Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

nagypapi51 Creative Commons License 2009.03.04 0 0 1971

Valójában az a baj, hogy nem egységes a dolog:

Neten, az autopalyamatricaponthun válthatsz előre is, általad meghatározott kezdőnappal (akár a régi lyukasztós matrica idejében), de ha benzinkútnál veszed, a vásárlás pillanatától ketyeg az 1+3 nap.

Előzmény: szirt (1969)
nagypapi51 Creative Commons License 2009.03.04 0 0 1970

Ezt már párszor itt is kiveséztük.

Egyértelműnek egyértelmű, csak a "négynapos" nem egyenlő 4*24 órával.

Előzmény: szirt (1969)
szirt Creative Commons License 2009.03.04 0 0 1969
nagypapi51 Creative Commons License 2009.03.03 0 0 1968

A gyorsorgalmi utak díjköteles és díjmentes szakaszai tételesen a

37/2007. (III. 26.) GKM rendeletben olvashatók.

hakkerbandi Creative Commons License 2009.03.02 0 0 1967


"változtatásoknak nem érzem szükségét. Annál is inkább, mert amit én látok, mint lehetőséget, az megint egy csomó pénzbe kerülne"

 

Pedig a kapuk visszaépítése, vagy erefájdísdzsípiereszes elektronikus ketyerék nélkül is nagyon egyszerűen, lényeges beruházás nélkül lehetne változtatni a rendszeren. Egyszerűen lehetővé kellene tenni az utólagos díjfizetés rendszerét. Ha az utólagos díj mondjuk az előre fizetendő díjnak a duplája, akkor a többség továbbra is törekedne arra, hogy a fizetős szakaszra hajtás előtt rendezze a tartozását.  Ha az ellenőrzés valakit tettenérne, akkor nem büntetést, hanem az utólagos díjnak megfelelő számlát küldenék ki neki. Büntetés, a kiküldött számlánál lényegesebb magasabb összeg követelése csak akkor kezdődne, ha valaki az utólag kiküldött számlát nem egyenlítené ki egy adott rövid határidőn belül.

 

Az én esetemben az úgy nézhetett volna ki, hogy kapok egy esetleg két darab négynapos emelt díjas utólagos rendezésű úthasználati számlát. Ugyanez számokkal: 4 napos matrica 1.170 Ft (jelenlegi rendszerben előre fizetve), 4 napos matrica 2.340 Ft (javasolt utólagos számlázású rendszerben). Tehát én 4,680 Ft-os számla kézhezvételével értesülhetnék a tévedésemről... Ha ez(eke)t a számlá(ka)t nem egyenlítem ki, úgy egyértelmű, hogy rossz szándékú bliccelő vagyok. Megérdemlem, hogy jöjjön a büntetés és kapjak 5x, 10x ekkora összegekről szóló értesítést!

 

A fenti javaslatom szerintem működőképes, mert az emelt összegű utólagos díjfizetés a közlekedőket arra ösztönözné, hogy előre fizessenek. Ahogy a döntő többség ma is teszi. Ugyanakkor az úton tettenérteket nem tekintenék automatikusan bliccelőknek, amennyiben kifizetik a kiküldött számlát. Még egyszer hangsúlyozom: nem büntetést, hanem utólag rendezett - és ezért emelt összegű - úthasználati díjat! Büntetés annak járna, aki sem előre, sem utólag nem hajlandó fizetni!

 

A fentiek bevezetése minimális - szerintem nulla - befektetést igényelne, ugyanakkor óriási szemléletváltást hozna az Autópályakezelő ügyfélkapcsolatában. Nem néznék bliccelő tolvajnak az autópályára tévedt utast és valóban értelmetlen lenne egy méltányossági rendszert hiányolni...

Előzmény: Teo papa (1966)
Teo papa Creative Commons License 2009.03.02 0 0 1966

Persze

 

A szolgáltatónak figyelembe kell venni azok érdekeit, akinek szolgáltat. Azt én is látom, hogy eléggé hatóságnak képzeli magát az ÁAK, viszont ettől még a konkrét esetben én pl nem érzem azt, hogy a te esetedben hanyatt-homlok változtatni kellene neki. Nem azért, mert kárörvendő vagyok, hanem azért, mert úgy gondolom, hogy annyira kevés esetben fordul ilyen elő, ráadásul nekem egyértelműnek tűnik a te súlyos gondatlanságod. Ebből kifolyólag kétségtelenül gyakorolhatna méltányosságot az ÁAK, de ügyrendi változtatásoknak nem érzem szükségét. Annál is inkább, mert amit én látok, mint lehetőséget, az megint egy csomó pénzbe kerülne, amit többek között velem fizettetnének meg, én pedig nem szeretnék ezért fizetni.

