Keresés

Részletes keresés

rferi Creative Commons License 2016.11.08 0 0 13890

Dekopírt felejtsd el.

De ha itt visszaolvasol, láthatod képeken, hogy én csináltam tűzzománcbetétes könyvborítót, és annak a mélyedést 45 fokban kellett kivágni a felső szürkelemezből - alakosra. Na azt én gépi lombfűrésszel csináltam, és az tökéletes vágást produkált.

De annak olyan finom fogai vannak, ami dekopírnak nincs.

Ráadásul egyenes vágást produkálni vele - háááát......

Előzmény: tisztavíz_ (13888)
GPF Creative Commons License 2016.11.08 0 0 13889

Az tuti, hogy a dekopír csúnyább vágásképet produkál, mint egy szike!

 

Inkább a szikével vagy késsel vágást kéne gyakorolni! (Vagy lesz@rni azt az egyenetlenséget, amit produkál).

Előzmény: kuperta (13887)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.08 0 0 13888

Én is gondoltam rá, hogy elvinné a fűrész. Dekopírom van otthon, viszek haza egy darab szürkelemezt és kipróbálom rajta. Dremel-re gondoltam még, utána kell néznem van-e hozzá olyan kiegészítő amivel ezt meg lehetne oldani. Vagy valami más hasonló mini szerszámra, ami asztalon összeállítható.

Előzmény: kuperta (13887)
kuperta Creative Commons License 2016.11.08 0 0 13887

Nekem egy korábbi verziójú mapedem van, 45 fokos, gyakorolni kell a használatát. Valószínű sokat segít a vezető ami nem engedi semerre kitérni, nem szabad erősen nyomni, többszörre kell átvágni a lemezt.

Nem próbáltam, de a tervezett vastagságú lemezeket, talán meg kéne próbálni dekopírral vágni.

Előzmény: tisztavíz_ (13884)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13886

Olvastam a hozzászólást, az egyetlen gondom vele a 2mm-es maximum vágási vastagság. Jelenleg 2.5mm-es szürkelemezem van, de 3mm-essel dolgoznék szívesebben. 2mm-es lemezeknél a doboz minden részét dupla lemezből kellene csinálni. Még gonolkodom rajta. Hol tudlak elérni?

Előzmény: karrier (13885)
karrier Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13885

Még mindig ajánlom a kis kék karos vágómat.
Kis helyen elfér, 70 cm hosszan a 2 mm-es szürkelemezt elvágja...
...és Sopronban van.

Előzmény: tisztavíz_ (13883)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13884

Milyen márkájú, típusú paszpartu vágóra gondoltál pontosan? Hirtelen ilyet találtam, nem is tudom van-e alternatívája. Többen írták, hogy nem lehet vele pontosan vágni. Vonalzós verzió borsos áron. Akkor merném megvenni ha valaki egyértelműen leírná, hogy vastag szürkelemezt pontosan és szépen tudott vele vágni.

 

Ha ennél maradok, mindenképpen vonalzó mellett pontosan vezethető vagy vonalzóval egybeépített vágó kellene. Akár körkéses, de nem értem miért csak 0.5mm ezeknek az átlagos kapacitása, amikor lassan el lehet vágni mident szerintem.

 

Az OLFA szőnyegvágója az ölesléc mellett vezetve rossz ötlet?

 

 

Előzmény: kuperta (13878)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13883

Nekem is lakásban tárolható méretű vágógép kellene. Sajnos egyre inkább úgy látom, hogy árban és méretben nem lesz megfelelő.

 

Meg kellene oldani a sniccer megvezetését. Legalább egy 3-5mm magas profil mellett kellene vezetni. Vagy az ölesléc kb. 2cm magas éle mellett, úgy egy kicsit sok pengét kell kitolni.

