolytatták az eljárást, és úgy ítélték meg, hogy a szóban forgó olajak műszaki szempontból közelebb állnak a "valódi" szintetikus olajakhoz, mint a félszintetikus olajakhoz, nem térnek el fontosabb paramétereikben olyan mértékben az előbbiektől, hogy indokolt legyen a megkülönböztetés. Ezért az USA-ban (és minden más piacon, ahol nem folytattak le ilyen eljárásokat) a fullszintetikus, teljesen szintetikus, 100% szintetikus és hasonló kifejezések továbbra is használhatóak a PAO-alapolajból készült termékekre.
Nos, emiatt van, hogy a képen látható bal oldali, nem német piacra készült olajon a "Fuly Syntethic", a jobb oldali, német piacra készült olajon a "HC-Synthese" kifejezés szerepel - pedig a két termék teljesen azonos.
(Attól most tekintsünk el, hogy a jobb oldali nagyobb, ötliteres kiszerelés! Az egyliteresek címkéjével pont ugyanez a helyzet.)
Ha a Motul más formában egyértelműen el tudja magyarázni a vásárlónak, hogy ez egy “máshogyszintetikus” olaj, akkor ráírhatja. Ők ezt bevállalták, a többiek a Castrol-per óta nem igazán.
Ezt vágom és értem, de 2016 már elmúlt és a mai napig 100%-os szintetikus olajként reklámozzák, árusítják, szerepeltetik ... akkor tehát biztosan azt kap a felhasználó nevezett országban, amit az adatlap, reklám, termékajánlás alapján feltételezhet?
Hát, nem akartam konkrétan leírni, hogy ki volt az alperes a citált perben. Gondoltam, kiderül az rögtön, ha megnézed, melyik olajmárka székel az ítélkező kölni bíróság illetékességi területén.
Akkor félreérthető voltam ... mert szerintem is így van.
Pontosan arra utaltam a link bemásolásával, hogy -prokee- álta leírtakkal ellentétben egy HC alapolajból készült termékel vollsynthetisch olajként apostrofálják. Olvasd el ismét.:)
Az, hogy 99,9%-os tisztaságú, vízfehér, kristálytiszta alapolaj... Most ettől mennyire kell hasraesni..? Úgy értem, valóban különleges(ebb) az olaj mint pl. egy itthon ismertebb nevű hasonló 5w-40-es Shell, Castrol, Valvoline, Total, stb...?
" ... lapozd végig a termékfotókat az idealo.de-n sorakozó német webshopokban), és mindenhol azt látod, hogy az olajcímkéken HC-Synthese szerepel ... "
“Ha én veszek egy kanna szintetikus olajat Németországban, akkor kapok szín tiszta 100% group4 alapolajból készült kenőanyagot? Nem hinném.”
Pedig elég valószínű. Besétálsz a Kauflandba, az ATU-ba, a Trosthoz vagy bármely olajétékesítési pontba (vagy csak lapozd végig a termékfotókat az idealo.de-n sorakozó német webshopokban), és mindenhol azt látod, hogy az olajcímkéken HC-Synthese szerepel. Ugyan ráírhatod a HC-S-re is, hogy fullszint, de csak ha egyértelműen tájékoztatod a vásárlót, hogy ez nem ÚGY fullszint, mint a többi.
Ezt nehéz úgy megtenni, hogy vitán felül ne legyen félrevezető, illetve hogy az ügyfél ne érezze “sunnyogásnak” - ezért a gyártók inkább ráírják, hogy HC-Synthese.
Itt egy 2016-os megerősítés egy újabb bírósági ítélet formájában. Tekints el attól, hogy lefordítsam az egészet, a Google fordítója lényegileg jól teszi át magyarba.
Ha én veszek egy kanna szintetikus olajat Németországban, akkor kapok szín tiszta 100% group4 alapolajból készült kenőanyagot? Nem hinném. Majd szétnézek a polcokon, ha járok arra...
Szintetikus technológia =/= teljes szintetikus motorolaj.
Igazából a teljes szintetikus (fullszintetikus, 100% szintetikus, stb...) az egy kereskedelmi, marketing-kategória, nem műszaki.
Számtalanszor szó volt már róla itt a fórumban is, hogy Magyarországon és a világ döntő részében a HC-szintetikus olajakat is lehet teljes szintetikusnak hívni, míg Németországban egy bírósági ítéletre visszavezetve ez tilos. Ezért találták ki ott a HC-Synthese ezt látod a legtöbb német piacra készült olajosflakonon a Vollsyntetisch helyett.
Gyakorlati-műszaki szempontból egyébként -szerintem- a német gyakorlat a hülyeség. A kétféle (teljes szintetikus és HC-szintetikus) végtermék tulajdonságait tekintve nagyban hasonló, a mai autók meghatározó részének nincs olyan igénye, amelyet ne lehetne kielégíteni a (megfelelő minőségű) HC-S olajakkal.
Jogi szempontból tehát igaz, hogy egy HC-S olaj a magyar piacon teljes szintetikus, marketing-szempontból is jobban hangzik, műszakilag sincs markáns különbség az utcai használatú olajak zöménél (ahol meg van, azt úgysem tudják, vagy nem éri meg legyártani HC-S alapra). Az autógyártók sem adják meg úgy az előírásaikat, hogy "csak teljes szintetikus olajat használj", hanem minősítéseket, jóváhagyásokat, besorolásokat követelnek meg.
Az egésznek annyi az értelme, hogy lehet hűházni meg átverésezni, illetve mantec tud dobálózni a PAO-arányokkal. Valójában meg egy Ford 1.4 TDCi esetén halálosan mindegy, hogy fullszint vagy HC-S olaj kerül bele.
Szintetikus technológiával előállított üzemanyag-takarékos Low SAPS motorolaj benzin- és dízelüzemű motorokhoz. Különösen ajánlott a PSA csoport részecskeszűrős dízelmotorjaihoz.
Szintetikus technológiával előállított, egész évben használható motorolaj, amely kifejezetten a Ford személygépjárművek különleges követelményeihez lett kifejlesztve.
Igazából a synthoil esetében nem néztem meg a MB jóváhagyást mert elsősorban egy másik autóban szerettem volna kipróbálni de sajnos nem tudtam beszerezni. Köszönöm megpróbálom ott is. A Sprinterbe Leichtlauf High tech 5W40et tervezek a következő olajcserénél.
Köszönöm a választ! Mindennemű kételkedést mellőzve laikusként kérdezem, a semmilyen jóváhagyást hogy kell érteni? Eddig azt hittem hogy ami a bevo.mercedes-benz.com-on ott van az mind elfogadott olaj. A flakonon szerepel MB approval 229.31.
Én csak arra válaszoltam hol kaphat Liqui Moly Synthoil High tech 5w-40 olajat (vagy használhat esetleg Meguin Super Leichtlauf 5w-40 olajat ha az előzőhöz ragaszkodik) , ő irta hogy kipróbálná.
Azt hogy milyen MB elfogadással rendelkezik nem feladatom leellenőrizni mert a kérdése nem arra irányult.Gondoltam megnézte elötte de ezek szerint nem.