Értem köszi,gondoltam hátha van valami ilyen tünetet okozó alkatrész,egy kérdést megért.Akkor neki állunk cserélgetni az alkatrészeket sorban,meg tesztelgetünk.
Az általad leírtak szerint kevés a gyújtás teljesítménye. Pár dolgot érdemes ellenőrizni. Pl: A gyújtótrafó 4V-os-e, jó minőségű a gyertya, a gyertya hézaga 0,4 mm? De azt is érdemes megnézni hogy a kipufogó rendszer tiszta-e, nincs korom lerakódás? Ha ezek rendben vannak, akkor lehet hogy gyújtó tekercset kellene cserélni.
Távolról nem lehet a tutit megmondani. Akinek van Babettája, annak fel kell készülnie tartalék alkatrészekkel. Főként a gyújásból. Egyrészt sokkal könnyebb a hibát behatárolni, ha van cseredarab, másrészt biztos ami biztos. Egy gyertya is csinál olyat, hogy nyomás alatt nem ad szikrát. Ezt egy másikkal lehet kipróbálni. Kimérni nem lehet. A többi részt is próbadarabbal a legegyszerűbb ellenőrizni. Ha még nincsenek tartalék alkatrészek, akkor valamelyik ismerős jól üzemelő motorjáról kell ideiglenesen átrakni szépen egyesével. Akkor kibukik hol a hiba.
Elhiszem Neked, amit írsz. Lehet hogy az én eredeti hengerem már annyira kopott volt hogy ahhoz képest a Robi henger már tuningnak számított. Az tény hogy lényegesen erősebb lett tőle a moci. Egy húzós emelkedőn rá kellett segíteni pedállal, a csere után, ha meg kellett állni a gyalogos átkelőnél, utána folyamatosan gyorsult egészen a tetejéig. De a lényeg, amiért írtam hogy az eredeti gyújtással 55 km/h-val képes volt tartósan menni.
Érdekes gyújtáshibába futottam bele.Adott egy 207 es,eredeti gyújtással,fekete elektronika,hengeres fém transzformátorral.Azonna indul hidegen,melegen.De egy bizonyos fordulat felett nincs gyújtás.kb olyan 3500-4000 környékén elmúlik.Se terheletlenül sem terhelten nem lehet kiforgatni. Lehet tudni melyik alkatrész csinálja ezt vagy bármi és az elenkezője is?
Üdv.! A kuplung pofák valamiért viszik a kereket alapjáraton is. ( a visszahúzó rrugó gyenge vagy pl. a pofák valahol szorulnak a dobban.) Ha cserélve voltak a pofák, akkor nem árt becsiszolni azokat, hogy szabadon forduljon el.
Az egyik 207-es motorom kapott egy 210-es hengert. (Ugyan az a Robi henger is) 4 felömlő van benne. Jobb a motor öblítése. Talán kicsit gyorsabb és erősebb így, de nem számottevően. (ha úgy kellett volna megvennem hozzá a cuccot és nem csak a polcra nyúlni érte, akkor nem érte volna meg) Azaz nem hozott annyi pluszt. Az eredeti karbival nem tud sokkal többet mint a 2 felömlős hengerrel.
Szerencsés ember vagy, ha a gyári gyújtással jól megy a motorod. De én sem panaszkodhatom, mert amikor a 207-esemre felszereltem a Robi hengerét, nekem sem volt bajom az eredeti gyújtással. Azzal a hengerrel 55-öt ment a motor, ami a gyári áttétellel 8305-ös főtengely fordulatot jelentett.
Ez jó. De avval kiegészíteném (jelenkor szellemében ), hogy inkább Örült az aki nem konzervatív 30 év felett. De akár honnan is nézzük, ők viszik előre a világot.
"Ha olvastad volna az elejétől minden a "tuningból" indult ki." Tuning kéne 203-207-re ("Hm....mit is csináltunk 30 évvel ezelőtt(?) Ja igen) Befordítottuk a röpsúlyokat ékelődésre és lendítő kerék nélkül jártunk. Volt, hogy kirepültek de aztán meg oldottuk egy kör alakú alumínium lemezzel és azt hiszem 13-as kis lánc fogaskerék is lett aztán csináltatva hogy ne pörögjön annyit :) Arra emlékszem, hogy simson z13-as ból let ráhegesztve a fogak az eredeti le esztergált alapra és még a gyújtás felőli blokk részt is be kellet kettő helyen reszelnem, hogy felbírjam rakni.
Ha olvastad volna az elejétől minden a "tuningból" indult ki. A fordulat emelkedésével nem volt megfelelő a gyújtás a Babettán. Ezért jött fel a téma. Amiket leírtál az mind ül. Én erre azt mondtam, hogy a gyári gyújtással nincs bajom. Én nem erőlködöm annak feljavításával. A babetta motor pörög gyárilag is épp eleget szerintem.
Nagyon hálás lennék, ha valaki lerajzolná azt, hogy hogy néz ki az a bizonyos "rövidrezáró tekercs", mert nagyon vizuális típus vagyok, többet értek képből mint betűből.
Köszönöm előre.
Még mondja valaki, hogy nem aktív a Babetta fórum...
Ha ez így lenne, ahogy írtad, akkor a Babetta gyújtótekercse lenne a legjobb. A valóság más. Minden ettől eltérő gyújtótekercs nagyobb vasmagos, nagyobb feszültségű tekerccsel készítik. Mint korábban írtam, a Babetta tekercse 100-150V-ot képes termelni és az elektronikában nincs feszültség kétszerező, míg a korszerűbbek 250-350V-ot termelnek. Az utóbbiakat használják minden nagyobb teljesítményű motorokban, nem véletlenül. A rövidrezáró menetekre azért van szükség hogy ne szálljon el a feszültség, ne tegye tönkre az elektronikát.
