Motorosként a városban nagyon sok kocsi mellett elmegyek. Benézek az ablakon, vagy csak úgy -mert nekem fontos- figyelem a kocsik mozgását. Ebből kell sok infót beszerezni, mert indexet pl. kevesen használnak. Simán kanyarodnak a belső sávból jobbra és ennek van imbolygó előzménye jobb esetben.
Minden 2. kocsi vezetőjének foglam sincs mi történik körülötte, DE NEM IS ÉRDEKLI.
Minden 3. kocsi vezetője a TELEFONT NYOMKODJA vezetés közben. És igen filmet is néznek, nem, nem egy egy kirívó eset, hanem NAPI SZINTEN látok ilyet.
Lámpánál mellé érve telefon a műszerfalhoz dobva- gondolom csúszkál is ide-oda- és FELIRATOS film megy rajta. Sofőr mélyen bele merülve, észre sem veszi, hogy mellette álok és bámulok be egy kis kontaktot keresve az előző manővereit egy fejbillegtetéssel minősíteni.
Talán egy idális világban igen, sajnos azonban én azt látom, hogy az emberek gyakran még előrefelé sem figyelnek rendesen, azt, hogy akár csak apró, ésszerű dolgokat alkalmazzanak a saját- és mások biztonsága és élhetősége érdekében, meg aztán végképp nem.
Pl. a kanyarodó autónál minek elkezdeni már indexelni ? Akkor már látom én is, hogy hova kanyarodik, azonban ha előtte 5-10 méterrel kezdené el, még értelme is lenne. Parkolóhely keresésénél ugyanez, de a tükröket is jó lenne használni, vagy pl. egy sűrű forgalmú közlekedésnél amennyire lehet 1-2 autónyit előbbre figyelni, hogy mit csinál, mikor fékez, hogy időben rákészülhessen az ember, stb. stb.
Apróság, remélem mindenki így csinálja, de ha fékezek például, mindig bepillantok a visszapillantó tükörbe. Megtörtént már, hogy berongyoltam pirosra váltó lámpánál az útkereszteződésbe, mert legázolt volna a mögöttem elbambuló teherautós.
Igen, defenzív vezetési módként jelent meg később a köztudatban. Nyilván mindenre nem lehet felkészülni, koccanásom nekem is volt, de egy részeg kerékpáros életét már megmentette... akárhogy próbálkozott, nem tudta a kocsim alá kormányozni magát. :-)
Lemaradt a fejléc, legalábbis mobilon, így nem tudom, mi ez a 4 szám, de valamit nagyon tud a Zoe, ha minden kategóriában ennyire gyatra a pontszám. Ez nem csak matricahiány.
Jól hangzik, valószínűleg van igazságtartalma, de sajnos nem ilyen egyszerű ez.
Legfrissebb - nekem - lányom elbambulása, az előtte megálló semmiről/semmit nem tehetett. De a már megénekelt 4-esen is halt meg vétlen, mert a szembejövő hirtelen átment a sávjába. Vagy a napokban hírbe került rendőr, akit letarolt a 19 éves gazdag-gyerek az AMG Mercijével.
De valóban, erre gondolhatott/gondolhattál, nem elég a saját hibátlan vezetés, kell a mindenre felkészülés, az sokszor segíthet.
Mi nem érthető azon, hogy - egy másik EU országban - magánszemélyként és kereskedőtől!!! - vadi ÚJ!!!! autót vásárolva >> ami OTT KINT NEM LESZ regisztrálva - hanem csak hazahozod és majd ITTHON regisztrálod CSAK ELŐSZÖR
1. Befizeted a hazai 27% áfát a regisztráláskor a NAV-nak.
2. KÉRSZ!!!! róla NAV igazolást... hogy hátakkor - ITTHON IS!!!! megfizetted a hazai ÁFA-t mert - ITT történt meg ténylegesen az ELSŐ!!! regisztráció
3. Ezz3l a NAV igazolással visszamész a kereskedőhöz!!! (vagy eljuttatod neki másként, hitelesen)
4. A kereskedő pedig az igazolást begyűjtve visszadja a kinti ÁFA-t :-) A törvény erejénél fogva... persze nem örül neked, mert zűrös vagy :-(
Ennyi.
