1974.08.15. Isaszeg : V42 539
Előzetes értesítés nélkül foglaltra járt és az ott álló kocsikra ütközött a 469 sz. tehervonat. Mozdonyvezetője sértetlen maradt, de a gépen utazó vonatvezető nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett. A baleset miatt több mint kétmillió Ft. kár keletkezett.
Isaszeg a Budapest Miskolc vonal ötvágányú állomása. 22,00-kor az V. vágányára érkezett a 2366 sz. tehervonat. Ezt feloszlatták, de kocsijai állva maradtak. Az utolsó kocsi a biztonsági határjelzőtől kb. 60 m-re állt. Ez után a szolgálattevő előkészítette a vágányutat a IV. vágányon áthaladó 6373 sz. vonat részére. Mivel a nyíltvonali pályaszemélyzet időközben értesítette arról, hogy a 6373 sz. vonat zárlámpája nem világít, a kijáratot visszavette és a vonatot az állomáson feltartóztatta. Megállás után értesítette a vonatszemélyzetet annak okáról és utasította a vonatvezetőt a zárlámpa kivilágítására. 22,42-kor, nagyjából egy időben adott engedélyt a 6380 sz. vonatnak az át- ill. a 469 sz. vonatnak az állomásra történő behaladásra. A 6380 sz. vonatot a III. vágányon akarta haladtatni, ennek el is készítette a vágányutat, majd megpróbált vágányutat állítani a 469-es számára is az V. vágányra. Mivel ez foglalt volt, a vágányút nem épült fel. Ekkor, megfeledkezve a foglaltságról, gondolván, hogy a berendezés hamis foglaltságot ad amire előzőleg három-szor is volt példa elmulasztva az ilyenkor előírt helyszíni vágányellenőrzést kikapcsolta a vágány szigetelését. Ezután már felépült a vágányút és a bejáraton megjelent a behaladást engedélyező jelzés.
A V42 539 psz. gépen utazó mozdonyvezető észlelve a bejárati jelző Megállj állását, korábbi sebességét 20 km/h csökkentette. Kb. 500 600 méterre lehetett a jelzőtől, mikor az kettő sárgára váltott. Mivel ez a jelzési kép kitérőbe való behaladást engedélyezett, gyorsítani kezdett. A mozdony kb. 45 km/h sebességgel az V. vágányra terelő ívben haladt, mikor a mozdonyvezető kb. 30 m távolságból észrevette a sötétben álló kocsisor végét. Azonnal fékezett, de a rövid távolságon a vonatot megállítani már nem tudta. A kocsik több emelet magasan torlódtak egymásra.
A balesetet okozó forgalmi szolgálattevő több hibát vétett. A foglalt vágány kezelő gombjaira nem tette rá az előírt védőkupakot, ami egyrészt kizárná a véletlen kezelést és figyelmeztetne annak foglaltságra. Elfeledkezett a vágány foglaltságáról és a szigetelés kikapcsolása előtt nem tartott helyszíni vágányellenőrzést sem. A baleset után kirúgták a vasúttól. A forgalmi utasítást és a biztosítóberendezések működését is megváltoztatták. Ma már a szigetelés kikapcsolásakor csak hívójelzéssel lehet a vonatot közlekedtetni.
A könyvtár nyílvános, a Múzeum utcában van.
Még amikor Isaszegre jártam, mesélték, hogy volt ott a 70-es években valami foglaltra járatásos baleset. Szigetelés kikapcsolóval lehetett foglalt (hamisfoglalt) vágányra jelzőt kezelni az Integra és a VES berendezésekkel. A baleset után ezt a lehetőséget mindenhonnan kiiktatták (kivétel a Gyermekvasúton a Csillebérc áll. VES berendezésén ez a gomb még működik!).
Tudtok erről a balesetről valamit?
Másik kérdés: hogyan lehet bejutni ebbe a dokumentációs könyvtárba? Hol, mikor és kit kell keresni?
Tudom, van a balesetröl egy pár fotóm, meg emlékeim szerint láttam is a Szergejt ott "lógni" a gurító oldalán. Ez a baleset 1984.07.24.-én történt. A végzetes balesete pedig 2000.04.25.-én volt, ekkor Vámosgyörk - Hort-Csány között a 5987 számban közlekedö gépmenet ütközött a 68325 sz. Zh-Du között közlekedö tehervonat végére. A gépet a baleset miatt végül 2000.12.13.-án selejtezték.