 

A "nem kötelező venni, csak legyen" nem vicc volt. Számtalan okból kifolyólag előfordulhat, hogy nem te veszed a matricát arra az autóra, amivel mész, ergo még csak nem is kerülsz abba a helyzetbe, hogy a vásárlásnál kövess el hibát. Ezért - is - írtam, hogy a hibát nem ott követted el igazán, hanem ott, mikor felhajtottál és nem tudatosult benned, hogy van-e ténylegesen matricád.

 

Szerintem a szmájlijaim nem hahotáznak ( :o > csodálkozik, :-) > mosolyog). Leginkább azért használom azokat, hogy kicsit elvegye az elég határozott véleményem "élét", mert értelmes vitának tartom ezt, de nem akarlak megbántani, mert nem adtál rá okot. Akkor sem, ha elég erősen máshogy látom az esetet, mint te.

 

Teo >

Előzmény: hakkerbandi (1965)
hakkerbandi Creative Commons License 2009.03.02 0 0 1965

"Egyébként nem teljesen értem, hogy az autópályásoktól miért várod el, hogy helyetted gondolkodjanak / cselekedjenek? Fordítsanak energiát és pénzt arra, hogy felhajtás után jelezzék neked, hogy nincs matricád?"

 

Azért mert az Autópályakezelő egy szolgáltató vállalat és én pedig az ügyfele vagyok. Kettőnk viszonyában nemcsak az Autópályakezelő meghírdetett saját szabályait kell figyelembe venni, de a magyar Polgári Jog szolgáltatókra vonatkozó előírásait is. Remélem lesz olyan jogot ismerő hozzászóló, aki ebben megerősít.

 


"Összekevered a szezont a fazonnal."
Ellenkezőleg! Szerintem az Autópályakezelő ül fordítva a lovon. Azt gondolja magáról, hogy hatóság, pedig szolgáltató vállalat, akkor is ha állami, akkor is ha monopóliummal rendelkezik. A szolgáltatásait az ügyfelek igényének megfelelően

kell(ene) kialakítania. Ha valami rossz, akkor azon változtatnia kell!
Majd negyven éves a jogosítványom, de az utakat járva idáig összesen nem fizettem annyi büntetést, mint amit most egyetlen - nem rossz szándékú - tévedésemért lőcsölne rám az Autópályakezelő. Ennyit még a vétség és a büntetés aránytalanságáról...

 


"Matricát nem kötelező venni sose ... csak LEGYEN .. szerintem :o"
Mi van?? Azt hittem logikusan érvelve vitatkozunk!

 

Rosszul esnek a hahotázó emotikonjaid! Nem értem miért tartod viccesnek, hogy mást bosszúság és kár ért.
Így is köszönöm a hozzászólásodat, mert ezzel módot adtál, hogy részletesebben kifejthessem álláspontomat.

Előzmény: Teo papa (1964)
Teo papa Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1964

Höhö

 

Bizony velem is esett meg, és eszembe nem jutott volna reklamálni ha megbüntetnek. Nemhogy az autópályások ügyrendjén rágódni :o))

 

Összekevered a szezont a fazonnal. A szabályszegést akkor követted el, amikor felmentél a pályára matrica nélkül. Annyiszor követted el, ahányszor felmentél. Az égvilágon semmi jelentősége nincs, hogy EZUTÁN mikor szóltál az autópályakezelőnek. A "szólásodkor" már "régen" lefotóztak és elindították a szokásos eljárást. Többször is.

 

És nem egyszer követtél el figyelmetlenséget. Sőt, mégcsak nem is akkor, amikor a matricát "vásároltad". Totál tévedésben vagy. Matricát nem kötelező venni sose ... csak LEGYEN .. szerintem :o

 

Egyébként nem teljesen értem, hogy az autópályásoktól miért várod el, hogy helyetted gondolkodjanak / cselekedjenek? Fordítsanak energiát és pénzt arra, hogy felhajtás után jelezzék neked, hogy nincs matricád? Te miért nem nézed meg minden egyes alkalommal, mikor a pályára mész, hogy érvényes-e a matricád? Mert akkor az első alkalommal rájöttél volna, hogy nincs is neked az. Jaa, hogy az derogál / nem szokás / lusta vagy? Én sem vagyok különb, hisz én sem nézegetem. Nincs is ezzel semmi probléma. Csak soha nem próbálnám meg másokra kenni a saját "hülyeségemet" :o))

 

Teo >

Előzmény: hakkerbandi (1963)
hakkerbandi Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1963

"Már volt, hogy elfelejtettem, és menet közben jutott eszembe, hogy vegyek."

