Beépíthető a csupasz törzs, egyébként semmi sem stimmel. Valószínű elméletileg többen tudják, én gyakorlatilag is.
Csak kis dutrám volt, régestelen régen felajánlottak egy turbós tűzoltó motort. Megvettem, mert tudtam jó lesz az egyszer a nagy dutrámba. Sok év után bátran belenyúltam egy jellemhibás eladótól D4KB-be, nem eredeti motorral.
Már benne van a nagy dutrában, be is indítottuk. Egy évig csak az alkatrészeket gyűjtöttem hozzá:
-Hátsó felfogatás nem stimmel, mert a teherautónál nincs kulpungharang, egyből váltós.
-Ügye kuplungharang kell pluszba. Locsolómotoré nem jó!!!
-Nálam más volt a kuplung, nem békás, hanem nyomótárcsás.
-Első felfogatás a teherautón oldalt van, más.
-A fésűsszűrőnél nem fér be a dutrába, a betétttől kapja a turbó az olajat.
-Füge jól mondta más a kartel.
-Ventillátor feszítő más.
-Ékszíjfeszítő más.
-Elöl az összes ékszíjtárcsa más sűrűbb a teherautóé.
A teherautó motor nem 150-160, hanem 170 LE turbóval, az adagoló sebességre szabályoz. A traktor motor 90 LE és nyomatékra szabályoz. Amíg a busz nem megy állandóan 120-al, vagyis ritkán igényli a max lóerőt, bírja tartósan a motor.
A dutrában viszont majd teljes gázzal dolgozik egész nap, ezért a 90 LE-őt a motor bírja.
Volt nekem 240 LE dutrám, úgy össze voltak kuszálódva a fogai, mint lesznek a jászberényi neppernek.
Ez így teljesen nem igaz! Az nem számít mekkora hüvellyel van szerelve, de az adagoló beállítása, a karter formája és az egyéb kiegészítők elhelyezkedése eltér, értem ezalatt pl az orr/oldalvízpumpát!!!! De gyakorlatilag egy korrekt beépítéshez elegendő a kartert átcserélni teherautóról traktoros karterra!
Csak nem ütnek agyon érte, végülis ez Dutra oldal:
A Magyar mezőgéparchívumból:
" Magyarországon 1957-ben következett be fordulat a traktorgyártásban, mivel nagy igény volt a 25 LE teljesítményű dízel traktorok iránt. Így gyors fejlesztési munkával megszületett az U-28 traktorcsalád, amelynek erőforrása Csepel D-213-as motor volt, sebességváltója 2x3 fokozatú, szorzó rendszerű, mászó sebességfokozattal. Az U-28 traktorcsalád UA, UB, UC, UD jelzésekkel került forgalomba, a motorjuk azonos volt, a típusjelölések a nagyobb hasmagasságra, állítható nyomtávra, mellső ikerkerekes megoldásra, a rugózott mellső hídra vonatkoztak. A nagy vonóerejű lánctalpas traktorok a homokos talajokon történt erős kopások miatt sorra kudarcot vallottak. Ezért korszerű, orrnehéz kivitelű, gumikerekes, négykerékmeghajtású traktorcsalád kialakítását kezdték meg, melynek az első tagja, 1958-ban az UE-28 típusjelzést kapta, mint az U-28 traktorcsalád ötödik változata. Ez az összkerékmeghajtású erőgép a Dutra U-28 típuscsalád legnépszerűbb tagja lett. Készítettek Német gyártmányú, Eicher kéthengeres léghűtéses motorral UEL-28 típust is de ez nem került sorozatgyártásra. Rá egy évre a már fentebb említett DL-70 típusú lánctalpas traktor gumikerekes összkerékmeghajtású változatát is elkészítették, mely a D-4K-70 típusjelzést kapta. A sorozatgyártott modell már 1960-61 tájékán D-4K(A) típusjelzéssel jelent meg, amely egy teljesen új formatervű, vezetőfülkével ellátott, a D-4K-70-hez képest sokban módosított típus volt. 1960-tól kezdődően a Vörös Csillag Traktorgyár 1954-ben létrehozott Kísérleti Műhelyében a fejlesztések hihetetlen tempóban, és hatalmas léptékben folytak, és a prototípusok nagyon hamar sorozatgyártásra kerültek. Elkészítették az akkor már régóta gyártott Dutra dömperek alapjainak felhasználásával az univerzális Dutra-3500(Frak-B1) rakodógépet. Elkészült néhány darab a 4 hengeres Csepel motorral szerelt UE-40-es traktorból, de sorozatgyártása nem valósult meg. Alig jelent meg és kezdődött el a sorozatgyártása