-----------
DE ez CSAK!!!! és csakis akkor múködik, ha - kint/máshol NEEEM helyezteted üzembe - a vadi új autót, hanem csak itthon
*************************************** Minden olyan esetben bukod a kint fizetett áfát "ÚJ autó" esetén, azaz >> nem kérhető vissza. Amikor neeeeem itthon történik meg az elsőőőőőő üzembehelyezése az autónak. Mert ekkor nem teljesül az áfa visszakérés azon feltétele, hogy: ELSŐ REGISZTRÁCIÓ történt az EU-ban. ***************************************
HA MÁR elmúlt 6 hónapos aZ EU-s regisztrációja ÉS!!! 6000 km-nél több van benne. Akkor már nem "ÚJ autó" áfajogilag és ezért >> ITTHON azt NEM kell áfázni (ismét).
NULLA kilométer és NINCS forgalmija az EU-ban >> nem regisztrált sehol Azaz VADI ÚJ szalon autót veszel és CSAAAAK ITTHON regisztrálod majd ELŐSZÖR az EU-ban. "ÚJ autó"-nak minősül áfajogilag és mivel MÉG regisztrálatlan az ÁFA is visszakérhető, ha exportra kerül regisztráció NÉLKÜL!!! ezért hazai áfa befizetés és a kinti áfa visszajár a NAV igazolása alapján mert nem honosítása lesz csak itthon, hanem az első regiszrációja az EU-ban
2. NULLA kilométeres DE MÁR VAN forgalmija az EU-ban >> regisztrált Még VADI ÚJ szalonautó (nem használták) DE NEEEEEMM ITTHON regisztrálták ELŐSZÖR az EU-ban (hanem ott helyben pl.) A NULLA KM miatt "ÚJ autó"-nak minősül áfajogilag, de már regisztrált (a kora mindegy). ezért hazai áfa és a kinti áfa NEM jár vissza mert nem itthoni az ELSŐ regisztrációja, csak honosítása lesz már
3.
1-6000 kilométeres DE MÁR VAN forgalmija az EU-ban >> regisztrált Már NEM VADI ÚJ szalonautó (>>használták is már) DE NEEEEEMM ITTHON regisztrálták ELŐSZÖR az EU-ban (hanem ott helyben pl.) Az 1-6000 KM miatt "ÚJ autó"-nak minősül áfajogilag, de már regisztrált (a kora mindegy). ezért hazai áfa és a kinti áfa NEM jár vissza mert nem itthoni az ELSŐ regisztrációja, csak honosítása lesz már
4. VAN benne TÖBB mint 6000 km és MÁR VAN forgalmija az EU-ban DE MÉG KEVESEBB mint 6 hónapja >> regisztrált Már NEEEM VADI ÚJ szalon autó (>>használták is már) DE NEEEEEMM ITTHON regisztrálták ELŐSZÖR az EU-ban (hanem ott helyben pl.) A kevesebb mint 6 hónap miatt "ÚJ autó"-nak minősül áfajogilag (a km mindegy). ezért hazai áfa és a kinti áfa NEM jár vissza mert nem itthoni az ELSŐ regisztrációja, csak honosítása lesz már
5. VAN benne TÖBB mint 6000 km és VAN forgalmija az EU-ban TÖBB mint 6 hónapja!!! Már NEEEM VADI ÚJ szalonautó (>>használták is már) NEM "ÚJ autó"-nak minősül áfajogilag. ezért NINCS hazai áfa és a kinti áfa NEM jár vissza mert HASZNÁLT autó áfajogilag
------------ Vagyis két dolog dönt...
- mikor és hol történik az ELSŐ regisztráció az EU-ban - "ÚJ autó"-nak minősül-e MÉG >> áfajogilag
A variációkból - egy esetben visszakérhető a kinti ÁFA (még regisztrálatlan szalonautó haza hozatala) - egy esetben nem kell már itthon ÁFA-zni (használt autó"-nak minősül már áfajogilag) - a többi eset szívás (a kinti ÁFA is és a hazai ÁFA is befizetendő...) ------------
De játszod. És polkorrektségröl hadovázol, úgy hogy vissza sem nézed az előzményeket, vagy szándékosan ignorálod. Ebből indultunk ki.: "Robogózás, biciklizés inkább hobby jellegű, tehát nem az életsznívonal teteje, amit meg kell haladni"
Ha a biciklizés, sportolás, szabadidős jellegű, akkor az bizony az életszínvonal egy nagyon magas szegmense. Ha valaki azzal jár dolgozni és itt több tíz km távokra gondolok, akkor az is az, mert azt jelenti hogy nem vagy autóhoz kötve, vagy tömegközlekedéshez és hogy nem laksz messze a munkahelyedtől, így nem veszítesz időt, pénzt felesleges dolgokra..Ezt nem kell meghaladni, mert közel van az ideálishoz...
