Igen, a Te témád más, más prioritások vannak, és gondolom egy kicsit több időd is van ezeket jól átgondolni. A mi esetünkben az előre kiszámíthatatlan események megkívánják a gyorsaságot, pláne úgy, hogy helyet még csak véletlen sem változtatva, illetve mozdulatlanul kell a legjobbat a képre hozni. Még egy színházi fotózásnál is több a lehetőségem.
Ott egy kis nézőpont váltás és az ismétlés lehetősége is adott. Ott másért szenved az ember :). Itt rendkívül ritka az ilyen. Minden kép elkészítése egy igazi kihívás.
Említetted a gépen belüli zajszűrést is. Én úgy látom, hogy a Topaz szebben megoldja, ott választhatok és még a csúszkákkal is felülbírálhatok sok mindent. Nálam a D500-on ki volt kapcsolva. Aztán lehet, hogy más nem így tesz.
Amit korábban leírtam, azt érdekességként említettem.
Amióta kezemben a Topaz bátrabb vagyok. Van az az eset, amikor nincs idő precízkedni és mindenképp kell a kép(ritka téma). Ilyen esetben nem tudok foglalkozni a tökéletes beállítással, az előre várható eseményekhez tervezett paraméterekkel lövök -kivétel a záridő - és van, hogy az állat hagy időt a jól átgondolt és a pillanatnak megfelelő beállítások kiválasztására.
Ha nem madarat, hanem vadat fotózok és a fény jó irányú, ill. ebben nagy változás nem várható, akkor -mint mindig- "M" módban, nyitott rekesz mellett, automata ISO módban, mátrix mérést és csak a tárcsákkal gyorsan kezelhető záridő állítást választom. A rekesz változtatását leginkább a túl közeli téma igényli.
Persze ez sincs kőbevésve. A legnehezebb feladat a hirtelen felbukkanó témához gyorsan mindent áttervezni.
Ehhez kell a nagy rutin, valamint mindig képben lenni, hogy is hagytuk a gépet módjuk egy órája. Ha vége az aktuális eseménynek, ezért a korábbiakra visszaállítom a gépet. Az új eseményhez innen indulok, tudva hol állok, ne akkor kelljen kapkodni.
Az expokorrekciót is át lehet tenni máshová, ha nem esik kézre az eredeti helyén. Más a Te géped, ezt nem tudom.
A fénymérés? Ami jön. Fekete disznó, vagy egy kócsag.
Szóval Topáz. Bátrabban mehet a magas ISO, azért fél szemmel persze azt is ellenőrizve.
Te is tettél be magas ISO-s képeket, ehhez képest meglepően elfogadható ill. jó minőségben.
A Nikonnak azért néha rejtelmei is vannak. Néha olyan érzésem van, hogy amikor bemelegszik a gép, megváltozik az érzékenysége. Máskor úgy tűnik, mintha szórna az expozíció, mikor én nem is választok expozíció brackenget. De nehéz bizonyítanom, mert én (sokszor, de nem elégszer:) rögzített helyzetben szabadtéri aktokat fotózom. Viszont a legszebb fények akkor vannak, amikor fátyolos finom felhőzet van, ami sokszor gyorsan változik. Esetenként kapkodnom kell, (vagy csak belelkesedem, hogy ez a nagy pillanat), utólag pedig nehéz elemezni, mi is történt. A manuális beállításokat még véletlenül is el lehet tekerni. Ami még talán a legjobb, külső profi fénymérővel (biztos a belső fénymérővel is működik) a testszínre SPOT mérést alkalmazni. Erre érdemes rászánni pár másodpercet. A bőr színe, tónusa általában adott. Viszont ilyenkor lehet észrevenni, hogy esetenként a fény beesési szöge bizony számít. A modell alig fordul el egy picit, mégis lényegesen megváltozik a fedettség. Sajnos a természetfotózáshoz ez sem zseniális ötlet, kivéve ha tudod hogy az alanyodon mért pont világos-közép vagy sötétszürke.
Sajnos érdemben nem segíthetek. Az én témáim általában (épület, szabadtéri akt, szabadtéri sétálgatás) nem igénylik a magas érzékenységet. Ezért a magas érzékenység zajszűrés nálam alapból ki van kapcsolva. Inkább az alacsony érzékenységet és az állványt preferálom. Ha mégis zajt kellene szűrnöm, ami szinte soha nem esik meg, akkor a Raw-Tiff konverziónál kiválaszthatom.