 

Szóval veled is esett már meg ilyen... Akárcsak az elmúlt év elején kollégámmal, akinek a flottakezelő ideiglenesen csereautót adott, amiről azt állította, hogy tartozik hozzá autópályahasználati engedély. Akkor derült ki hogy nem volt, amikor kijött a jónéhány tízezer forintos fizetési felszólítás és némi huzavona után a flottakezelő magáravállalta a felelősséget, hiszen neki kellett volna a bizonylatot az autó papírjaival biztosítani. Persze kollégám is hunyó volt, mert ragaszkodhatott volna, hogy a bizonylat nélkül, bemondásra nem veszi át a csereautót. És ott volt megint csak az Autópályakezelő felelőssége, aminek ügyrendje lehetővé teszi ilyen esetekben a sorozatos "bűnbeesést". Ha az első alkalommal kollégám figyelmeztető jelzést kap, akkor elmaradt volna a második, sokadik jogtalan használat...

 

"Téged a világon semmi nem akadályoz abban, hogy minden egyes alkalommal, mielőtt az autópályára felhajtasz, megnézd, hogy a matricád igazoló szelvényén az érvényesség és a rendszám stimmel-e. Megtetted ezt egyetlenegyszer is?"

 

Igen megtettem, de sajnos nem a matrica (vélt) vásárlásakor, hanem néhány nap múlva. Figyelmedet elkerülte, hogy én ekkor és nem a büntetésről szóló értesítések kézhezvétele után fordultam az Autópályakezelőhöz és szerettem volna a figyelmetlenségemet korrigálni. Továbbra is az a véleményem, hogy az Autópályakezelő ügyrendjének hiányossága, hogy ilyen esetekkel nem tud mit kezdeni. Ugyan miért ne lehetne az ilyen utólagos autópályahasználatot valamilyen méltányos felár ellenében intézni? Hiszen te is azt állítod, hogy gyakori utazóként előfordult már veled is, hogy menet közben jutott eszedbe, hogy jogosulatlanul vagy az autópályán...

 

 

"Aránytalanság? A büntetés sosem jóságoskodás, hanem a "vétkesek" súlyos megrendszabályozása. Márpedig nem titkos, elolvashatod sok helyen, hogy jogosulatlan használat, pontosan mennyi pénz. Ha többszörös a jogosulatlan használat, akkor pont ugyanannyiszoros a büntetés."

 

Nem értünk egyet! Én egyszer vétkeztem. Egyszer voltam figyelmetlen, amikor nem ellenőriztem kézhezvételkor a

bizonylatomat. Ezért egy alkalommal jogos a büntetés. De már a második alkalommal az Autópályakezelő felelőssége sem

zárható ki, hiszen nem tett meg mindent azért, hogy elkerülhessem a további szabályszegést. Hiszen ha az első alkalommal

még az autópályán azonnal figyelmeztett valaki/valami, hogy szabályt szegtem, akkor a továbbí büntetéseket nyilvánvalóan

elkerülhetem.

 

"Másokat büntessenek szénné, csak téged mentesítsenek. Lehetetlen dolgokat nem szabad elvárni másoktól sem, mert nagy pofáraesés lesz belőle leginkább :o Most itt pont ez van az esetedben."

 

Nem! Nem várok el lehetetlen dolgot az Autópályakezelőtől! Azt szeretném, ha képes lenne megkülönböztetni a figyelmetlenséget a rossz szándékú károkozástól.
Még egyszer szeretném felhívni a figyelmedet, hogy én ÖNKÉNT, még a bűntetés kézhezvétele előtt rendezni szerettem volna annak a néhány napnak a pályahasználatát. Nem pofáraesésnek, hanem arculcsapásnak éreztem, amikor azt mondták, hogy erre semmilyen lehetőség sincs!
Veled még nem fordult elő, hogy egy önkiszolgáló bolt pénztárától eljövet vetted észre, hogy valamit nem számoltak fel a kosaradban. Ha ezek után a biztonságiőr az ajtóban megállít tolvaj vagy, ha önként visszafordulsz a pénztárhoz és fizetsz,

becsületes vásárló.


