Sziasztok! Egy ideje már követem a fórumot, visszaolvasva sok érdekes dolgot olvastam és láttam, szépek a moszkvicsok. :)
Az én szovjet autó szeretem is gyerekkorba vezethető vissza, a rendszerváltás korába, amikor is megfertőződtem.
Édesapám az akkori Szegedi Vízművek és Fürdőknél dolgozott minta autószerelő majd művezető, ahol bizony rengeteg ,,szoci" autó volt. Gyakorlatilag másból sem állt a flotta. Emlékszem a főmérnöknek egy egyedi kárpitozású ,,ezeröcsije volt". Rémlik, hogy egyszer apám elkérte tőle egy családi kirándulás céljából, amikor is sikerült egy őzet elütnünk. A rendszámtábla meggörbülésén kívül semmi nem látszott az ezeröcsin. Abban az időben szinte bárhol hozzá lehetett jutni alkatrészhez; na és persze ment a fusi, a központi céges raktárból komplett (persze saját) autókat újítottak fel.
Viszonylag nagy cégről lévén szó a típuspaletta elég széles volt: Barkas, Latvija, Aro, Volga, Robur, IFA, Multicar, Zuk, Nysa na és persze az IZS. :) Ez utóbbiból rengeteg futott mint műhelykocsi: nyitott platós, zárt platós és dobozos változat egyaránt. Szerelem volt első látásra természetesen. Nagyon tetszett a hátulra felbiggyesztett Moszkvics index, bár ezt gyerek fejjel még nem tudtam hová tenni. Sokféle szín volt: barna, kék, krémszínű, fehér azt hiszem. De a moszkvics szagot azóta se felejtettem el.
Mit ád Isten úgy hozta az élet, hogy én is a vízműveknél kötöttem ki, és elhatároztam, hogy szerzek egy ilyen Izs-t és csinálok belőle egy korahű bemutató autót, saját használatra és nyílt napokra. 70%-ban kész a projekt, sok javítás, apróság még hátra van, de az autó működőképes, és hatalmas élmény vezetni, de ezt nektek nem kell ecsetelnem. Egy pár kép: A fekete fehér kép egy flotta autó a korabeli ,,rovancsból", a többi pedig az új járgány:
Ezt a túrát én már többször megtettem, de sajnos most nem tudok menni. Legalábbis a saját Moszkvicsommal nem. 50 fölött már nem lehet kormányozni, és semmilyen papírja sincs már.
Mint már hónapokkal ezelőtt említettem, felvetődött egy 2017. évi erdélyi Moszkvics túra megrendezése. Persze ennek akkor van értelme, ha minél többen azt mondjátok, hogy igen, eljövünk! Azt azért tudni kell, hogy ez egy nagyobb lélegzetvételű túrázás lenne mint amiket eddig, határon belül rendeztünk! A táv kb 1800km lenne oda-vissza. Endes Laci barátunk összeállított egy túra tervet ami alapján el lehetne indulni. Kérnék mindenkit, aki részt szeretne venni a kiránduláson, hogy legkésőbb dec.31-ig jelezze ezt vissza felém, hogy elindulhasson az egész szervezése, intézése. Kérném, hogy csak az jelezze részvételét aki tényleg el is jönne, ne közben döbbenjen rá senki ennek a túrának a súlyára és ne az utolsó pillanatban mondjuk vissza az egészet. A túra időpontja 2017 22.hetében lenne, tehát május 30-június 4-ig. Vegye figyelembe mindenki az Erdélyben található terepviszonyokat és kalkuláljatok az egész program árával is! Várunk kérdéseket és észrevételeket. Endes Lacit is hívhatjátok bizalommal ha valami kérdésetek van a programokkal kapcsolatban.(30/9523314) És akkor a tervezett program: .- Első nap : Budapest-Berettyóújfalu-Nagyvárad-Kiráyhágó-Kolozsvár-Marosvásárhely-Szentháromság ( Troita ) ez kb 400 km. Szállás Szentháromságon faházas kemping az egész kemping bérlése egy éjszakára 600 Lej vacsorát mi intézzük a rokonok által. - Második nap : Szentháromság-Parajd-Szováta-Korond-Farkaslaka-Székelyudvarhely ez kb 130 km. - Parajd : sóbánya megtekintése - Szováta : Medve tó megtekintése - Korond : Kirakodó vásár - Farkaslaka : Tamási Áron szülőházának megtekintése - Székelyudvarhely séta a városban szabad program. A szállás itt nincsen még megszervezve de halad. - Harmadik nap : Székelyudvarhely-Libántető-Gyergyói medence-Ditro-Borszék-Gyergyótölgyes -Libántető . kőbánya megtekintése - Borszék: séta a városbanez kb 120 km. Szállás Gyergyótölgyesen a fenyvesek közötti panzióban.Szállás vacsora reggeli 80 lej / fő - Negyedik nap. Gyergyótölgyes-Békási szoros-Gyilkos tó-Szent Anna tó-Szentháromságkb 200 km. Szállás Szentháromságon faházas kemping az egész kemping bérlése egy éjszakára 600 Lej vacsorát mi intézzük a rokonok által. - Ötödik nap . Szentháromság-Budapest kb 400 km.Útközben étkezés mindenki maga oldja meg.Az üzemanyag ára annyi mint nálunk közértekben az élelmiszer üdítő víz kb annyi mint itthon.Éttermi árak olcsóbbak. Úgy lehet számolni hogy 1.000 ft 14 Lej.