Ettől függetlenül, a Babetta gyújtása, korát jóval megelőző, megbízható konstrukció. Még nagyobb teljesítményű motorokra is sokan felszerelték, állításuk szerint ott is jól teljesít.
Én nem "tuningnak" mondanám, hanem inkább "üzem biztonság növelésnek" ami szikra energia növekedést is okoz, az meg akár fogyasztás csökkenést is jelenthet :).
Ha van rossz gerjesztő tekercsed , szed le róla minden tekercselést. Rossz mágneskapcsolóból kitermelt 0,15-0,18mm huzallal tekerd meg teljesen , majd forró gyertya viaszban (legjobb szigetelő) impregnált ki (úgy hogy a felesleget kicsapod belőle). Egybe trafós gyújtáselektronikával használva, erősebb gyújtáshoz fogsz jutni. Mert a most használt gerjesztő tekercsben is van rövidre zárt tekercselés.
"Nagyobb "szikra" eléréséhez nagyobb teljesítményű gyújtó (töltő) tekercs kell. Nagyobb vasmag, több menetszám. Emiatt nagyobb lesz az egyenirányított feszültség,"
Nem , félre értettél. Ép, hogy kevesebb menet, kisebb feszültség, vastagabb huzal és még akár a vasmag is maradhat. De az elektronikában a negatív félhullámot felhasználva feszültség kétszerezés kell alkalmazni. Azért hogy a negatív félhullám kioltására tekercsben levő rövidre zárt menetek vagy az elektronikában levő diódás vagy ellenállásos feszültség korlátozást elhagyhassuk. Mert ezek korlátozzák a szikra energiáját nagy fordulaton és károsan melegítik a tekercset feleslegesen. Íme néhány kép a motelek net-ről:Egy 1973-as elektronikus gyújtás alap lap gerjesztő tekercse. A 6150menet 0,08mm huzallal a tekercs tetején a rövidre záró menetekkel , ezzel az "ön pusztítás alá van írva (akárcsak a babetta-nál)" Itt már tekercsen kívül van a rövidre záró rész ez egy fokkal jobb. Ez a két tekercs már mind a két félhullámot alkalmazza a kondenzátor töltésére nincs is bennük rövidre záró menetek.
Amit írtál az mind igaz. De ......." nem a lendkerék mágnesezettsége." számít. Akkor miért szokták "felmágnesezni"mikor már gyenge. Ezt kérném, hogy világítsd meg. (ne maradjak sötétben) Ennek nehezen fogsz utánaolvasni, mert álltalában az indukció okításánál ezt állandónak veszik.
Nekem az eredeti Babetta gyüjtás tökéletesen működik. Még nem gondolkodtam, hogy "javítsak" rajta. Az egész motor konstrukciója határt szab a "tuningnak". Szerintem az a fordulatszám, ami gyárilag elérhető, az elég ennek a motornak. Sőt.....! Amennyiben felhúznak egy Babettát, az már nem biztonságos. A fékektől a váz stabilitásáig sok minden határt szab a dolognak. A motor sem bírja el még a gyári max. fordulatot sem hosszú távon. (nekem már ment szét motorom e miatt) Aki ezzel az evidenciával tisztában van, az nem bonyolódik "tuningolásba", mert a ráció ellen harcol. Ennyi a véleményem erről!
Megfogalmaztad a lényeget. Nagyobb "szikra" eléréséhez nagyobb teljesítményű gyújtó (töltő) tekercs kell. Nagyobb vasmag, több menetszám. Emiatt nagyobb lesz az egyenirányított feszültség, amihez más elektronika kell. Az eredeti tekercs 100-150V közötti egyenfeszültséget tud előállítani, amihez készült a tirisztoros elektronika. A nagyobb teljesítményű tekercs 250-300V-ot is képes előállítani, amihez át kell tervezni az elektronikát. A félvezetők ezt bírják, de a kondenzátor a lényeg. 1-2 mikrós elegendő, de a feszültség, amit bírnia kell, minimum 400V. Az ilyen összeállítás nem kényes a gyújtótrafóra, nem kell hozzá az eredeti 4V-os, akár 12V-ossal is képes jól működni. Huzalvastagságnak elegendő 0,12 mm átmérőjű cuzz rézhuzal, ennél sokkal komolyabb motoroknál (Ducati) is ilyennel tekercselték.
Ezzel az eljárással csak részben lehet segíteni a relatív gyenge gyújtáson. Aminek fő oka a gyenge gerjesztő tekercs(kis teljesítmény, vékony huzal, nagy belső ellenállás, kis vasmag keresztmetszet, stb.) és nem a lendkerék mágnesezettsége. A kisebb világító tekercsre nagyon megbízható gerjesztő tekercs tekercselhető 0,17 huzal alkalmazásával, ami sokkal jobbá teheti e kis motorok gyújtását. Maga a tekercs huzal és menetszám változtatás igaz, hogy előgyújtás változást fog előidézni de jó irányba . Íme egy link ahol a PLV tuning gyújtásnál a menetszám az előgyújtás és a fordulatszám összefüggését mutatja : https://pvlignitions.com/shop-us/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2016/12/458_KurvenAbh%C3%A4ngigkeit.pdf