Ha egy zöldséges bolt különbséget tud tenni az ügyfelei között, akkor valóban lehetetlen, hogy ugyanezt a hozzáállást várjam el az állami Autópályakezelőtől??

Előzmény: Teo papa (1956)
Veszpremi Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1962
Ráadásul a mondat elején, ami üvöltött. Nem jó, hogy nem lehet egy-egy hsz-t szerkeszteni mondjuk 5 perc limitig, akkor ezt az ember kijavíthatná és tényleg nem ordibálna ott örök időkig szégyenteljesen. Jobb helyen lehet.
Előzmény: Törölt nick (1960)
Törölt nick Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1961
esetleg még a báncsaja-t is említsd ... :-PPP

na off off
Előzmény: Veszpremi (1959)
Törölt nick Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1960
Látom vetted a humort .... :-PPPPP

Ha tényleg csak elírtad, oké. Tőled el is várom. :)
Előzmény: Veszpremi (1959)
Veszpremi Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1959
De akkor már téged is javítalak: cipőben :)
Előzmény: Törölt nick (1957)
Veszpremi Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1958
Nálam ez nem játszik, elírtam és láttam is, de nem akartam a szót szaporítani. Ilyent nem szoktam elhibázni.
Előzmény: Törölt nick (1957)
Törölt nick Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1957
Nem.
Ugyanabban a cipőbe.
:-PPP

(bocs, de ez a -ba -bezés nagyon báncsaja szemem. ez meg külön csúcs volt. :P)
Előzmény: Veszpremi (1954)
Teo papa Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1956

Erről van szó

 

Én is vagy 6-8 autóval járok évente, ezek nagyrészén van éves matrica. Mégis előfordul, hogy egy "egyszeri" autóval jövök, vagy megyek, amire vennem kell. Már volt, hogy elfelejtettem, és menet közben jutott eszembe, hogy vegyek. Örülök neki, hogy ilyenkor nem büntetnek meg, de ha megtennék, szó nélkül kifizetném, mert hibáztam, nincs mit szépíteni.

 

Teo >

Előzmény: Veszpremi (1954)
Teo papa Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1955

No

 

Félre ne érts, eszembe sincs az autópályásokat védeni, csupán "vitatkozunk" némely dologban, amit máshogy látok, mint te.

 

Tehát első "menetben" jól sejtettem, hogy többszörösen figyelmetlen voltál a matrica megvásárlásánál. Nagyon jól írod le az érveidet ("lényegtelen részletek, nincs gyakorlatom, szerepel-e a benzinen kívül a hetes úthasználati díj, ismerősével beszélgetett, esetleg még egy másik bizonylatot is alá kellett volna írnom), csak pont ezek azok, amik kétségbevonják a szavaid hitelét .. szerintem :-(

 

Az autópálya igénybevételének vannak szabályai, amit ismerned kell ahhoz, hogy büntetés nélkül használhasd. Ettől kezdve vétlenségről nem beszélhetünk egy kicsit sem, mert ebben "bűnös" vagy. (Azért gondold végig, hogy a te kifogásodat az is nyugodtan elmondhatná, aki egyszerűen elfelejtett / nem akart matricát venni, ugye? Hogy lehet megkülönböztetni a kettőt egymástól?)

 

1. Zárójeles részben már reagáltam. Továbbvinném. Ha éves matrica "hiszemben" mész nap mint nap, akkor mire megjön az első büntetés, lehetsz 20-30-szoros "elkövető" is. Az ellenszer egyszerű. A szabályokat be kell tartani. Te nem ezt tetted, akárhonnan is nézzük.

 

2. Aránytalanság? A büntetés sosem jóságoskodás, hanem a "vétkesek" súlyos megrendszabályozása. Márpedig nem titkos, elolvashatod sok helyen, hogy jogosulatlan használat, pontosan mennyi pénz. Ha többszörös a jogosulatlan használat, akkor pont ugyanannyiszoros a büntetés. Az egy másik kérdés, hogy az autópályások ilyen esetben adhatnának némi "engedményt", feltéve, hogy elhiszik, hogy nem rosszhiszemű szabálysértő vagy.

 

3. Aha. Másokat büntessenek szénné, csak téged mentesítsenek. Lehetetlen dolgokat nem szabad elvárni másoktól sem, mert nagy pofáraesés lesz belőle leginkább :o Most itt pont ez van az esetedben.

