Amikor megjelentek a TSI motorok, akkor mindenki örült, hogy hurrá, megy, mint a golyó, és nem is fogyaszt, rugalmas, alul is húz. Nekem is az volt az első benyomásom a mostani 1,2TSI/105LE-s kocsimat kipróbálva, hogy te jó ég, ezt úgy lehet vezetni, mint az 1,9/110LE TDI-t!
Csak sajnos az első eresztésnek vannak tipusbajai, konstrukciós hibái, amiket a gyártó kvázi "menet közben" próbált orvosolni.
- A láncos vezérművekre jellemző a lánc megnyúlása, extrém esetben átugrása, szakadása. Ez részben visszavezethető a túl hosszú olajcsere periódusra is, vagy a nem megfelelő olajra. Erre figyelni kell. A láncos motorokhoz volt egy frissítés, megerősítették a láncot.
- Jellemző lehet az üzemanyag pupma membránjának szivárgása, repedése. Így üzemanyag kerülhet a motorolajba. Ezért szokták sokan szagolgatni az olajnívó pálcát, hogy benzinszagú-e? Ez a hiba is okozhat a motorban, és okoz is kenési rendellenességet. De azért az csak feltűnik egy rendes autósnak, hogy gyakrabban kell tankolni! Gondolom én...
- Kokszosodnak a szelepek! Jajjistenem! Ez a jelenség ismert a Mitsubishi Carisma 1,8GDI megjelenése óta, és jellemző minden közvetlen befecskendezéses motorra, nem csak a TSI-kre! Egyébként a Lajtától nyugatra ez nem egy lényeges probléma, ugyanis ez nagyban függ a tankolt üzemanyag minőségétől is!
- Olajfogyasztás. Ez megint nem csak a TSI-kre jellemző, hanem minden olyan motorra, az Opel EcoTec-től kezdve, aminek lényeges tervezési szempontja volt a motor belső surlódásának csökkentése. Ennek legegyszerűbb módja, hogy a dugattyúgyűrűket elvékonyítják. Ergo, a mai motoroknál meg kell szokni, hogy nem biztos, hogy cserétől-cseréig utántöltés nélkül megússzuk.
A korai 1,8TSI-knél jellemző lehet a dugattyúk repedése, vagy az okoskerék hibája.
Ez a TSI hisztéria egyébként sokban köszönhető a sajtónak is, mert a felsorolt hibákat csak, és kizárólag a TSI motorok nyakába varrták, holott - a láncot leszámítva - korántsem csak és kizárólag rájuk jellemző. De még a sokszor elátkozott, első szériás TSI motorok sem produkálják azt, amit a Peugeot Puretec motorjai. Igaz, az is botrányos, de a TSI talán kicsit kevésbé.
Arról már sokkal kevesebbet írtak, hogy a gyártó módosította a problémák hatására a motorokat. Elsőre változtattak a vezérműláncon, majd áttértek a szíjjas vezérlésre 2013-tól. Azoknál megszűntek a vezérléssel kapcsolatos problémák, és mivel ezzel együtt változott az üzemanyag pumpa is, így a motorolaj felhígulásának gondja is eltűnt, vagy legalábbis drasztikusan csökkent.
Azt nem tudom mikor, mert nem figyeltem, de a kokszosodásra is lett megoldás, legalábbis az 1,8TSI-k esetében, mert kettős befecskendezést kaptak: közvetlen, és a szívótérbe fecskendezés is van bennük.
Ha valamiben tévednék, akkor majd a nálam jobban hozzáértők remélem kijavítanak!
DE! Akármelyik TSI motor is van, azzal együtt lehet élni. Ma már a korai TSI-k esetén is meg van a megoldás, hogy mire kell figyelni, és akkor egy rugalmas, és keveset fogyasztó motorral felszerelt kocsit tudunk használni. Egyébként a korai TSI motorok meg mér bőven 10 év felett járnak! Amelyik még megérte ezt a kort, abban a hibák már javítva vannak, és kellő odafigyeléssel, gyakori olajcserékkel, rendes karbantartással még el is fognak menni egy darabig.
Egyébként én is belefutottam abba, hogy egy szabad szemmel is jól látható összegért fel kellett újítani az szíjjas TSI-t, mert az első tulajnál a flottakezelés tartotta karban a kocsit, és hát bizony nem 15.000km-ként kapott új olajat és szűrőket. Miért költöttem rá mégis? Mert a hiba két év, és több, mint 110.000 megtett km után jött ki. És egyébként ez egy nagyon jó kocsi! Pár hete, amikor olajcsere szervizen voltam vele, volt alkalmam kipróbálni az ismert utakon egy szintén ilyen motorral szerelt Jetta-t. Hááááttt... Tudjátok, hiába is írnak az újságírók akármit is, a VW Jetta belseje silányabb, mint az Octavia-é, és Hópihe csendesebb is!
Sokszor, és már évek óta állítják be a Skodá-t mint afféle butított, olcsó VW klónt. A Dacia-t meg magasztalják. Ültem Dacia-ban, nem kívánom senkinek! Nagyobbik fiam épp vizsga előtt áll, vezetni tanul. Egy Suzuki Ignis-szel, de volt négy órája, amit a kocsi javítása miatt egy Dacia-val vezetett. Idézem a srácot: "Az egy s.ar! Se rendes fék, se kormányzás, ahol a Suzuki megy, ott a Dacia lefullad, a sebességváltóját nem lehet rendesen kezelni." Én nem vezettem a román csodát, de az ülése kényelmetlen számomra, a műszerfala meg csúnya. Renault volt a kezem alatt, a sebességváltója az botrányosan vacak!