>Úgy látszik, vannak olyan jármüvek, amik vonzzák a bajt...M62 256 (ezek mindketten túléltek egy súlyos balesetet, majd éytizedekkel) késöbb balesetben haltak meg
Mesélj az M62 256-ról, mi minden történt vele! Az én #481-es hozzászólásomban jutalomkén felajánlott b) lehetőség, a "Béna Szergej a fradi nagy guritó végén (Határ út mellett)" is a 256-os Szergej!
A Nyékládházi baleset következtében nagy valószínűséggel csak az oldalára borult BRmo 85-57 003 kocsit selejtezték 1975/113520 számon. A balesettől elvonatkoztatva a képsorozat vasút- és személykocsitörténet szempontjából egy nagyon fontos kordukumentum, uis a szerelvényben kétfajta festésben láthatjuk az MVG győri kocsijait. A szerelvényben csak a 19-47-es Am kocsik "vastagcsíkosak" és fehér MÁV embléma is szerepel a csíkon. Ezt a későbbiekben nem festették fel. A vékonycsíkos kocsik között találhatunk 20-51/57 Bmo (pápaszemes) és 20-41 Bm kocsikat is. Kár, hogy nincs meg jobb minőségben a felvétel! Ehhez hasonló kocsiösszeállítású szerelvény látható a ZM kiadó "Esti Kornél csodálatos utazása" c. falinaptárban közölt szines képen a Szabolcs-expresszről 1977.8.4-én (fotó: ifj. Kubinszky Mihály). Imi, az Észak-Magyarországnak nincs fotótára?
Ott még 94-ben, a nagy baleset után pár nappal volt egy foglaltra járatás is, úgy kapták vissza a jelzőt az utolsó pillanatban. De a vezér bejelentette, az anyag megvan nálam.
Úgy látszik, vannak olyan jármüvek, amik vonzzák a bajt. Ilyen ez a Bz (bár ö legalább túlélte mindkét eseményt), de ilyen volt a 411, 306. az M62 256 (ezek mindketten túléltek egy súlyos balesetet, majd éytizedekkel) késöbb balesetben haltak meg, de ilyen volt a MILFAV 89. psz. pótkocsija is, ami elöl 1962-ben leégett a 9. psz. motorkocsi. Ekkor a pót sértetlen maradt, de kb. tíz évvel késöbb a 16. psz. motorhoz kapcsolva (ezzel közlekedett az elsö tüz után) egy újabb tüzben pusztult el.
Mint ewmlítettem szegény Bz-013 reinkarnációja sem volt szerencsésebb, így nézett ki mint 233-as, miután Kaposvár első vágányán álldogált békésen amikor beletoltak:
Egyik délelőtt egy falubeli a Gödöllői Bíróságra volt idézve. Bejött beszélgetni a szolgálattevővel, míg várta a vonatot. A vonat bejárt, én elmenesztettem, ahogy kell. A manusz persze azt hitte, hogy amíg a szolgálattevő bent van az irodában, addig a vonat nem megy el, hiszen mindig ő szokta meneszteni. Nagyon megijedt, hogy most lekési az idézést, aztán lecsukják... Forgalmista ismerősöm persze rögtön felajánlotta , hogy átviszi Gödöllőre 200 Ft-ért. El is poroltak rögvest. Én meg "beköröztem" a sorompókezelőknek, hogy megy a Pista bácsi a wartburggal, "meg ne fogják". A 8-as kivárt, amíg lehetett, de csak lecsapta előtte a rudat. Aztán a 9-es jelentette, hogy nála már megelőzte a vonatot (az megállt Állami telepeken is).
Baleset ugyan ebben sincs, de legalább mulatságos. Jó hely volt az az Iseszeg, volt ott élet, mindig történt valami.
A 4-es őrhelyről már nem hallottam. A 7-esen és a 9-esen személyesen is jártam még 82-83-ban. Volt egy forgalmista Isaszegen, hozzá jártam szabadidőmben "gyakorolni" Mechwartosként. Hamar átadta a "boltot", hozott zakót, inget nekem. Ha tudta, hogy jövök kaját se hozott magával, hazament enni - ott lakott a faluban. Mindig talált magának valami tennivalót, jött-ment a wartburgjával. időnként rámnézett, aztán kész. Nagyon szerettem itt "dolgozni" a két-két sorompóőrhely a szomszéd állomások felé nagy felelősséget jelentett. Elég lett volna egyszer egy vonatot elfelejtenem körözni. Aztán írhatnátok itt a topicban arról...
Előfordult néha, hogy beosztották sorompókezelőnek, ilyenkor oda mentem ki hozzá, innen ismerem ezeket a helyeket.
:) Ok,akkor megkérlek benneteket,kérlek írjátok le,mitörtént,mert kiváncsi vagyok..:) Amúgy meg kötözködj,ha annyira akarsz(mondjuk jogos volt.) A fotók közül a másodikat választom,mert sajnos az egyesre nem tudok válaszolni...
