Madame TAMURA, ses enfants, les responsables fédéraux et de lE.N.A. ont l'immense tristesse de vous informer de la disparition de TAMURA Shihan survenue le 9 Juillet.
Des informations plus précises vous seront communiquées ultérieurement.
>nem lehet hogy a japánból angolra és abból magyarra forditás eredménye.<
Saotome sensei az USA-ban él (Florida), angol nyelvű az eredeti kiadás (Mitsugi Saotome: Aikido and the Harmony of Nature) és abban is így szerepel, de a magyar fordítás is kiváló. Saotome sensei azon kevesek egyike akik tudták követni O-Sensei előadásait, és elég sokáig (15év) élt uchi-deshiként ahhoz, hogy megértse és magáévá tegye O-Sensei tanításait. Nem hinném, hogy félrefordításról van szó.
>ukemi élmény: egyszer Karászi Sanyi sensei táborát látogatva tanultam meg mennyire fontos az hogy ne csak jó legyen az amit csinálok hanem és főleg jó érzés legyen csinálni. <
Igen, kb erről van szó. A harmóniáról. Ez egyfajta energiaközlés (divatos kifejezéssel: információáramlás), a Ki áramlása ha úgy tetszik. Ez csak akkor tud megvalósulni, ha a partnerek teljes szellemi potenciállal együttesen vesznek részt a gyakorlatban, mintegy harmóniában. Saotome sensei azonban mást is ért alatta. Tanítást. Azzal tanít, hogy megdob, vagyis ukemiban részesít.
> főleg vizsgán nagy segitség mikor egy órán át folyamatosan kell dolgozni.de bemutatón is hasznos mert pörgős és gördülékeny lesz az aikido<
Igen, sokkal könnyebb és örömtelibb az edzés.
>sőt utcán is jó csak akkor benne van a pakliban hogy az alkalmi uke nem veszi a lapot és újra fog jönni.<
Hát, utcán még nem próbáltam. Félő, hogy az alkalmi uke nem értené elsőre a tanítást ;-)
nem lehet hogy a japánból angolra és abból magyarra forditás eredménye. hallottam olyan O-Senseies videóról amin azt mutatja be hogy hogyan ne csinálják és a forditásban már úgy szerepel mintha úgy mutatná hogy igy kell csinálni.
ukemi élmény: egyszer Karászi Sanyi sensei táborát látogatva tanultam meg mennyire fontos az hogy ne csak jó legyen az amit csinálok hanem és főleg jó érzés legyen csinálni. ez vonatkozik az ukéra és az ukemire is. pl.mindig szoktam mondani kezdő kolegáknak a shiho nage "dobásánál" hogy ha már meg van a feszités,kibillentés végig akkor az uke gerincvonalánál vigye le. azért mert minimális erőt,energiát kell befektetni hogy a gerincvonalon csak leengedem a kezem mert működik,és az ukénak is kellemes érzés ebből gurulni úgy hogy a tori közben belép az irimijébe. főleg vizsgán nagy segitség mikor egy órán át folyamatosan kell dolgozni.de bemutatón is hasznos mert pörgős és gördülékeny lesz az aikido.sőt utcán is jó csak akkor benne van a pakliban hogy az alkalmi uke nem veszi a lapot és újra fog jönni.
Szaotome sensei írja, hogy többször kapott O-Senseitől erőteljes ukemit amikor úgy érezte mintha egy örvény szippantaná be. Írhatta volna azt is, hogy O-Sensei erőteljesen megdobta, de nem azt írta. Valóban nem nagyon használatos a kifejezés pedig az Aikido lényegi részét érinti. Megdobom az ukét (mintegy legyőzve) vagy hozzásegítem egy "ukemi élmény"-hez. A kapcsolat minőségében van a különbség. Mert az ukemi nem csak esést, hanem a folyamat megélését jelenti. Persze ez feltételez az uke részéről is egyfajta szellemi nyitottságot, ne csak passzívan elszenvedni akarja a gyakorlatot, hanem megélni.
valóban jó nekem igy:) azért használtam igy mert a nyugati ember a budoval nem tud mit kezdeni mint fogalom,és sokan jobban megértik a dolgot és azt is hogy mire gondolok.de azt vesszük hogy a japánoknál a budo ugyan olyan művészeti ág mint a tánc vagy a képzőművészet. a nyugati ember meg inkább a sporthoz húzza közelebb.
igy nem. az atemit adom,az ukemit végzi az uke. igy használjuk.
Hát, így is lehet gondolni. És, ha neked megfelel, akkor neked biztosan jó is.