a D-4K(A) traktornak, rá két évre 1963-ban már elkészült a hathengeres Csepel motorral szerelt D-4K-B traktor prototípusa, amely külsőre még nagyon hasonlított elődjére. Viszont már az egy évvel későbbi nullszériában gyártott változata új formaterv eredménye volt. 1966-tól teljesen felváltotta a korábbi típust, és már csak ezt gyártották sorozatban. A gyár mérnökei közben a Dutra összkerékmeghajtású traktorcsaládot az 55-60 Lóerős kategóriában, a D-4K(A) megszűnése után egy új taggal bővítették 1967-ben. A Dutra-4400/ UE-50 típust Csepel 4 hengeres diesel motor hajtotta és teljesen új szögletes motorháztetővel, szerelték. A vezetőfülkéje a D-4K traktorokról jól ismert fülke volt, amelyet időközben az UE-28 típus is megkapott. Ez az új négykerékmeghajtású traktor kifejezetten a magyar igények kielégítésére készült, csak nagyon kis darabszámban került exportra. 1968 újabb jelentős évszám a Gyár életében. Elkészültek, és bemutatásra kerültek újabb, eddig féltve őrzött fejlesztések, mint például a Dutra-Steyr 110 Magyar-Osztrák együttműködésben készült traktor, amelyet Steyr gyártmányú, hathengeres, nagyon modern motor hajtott. A traktor alapvetően a D-4K-B típus egyik fejlesztett változata volt irányváltóval, többtárcsás TLT kapcsolóval, és Steyr-Bosch fejlesztésű hidraulika rendszerrel szerelve. Közben történtek az alap D-4K-B traktoron is változtatások új hárompont függesztésű vonókeret, módosított első híd, TLT hajtás, többféle motorváltozat (Perkins, Leyland-Pezetel). Jelentős újdonság volt még hogy megjelentek a D-4K-B traktorok hátsókerékhajtású változatai Dutra-4652 és 4654 típusjelzéssel. Ezen traktorok első hídja a már jól ismert és fentebb már említett Dutra DR-50/D dömperekből származott. Sajnos sorozatgyártásuk nem indult meg. Ugyanebben az évben az UE-28 típus is új motorháztetőt kapott. Megkezdődött egy nagyobb Dutra-6500 (HORAK) önjáró csuklós kormányzású homlokrakodó fejlesztése. Megjelentek az UE-28 traktorok növelt motorteljesítményű változatai a Dutra-4000/4010 és 4020 típusok. "
Legfeljebb majd letörlik, ha valamilyen jogogt sértettem vele.
És ajánlom figyelmedbe a Magyar Mezőgéparchívum című oldalt, ott is a Magyar Traktorokról szóló részt, ahol a gyár történetét is elolvashatod, fel vannnak sorolva a tipusok.
A lóerőadatok a motor csúcsteljesítményét adják meg max fordulaton, meg amit a grafikonokról leolvashatsz.... ha a hatos motort a beállítócsavarral lekorlátozod fél vagy egyharmad-fordulatra, az a motor akármennyire is nyolcezer köbcenti és hat henger, akkor is max ötvennyolc lóerős.... szóval a kései négyhengeres motorok is lehettek kilencvenöt lovasak, meg az UE50- esekben is gyári adat szerint volt ötven lovas az a típusú négyhengeres motor...
Sziasztok, Valaki tegyen már fel egy korrekt képet Dutra U-28-as traktorról. Tegnap egy vitába keveredtem, miszerint azt állították, hogy a Dutrákat csak első hajtással adták ki.
Lenne egy olyan kérdésem, hogy a Csepel teherautókba szerelt motorok, ugyan azok e mint amiket a Dutrákba szereltek? Próbáltam ennek már utána járni de sehol sem találtam a motorokról pontos típus jelet. Olyat hallottam hogy a 4 hengeres csepel teherautó motor 100Le tud, míg a dutráé 50Le körül. A 6hengeres teherautó ill busz motorokra 150-160Le mondanak, míg a nagy dutrára 90Le-t mondanak. Most ezek a motorok ugyan azok lehetnek, és csak a teljesítmény mérése miatt adódhatnak a különbségek? Csepelt főtengelyen mérték, dutrát pedig a kerekekre átadott teljesítményét mérték?
Hol volt ez a TSZ? Nincs valami foto a dutrákról? Az UTOS-ról valóban a régiek elég jól nyilatkoznak. Van egy új felnim a cristálra, nem kell cserébe valami dutra maradékért?