De pontosan ezt kérdeztem! Ha kötözködni szerettél volna, akkor arra lehetett volna hivatkozni, hogy én csak azt kérdeztem, "tudja-e valaki, hogy mi történt ..", de azt nem mondtam, hogy írja is meg! Ebben az esetben a válaszod az "Igen tudom! :-)" -mal véget is érhetett volna! De hát te nagyon rendes gyerek vagy, és nem bünteted szegény topiktársadat a pongyola megfogalmazás miatt. :-)))
Cserébe kapsz egy-két fotót, választhatsz az alábbiak közül:
a) összetört Bhv kocsi Ks kocsin Rkosrendezőn. Itt büntiből viszont meg kell mondanod, hogy melyik pályaszámú kocsiról van szó (én sem tudom).
b) Béna Szergej a fradi nagy guritó végén (Határ út mellett)
c) elvileg lenne egy 3. is de ezzel kapcsolatban bizonytalan vagyok. A #467...#475 -ös hozzászólásokban említett egri gyors - Alba Volán "találkozóról" kaptam képeket annak idején az egri újság fotósától, de nem tudom, ilyet illik-e betenni a fórumra? Mardjunk inkább az első két lehetőségnél.
Ne várj gyors és színes dolgot. (Még nincs beszkennelve és fekete-fehér fotók.)
"Érdeklődnék, tudja-e valaki, hogy mi történt a mellékelt fotón látható szegény jószággal?"
Igen tudom! :-)
Bár azt nem kérdezted mitörtént, röviden leírom: 1987-ben Kaposváron a tartalék nem oda érkezett meg ahová indult. A helytelenül álló "angol" váltón keresztül berongyolt a fűtűházba, ahol a békésen álldogáló 013 kicsit viseltes lett,amint az a képen is látszik. Ezután 1990-ig Szombathelyen parkírozott a JJÜ-ben. Később 233-má reinkarnálódott, majd ezen a számon is sikerül összezúzni a kaposvári állomáson tolatás közben.
Én nem ismertem S. P.-t csak hallomásból de el kell, hogy mondjam, mindenkitöl csak jókat hallottam róla. Azt mondják, nagyon rendes ember volt, aki nagyon szerette a mozdonyt és nagyon értett is hozzá.
A mozdonyon utazó vezérigazgatósági dolgozót ismertem, jónéhány évig egy kórusban énekeltünk, a tragédiát csak jóval később tudtam meg, mert akkor már külföldön éltem. Most itt olvasva újfent megrendítően hat rám az eset...
Köszönöm az infódat. Nem tudtam, hogy az életét vesztett mozdonyvezetQ fia is ezt a szakmát választotta.
Egyéblént rosszul írtam az elöbb a dátumot, a helyes dátum 1987.02.06. Az 552. sz. egri gyors ütközött az Alba Volán 18 tonna izocukrot szállító tartálykamionjával. A mozdonyvezetön kívül meghalt a vezigigazgatóság gépészeti osztályának a mozdonyon utazó dolgozója is. Azt hiszem, erröl már beszéltünk is itt régebben.
Az Rk engedély nincs meg nálam, bár ígérted. De már annyi mindent ígértél. :)))
Az akkori újságok megemlítették, hogy rossz felé írányították a szerelvényt (ezt a MÁV fömenetirányítója nyilatkozta), de késöbb mesélted és mutattad a papírokat, ami alapján nem így volt. Ezért is írtam azt, hogy felmerült az irányító felelössége is. de ezt a vizsgálat nem támasztotta alá.
"Régen itt volt a 7-es őrhely, szakállas sorompóval - ha nem tévedek."
Nem tévedsz.
Ez még a '70-es években volt, a másik meg az 5-ös őrhely volt. A 4.-es meg a '70-es évek elején is már csak nappal üzemelt. Aztán meg megszüntetésre került.
Ez a 3 volt Pécel - Isaszeg között.
Isaszeg - Gödöllő között meg a 8.-as (a "K" elág után) és a 9.-es (a "tyúktelep" környéke, a fázishatár után. Távoli kezelésű, előcsengetős sorompó volt). Gödöllő - Aszód között meg a 10., 11. és a 14.
Gyerekkoromból megmaradt - többek közt - egy emlék: Füzesabony és Maklár között az egri gyors egy bitumenszállító teheraútóval ütközött a baromi nagy ködben, úgy a 70-es 80-as évek fordulóján (a pontos dátumot talán Imre tudná megmondani). Ott meghalt a mozdonyvezető, akinek ismerem a fiát: Ő is mozdonyvezető lett.