Sajnos ezeknek ahogy előttem mondták is a széria végi modelleknek sajnos nincs áruk meg nem is nagyon keresik A futásteljesítményt nézve az se vészes ha rendesen karban volt tartva a motor , nem volt elhanyagolva . Az OT minősítés csak egy elismerés , hogy szép állapotban van az autó , de attól függetlenül ugyanúgy megcsodálják . Én két 2140-es felújításon vagyok túl az első az a családunk első autója volt az majd 8!!! évig tartott Alkatrészek beszerzése is elég hosszadalmas volt most már vannak források barátok így a második csak 1 éveb telt Mondjuk a második jóval szebb állapotban volt mint az első . Az elsőnél igen nagy érzelmi kötődés hajtott előre . Én azt javaslom ha érzel magadban affinitást kitartást a felújításhoz és van lehetőséged az autót tárolni akkor azt javaslom tartsd meg , később úgy sem fogsz ugyanolyat találni , én tapasztalatból tudom a két 2140-esünk közt kb fél év a korkülönbség de teljesen más a két autó hangra vezetési érzetre csukott szemmel megbírom különböztetni a kettőt
A családi verda kiindulási és a kész állapotban ( Kívülről nézve elég viharvert volt de szerkezetileg motorikusan hibátlan volt
Egy '87-es 2140-es (főleg nem túl kevés kilométerrel) nem ér valami sokat, még ha amúgy jó állapotú is. Sok is van, meg a gyártási minőség is eléggé gyengült addigra még a korai 2140-esekhez képest is. Viszont mint "családi ereklye" megbecsülendő, sajnos én túl kicsi voltam amikor elkótyavetyélték nagymamám Trabantját, úgyhogy ilyenben nem lehetett részem. Ezek alapján én a helyedben nem szabadulnék meg tőle, ha van olyan hely ahol tudod tárolni.
A sok éves várakozás, elhúzódó aprólékos felújítás, OT rendszám helyett én mást ajánlok. Csináltasd meg annyira hogy biztonságosan használható legyen (olajcserék, gyertyák, fék, műszerek stb.), műszakiztasd le ha nincs rajta, és használd alkalmanként :) Nem fog ártani neki, ha 1-2 hetente vagy amikor ráérsz mész vele egy kicsit száraz időben, és így feltűnnek azok a dolgok amiket meg kell még csináltatni.
A generálfelújításoknak gyakran az lesz a vége, hogy szétszedve ott marad a kocsi mert ráun az illető. Ha nem olyan rossz az autó, hogy kb. minden része szar, akkor szerintem nincs is értelme ilyen utolsó csavarig szétszedésnek és újra összerakásnak.
A múlt héten tulajdonosa lettem egy 2140-nek, 1987-es.
Édesapám vette 1988-ban (pár ezer km-el), azóta az ő tulajdonában volt, múlt héten örökség részén hozzám került (168ezer km).
Anno egy ugyanilyenen tanultam vezetni papám Moszkvicsán földesúton, kukoricák között :D
A futómű és a motor rendben van. Annyi hogy az ac leereszt hosszabb használatlanság után.
Garázsban tartott, de még az eredeti fényezés - igaz már megfakult eléggé -.
Gondoltam jogerős hagyatékival kivonatom ideiglenesen, aztán ha lesz pénzem Bp-n is garázsra, akkor felhozom, felújítom és OT rendszám.
De persze átírás nékül nem lehet kivonatni ...cöhh.
Nem tudom mi legyen az autó sorsa.
Tartogassam évekig? Mire lenne időm meg pénzem mindenre...szerintem lenne az 5-6 év is. De addigra már gyereket szeretnék, ott meg azért már korlátozott az ember szabadideje.
Aki már foglalkozott 408-as motor kartertömítésével, az tudna segíteni? A főtengely két végénél folyik az olaj. A tömítéskészletben, amit használtam két kis parafa csík volt, amiket be is tettem a helyükre, de mégsem tömítenek igazán jól.
Legfeljebb határjáró lessz már belőle. Sokba kerülne levizsgáztatni, és igény sincs rá. Így fogja várni a világvégét a direkt neki épített kocsiszínben.