a szóbanforgó gép egy IL-18 -as, amin nincs radar álcázó festés és hajtómű kontúr módosítás sem, csak "némi" belső átalakítás és egy függesztett rádiótechnikai konténer (ami miatt IL-20-nak hívják) azaz illene akkora radarképének lenni, mint egy polgári Il-18 -nak, kikapcsolt transponderrel.
Track-et tud számolni - és számol is - szekunder jel nélkül, magasságot értelemszerűen nem, nem arra van kitalálva. A track alapján viszont az irány és a sebesség adja magát...
Ezt én sem kétlem, hogy ott lesz egy paca, de tudtommal magasság-adatot a polgári radarok nem mérnek elsődleges válaszjelből. Mi a helyzet a repülési irány és sebesség-méréssel? Ezek kikerülnek a már feldolgozott képre a másodlagos válaszjel nélküli pótty mellé is?
Nálunk a Matias "eldob" bizonyos paraméterek alapján plot-okat, de egy repülő szélmalom nem esik ebbe a kategóriába. Kérdés, hogy a Thales mit kezd velük, de hogy a nyers képen ott vannak, az biztos...
... és lesz belőle egy halvány, adatokat nem tartalmazó folt, amit az elfoglalt irányító talán észre sem vesz, ha a számítógép nem figyelmezteti, vagy valamilyen kezelt forgalmat nem közelít meg. Akkor viszont lesz gond, mert nem tudják a magasságát:-(
Ha sikerül az árnyékban maradni, akkor a katonai radar is cask azt érzékeli, hogy valami nem stimmel a 'jogos' gép méretével, radarképével. De ezt a trükköt csak addig lehet alkalmazni, míg meg nem nézik egy másik radaron, ami más szögben néz.
Viszont ezt az együttállást csak másodpercekre lehet fenntartani, mert az LGT-s gép max. sebessége kisebb, mint a jet szokásos utazósebessége. Kisebb és hasonló sebességgel haladó géppel meg lehet csinálni, ha olyan közel repül a kicsi a nagyhoz, hogy a pilótafülkéből ne lássák. De az utasokért nem kezeskedem:-)
Lehet, hogy pont ezt tesztelték...? Van egy játékelméleti tétel, amely szerint, ha a "kóstolgatásokra" a másik fél válaszlépésekkel fenyeget, csak akkor éri el a várt hatást, ha a fenyegetés valós. Ebben az esetben a folyamat (kóstolgatás - fenyegetés - kóstolgatás visszaszorulása) stabilizáló hatással bír. Ha a fenyegetés nem valós, akkor viszont destabilizál... egészen meglepő módon ezt az ötvenes években még sikerrel tudták alkalmazni (pontosabban: akkor alkalmazták, az akkori megfigyelések alapján ismerték fel a valós fenyegetés stabilizáló szerepét).
Ráadásul ha jól értem, ott repült a közelükben. Valószínűleg a svéd gép árnyékában lopódzkodott. Lehet hogy egy katonai radar sem tudta volna megkülönböztetni őket.
Nem teljesen értem, ez a gép nem tűnik sem túl picinek, sem túl lopakodónak, hogy nem látták a polgári légiirányítók, azok nem használnak radart, vagy mifasz?
Oké, hogy nem sugároz magáról azonosítójelet, de ez a szemre 40-50m-es vasdarab csak feltűnik a polgári radarokon is..."
Bizony így történt. Magam is a nézők között voltam, csak sokkal később tudtuk meg mi történt. Akkor fel sem tűnt, hogy nem jött be leszállni a Podva. Mert a gépek jöttek, mentek. Volt aki átment Fahegyre, jöttek máshonnan is besorolni.
Karcsi bácsi kemény vezető, de pilótának is profi volt. Repültem vele néha. S bizony a kemény csávó pilcsik közt is volt respektje. Abból a nagy generációból, ahova Mandl Ernő bácsi is tartozott. Ménesi, Gaál Feri stb.
A Csaszi az 1986-os budaörsi repülőnapon (július 6-án) hunyt el. Mindössze 55 évesen... Én is kinn voltam kiskorú gyermekeimmel, semmit nem vett észre az egészből a publikum. Maga a Po-2 bemutató eleve mindössze 4-5 percre volt tervezve. Bár a podvában ugye nincs FDR/CVR, annyi utólag valószínűsíthető volt, hogy az infarktus kezdetén egyből kifordította a pályairányból gépet és levette a gázt, ami végül így szépen ráereszkedett a nádasra és enyhén orra állt. (Budaörsön volt egy ilyen nevű kocsma is, nem tudom megvan-e még). Csaszi a kaposvári temetőben lelt végső otthonra, Kaposújlakon korábban ő szervezte meg az An-2 nagyjavítást, és egy múzeumon is munkálkodott. Igazi példakép bárkinek, aki botkormányt szeretne rángatni.
A szórendet néha megkavartam és ismételtem is magam. Bocs!
Helyesen: "Konkrétan arra emlékszem emlékszem arra," = Konkrétan arra emlékszem
"szállt kényszert a mai Auchan - IKEA - Metró akkor helyén található nádasban" = szállt kényszert a mai Auchan - IKEA - Metró helyén akkor található nádasban
Az öreg egy repnapon mutatott be Po2-höz illő kunsztokat. (Konkrétan arra emlékszem emlékszem arra, hogy egy kerekes touch and go-kat is csinált) A műsor végén kis magasságon eltávozott a mostani Metró felé. Arra figyeltünk fel, hogy tűzoltó autó(k?) indult(ak) el utána. Apukámnak volt ismerőse a toronyban (katonai légiirányító is volt a helyszínen mert Mi24 és MiG23 bemutató is volt), tőlük tudtuk, hogy a pilótát komoly baj érte repülés közben.
Már otthon, talán az esti híradóban hallottuk a részleteket. A pilóta repülés közben infarktust kapott és meghalt. A gép "magátol" szállt kényszert a mai Auchan - IKEA - Metró akkor helyén található nádasban. Közel az autópályához, de annak a reptérhez képest ellenkező oldalán. Emlékeim szerint akkor többen biztosra vették, hogy az öreg -érezvén az eü problémát- szándékosan repült olyan irányon és magasságon amiről a gép "magától" leszállt.
Fán lógott a lezuhant pilóta hétfő óta – Így menekült meg
MTI
Utolsó módosítás:2014.05.09. - 07:38
Hétfő óta lógott egy fán a Pireneusokban egy lezuhant vitorlázó repülőgép pilótája, akit végül csütörtökön sikerült megmentenie a keresésére indult mentőcsapatnak.
A 60 éves férfira a hegység spanyolországi részében találtak rá, Andorrától néhány kilométerre. A szerencsétlenül járt pilóta ejtőernyőjével egy fán landolt, de belegabalyodott, és nem tudta magát kiszabadítani.
A francia férfit a légi mentők súlyos sérülésekkel szállították kórházba, de a hatóságok közlése szerint nincs életveszélyben.
A pilótát és lezuhant segédmotoros vitorlázó repülőgépét napok óta kereste hét repülőgép és helikopter egy nagyszabású, határon átnyúló mentőakció keretében.