Sokkal inkább, mint amikor ugyan ez az ember azon dühöng, hogy az elektromos autózás egy baromság, mert nem lehet egy seggel, 160-al, kéttengelyes lószállítót húzva 1000km-t megtenni egy töltéssel, de majd ha lehet, akkor meg nem lesz a töltés 5 perc mint a füstös diesel szarkupacoknál, hanem mondjuk fél óra...na ha ez az élet csúcsa, akkor inkább soha ne legyen komolyabb járművem, mint egy jó bicaj...nem vagyok én rabszolga....teljesen boldog életem lenne minden biciklinél komolyabb jármű nélkül is...
Bemutattad az árut és a számlát a határon, erre lepecsételték neked a formanyomtatványt, hogy kivitted az árut. A papírokkal visszamehettél a boltba, és visszaadták a pénzt.
Unió előtt működött, bár hirtelen meg nem mondom, hogy is jutottunk a pénzhez. Talán vissza kellett menni az üzletbe, és visszaadták? Szerencsére régen volt, vagy 40 éve.
De az (és a mostani szerb példa is) eu (akkor még talán nem is ez volt a neve) - nem eu tagország közötti és nem autó (ami, mint írod is, külön történet).
Érdekes lenne, az elvileg működik-e a gyakorlatban.
Bár Springet rágtam még, a 45-ös kb. alkalmatlan nekünk (rendszeresen kifogunk 60-70 -nel döcögő akármit, azzal képtelenség lenne megelőzni), a 65-ös talán, bár érdekes módon kisebb nyomatékot adnak meg arra - igaz, nagyobb tartományban.
Azért érdekelne tapasztalat, ha vett valaki eu-ban új autót.
Találsz olyan kereskedőt aki átadja neked, mint magánszemély=nemáfalany=végsőfogyasztó vevőnek nettó áron az új autót. Abban bízva, hogy mint vevő majd viszed neki idővel=utólag az iratokat a másik országban általad befizetett áfáról...
Akkor örülsz, hazahozod az autót >> regisztrálod=forgalomba helyezed itthon. és Ekkor 27% áfát hazai áfát fizetsz be a forgalomba helyezéskor Magyarország költségevetésébe.
-----DE----- Olyan kinti céget nem nagyon találsz aki ezt így megteszi a kedvedért, bizalmi alapon. Mert az igencsak ÁFA KOCKÁZATOS ügylet neki, ha csak a nettó árat kéri el a nemáfalany=végsőfogyasztó vevőtől. ------------
Mivel, ************* Az EU-s "ÚJ autó" áfa szabályok szerint az áfát a VEVŐ=REGISZTRÁLÓ=forgalombahelyező országában kell befizetni !!! ************
HA a KINTI kereskedő nem igazolja, hogy a nemáfalany=végsőfogyasztó vevő vevője a járművet egy másik uniós országba szállította és ott regisztráltatta. Akkor a KINTI kereskedőnek KINTI áfa befizetési kötelezettsége keletkezik az új autó eladása okán.
Ezért A KINTI kereskedő az exportról halandzsázó magánszemély=nemáfalany=végsőfogyasztó vevőtől. Elkéri a KINTI áfa összegét IS !!! biztos ami biztos alapon, hisz ki tudja mikor és mi lesz az autóval majd végül. Azaz: inkább NEM adja el/át az ilyen vevőnek a nettó összegért az autót egy ígéretre, mert nem hülye.
A vevő pedig, miután!!!! regisztráltatta az autót egy másik EU országban és befizette az OTTANI áfát !!!
Az erről szóló adóügyi igazolást eljuttatja a kereskedőnek és visszakapja tőle a nála a vételkor megfizetett áfát.
Nos, ezt az ügymenetet kevesen játsszák el... a kinti kereskedők közül. Macerás és tipikusan nem akkora az árszint eltérés a vevőnek sem, hogy igazán megérje.
Nem a magánszemélytől vásárlást írtam, hanem bemegyek a szalonba és megveszem az újat, listaáron 6 milláért 19 % áfá-val. Normál esetben, ha ki kell fizetni az itthoni áfá-t, visszajárna a kinti (különböző kettős adóztatás), de éppen erről írt valaki említés szintjén, hogy nem vagy nehezen szerezhető vissza a kinti áfa. Igaz, osztrák/német vételről volt szó, de ez valószínűleg mindegy.ujn