 

A csiszolást próbáltam P80, P120, P180, P240 és P400-al. Az éleken a P80 túl durva, peremesre nyalta ki az élet (utána a lemezekről ezt is le kell csiszolni ha a ragasztott felületbe esik). De lehet csak én nyomtam rá túl erősen. A P120 még talán elmegy. A P180 is durvább kategória, nekem ez vált be. A vágással vagy csiszolással rávitt perem eltávolítására a P240-est találtam optimálisnak, nem bolyhosítja fel a lemezt túlságosan és néhány mozdulattal leszedi a peremet (lent írtam a technikát). Az peremeket akkor célszerű leszedni, ha a ragasztott felületre esnek, hogy a ragasztott részek síkok legyenek és lehetőleg teljes felületen illeszkedjenek (ne csak a peremre és a többi lóg a levegőben).

 

Jobb lenne elkerülni a komplett él csiszolást egyenes, tiszta vágással. Elég lenne csak a vágási peremeket leszedni (ha keletkeznek egyáltalán).

Előzmény: GPF (13873)
dragonsdexter Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13882

Szia, hát kislány hozzászólásra kérdeztem, sorry... :-S

Megnéztem panton weboldalt, Thökölyi út nem 7ker hanem 14ker. Sebaj, köszi. :-)

Előzmény: GPF (13880)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13881

Asztal formájú több száz kilós gép műhelybe való. Lakásba kézzel mozgatható, nem túl nagy helyet foglaló gép jöhet szóba. Ez például megfelelő lehetne (bár nem néztem utána), de extrém módon túl van árazva, ennyit nem tudok rááldozni. Hasonlít egy masszív, 90°-os vonalzós paszpartu vágóra.

 

A gyalut én nem tartom jó öletnek a papírra, mert nem homogén felület, könnyen szétfoszlik. Csak találgatok, tévedhetek is. Ha valakinek van lehetősége kipróbálni szürkelemez élén, édekelne az eredmény.

Előzmény: rferi (13875)
GPF Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13880

Egy 12 éves hozzászólásra kérdezel :)

De ez a 7. kerület :) A még a Bosnyák előtt. Panton.hu

Előzmény: dragonsdexter (13879)
dragonsdexter Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13879

Szia, Thököly, pontosan hol van? 7ker vagy 16ker?

Előzmény: bokor (242)
kuperta Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13878

Esetleg egy 90 fokos paszpartu vágó?

Előzmény: tisztavíz_ (13869)
GPF Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13877

Ha már gyalu meg csiszolás, akkor simán lehetne rétegelt lemezből is az a doboz :)

Előzmény: rferi (13874)
GPF Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13876

De jó! Nem tudtam, hogy van ilyen!

Előzmény: rferi (13874)
rferi Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13875

http://rcapro.hu/index.php/szerszam/20125/balsa-gyalu.html

 

De kis ügyességgel akár házilag is csinálható ilyen

Előzmény: rferi (13874)
rferi Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13874

A modellezők használnak olyan gyalut, picit, ami zsilettpengével működik.

Szerintem azt is ki lehetne próbálni csiszolás helyett

http://www.hobbycity.hu/balsagyalupenge-2540

Előzmény: GPF (13873)
GPF Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13873

Az biztos, hogy jó lenne egy vágógép, de amekkorának értelme lenne, annak én nem tudok helyet, pénzt szorítani. Lehet jól vágni sniccerrel! Ha nyeklik-nyaklik, akkor meg lehet próbálni éles késsel is.

 

A csiszolásról:

Nem értem, hogy miért kell olyan finom papírral csiszolni. Ragasztott illetve bevont oldalakról van szó. Jobban is fog a ragasztó, ha durvább a felület. És szerintem a por is kevesebb, ha durvább a csiszolópapír.

Előzmény: tisztavíz_ (13869)
rferi Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13872
Előzmény: rferi (13871)
rferi Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13871

Használtak között keresgélj!

Én egy 300 kilós gépet vettem 70 000.-ért. Méteres.