Vagyis harc + művészet = harcművészet? Szerintem a harcművészet (már amennyiben helyes a kifejezés az Aikidora vonatkoztatva, jobb szeretem a Budo szó használatát) több mint egyszerű szóősszetétel. A művészet elvonatkoztat a valóságtól, hogy megmutathassa azt ami túlmutat a konkrét tartalmon, hogy láthatóvá tegye ami nem látható. Példával élve a fotóművész egy portrét fotóz, de egy egész embert, annak jellemét, sorsát akarja megmutatni egy tekintet, az arc vonásai által. A táncművész sem egyszerűen táncol, hanem a táncával érzéseket fejez ki. Számomra a harcművészet is elvonatkoztatás a konkrét harctól, nem feledve persze, hogy a mozdulatok alapja a harc, ám amit ki akarunk fejezni az Aikido által az jóval több mint csupán egy harci cselekmény imitálása.
Egy kérdés: Ti használjátok az "ukemit adni" kifejezést?
ez teljesen jogos. de a fekete és a fehér között vannak még szinek. vagyis nem feltétlenül kell az utcán használni akarás ahhoz hogy úgy gyakorold hogy esetleg használd is ha kell. a másik pedig hogy nem kell kidobni semmit.akkor se ha utcai használatra szánod. remélem érted mire gondolok.
"akin még nem csinálták az nem ugrik bele" pont ezért nem is olyan intenzitással kell a kezdővel csinálni mint a haladóval. "s ha jól csinálják pofont sem ad, az tuti... :)" ez igy van.és a hangsúly "jól"-on van.
Két dolog: Az O-sensei aikidoja az O-sensei aikidoja volt. Mindekinek megvan a saját értelmezése. A háború előtti és utáni koncepció teljesen más volt. Az egész aikikai a technikák másolására épül. Amikor Tohei be akarta vezetni a Ki-elveket, akkor persze, hogy összeveszett az O-sensei fiával és alapított egy saját iskolát. Akkor most a két dolog teljesen más lenne, és van értelme összehasonlítani? Nincs. Mint egy fa két ága! Tanulni kéne egymástól, nem egymás hibáit keresni (ami hibák nagyon valószínüleg csak a saját szemléletünkből adódnak, és nem értjük meg őket, nem is feltétlenül hibák!)
Most itt arról beszélgettek, hogy kinek mi a célja vele, mennyire reálisak a megoldások, stb, stb. Igen, lehet ha az utcán szeretnéd használni, akkor a fél technikai repertárt dobhatnád ki. De akkor hol maradna a művészet része a harcművészetnek? Igen, egy valós helyzetben vannak effektív és kevésbé effektív technikák. Nem kéne a koncepciónak is másnak lennie. Ugyan azokat az elveket használjuk fel a gyakorlás esetében és egy esetleges valós helyzetben is. De kérdem én, hogy mióta szól az aikido a technikákról? Miért kéne kidobnom az Aikido egy jó részét?
>megértem azt amit mondani szeretnél a végletekre kihegyezett gúnnyal. <
Legfeljebb csak ironizálok :-)
>de mi van akkor ha én igy szeretek rekreálódni,törekedni a tökéletesre,pepecselni azzal hogy úgy tudjam végrehajtani a technikát úgy hogy az ne csak a cimbin működjön hanem bárki máson is.<
Ahogy neked jólesik. Az un. működőképességre való törekvés is lehet a tökéletesedés útja. Erre tudod mit mondott O-Sensei: "Hasztalan, ha egy adott technikával babrálsz. Egyszerűen cselekedj döntően, tartalékok nélkül!" :-)
>kb. azért gyakorlom amiért te,de nekem fontos hogy az úgy is funkcionáljon ahogy azt kitalálták.<
Éppen ez a kérdés, hogy: vajon mire is találták ki?
>O-Sensei nem emlékszem hogy tanitott volna olyan technikát amit csak azon lehet végrehajtani aki szándékosan eldobja magát. <
Nem tudom, én nem vettem részt soha O-Sensei edzésein. Valljuk be így, magunk között O-Sensei is tartott olyan bemutatókat ahol kérdéses, hogy ki az aki végrehajtja a "technikát". Az sem az Aikido hatékonyságáról szólt, hanem valami másról.
megértem azt amit mondani szeretnél a végletekre kihegyezett gúnnyal. de mi van akkor ha én igy szeretek rekreálódni,törekedni a tökéletesre,pepecselni azzal hogy úgy tudjam végrehajtani a technikát úgy hogy az ne csak a cimbin működjön hanem bárki máson is.az aikidot meg nem a külső szemlélőnek csinálom.
