Látom gyűlnek az infók, arra kérek mindenkit aki esetleg tudna segíteni, az alábbi email címre írjon, és ott folytatjuk : kardos.alex@citromail.hu Előre is köszi! ;)
A Filmműzeumról vettem fel: NARANCSOS KACSASÜLT (Vitti és Tognazzi), az mtv-ből ÉJFÉLKOR INDUL ÚTJÁRA A GYÖNYÖR (Vitti, Claudia Cardinale, Gassmann és Giancarlo Giannini). Eredeti olasz DVD-n van meg az OLCSÓ REGÉNY (Romanzo Popolare, Tognazzi, Ornella Muti és Michele Placido), ezen nincs semmi más hangsáv, csak olasz, felirat semmilyen.
Nekem megvan kétféle verzióban is. Az első amerikai kiadás kissé rossz helyesírású (és helyenként zavaros) magyar felirattal (nem tőlem származik), és a kifogástalan minőségű kétlemezes francia Collector's Edition. Előbbi (of course) másolat, utóbbi eredeti kiadvány, magyar vonatkozások nélkül.
Bizony! Valamelyik nap éppen az AmoRomA-t kaptam el, és csavarodott egyet a szívem. Ma este Giulietta Masinaról lesz egy dok.film szintén a Filmmúzeumon. Holnap pedig az m2-n a "Római szonáta" dok.film, ebben a zord időben kicsi öröm a szívemnek. Off: hűdemennékmármegint
Megnéztem a Vizsgálat egy minden gyanú felett álló polgár ügyében-t (tiszteltetem, aki ezt a szörnyű hosszú címet kiagyalta :D). Zseniális! Le kéne ültetni a zsarukat meg a politikusokat (mindet) és megnézetni velük. Azt hiszem, pirulnának ezerrel. :) Fenemód aktuális ez a film, mindig...
Voltaképpen Dosztojevszkij és Kafka találkozása a boncasztalon :P Nagyon ott van.
Volonté meg egyszerűen félisten, na. Hol vannak manapság az ilyen színészek?
Szia Piramis, (én is örülök, hogy idetaláltam :) és persze ciao a tutti.
Bár nem alkottak akkorát, mint a Maedhros által említett nagyszerű kollégái, azért bőven belefér ebbe a topicba a rendező Luigi Magni, és nagy nagy kedvencem, Pasquale Festa Campanile is, de adnék egy pontot Nanni Morrettinek is.
A "filmművészetnek mondott valami" épp az olasz óriásokkal együtt halt ki. A mozgókép ittmaradt, pimaszul és paranxsolóan - az ipar elfujta a művészetet. Jobb tán, ha ezt nem kell látmiuk.
Most találtam erre a topicra... És rögtön valami szomorú... meghalt Antonioni... :( vagy ahogyan az unita.it-en írják, véget ért Antonioni 95 éves kalandozása. Szerintem kár.
Az vitán felül áll, hogy az 50-es, 60-as évek olasz filmjei, rendezői, színészei tényleg a világ első vonalában voltak. Kicsit konkrétabban ők voltak maga a FILM. Ezen kár vitatkozni, aki ismeri ezt a korszakot tudja miről beszélek. Természetesen az ebben a korszakban készült francia, cseh, német vagy akár magyar filmek is ezt a csokrot teszik gazdagabbá.
Számomra viszont nagyon szimpatikus a mai olasz film alakulása is. Az előbb említett korszakra a realizmus volt leginkább a jellemző, míg a mai alkotások szintén hasonló eszközzel élnek, persze mai formanyelvvel, eszközökkel. Majdnem egy tucatnyi mai olasz film járja körbe a mai harmincas korosztály társadalmi, családi, egyéni problémáit, melyek filmek remekül egészítik ki egymást. Más-más látószögből, hozzálllással mutatják meg ennek a generációnak a problémáit, életét, boldogulását és csodáit, kínjait.
Nem célom a két korszakot összehasonlítani, mivel lehetetlen lenne és nem is érdemes. Mai világunk semmilyen művészeti területen nem produkál olyan ikonikus tehetségeket, mint a háború utáni korszakok. Az úgynevezett populáris művészeti ágak, mint a mozifilm, a beat-rock zene ma már iparággá lettek, ahol a pillanatnyi haszonszerzés minden komolyabb művésszé érést megakadályoz, lehetetlenné tesz, megfolyt.
A legfontosabb probléma viszont véleményem szerint főként az, hogy a közönség is átalakult. Életünk sebessége, igényei gyökeresen megváltoztak a korábbiakhoz képest. A televizió totális térhódítása, az amerikai életstílus elterjedése, az üzleti viág kizárólagossága már más nézői igényeket vettek fel.
A mai olasz szárnypróbálgatások pont emiatt szimpatikusak nekem, mivel úgy szólnak a mai életről, hogy komoly próblémákat is érintve, hogy befogadhatóak maradnak a ma emebere számára is. Mondanivalójukat tekintve pedig messze túlmutatnak az egyszerű szórakozatáson.