 

És a szürkelemezhez jó lesz a bádogos lemezvágó is.

Ilyesmiket nézz:

http://szerszampiac.hu/szerszamgep/darabolo/karos_ollo_1000x1.5_mm

 

Ez ugyan 140, de a nyáron egy barátom kifogott ilyenből 80-ért egy elég pöpec darabot.

 

Ezek újonnan kb 320-350-be vannak.

Előzmény: tisztavíz_ (13869)
kuperta Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13870

Nem biztos, hogy boldog lennél a karos géppel, próbálj meg egy táblát 5 cm-ként becsíkozni, mire az összes csíknál elvágod, ráérzel a módjára. :))

Előzmény: tisztavíz_ (13869)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.07 0 0 13869

Milyen arányban keverjem?

 

Tényleg kellene egy vágógép, de horror áron vannak. Pl. ez (nem sokra megyek 36cm-el), a 71cm-es ára nekem már túlságosan borsos. Vagy inkább ez, de még mindig nagyon sok árban. 50-nél többet nem szívesen fizetnék ki érte. Még egy olyan gép is jó lenne, ami akár több részben vágja el a lemezt (hasonlóan mint szikével) és tiszta, merőlegesen vágást csinál.

Előzmény: GPF (13868)
GPF Creative Commons License 2016.11.06 0 0 13868

Elsőre persze, hogy szakad, nyúlik, feljön minden! Később jobb lesz. És tényleg keverj Planatolt a ragacsba!

Előzmény: tisztavíz_ (13867)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.06 0 0 13867

Én is köszönöm a rengeteg segítséget, amit itt kaptam. Ezt a görbületet nem gondolom, hogy kivinné bármi is. Sajnos egyáltalán nem előnyös dobozkészítéshez az ilyen szürkelemez. Bár nagyon jó áron volt.

 

Egy dobozt bevontam Sage Reynolds módszerével az újonnan vásárolt tapétával és tapétaragasztóval. Kisebb hibákat elkövettem, minimális esztétikai hibákkal még teljesen elfogadható a doboz. A nagyobb baj, hogy a tapéta nedvesen nyúlik és szakad, szenvedés dolgozni vele. Szerintem szárazon sem tart túl erősen. Esztétikailag rendben, de doboz bevonásra többet nem vásárolok ilyet (ezt még elhasználom). Lehet, hogy alá kellene valami az élekre (pl. vászon vagy 130g-os papír) és utána a tapéta, úgyis letakarja.

 

A Tasso Ecofix E8 tapétaragasztótól sem vagyok eldőlve. Mérleggel grammra kimérve 201ml vízhez tettem 13g ragasztót (arányosan a gyári útmutató szerint). Nagyon sűrű, kásás lett, később tettem hozzá vizet többször is. Sok kell belőle, hogy befogja a felületet és szétáztat mindent. Bármennyire gondosan simítom rá a felületekre, véletlenszerűen feljön itt-ott utólag. Lassan köt, mire körbeérek a dobozon és a tetejét, alját csinálnám, a tapétát finoman visszahajtva is azonnal leválik a már ragasztott rész egy része. Ha megvárom amíg megköt, akkor nagyon lassan lehet vele dolgozni vagy a bekevert ragasztó is besűrűsörik. Lehet tényleg keverni kellene Planatol BB-vel vagy inkább PVA alapú ragasztó kellene (részben ez is az).

 

A dobozról majd próbálok nappal képet csinálni.

 

Asztalra tehető vágógép létezik, ami elviszi a 3mm-es lemezt? Hozzá lehet jutni értelmes áron? 30-40 ezer forintot még megérne nekem.

Előzmény: GPF (13866)
GPF Creative Commons License 2016.11.06 0 0 13866

Köszi! Jó hogy leírod a tapasztalataidat. Jól jön nekünk is és főleg az újonnan betérőknek.