 

Szerintem a sebesség példa teljesen jó volt, mert az általam említett helyen 100-as tábla van, tehát ha azt nem veszem észre, akkor követem el a gyorshajtást. Téged a világon semmi nem akadályoz abban, hogy minden egyes alkalommal, mielőtt az autópályára felhajtasz, megnézd, hogy a matricád igazoló szelvényén az érvényesség és a rendszám stimmel-e. Megtetted ezt egyetlenegyszer is? Jaa, hogy nem? Akkor miről beszélünk? =:-O

 

Szóval összegezve: elkövettél egy súlyos figyelmetlenségből eredő többszörös szabályszegést és most megpróbálod az autópályások ügyrendjére húzni a felelősséget. Nincs igazad, én így látom :o

 

Teo >

Előzmény: hakkerbandi (1953)
Veszpremi Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1954
Ugyanabba a cipőben járok, cégautó, autócsere, néha csereautó, de iszonyatosan vigyázok, hogy nehogy matrica nélkül felmenjek, ill. a bizonylatot 2x is megnézem, hogy minden stimmel-e rajta, rendszám, dátum, idő. Engem ugyanúgy irritál a sok gengszter szabad ámokfutása, és nem is hagyom szó nélkül, ha a zsaruk megállítanak, csak ez igen ritkán történik, több évig egyszer sem, azért ez is elmond valamit az ő ténykedésükről, lazán vezetek 100-200e km-t egyetlen megállítás nélkül. Persze azért "pár" lézer/kamera előtt elhaladok közben :(
Előzmény: hakkerbandi (1953)
hakkerbandi Creative Commons License 2009.03.01 0 0 1953

Köszönöm a hozzászólásotokat!

 

Mivel a történetem elég hosszúra sikerült nem akartam még további - lényegtelen - részletek közlésével tovább nyújtani! Nincs gyakorlatom matricák vásárlásában, mivel évek óta éves matricákat veszek a céges autóhoz járó üzemanyagkártyára. A

szóbanforgó egy hetes matrica vásárlásra az autóm cseréje miatt lett volna szükség. Kétségtelen, hogy figyelmetlen voltam a benzinkútnál és nem ellenőriztem, hogy szerepel-e a benzinen kívül a hetes úthasználati díj is az első tankolás alkalmával a kártyával történt fizetés aláírt bizonylatán. Mivel a kutas kislány az én kiszolgálásom közben egy ismerősével beszélgetett én meg siettem, ezért az sem tünt fel, hogy az úthasználati díj miatt esetleg még egy másik bizonylatot is alá kellene írnom. Tény, hogy figyelmetlen voltam, minta ahogy az is, hogy erre én magam jöttem rá a

büntetés kiróvása előtt!

 

Az esetben a számomra elfogadhatatlan:

 

1. Nincs lehetőségem a saját magam által felfedezett hiba méltányos korrekciójára! Egy kalap alá vesznek a notórius, szándékos díjelkerülőkkel, a lefóliázott ablakkal rendszám nélkül közlekedőkkel.

 

2. Az elkövetett vétség súlya - díjfizetés nélküli egy hetes úthasználat - nincs arányban a kiszabható akár 100 ezres büntetéssel.

 

3. A büntetés horriblis összegűvé növekedhet, a naponta ismétlődő büntethetőség miatt.

Mint azt az Autópályakezelő ügyintézőjétől megtudtam, az egyetlen méltányosság, hogy az egy napon belüli visszaeső vétségeket csak egyszer büntetik. Nem értem miért? A szándékos díjelkerülők ugyanis megérdemelnék a rajtakapásonkénti

büntetést, a véletlenül az autópályárakeveredő, vagy csak figyelmetlen utazók viszont méltányosságot érdemelnének. Hogy nem képes különbséget tenni az Autópályakezelő az ilyen esetekben, az véleményem szerint az Autópályakezelő ügyrendjének hibája és szerintem alkotmányos jog, az "ártatlanság vélelme" sérül.

 

A ismétlődő gyorshajtás nem hasonlítható össze a tévedésből elkövetett, ismételt jogtalan, de vétlen autópályahasználatal ugyanis:
- nem azért büntetnek a gyorshajtásért mert nem vetted észre a kamerát, hanem mert nem vetted figyelembe a sebességkorlátozó táblát
- a sebességkorlátozó tábla mindig ott van és bármikor összehasonlíthatod az orrod előtt lévő sebességmérővel, tehát vétlenségről szó sem lehet
- ezzel szemben az autópálya haszálatának jogosságát semmiféle műszer nem jelzi neked vissza, tehát a jogtalan használatról csak az első büntetési felszólítás kézhezvételével szembesülsz. Amíg nincs ilyen műszer, addig az Autópályakezelő ügyrendjét kellene olyanná alakítani, ami méltányosan kezeli a hozzám hasonló eseteket. Hiszen a szélvédőre ragasztott matrica megszüntetése óta előfordulhat, hogy az elektronikus fizetési, nyilvántartási rendszerbe hiba csúszik.