Nálunk régi Tsz-ben 2 db UE-50 és UE-65-ös, ez őszi szántás.
UE-50-es elég nehéz húzás lajta 4 fejessel, de 4x4 kell meghajtású.
Másik UTOS-650-ös (65 lovas) lajta 4 fejessel jó bírt szánt, de MTZ-80-rel se nem tud elvinni.
UTOS-650 erősebb, mint UE-65-é és MTZ-80-é.
Tsz-ben 12 darab UTOS-650-ösök volt, minden 4 fejessel, de jó gépe. Érdekes csak hátsó meghajtású, akár 4/35 fejessel, sokat dolgoztak 500-800 ha szánt.
1970-es éveken legjobb DK4-B és UTOS-650 traktort.
Nálunk meredeknél UTOS-650 is akár elvinni 4 fejessel, 1983-ig utolsó gépe.
Problémák: hengerfej és kompessztorok. Ez egyszerűbb karbantartások olyan mint MTZ-50-é.
1983-tól régi 8-10 db MTZ-80 kisfülkés és új 3-5 db MTZ-80-as nagyfülkések nem bírt 4 fejessel. Egyszer próba-szántás Zetor 6045 + 4 fejessel szánt, de teljes gázzal elég nagyon meleg a motort, ez elég 3-as.
12 darab Lajta ekék hátsó vázat elvágni. 3 fejes maradt.
Nagyon sajnálom 2 db Dutra DK4-B selejtezések. :((((
"A falakról eltűntek a hősök,a szelíd vándor kék motorján kitart még..."Bocs az off-ért de eszembe jutottál mikor 100-nál ötbe pöccintettem még egyet föl.
Számunkra vétség, de nálam kissé kilóg a lóláb, mert én is csinálok átalakításokat. Nálam a kis dutra erősen dolgozik, vagyis a használhatóság az elsődleges szempont.
D4KB-nél pedig már nincs alkatrész kínálat, akinek otthon a kút mellett nincs egy alkatrésznek, az csak teljesen komplett üzemképesben gondolkodjon.
Azt viszont erősen támogatom, hogy egy fiatal nagy dutrában lebegjen.
Akkor meg repesnék az örömtől, ha első pár sora előtt egy kicsit visszaolvasna.
Nem vétség, hiszen a Dutrák védőszentje Nagy Vili is egy Egyedi 1000-essel rendelkezik!!! De a motorcseréhez annyit hozzátennék, hogy ha dolgozol majd 2 hengeres csepel motorral, majd utána egy egyéb másikkal, később rá fogsz jönni és muszáj lesz bevallanod magadnak, hogy bizony amit a fejlesztők kitaláltak az 50-es évek végén ehhez a felépítéshez az bizony egyáltalán nem véletlen!!
Ezt hogy érted? Jó igaz 1 csepel 6 hengerest nehéz már besrzezni de volt más baj is? Én amúgy majd pár év múlva ha már munkába álok 1 kisdutrtát szeretnék motor nélkül. Tisztelem a dutrákat és szeretem de fiatal vagyok és más korosztály. Így ah lesz kisdutrám teljesen át fogom alakítani más motor és némi külső cicoma is:) Bár lehet ez számotokra vétség.
Szerintem ez minden öreg géppel igy van mindre költeni kell! szerintem ezeket már csak a gép szeretete miatt veszik az emberek.
Én is szeretnék majd egyszer egy kis dutrát csak erre felénk sajnos renszám meg papir nélkül nemlehet vadásznak a rendőrök nagyon. Aminek mindene rendben van azért meg tényleg sokan nemtudják mit kérjenek.
Annyit elő, de az is úgy indul ám, hogy netán szar gumival szántani sem lehet! Tank levesz kimos, hogy ne legyen szopás, 20 liter gázolaj, 9 liter motorolaj, 10 liter váltóolaj, 5-6 liter hidraulika olaja, olajszűrő, gázolajszűrő, hengerfejtömítések Ez nagyjából 25000 Ft és akkor nincs egyéb más baja a gépnek, megvan az összes hidraulika alkatrész amik nincsenek is kikopva, villásorsók lakatok hosszabítók, csapszegek 3.pont ez is 25000 ha szar! Uh azért nagyon sokan álomvilágban élnek, hogy vesznek gépet beleülünk aztán hajtunk! Netán ha nem hozzáértő megvesz egy gyenge adagolósat az sem olcsó mutatvány, főleg ha szétkopott már a fogasléc is és a fordító is, hiába van elemje!. . . . . . . . . Sorolhatnám! Aztán ez után jön a szarozás meg a mocskozás ami a nem hozzáértésből adódik!