 

Nagy eltérés van cégek között a szürkelemez tárolásában. Van, ahol nem hullámos, íves. Egyébként lehet, hogy a borítás kisimítja. Persze, ahhoz le kéne préselni, amíg szárad a ragasztó.

Előzmény: tisztavíz_ (13865)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.06 0 0 13865

Dobozkészítésről összefoglaló

 

Kellékek

- 1.2m-es ölesléc (vonalzó-szerű profil) szürkelemez vágásához. Az OBI-ban szerezhető be 5000 forintért (2. kép). Csak személyesen venném meg, mert csak sérült volt amikor mentem. Egy osztrák OBI-ban vettem meg 15.5 EUR-ért. Tenyérrel biztosan tartható, rá is lehet térdelni, nehezen mozdul el, a széles kialakítás miatt kényelmes a használata. Hátránya, hogy alumínium, fél napi nem túl intenzív használat után, ahol a kés érte kifényesedett, enyhén érdes lett a felülete. Nem vagyok meggyőződve a tartósságáról erre a célra. Talán egy acélbetétes vonalzó jobb befektetés lenne.

 

- 18mm-es pengeszélességű tördelhető pengés "barkácsbolti" kés szürkelemez vágásához.


- Vonalzók: 30cm-es egyenes (elkelne egy 50-60cm-es), derékszögű.


- Ceruza (kitolható hegyű, 0.5mm-est használtam), radír.


- Planatol BB ragasztó a szürkelemez éleinek ragasztásához. Egy helyi nyomdától kaptam kimérve fél kg-ot ~1200 forintért.


- Tiszta befőttesüveg áttölteni a ragasztóból, hogy ne az eredeti legyen nyitogatva és véletlenül beszennyezve.


- 20-as sűrű szőrű ecset a ragasztó kenéséhez a szürkelemez éleire.


- Nedves, szálmentes rongy a ragasztó letörléséhez a kézről, a szerszámokról és a szürkelemezről.


- 2.5mm vastag szürkelemez (helyi nyomdától 378 forint / ív áron).


- Egy szürkelemez feláldozása alátétnek a vágáshoz (Az elhasználódást látva szerintem 10-nél több szürkelemez vágására nem alkalmas. Rizikós, hogy átvág rajta a szike. Hosszútávra érdemesebb alátétet venni).

 

- P180-as csiszoló ív a szürkelemez éleinek merőlegesre és simára csiszolásához, a kész doboz kijavításához ragasztási hiba esetén.

 

- Egy 4CR tépőzáras, 150mm-es körcsiszoló blokkot is használtam P120, P180, P240 körcsiszoló ívekkel, de csak emiatt nem érdemes ilyesmit beszerezni.

 

Doboz készítése

1. Szürkelemez szálirányának megállapítása. Legjobb megkérdezni az eladótól (nálam ez elmaradt). Ez segített: http://abookinaday.co.uk/tutorial-basics4.html
A szálirány mentén vízszintes vonalak rajzolása a szürkelemezre. Ez azért jó, mert ahogy darabolódik, mindig ismeretes marad a szálirány. Ha egy kis maradék darabon (amit később fel lehet használni másra) nincs vonal, vagy nem egyértelmű, célszerű még a vágás előtt vagy közvetlenül utána rárajzolni a szálirányt, mert később nehéz megállapítani.

 

2. A szürkelemezeim sajnos a szálirány mentén behajolt állapotban érkeztek. Célszerű a szürkelemezt mindig ugyanazzal az oldalával letenni a vágólapra (nálam a domború része nézett felfelé, így magától kisimult. Görbe lemeznél, több egyforma vagy egymásba rakható doboz készítésénél minden doboz alját és oldalait a szürkelemez görbületét figyelembe véve ugyanabban az irányban kell összeragasztani, különben a kész dobozok egymáson különböző méretűnek fognak látszani. Szerintem a legjobb ha az alja púpos (nálam a rajzolt) oldala néz felfelé néz, a doboz oldalainál pedig mindegy, de egységesen nézzenek a púpos oldalak kifelé vagy befelé.

