Amikor az enyémet a hegesztőtől haza hoztam, akkor megmutattam egy idősebb szakinak és vele közösen megvitattuk a további teendőket. Ő azt mondta, hogy elég egy szár is, de én ezt küllemre abszurdnak, egyébként pedig biztonságtalannak gondoltam. Vettem is négy szemes csavart, ugyanennyi toldót, tehát elégséges anyagot ahhoz, hogy mindkét oldalra tudjak tenni. Amikor felszereltem az egyik oldalra a rudazatot, akkor elmentem kipróbálni a bringát. Ezt forgalomtól viszonylag elzárt helyen, egy tesco parkoló kiüresedett szegletében tettem meg. A próbák meggyőztek arról, hogy valóban elég egy rúd, a másiktól csak a bringa lesz nehezebb.
A hosszabb erőkar valóban kevésbé veszi igénybe a rudazatot, de a rövidebb sem gyötri el annyira, hogy gyakori cserére lenne szükség. Ezt az általam alkalmazott (szemescsavar, toldó, menetesszár) megoldásra értem, nálad, a gömbcsuklós megoldásnál nem tudom mi a helyzet.
Szerintem úgy is azt fogod tenni, hogy felszereled az egyik oldalra a rudazatot a két gömbcsuklóval, majd hozzám hasonlóan kipróbálod. A szerzett tapasztalatok fogják meghatározni, hogy szükséged lesz-e a másik oldalira vagy sem. Én úgy vélem, hogy nem lesz. Már csak azért sem, mert az első kerékre vajmi kevés teher jut, ebből következően annak mozgatása is igen csekély erőt igényel majd.
Szerintem a normál tehereloszlás valami ilyesmi: kb. 2/3 jut a hátsó kerékre, a többi az elsőre. A mi gépeinknél ez módosul kb. 3/4-re a hátsó és 1/4-re az első kerék vonatkozásában, de lehet, hogy ennél is rosszabb az arány, hiszen mi nem csak hátul ülünk, de nem is támaszkodunk a kormányra, amely a hagyományos kerékpárnál ugye közvetiti a testtömeg egy részét az elő kerék tengelyére.
Az én gépem tengelytávja is a tiedhez hasonló, egész pontosan 137 cm.
A BMX első villa szélességével egyező hosszúságú erőkarra gondoltam, csak meg kell csinálni az alkatrészt. A mester szerint minél nagyobb az erőkar, annál kisebb a terhelés a rúdon. A rúd márpedig ötös menetes szár nyolcas alu csőben lesz.
Most, ha lenne nyergem, az a pedál-nyereg távolságot figyelembe véve 25 cm-re kerülne a hátsó tengelytől. Azt tervezem, hogy acél szögvassal meghosszabbítom a vázat és az Xtracycle mintájára szabok hozzá ülést és lábtartót.
5-7 cm-es csonk elég. Nem lesz nehéz a kormányzás, azt tapasztalni fogod.
Ha a súlypont nagyon hátra kerül, akkor pattogni fog az első kerék.
Nálam a hegesztő meg akart győzni róla, hogy az lesz jó, ha a hátsó tengelyen ülök.
Én erre nem hallgattam, mert gyerekkoromban volt, hogy a bringát úgy hajtottam, hogy a csomagtartón ültem. Ekkor az első kerék épp csak hogy érintette a talajt, a kormányzás bizonytalanná vált.
Ezért nálam a hátsó tengely előtt van a nyereg kb. 30 cm-rel és még igy is túlontúl hátul van a súlypont.
Igen, átvariálom az ülést, de még így is hátul lesz. Mekkora távtartóra van szükség az első agynál, hogy a rúd könnyen és biztonságosan tudja elfordítani a kereket? Most egy BMX rotor alátéte van benne, a furat 200mm-re a kormánycsapágy szélétől, és úgy tűnik fel, nehéz lesz ilyen rövid erőkarral megmozdítani a kereket.
Ja, bedőlt frankhitelesek. Na, ma vettem két gömbcsuklót, ötöset, horribilis áron, és majd meglátjuk, fog-e működni a móka. Négyet akartam, de a menetesszárért és két gömbcsuklóért 3750 forintot fizettem összesen, úgyhogy elmehet mindenki a