Bizony így történt. Magam is a nézők között voltam, csak sokkal később tudtuk meg mi történt. Akkor fel sem tűnt, hogy nem jött be leszállni a Podva. Mert a gépek jöttek, mentek. Volt aki átment Fahegyre, jöttek máshonnan is besorolni.
Karcsi bácsi kemény vezető, de pilótának is profi volt. Repültem vele néha. S bizony a kemény csávó pilcsik közt is volt respektje. Abból a nagy generációból, ahova Mandl Ernő bácsi is tartozott. Ménesi, Gaál Feri stb.
A Csaszi az 1986-os budaörsi repülőnapon (július 6-án) hunyt el. Mindössze 55 évesen... Én is kinn voltam kiskorú gyermekeimmel, semmit nem vett észre az egészből a publikum. Maga a Po-2 bemutató eleve mindössze 4-5 percre volt tervezve. Bár a podvában ugye nincs FDR/CVR, annyi utólag valószínűsíthető volt, hogy az infarktus kezdetén egyből kifordította a pályairányból gépet és levette a gázt, ami végül így szépen ráereszkedett a nádasra és enyhén orra állt. (Budaörsön volt egy ilyen nevű kocsma is, nem tudom megvan-e még). Csaszi a kaposvári temetőben lelt végső otthonra, Kaposújlakon korábban ő szervezte meg az An-2 nagyjavítást, és egy múzeumon is munkálkodott. Igazi példakép bárkinek, aki botkormányt szeretne rángatni.
A szórendet néha megkavartam és ismételtem is magam. Bocs!
Helyesen: "Konkrétan arra emlékszem emlékszem arra," = Konkrétan arra emlékszem
"szállt kényszert a mai Auchan - IKEA - Metró akkor helyén található nádasban" = szállt kényszert a mai Auchan - IKEA - Metró helyén akkor található nádasban
Az öreg egy repnapon mutatott be Po2-höz illő kunsztokat. (Konkrétan arra emlékszem emlékszem arra, hogy egy kerekes touch and go-kat is csinált) A műsor végén kis magasságon eltávozott a mostani Metró felé. Arra figyeltünk fel, hogy tűzoltó autó(k?) indult(ak) el utána. Apukámnak volt ismerőse a toronyban (katonai légiirányító is volt a helyszínen mert Mi24 és MiG23 bemutató is volt), tőlük tudtuk, hogy a pilótát komoly baj érte repülés közben.
Már otthon, talán az esti híradóban hallottuk a részleteket. A pilóta repülés közben infarktust kapott és meghalt. A gép "magátol" szállt kényszert a mai Auchan - IKEA - Metró akkor helyén található nádasban. Közel az autópályához, de annak a reptérhez képest ellenkező oldalán. Emlékeim szerint akkor többen biztosra vették, hogy az öreg -érezvén az eü problémát- szándékosan repült olyan irányon és magasságon amiről a gép "magától" leszállt.
Fán lógott a lezuhant pilóta hétfő óta – Így menekült meg
MTI
Utolsó módosítás:2014.05.09. - 07:38
Hétfő óta lógott egy fán a Pireneusokban egy lezuhant vitorlázó repülőgép pilótája, akit végül csütörtökön sikerült megmentenie a keresésére indult mentőcsapatnak.
A 60 éves férfira a hegység spanyolországi részében találtak rá, Andorrától néhány kilométerre. A szerencsétlenül járt pilóta ejtőernyőjével egy fán landolt, de belegabalyodott, és nem tudta magát kiszabadítani.
A francia férfit a légi mentők súlyos sérülésekkel szállították kórházba, de a hatóságok közlése szerint nincs életveszélyben.
A pilótát és lezuhant segédmotoros vitorlázó repülőgépét napok óta kereste hét repülőgép és helikopter egy nagyszabású, határon átnyúló mentőakció keretében.
A víz alatti pittyegőt lecserélni nem egy nagy kunszt. Egy teljesen különálló, független, a doboz oldalára felcsavarozott egység. Rendszeresen cserélik is az elemeket és időnként komplett is.
A CVR memóriájának az átalakítása már a cucc jelentős megbontásával jár. A mai memó IC-k szinte akármekkora "emlékezetet" megengednének.
A kiszolgáló és táp áramkörök egyszerű sima mechanikában vannak, azokért nem kár. A memóriakártya kerül csak a páncél kapszulába. Annak kell feltétlen megmaradni.
Viszont még vannak hagyományos mágneses rögzítők, no azok upgrade-je ilyen mértékben lehetetlen. Új, félvezetőst kell venni.
Tegnap megkaptam :O. Autót szerelni voltam és a műhelyből egy 10 éve nem látott ismerősöm vitt haza - 4 km-re. Anélkül, hogy bármit szóltam volna, azzal ültetett az autójába, hogy: "remélem épségben hazaérünk, és nem félek mellette, mert már ugye 72 éves..." :O
Jót beszélgettünk, s elmondtam a teóriám. Erre a válasza csak annyi volt: " nem a kor számít, az a lényeg hogy legyen az emberben annyi önkontroll, hogy ami nem megy, ne erőltesse..."
:-( Nem tűnik öngyilkosságnak. Akár túl is élhette, végül is sima leszállás volt - csak fejjel lefelé. Azt viszont el tudom képzelni, hogy nem is a baleseti traumától, hanem pl. szívinfarktusban halt meg :-( RIP
Ilyen volt Esztergomban a hatvanas évek végén, csak vitorlázóval (R-26S). Hapsikám kimászott a roncsbúl dagadt térdekkel, majd a nagy zajra megjelent anyjátúl megkérdezte: Megjöttem édesanyám, mi van ebédre?
Fölösleges ilyesmit összehasonlítani, amikor pontosan nem tudjuk, melyik korosztály mekkora részt vesz ki a forgalomból - de azt mindenki tudja, h a kimondottan idősek ritkán vállalkoznak hosszabb utakra, tehát a tényleges balesetveszély csak egy ismeretlen szorzóval lenne értelmezhető
(ugyanezért hamis a férfi-női baleseti arányok összehasonlítása is, hiszen pont a legtöbb km-t levezető hivatásosak között elvétve akad nő)
Az persze nyilvánvaló, h a fiatal, de már magabiztos versenyzőjelöltek nagyobb kockázatot jelentenek - de éppígy azok is, akik nem vesznek tudomást az időskorban alaposan megromlott helyzetfölismerési képességükről.