 

3. Vágásminta felrajzolása a szürkelemezre. (A doboz aljának a hosszabb oldala legyen a szálirány, a doboz oldalainál vízszintesen fusson.) Az egymást követő vágásoknál először levágtam az aktuális darabot (vagy csíkot, ami több darabot ad ki) és utána rajzoltam fel az arra épülőt. Ha több egyforma doboz készül, célszerű minden részét kivágni a ragasztás előtt. A már kivágott részek sablonként is működnek (nem kell újra mérni). Ha később is készül ilyen doboz, célszerű megtartani egy alját és két oldalát sablonnak.

 

4. Vágásnál nagyon kell figyelni arra, hogy a szike a vágásra merőlegesen haladjon. Sajnos nálam a vágások nem lettek tökéletesen merőlegesek. A lemez gyári élei sem tökéletesek. Ezeken csiszolással javítottam. Minél több azonos szélességű lemez van, annál könnyebb merőlegesre csiszolni. Összefogva az azonos szélességű részeket a vágóalátétre csiszoló felületével felfelé letett P180-as (Lehet P120-al is, de utána finomítani kell) csiszolópapírral ki lehet igazítani a ferdeséget, méretbeli különbségeket. Célszerű a szürkelemezt valamilyen (a csiszolópapírra lerakott) merőleges tárgy (pl. már elkészült doboz) mellett vezetni, megelőzve, hogy mégtöbb ferdeség kerüljön bele. Finoman, közepesen szabad rányomni, durva papírnál mégkevésbé, mert kinyalja az élet. Csiszolásnál nagyon sok por keletkezik.

 

Vágásnál a vágott él mentén (illetve túl erős csiszolásnál a csiszolt él mentén) keletkezhet egy kiálló perem, ami a ragasztásnál útban lehet. A kézi tépőzáras blokkra rakott 150mm átmérőjű P240-es csiszolópapírral javítottam ki. A lemez felületével lapos szögben (kb. 10-20°), 1-2 előre-előre (vagy előre-hátra) mozdulat és 1-2 mozdulat a magán a lemezen, de csak az él közelében (maximum az éltől 5 centiméterig a doboz belseje felé). Csak az élet akarjuk csiszolni, átfedés azért kell, hogy a papír vízszintesen fusson és ne letörést csiszoljunk az élbe. Nem szabad túlzásba vinni, egy belegyártott letöréssel rosszabb lesz mint előtte. A csiszolt lemez rész (ahova az élen kívül hozzáér a papír) enyhén kifényeshedhet vagy kibolyhosodhat, a bevonás miatt semmit nem befolyásol.

 

5. Ragasztásnál az öleslécet papír ragasztószalaggal leragasztottam az asztalra (az azon levő csomagolópapírra). Az ölesléc magasabb (kb. 2cm-es) éle használható ütközőnek. A doboz összeállítása Sage Reynolds módszerével történt (bevonóanyag nélkül). A ragasztót ecsettel kenem. A Planatol BB alig korrigálható, 5-10 másodperc után nem szívesen húznám szét. 10-30 másodpercig még viszonylag könnyen mozgatható, talán még kicsivel tovább is, de egyre nehezebben. 1-3 perc a teljes meghúzás, addig meg kell győződni, hogy minden él minden része rendesen össze van nyomva. Ha már két oldallap fent van, lehet forgatni, nem esik szét. Nem érdemes kapkodni, pont elég idő van nyugodt tempóban mindent végigcsinálni és ellenőrizni. (Az első elkapkodott dobozaim nem lettek túl pontosak.) Az előkészített rongyal a dobozok külső-belső éleiről egy-két percen belül célszerű letörölni a kinyomódott felesleget (nem kell mindent, csak ahol nagyon kimegy, a nagy részét).