Előzmény: Teo papa (1950)
Teo papa Creative Commons License 2009.02.28 0 0 1952

Hát persze

 

Nekem sincs jó véleményem róluk, azt gondolhatod. Két hete átirattam egyik autónk éves matricáját egy másikra. Sima ügy volt. Két nap múlva ugyanolyan opciókat akartam csinálni egy másik autón, ugyanabban az irodában, ugyanolyan papírokkal, de kitalálták hogy nem megy. Hozzak meghatalmazást, hogy a cég lemond a saját tulajdonában lévő autóra érvényes matricáról az ugyancsak saját tulajdonában lévő másik autó javára. Anyátok.

 

Írtam emilt az ügyfélszolgálatnak, hogy lesznek szívesek megmondani, hogy milyen papírok kellenek ehhez a manőverhez. De írtam nekik, hogy olyan megoldást mondjanak, hogy jó legyen, mert különben ráborítom az ügyintézőjükre az íróasztalt az tuti :-))

 

Teo >

Előzmény: Veszpremi (1951)
Veszpremi Creative Commons License 2009.02.28 0 0 1951
Biztos igazad van, én sem értem tökéletesen a szitut, mert ha rendesen figyel az ember, akkor úgy távozik, hogy van egy szabályos "matricája" és ezt bizonylattal tudja és kell is tudnia bizonyítani. Ennek ellenére az a viselkedés, ahogy a kuncsaftokkal eljárnak, az igencsak felháborító, gyakorlatilag nincs semmiféle enyhítő körülmény, itt is csak a sarc számít. Van egy ismerősöm, aki pár éve felment a pályára egy épp egy nappal lejárt matricával, majd ezt észrevette és vett megint matricát, persze az adott időpontban nem volt érvényes. Levelezett a "hatósággal", és azt mondta nekik, hogy fizetni nem hajlandó, de szívesen ledolgoz nekik egy összeget, pl. fordít nekik angolról magyarra v. hasonló. A dolog sok éve függő, szerintem le is álltak vele már. Szóval lehet velük szívózni, de nem könnyű.
Előzmény: Teo papa (1950)
Teo papa Creative Commons License 2009.02.28 0 0 1950

Halihó

 

Nem teljesen értem a dolgot. Amikor matricát vásárolsz, akkor azon felül, hogy bemondod, hogy kérsz egy heti matricát, megnézetik veled, hogy jó-e a rendszám, valamint aláiratják veled az igazoló szelvényt. Ezek után kapod a kezedbe az igazoló szelvényedet. Azért nehezen tudom elképzelni, hogy ezeket mind elfelejtetted / elfelejtették és te abban a hiszemben mentél tovább, hogy van érvényes matricád.

 

Amennyiben pedig a történet arról szól, hogy elfelejtettél matricát venni és napokig jártál a pályán nélküle, akkor az eléggé más megvilágításba teszi az ügyet. Ebben az esetben persze felmerülhetnek azok a dolgok, amit az 1. pontban említettél, de nem tudom, hogy mi lenne a megfelelő megoldás rá.

 

Nem igazán ide tartozik, de ha pl az M7-M1 10-es km-nél egy nap 15-ször elmész 130-cal, amikor épp a dobozban van a mérőke, akkor hiába jössz rá este, hogy súlyos hibát követtél el, nagy valószínűséggel 15 büntetést fogsz kapni. Pedig ha szóltak volna az első után (vagy kint állnak a yardok és lemeszelnek), akkor a többi 14 alkalommal már nem mentél volna gyorsan. Szerintem nem lehet elvárni, hogy a szabálytalanságot azonnal jelezzék, mert ahhoz olyan apparátus vagy műszaki feltételek kellenének, amiknek a költségét megint mindenkinek fizetni kellene. Sokkal egyszerűbb dolog, ha az ember rendesen odafigyel a matrica vásárlásánál. Mert azért valljuk be, hogy nem könnyű úgy matricát venni, hogy az ne legyen érvényes.