"Ha azért gyakorolsz, hogy alkalomadtán jól megvédhesd magad, vagyis célorientált az edzésed, akkor megértem az álláspontodat és a "hétköznapi életben" is használható gyakorlatiasságra való törekvésedet. Ebben az esetben az Aikido egy jó részét kidobhatod az ablakon ugymond használhatatlansága okán. Hakamát is tök felesleges hordani, utcán úgysem veszed fel, csak akadályoz a mozgásban, hajlongani is minek és boken helyett lehetne gyakorolni mondjuk láncfűrésszel :-)" kb. azért gyakorlom amiért te,de nekem fontos hogy az úgy is funkcionáljon ahogy azt kitalálták.olykor használok láncfűrészt,persze nem aikido edzésen de ha csak szinházi szinten tudnám használni akkor már nem beszélgetnénk. O-Sensei nem emlékszem hogy tanitott volna olyan technikát amit csak azon lehet végrehajtani aki szándékosan eldobja magát. ill. van ilyen de az csak azért mert igy kerüli el a sérülés veszélyét.de attól még ott van benne az amitől él a technika. és hogy megnyugtassalak,nem mondok ellet sem az univerzum,sem a paramount,sem a columbia,sem a20.century fox mozgástörvényein alapuló általános és természetes alapelveknek:) de ha neked úgy tetszik a dolog hogy vagy működik vagy nem,akkor legyen úgy,csak ne kezdj hittéritőset játszani.
Ha azért gyakorolsz, hogy alkalomadtán jól megvédhesd magad, vagyis célorientált az edzésed, akkor megértem az álláspontodat és a "hétköznapi életben" is használható gyakorlatiasságra való törekvésedet. Ebben az esetben az Aikido egy jó részét kidobhatod az ablakon ugymond használhatatlansága okán. Hakamát is tök felesleges hordani, utcán úgysem veszed fel, csak akadályoz a mozgásban, hajlongani is minek és boken helyett lehetne gyakorolni mondjuk láncfűrésszel :-)
Vagy lehet az edzésed célja maga az edzés, a rekreáció vagy a tökéletességre való törekvés. Elég sokat el tudok pepecselni egy-egy technika különböző értelmezés szerinti tökéletesítésével mert ez okoz örömet. Ha egy tökéletesen kivitelezett dobás során az uke is, én is megérzünk valamit az univerzum tökéletességéből az engem maximális elégedettséggel tölt el. És ha ez a külső szemlélőnek is örömet okoz, hát nevezheted felőlem színháznak is. Mert végül is ez a művészet célja: elgondolkodtatni és örömet okozni :-)
Az alapfelvetésen ez nem változtat, vagyis, hogy: működik-e a technika? Ez nem is annyira gyakorlati mint inkább filozófiai kérdés. Aikidoban az a technika nem működik, ami ellent mond az univerzum mozgástörvényein alapuló általános és természetes alapelveknek mert ellent mond O-Sensei és az Aikido elveinek ami az univerzummal való harmóniát jelöli meg célként.
"ha bemutatón akarjátok demonstrálni az Aikido lendületességét egy nagyívű dobással akkor működik. Ha egy lendületes ukemit akarsz adni a társadnak és ő fel van készülve arra, hogy fogadja akkor működik." ezt nem nevezném működésnek inkább szinház. bokkennel,tantoval is jobb szűken mert akkor a fegyvert is lehet használni.
Értem. Nos, ahogy előző válaszodban írtad, ha bemutatón akarjátok demonstrálni az Aikido lendületességét egy nagyívű dobással akkor működik. Ha egy lendületes ukemit akarsz adni a társadnak és ő fel van készülve arra, hogy fogadja akkor működik. Ha karddal (bokennel, joval vagy más kétkezes eszközzel) lendületes shoment vágó ellenfél ellen működhet éppen azért mert az eszköz akadályoz a kisívű dobás kivitelezésében. Utcai verekedésnél vagy liftben lehet, hogy nem ez a legjobb megoldás. Tehát nem a technika működőképességével van baj, a körülmények és a cél határozza meg, hogy jó választás-e vagy sem. Szerintem. Poénkodva azt mondanám, ha meg tudod csinálni működik, ha nem tudod megcsinálni nem működik.
ne is gondolkozz ezen:) ilyen pl. a jó magasan végrehajtott kote gaeshi,amibe még jól bele is szoktak ugrálni. ill.csak úgy rossz hogy nem működik.egy bemutatóra talán elmegy.talán.
Igazad van, nem a technika a rossz, hanem a probléma megoldása. Ha a technikára helyezzük a hangsúlyt akkor viszont több kevesebb csavarral (módosítással) minden helyzetben bármelyik technika alkalmazható pl. visszavezeted ikkyo bázisra a mozdulatsort és onnan már bármit felépíthetsz. Persze lehet, hogy nem ez a legcélravezetőbb, legegyszerűbb megoldás, de mint lehetőség fennáll. Olyan technika ami semilyen helyzetben nem működik? Hát ezen még nem gondolkodtam.