Köszönöm. Ismerni épp nem ismertem, de ezzel sem vagyok előrébb sajnos. Addig jutottam, hogy a tárcsa közepén valahogy óramutató járásával megegyezően kell forgatni, de nem forog. Illetve ha elforgatom akkor ugye a filmtovábbítás(felhúzás) megy végbe. Nem értem....:S
Amúgy régóta tervezem, hogy csinálok egy viszonylag sűrűn illusztrált szájbarágós Zenitszétszedős oldalt, csavarról csavarra, amolyan Zenitjavítás for Dummies jelleggel :)
A képanyag nagyjából megvan, csak az elhatározást kell megalkotnom magamban.
Valamikor volt már ez itt téma (12XP elemzabálás), de sehol nem találom az akkori hozzászólásomat.
A lényeg annyi, hogy az exponáló gomb két fémlemezt nyom össze, ezen át kap áramot a fénymérő. A hiba csak abban van, hogy ezek nem túl rugalmasak, és egy idő után "megszeretik egymást", nem válnak szét. Vagy a ráforrasztott drótok érnek össze (2. kép). Meg kell igazítani, és működik tovább.
Pár nem túl jó képet csináltam régebben, remélem valami kivehető azért:
A szétszedést csak akkor javaslom, ha van egy kis műszaki érzéked, mert nem nagy ördöngősség, de egy rossz fogással örökre tönkre lehet tenni a gépet.
A különbség a 2 gép között csak a fénymérő. A 12xp-n a filmérzékenység-beállító gombot leszedés előtt érdemes összejelölni a tengelyével, mert utána nehéz kitalálni hogy mi hogyan állt... A felhúzókarra meg nagyon vigyázni! Balmenetes minden csavarja! (jó, a 3 picike nem)
Sziasztok. Kaptam nemrégiben egy Zenit 12XP típusú gépet. Felfedeztem egy hibáját amit sajnos nem tudok orvosolni. A fénymérője folyamatosan mér nem csak az exponáló gomb félig lenyomásakor. Tudna valaki segíteni? Orvosolható saját kezűleg a hiba?
Nekem pont olyan orosz közgyűrűm van, tökéltes lesz (persze ha jó állapotban van és szépen működik).
Amit te keresel, azt mélységélességnek (DOF, depth of field) hívják. Minél tágabbra nyitod a rekeszt, annál kisebb lesz a mélységélesség, azaz annál kisebb szakasz lesz éles a képen. De befolyásolja a fókusztáv is: egy nagylátószögű objektíven alig kell élességet állítani, pár métertől a végtelenig szinte minden éles. Egy 200-300mm-es telénél meg pár centire csökkenhet az élesség tartománya.
Ezt tudja egy 135-ös obi 2.8-on:
Akár a Heliossal is kipróbálhatod: állíts be rajta mondjuk 1 métert és 16-os rekeszt. Keresd meg a szomszéd házat vagy egy távolabbi fát: nyitott rekesznél csak maszat, de amint lenyomod félig a gombot, nem csak sötétebb lesz, de hirtelen látni fogod a részleteket is!
Portrézáshoz 80...135mm közötti obik legjobbak, minél nagyobb fényerővel (= kisebb rekeszértékkel)
Amiket én is kipróbáltam, és nyugodtan ajánlom, mert kiválóak:
Jupiter-9 2/85
Meyer Orestor 2.8/135 (későbbi változata Pentacon 2.8/135)
A fenti képet meg ezt is a Meyerrel lőttem:
De kísérletképpen nagyobb teleobjektívekkel is lehet játszani, ezt pl. a fotópuska 300-as ágyújával lőttem, sok lépésnyi távolságról :o)
Ezt az oldalt javaslom. A digitális SLR-ekről szól, de lényeg ugyanaz, mint a filmesnél. Kedves az előadásmódja, de nagyon korrekt. Kissé lassan indul el a weboldal, de megéri. Menj végig rajta!
köszönöm a válaszokat. elég új vagyok a filmes fotózás terén de remélem hogy idővel majd beletanulok . milyen obikat ajánlotok pl portrézáshoz ? és azt hogy érhetem el hogy az előttem 1,5 méterre áló alak éles legyen de ami mögötte van 2 méterre már homályos ? annyit tudok hogy a blendét kell állítani de nállam csak sötétíti a képet .
Persze, csak kétféle M42-es közgyűrű van. Az egyszerű a sima fém, menettel, ami nem viszi át a blendepöcköt. A Jobbik meg átviszi (ha jól látom a képeden, akkor neked az van).
Én azzal a problémával találkoztam, hogy a mostoha tárolás miatt lekopott a fekete festék a kögyűrű belsejéről és az azon visszaverődő fény csúnya foltot rakott a fotóra.
Ha sikerrel jársz, kérünk egy-két képet nézegetésre... köszi.
Sziasztok zenit ttl gépem van industar 3,5/50 és H 2/58 obival és makrózni szeretnék. ezek a közgyűrűk jók az obikhoz ? m42 menetes . a válaszokat előre is köszönöm.