 

Nekünk volt egy kollégánk, aki simán elfelejtett matricát venni, aztán két hét után kapta a büntetéseket sorban. Szám szerint hat darabot. Olcsó hét volt :-(

 

Teo >

Előzmény: hakkerbandi (1948)
Veszpremi Creative Commons License 2009.02.28 0 0 1949
A dühtől majd szétrobban az ember, inkább nem mondok semmit. Mi megy ebben az országban!!!
Előzmény: hakkerbandi (1948)
hakkerbandi Creative Commons License 2009.02.28 0 0 1948
Kedves Olvtársak,

A fórum utolsó harmadának bejegyzéseit végigolvasva úgy találtam, hogy jártak már mások is hasonló cipőben, mint most én. Ezért eseteik további fejleményére lennék kiváncsi.  Érdeklődnék jogtudós véleményekre is!

Történt ugyanis, hogy 2008 októberében kb egy hétig érvényes matrica nélkül közlekedtem és ezalatt jártam az autópálya fizetős szakaszán is. Az általam használt céges autó matricájának megvásárlásakor hibát követtem el, amikor nem ellenőriztem tüzetesen, hogy a benzinkútnál lehúzták-e a matrica díját is a kártyámról. A kapott bizonylatot csak begyűrtem a bukszámba a tankoláskor és csak napok múlva vettem észre a tévedést. Rögtön elmentem az Autópályakezelő budaörsi irodájába az esetet tisztázni. Mivel a hibát én magam észleltem, addig semmilyen büntetési értesítést nem kaptam és kész voltam a díjat utólag rendezni, ezért úgy véltem, hogy van lehetőségem a büntetést elkerülni. Az ügyintéző tájékoztatott, hogy azokat most már elkerülni nem lehet és csak várjam szépen a kiküldendő fizetési felszólításokat. Ezért azon kívül, hogy megváltottam az autópályadíjat rögtön írtam egy beismerő, méltányosságot kérő levelet az Autópályakezelőnek. Még a válasz megérkezte előtt cégem flottakezelőjén keresztül valóban megérkezett két fizetési felszólítás, amit határidőn belül befizettem remélve, hogy az Autópályakezelő értékeli becsületességemet és méltányosságot gyakorolva visszatéríti legalább egy részét a befizetett 2 x 15,300 Ft büntetésnek. Nem így történt! A kérvényemet egy formaszöveggel elutasították, sőt egy harmadik esetet is említettek az elutasító levélben, amiről pedig nem is kaptam fizetési felszólítást! Cégem flottakezelője váltig állítja, hogy ilyen felszólító levél nem érkezett. Mivel kicsúsztam ennek a nem kézhezvett, sem a flottakezelőhöz, sem hozzám nem megérkezett fizetési felszólításnak a határidejéből, ma már újab 64 ezer forintot követel rajtam az Autópályakezelő, a korábban befizetett több mint 30 ezer forinton felül!

Aggályaim, kérdéseim, amire a fent említett sorstársak és jogvégzett szakemberek válaszát várom:

1. A magyar joggyakorlat mond-e valamit a vétség és büntetés arányáról? Jogérzékem háborog, hogy az egyhetes matrica megvásárlásának elmulasztása 50x-es, 100x-os büntetéssel járhat!

2. Melyik szervezet felügyeli az állami Autópályakezelőt? Kinél lehet az Autópályakezelő ügyrendjét megkifogásolni? Miért hivatkozhat arra a méltányosságot kérő beadványom elutasításában, hogy ilyen az ügyrendjükben nincs? Ki a felelős az ügyrend kialakításáért? Ki ellenőrzi, hogy az megfelel-e a magyar jogrend előírásainak? Ha az ügyrend hibája károkat okoz az autópálya használóknak (ügyfeleknek!), akkor ki és milyen mértékig fogja megtéríteni a keletkezett károkat?

3. Egy matrica megvásárlásának elmulasztása után a magas büntetés azért alakul ki, mert az Autópályakezelő nem alkalmaz olyan rendszert, ami a - nem feltétlenül szándékosan - hibázókat azonnal figyelmeztetné. Így ugyanis többszöri büntetésre számíthat az, aki több napon, esetleg heteken keresztül autózik matrica nélkül és csak az első, postai fizetési felszólítás kézhezvétele után szembesül azzal, hogy jogtalan úthasználónak minősül. Véleményem szerint az első hivatalos értesítés kézhezvételéig a "jogtalan úthasználónak" kijárna az ártatlanság vélelmének joga. Jogérzékem megint csak háborog! Az Autópályakezelő kialakított egy egyszerűbb elektronikus úthasználati rendszert, megspórolta a matricák kinyomtatásának költségeit, lebontotta a kapukat, azaz az utakon történő azonnali ellenőrzés/díjbehajtás rendszerét. Egyet is értenék ezekkel, ha ezzel párhuzamosan gondoskodott volna arról, hogy kiszűrje a rendszerbe kerülő "homokszemeket", tehát azokat az eseteket, amikor nem szándékos a jogtalan autópályahasználat. Szerintem aggályos, hogy a büntetés kiróvása előtt nincs mód az autópályahasználat díját rendezni pl. egy méltányosan emelt, de a várható büntetésnél kisebb díj ellenében. Tisztességtelennek tartom azt az ügyrendet, ami nem teszi lehetővé az ilyen jellegű tévedések arányos korrekcióját!

