Na most akkor volt lufizás vagy nem? Akik keresték, találtak valamit?
Ami meg a megváltozó körülményeket illeti, a hőlégballon könnyebben le tud szállni, ha több kettőnél, mint egy repülőgép, nem kell neki repülőtér. Legfeljebb az a szempont, hogy mennyi kárt csinál a leszállási területen, ami azért nem übereli az életveszély elhárítását.
Amúgy érdekes a ballonozás, mert az eső igazából nem zavarna, csak kényelmetlen, amikor a kupoláról az összegyűlt esővíz mind befolyik a kosárba. A szél elsősorban le és felszálláskor zavar, fent lehet(ne) száguldozni, csak kérdés, hogy mire le akar szállni, lelassul-e a talajszél, arra nem lehet mérget venni.
A legtöbb ballonos baleset (nem tragédia), abból van, ha leszálláskor a szél elkezdi húzni a földön a kosarat. Szerencsés esetben mindenki egymás nyakába esik, de a végén megáll a kosár, és jót röhögnek. Peches esetben meg nekihúzza távvezetéknek, vasúti töltésnek, és akkor kereshetik, ki volt a hülye :-(
"A repülés az utolsó percekig kérdőjeles volt: a kora esti órákra visszavonták ugyan a térségre korábban kiadott, felhőszakadást prognosztizáló meteorológiai riasztást, de a pilótákat aggasztották a látóhatáron pihenő gomolyfelhők. Az eső végül nem jött meg, időközben pedig elállt az addig lengedező gyenge szellő, így a ballonosok a felszállás mellett döntöttek."
Megkövetem a ballonosokat, aznap jó páran csinálták ezt a repülőgépesek közül is, látszik hogy ugyanaz a rosszcsont társaság mindkettő :)
A jóhiszemű téves riasztást meg lehet különböztetni a szándékos félrevezetéstől, szerintem csak az utóbbiakra vonatkozik a büntetés, azaz a "telefonbetyárkodókra", aki adott esetben a helyszín közelében sincs...
"Aztán azt is mondta, hogy mostanság már százvalahányezer forint bírsággal jutalmazzák az ilyen vakriasztásokat"
Helyes, az nagyon célravezető lesz.
Mondjuk kérdés, hogy az-e a cél, hogy senki ne merjen telefonálni ilyen esetben, inkább sz**ok bele alapon hazamenjen megnézni az esti meccset a tévében, az esetleges áldozatok meg szenvedjenek még pár órát, amíg ki nem lehelik a lelküket a segítség minden reménye nélkül.
Tűzoltó tanítványom mesélte, hogy pár éve Szendehelynél látta valaki, ahogy a permetező helikopter besüllyed egy domb mögé, aztán nagy füst csapott fel. Riasztották őket, keresték a nagy semmit, míg ki nem derült, hogy a helikopter hazament, valaki meg pont akkor gyújtott meg egy nagy kupac rőzsét és avart, a szemtanú szemszögéből nézve pont egy vonalban :)
Aztán azt is mondta, hogy mostanság már százvalahányezer forint bírsággal jutalmazzák az ilyen vakriasztásokat - kíváncsi vagyok, a hőlégballonos esetben kiosztják-e.
Valószínűleg a merülőspirálra vagy a "wing-over"-re gondolsz. Normál esetben nem ezekkel szállunk le, mert felesleges kockázat földközelben bohóckodni. Persze ha szükséges, akkor elég szűk helyre is be lehet tenni az ernyőt, ez kívülről tűnhet hajmeresztőnek is, de amúgy nem az :) Fasor mögé szállni pedig a turbulencia miatt nem szerencsés, főleg erős szélben.
Az egyetemes sárga riasztás nem konkrét felszállási tilalom a ballonosok számára, mert egy hatórás időszakra (?) vonatkozik, ebbe beleférhet egy fél-egyórás békés repülés. Mindig a ballonkapitány dönt.
Sokkal gyakoribb, hogy ő nem vállalja a felszállást akkor sem, ha nincs riasztás. Konkrét széladatokat és rövidebb távú előrejelzést kér a repülés-meteorológiától, maga is mér szelet a helyszínen és végül még akkor is elállhat a repüléstől, amikor már tölti fel a ballont, de nem nagyon tudja a személyzet megfogni.
Pár éve Debrecenben is riasztották még a sárkányrepülőket is egy a szemtanúk szerint lezuhant siklóernyős kereséséhez. Végül nem találtak semmit. Ha tényleg repült arra a leírt színű ernyős, azóta már otthon vacsorázhatott. Ijesztő lehet messzebbről, amikor egy siklóernyős csinál egy olyan sarkonfordulós begyorsítást (nem tudom, mi a hivatalos neve, talán taucher?), és azután simán leszáll a fasor mögött.
A hőléégballonoknál is előfordul, hogy ha szűk a leszállásra alkalmas terület, nagyobb magasságból kinyitják a dugót, zuhannak, mint a kő egy csomót, de utána jó erős ráfűtéssel megfogják még a föld felett pár méterre.