Ez igazából egy normál háromfázisú asszinkron motor, csak a háromfázist állítja elő egyfázisú táplálással , teljesen külön forog ,mechanikusan nincsen semmihez kapcsolva ,csak villamosan .
Szakirodalmat erről sosem láttam ,nem is tanították ezt nekünk .
Annyira nem hogy egy változatát ki kellett találnom .
Jóval később láttam a neten ,hogy amerikábam elterjedten használják .
Szívesen látnék róla magyar nyelvű szakirodalmat .
A harántgyalum billegőjének a működése már korábban sem tetszett,a csappal együtt mozgott a csap pedig a furatban. Ez nem helyes hiszen a billegőn van olajzó furat,illetve olajzó csatorna az az a billegő a csapon mozog és a csap fix. Ha a csapon lévő anyát meghúzom megszorul, ha lazán hagyom nem elég merev.
Ezt volt alkalmam kiórázni:
Az elején nagyobb az elmozdulás. Megjelöltem a billegőbe tolt csapot majd a helyére tettem és látszik hogy a jelölés egyike kilátszik.Ha az anyát meghúztam az még jobban kb3mm-re, behúzta a csapot. Úgy vélem megfelelő kúpos dörzsárral kellene a billegőt annyira feldörzsölni hogy passzoljon a kúpos csapra.
Úgy vélem a dörzsár beszerzése lesz a gyenge láncszem...
Csak rákerestem találomra, 400V/230V normál tarfó (tehát itt van teljes értékű szekunder tekercs, leválasztva, de a vas tömege kb. ugyanannyi lehet, az 1000 VA esetén 13.4 kg.... És 94000+áfa.
Biztosan azt akarod?
Egébként mi a cégnél forgalmazunk olyan elektromos autó töltő "előtétet", ami valójában egy autotrafó, és két fázisból (400V) készít 230 V-ot, 16 amperből 25 ampert, tehát kb 6.5 kVA. Ez olyan 300.000 kt és lb 25-30 kg.
Autotrafó: Olyan trafó aminek nincs szekunder tekercse, de primernek több leágazása van. ( Nem ad galvanikus leválasztást, de kisebb vassal lehet ugyanakkora teljesítményt átvinni. ) Gyakorlatban a legtöbb 400V-os trafónak van a primerjén 230V-os leágazás. Ezen megtáplálva a tekercs végén 400V van. Az mehet egy 3f frekiváltóra. ( Egy picit aszimmetrikusan terheli annak az egyenirányítóját de azért használható lesz. )
Umformer: Nagyjából egy egyfázisú motorral hajtott 3f generátornak lehet tekinteni. Csak itt egy 3f motor adja mindkét gépet. Ez sem optimális de elfér a sarokban és elhajt egy esztergát úgy hogy azt nem kell átalakítani.
A csökkent teljesítmény így addig állna fenn amíg le tudom cserélni a motort, kezdő hobbistaként azt hiszem úgy sem a gép határait feszegetném :)
A rotary phase converter egy érdekes cucc, több videóban láttam már. De itthon még sosem láttam hasonlót sem (ez persze nem jelent semmit, tekintve, hogy magyarra se tudom hogy kéne dolgot fordítani).
,,( Lehet egy kicsit trükközni, de egyszerűbb lecserélni a motort. )''
Mit lehet trükközni?
Egyébként emlékeim szerint létezik 230V1F->400V3F inverter, csak piszkosul drága.
Amerikában szeretik még használni a rotary phase convertert, de arról nem igazán tudom, hogy micsoda.
Ha valaki röviden összefoglalná, annak szerintem sokan örülnének.
Régóta gondolkodom, hogy felszerelek egy invertert a marógépemre. Azon is Dahlander motor van, de szerencsére van 3 fásizom, és a 3F->3F inverterek nem olyan veszett drágák.
Úgy gondolom, hogy ha a gyártó kihozta a gépet minden védelem nélkül, akkor jó kompromisszum, egy szutyoklehúzó, kiegészítve egy védő gumival. A gumi véd a forgács legalább 90 százalékától, a maradékra pedig ott a lehúzó bronz lemez. Ehhez képest a harmonika nem ad annyival többet mint amennyivel kényelmetlenebb a használata. ( A bordák közé beszorul a forgács, ami eldeformálja a harmonikát, plusz nehezebb takarítani. A hosszú tokmányra tekeredő forgács feltépheti a harmonikát. Illetve annak bírnia kell az izzó forgácsot, és az emulziót is. )
Hajt valaki E1N esztergát a gyári motorjával frekvenciaváltóról?
Szerencsére úgy tűnik, az korábbi hozzászólásommal ellentétben, hogy cipőskanállal de elférne egy e1n is :) viszont tartok a dahlandertől, mivel csak 230V-om van :( elméletileg azt sem lehetetlen így üzemeltetni.
Bár szemezek egy e1-el is, de ugye az is laposszíjas, bár ha jól láttam a sima e1-enk nem Dahlander motorja van így a frekvenciaváltós hajtás egyszerűbb lenne.
Nekem az a bajom vele hogy ettől még előrébb forgácsos lesz a szán, és beleragad a szánkenőbe. "Szutyoklehúzóm" a hossz szánra ugyan még nincs, de ebben sem látom a végleges jó megoldást.
A keresztszánon van, de azért oda jóval kevesebb forgács megy. A finom"morzsát" ez sem tudja lehúzni rendesen. Ha egyáltalán oda sem tudna kerülni az lenne az igazi.
Nem harmonikát hanem sima gumi lapot használok, ami két hengeres pöcökkel a báb csavarjai helyére dugható. Plusz egy lap a késtartó előtt. Szvsz jól tereli a forgácsot.