Kedves Maedhros! Sajnos nincs igazad. Sergio Leone említett filmjei amerikai filmnek minősűlnek, mivel a PARAMOUNT PICTURES CORPORATION filmjei. Következésképpen amerikai megrendelésre és amerikai pénzből készültek. Természetesen a stáb tagok közül rengeteg Olasz említhető, de ettől még a filmek amerikai gyártású és forgalmazásúak. A filmek eszmeisége természetesen közel áll az európai hozzáálláshoz, bár mindegyiken erőssen érezhető, hogy amerikában készült. Elég a VOLT EGYSZER EGY AMERIKÁRA gondolni aminek mozi változata csaknem egy órával volt rövidebb a rendezői változatnál...
Az én olasz DVD-im. Mindegyik hivatalos, gyári kiadás, ahol tévéből felvett anyagról van szó, azt külön jelzem.
MAGYAR VONATKOZÁSÚ DVD-K:
Federico Fellini CABIRIA ÉJSZAKÁI ÉDES ÉLET SATYRICON RÓMA AMARCORD CASANOVA
Michelangelo Antonioni VÖRÖS SIVATAG NAGYÍTÁS (angol) ZABRISKIE POINT (USA, tévéfelvétel) FOGLALKOZÁSA: RIPORTER (USA)
Luchino Visconti ELÁTKOZOTTAK HALÁL VELENCÉBEN
Pier Paolo Pasolini A CSÓRÓ (tévéfelvétel) MAMMA RÓMA (tévéfelvétel) DEKAMERON CANTERBURY MESÉK AZ EZEREGYÉJSZAKA VIRÁGAI SALO, AVAGY SZODOMA 120 NAPJA
Bernardo Bertolucci HUSZADIK SZÁZAD ÁLMODOZÓK
Ferzan Özpetek TÖRÖKFÜRDŐ TUDATLAN TÜNDÉREK A SZEMKÖZTI ABLAK
KÜLFÖLDI BERSZERZÉSEK, MAGYAR HANG ÉS SZINKRON NÉLKÜL
Luchino Visconti ELÁTKOZOTTAK (2 DVD-s francia Collector Edition) LUDWIG MEGHITT CSALÁDI KÖR
Pier Paolo Pasolini BESZÉLGETÉSEK A SZERELEMRŐL OIDIPUSZ KIRÁLY TEORÉMA DISZNÓÓL MÉDEA CANTERBURY MESÉK (angol kiadás) AZ EZEREGYÉJSZAKA VIRÁGAI (angol és német kiadás) SALO, AVAGY SZODOMA 120 NAPJA (angol és francia kiadás)
Ettore Scola CSÚFAK, PISZKOSAK ÉS GONOSZAK
Tinto Brass SALON KITTY (Director's Cut) CALIGULA (2 DVD-s francia Collector Edition) A KULCS MIRANDA EROTIKUS FANTÁZIÁK PAPRIKA COSI FAN TUTTE MONELLA FERMO POSTA DI TINTO BRASS TRASGREDIRE SENSO '45 FALLO MONAMOUR
Aurelio Grimaldi LA DONNA LUPO
Luigi Zampa TISZTES HONPOLGÁROK
Mario Monicelli OLCSÓ REGÉNY
Liliana Cavani AZ ÉJSZAKAI PORTÁS A BŐR
Valószínűleg van még több is, de hirtelen ezek jutottak az eszembe.
Nem amerikaiak. Olasz címmel szerepelnek az imdb-n. Elég nagy tárgyi tévedés az olasz western atyjának műveit leamerikaizni. Használt amerikai színészeket is, és? Ennyi erővel az Országúton is amerikai lenne Quinn miatt?
Hol vannak ma a Fellini-kaliberű rendezők? :'( Kihalt a nagy nemzedék, vagy aki még él, mint Antonioni, az matuzsálemi korban van. Meghaltak a színészek...
Nem tudom, hogy mérik művészetben a "legjobbat", engem pl. a csehek varázsoltak el abban az időben, de nem mondom, hogy ők a legjobbak, csak azt, hogy én őket szeretem a legjobban. Ettől függetlenül akár igazad is lehet...
30-40 éve az olasz film volt elismerten Európa legjobbja. Ma folyamatos vesszőfutás, állandó fesztivál-díj-nem kapás. Kivétel: Moretti A fiú szobája (2002, Cannes). Az új, nagy csalódások fesztiválja az olasz film számára az idei Cannes volt. A fesztivál vezetése egyetlen olasz filmet sem fogadott el a főversenyre. Az utóbbi évek legjobb olasz filmje, Ermano Olmi Centochiodi c. alkotását nem is nevezték. Nagy reményt fűztek Luchetti "Il mio fratello e unico" c. alkotásához az "Un certain regard" c. fontos mellékszekció versenyén, de Luchetti filmje sem nyert. Cannes után éles vita bontakozott ki az olasz sajtóban a hosszú ideje tartó sikertelenségekről.