 

Négy egyforma A3-as alapú, 11.25cm magas dobozt készítettem (legelső dobozaim). Sajnos minden dobozban lett egy kis illesztési hiba, az éleken is vannak rések (tizedmilliméteres, talán jelentősége sincs), mert nem tarthattam megfelelő ideig vagy nem nyomtam rá mindenhol rendesen. A kész dobozon a kilógó lemezéleket részben lehet csiszolással (csiszolóblokkal) javítani. Az alaplapot nem érdemes bántani ha több egymásba rakható doboz készül, mert a dobozok méretben el fognak ütni egymástól. Sajnos elkövettem ezt a hibát (plusz az oldalak sem ugyanabban az irányban íveltek), ezért kellett egy negyedik dobozt készítenem a három egyforma egymásba rakható dobozhoz.

tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.06 0 0 13864

Az optika torzít és sajnos tényleg van egy minimális ív is. Annak a következménye, hogy van egy ferdeség a lemezekben, így kaptam eleve. A szálirány a lemez hosszabb oldalával párhuzamos elvileg (arra hajlik nehezebben). Az oldalainál horizontálisan (hosszanti irányban) futnak a szálak.

 

Hamarosan tervezek feltenni egy leírást erről a részről (szerszámok, műveletek). Nagyon nem jó szikével vágni, bármennyire is egyenesen tartom, minimális ferdeség lesz az élekben. Utána merőlegesre csiszolom legalább az illeszkedő éleket, egyáltalán nem egyszerű és rengeteg porral jár. A következőnél megpróbálom elintézni, hogy fel legyen szeletelve a lemez. Vagy kellene egy karos vágógép (asztalra tehető), de nem hiszem, hogy megéri kifizetni egy vagyont érte. A kicsit korábban itt felkínált gép nem lenne rossz, de csak 2mm-ig vág, kevés nekem.

Előzmény: GPF (13863)
GPF Creative Commons License 2016.11.06 0 0 13863

Végül ez egy lap vastag? Jól látom, hogy kicsit íves az oldala? Vagy csak a fotó csalóka?

 

Majd mutasd meg bevonva is!

Előzmény: tisztavíz_ (13861)
kuperta Creative Commons License 2016.11.05 0 0 13862

Alakul ez, gratulálok!

Előzmény: tisztavíz_ (13861)
tisztavíz_ Creative Commons License 2016.11.05 0 0 13861

A helyi tapétaboltban megvettem a korábban kiszemelt környezetbarát Tasso Ecofix E8 tapétaragasztót plusz két 10m * 53cm-es tapétát, az egyik 1000 forint volt akciósan, a másik 4000. (Lefényképezem majd ezeket is).

 

Elkészült az első doboz (420mm széles * 297mm mély * 112.5mm magas):

Ebből szeretnék három egymásba rakhatót készíteni és a felsőnek fedelet csinálni. Sage Reynolds módszerével szeretném bevonni.

 

Az egyetlen hibája, hogy kicsit lelógott az alapról az első oldalának egyik fele, ezért az utolsó oldal sajnos beljebb került:

A Planatol BB nagyon gyorsan köt, legfeljebb néhány másodperc korrigálhatósága van, utána esélytelen. Ebből eredően nem kellett sokáig tartani, vagy a dobozt összegumizni, elég volt egyszer jó erősen összenyomni egy pár másodpercre.

 

Az oldalak kivágása után barbár módon 180-as csiszolópapírral (talán elég lenne 240-400) megcsiszoltam a lemezek éleit. A lemez gyári élei eleve nem voltak finom felületűek, elvékonyodtak kissé. Az első vágásaim nem teljesen merőlegesre sikerültek, két oldallap nem lett egyforma hosszú, ezeken mind segített a csiszolás. Macera és csomó por lesz, de szerintem így a ragasztás is jobb minőségű lesz.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!