Vajon a közértben, ha nem veszi észre a pénztáros a megvásárolni szándékozott egyik tételt és nem a biztonsági őr által tolvajként visszakísérve, hanem önként visszafordulok, akkor az üzlet akkor is csak büntetés ellenében 10x-es áron engedné, hogy kifizessem az elnézett árut? Ha igen, akkor abba a boltba vásárlóként sohasem akarnék többet visszatérni!!

Boltból sok van, magyar autópálya rendszerből csak egy.  Ezért nem tehetem meg, hogy a jövőben ne vegyem igénybe ezt a rendszert, de tűrhetetlennek tartom, hogy az Autópályakezelő nem tekinti igazi ügyfélnek az autópályahasználókat és monopólhelyzetével visszaél!

Várom véleményeteket! 

Előzmény: szekella (1719)
Veszpremi Creative Commons License 2009.02.27 0 0 1947
Ráadásul mi azokon a pályákon járunk, amiket már egyszer kifizettünk valamilyen módon, de jó drágán, az tuti.
Előzmény: nagypapi51 (1946)
nagypapi51 Creative Commons License 2009.02.27 0 0 1946

Ha nem fedezi, akkor mi a franc alapján állapítják meg a matrica díját?

 

Odaát nem az éves fenntartás összegét osztják el a várható használói számmal, mert akkor ott is bliccelnének rengetegen. Abból indulnak ki, hogy egy elfogadható összeget fizessen MINDENKI, a többit pótolja az állam. Nálunk drágább, ergo bliccelnek is sokan, az állam így sokkal többet pótol.

Előzmény: Veszpremi (1944)
Teo papa Creative Commons License 2009.02.27 0 0 1945

Naugye

 

Tudod te jól, hogy mire megy el a péééz ..

 

Teo >

Előzmény: Veszpremi (1944)
Veszpremi Creative Commons License 2009.02.27 0 0 1944
Érdekes, az osztrákoknál nagyobb pályahosszon mégis olcsóbb? Ha nem fedezi, akkor mi a franc alapján állapítják meg a matrica díját? És mi alapján állapítják meg a használatarányos díjakat? Hogy minél nagyobb legyen a megtérülés? Minap beszélgettek az egyik rádióban az autpályás banda valamelyik főnökével, aki ácsingózva mondta, hogy azonnal be kéne vezetni a használatarányos díjat, merthogy az pár év alatt megtérülne (évi 80 mrd bevételről beszélt!), értette ezt az egyébként rohadt drágán megépítendő beszedő rendszer megtérülésére. Én tudok olcsóbb megoldást jobb megtérüléssel, nekem ne fizessenek egy fillért se, én a nyolcason megállítok minden kocsit és kérek tőle egy tízezrest, nekem csak a tizede kell belőle, én csak a tizedét nyúlnám le. Ez rohadt gyorsan megtérülő biznissz lenne. Kb. ilyen szempontok játszanak itt, azaz minél többet lehessen lenyúlni. Ld. még Bp parkolási rendszere, teljesen hasonló, szinte mindet lenyúlják.
Előzmény: nagypapi51 (1941)
Teo papa Creative Commons License 2009.02.27 0 0 1943

Ugyan

 

Válaszd külön a két dolgot. Egyik, hogy a fenntartásra mindenhol kell pénz. Azt nem lehet elkerülni. A másik, hogy az egész autópálya építés, fenntartás, javítás egy belterjes susmusügy. Ócska munka, sok pénzért, de sok visszaosztásért. Kulcsszó az utolsó.

 

Teo >

Előzmény: Veszpremi (1940)
Teo papa Creative Commons License 2009.02.27 0 0 1942

Naja

 

A jövő :-)

 

Teo >

Előzmény: szirt (1939)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!