Tudom, hogy Néktek nehezebb dolgotok van, de ez egy ilyen műfaj.
Gyorsan alkalmazkodni a fényviszonyokhoz az nem semmi.
Még nem találtam meg a tökéletes beállítást 🙂 Nemrég váltottam M módra Av-ről. Az expo. kompenzációval küzdök. Q gomb, hátsó tárcsa jobbra balra, vissza. Talán valamivel gyorsabb mint a Av. Ezt megtudom oldani a 7D ll-őn, de az 5D lll-on nem működik. Egyszerűen M módban nem lehet eltolni az expo. kompenzációt vagy csak én nem tudom. Ha Valaki tudja szóljon.
Amióta már a pixeleket is lesem, azóta a zajosodást, mint zavaró tényezőt(is) ellenségnek tekintem. (na jó, már régóta)
Talán fokozottan kell szembenézni ezzel a problémával a mi esetünkben(nem műterem), mert pillanatról pillanatra ellenőrzésre, ill. átgondolásra van szükségünk szinte az összes beállítást tekintve(madarak a fán). Kivétel, ha az automata mód megfelelő valakinek és a képen nem kíván változtatni utólag, az eredményt jónak látja úgy is.
Sokunknak ez kevés. Az irányítást szeretjük kézben tartani minden tekintetben.
Eddig úgy voltam vele, hogy az érzékenységet azért rábíztam az automatikára, így "M" módban csak a rekesz és a záridő helyes alkalmazása adott némi fejtörést, ami a helyes expot illeti.
Talán ebben van már valamennyi gyakorlatom, ezt a részét tegyük félre. Most eljutottam oda, hogy a fénymérésre is illene figyelnem, mert bár bíztam a fénymérőben, a látottak nem igazolták amit erről tudtam.
Sok esetben a gépeken(bármelyiken) az előre beállított fénymérés sem felel meg, mert a különféle történések, ebben is változtatásért kiáltanak, amit persze eddig is tudtuk. Expo korrekció!(kiértékelő és a középre súlyozott mérést használom felváltva, néha korrigálva, a spot itt nem játszik) Ember legyen a talpán, aki azonnal tud cselekedni.
Amit én tudtam az úgy szólt, hogy ha nagyon alacsony az ISO, akkor joggal remélhetünk "zajtalan" eredményt. Ez igaz is, de a fénymérő becsapott. Amit nem értettem, hogy mátrixról áttéve a középre súlyozott mérésre az eredmény semmit sem változott, továbbra is jelentős volt a zajosodás, akár 100-as ISO alatt is. Azt is tudtam, hogy a kiértékelő mérés 100%-ot átlagol, de azt nem, hogy a középre súlyozott is, igaz a közepét jóval nagyobb súllyal számolja az átlagba. Igen ám, de a téma nem középen van, így máris az égboltra mértem ismét.
Na, ez a probléma.
Ezek szerint lőttem az alexpós fotókat, aztán otthon az égbolt és a madár is olyan volt, mint a tejbegríz. Dacára a nagy ellenfénynek, visszanézve a madár a helyszínen nem tűnt alexpósnak, a kék ég is rendben volt, nem égett ki. (Hisztogram használat?)
Másnap ugyanott, +EV korrekcióval, jóval nagyobb érzékenység mellett a zaj eltűnt. Jé!!!
Nem tudok mindent, ez esetben inkább csak tippelek.
Zaj bárhol bármikor előfordulhat, amikor a kép vagy annak egy része alexponált. Szóval próbálj meg expozíció braketinggel lőni, és nézd meg hogy a bővebben exponált kockák is zajosak-e.
A gépben (Én csak a saját esetben a d810-as gépemre gondolok) a fényképezés menüpontban van egy olyan pont, hogy magas ISO zajszűrés. Lehet hogy a gépeden ez hatásosan működik, míg az alacsony érzékenységen nincs zajszűrés.
,,Olyan is van, hogy a fény -bár ugyanannyi - beesési szöge okoz ilyet egyforma érzékenység mellett? Nos?"
Persze okozhat, ha a beesési szög balszerencsés, akkor ez is okozhat alexpozíciót.
A HDR beállításokat is érdemes ellenőrizni féken tartani, mert a sötét árnyékok erőteljes kiemelése is zajt okoz.
Minden állításom RAW kidolgozás nikon programmal esetére vonatkozik. A kidolgozási paramétereket is ellenőrizni kell. Ismétlem, nem szabad aláexponálni és úgy kell exponálni, hogy utólag se kelljen az expozíciót felhúzni.