És hogy állunk az M6-ról levezetett forgalommal, mondjuk az M8-51-(52-53) viszonylatban? Mert ott több fuldoklósan szűk keresztmetszet és alkalmatlan útminőség is van addig, míg a forgalom újra rátalál mondjuk az M5-re.
2007-ben amikor még az M43-nak csak tervei voltak, beszélgettem egy minisztériumi fejessel a hálózatról. Amikor az M4-et tárgyaltuk, azt mondta, hogy az a legnagyobb baj, hogy túl hosszú...
Amikor legközelebb személyesen találkoztunk, már elkezdődött az M6 építése. Megjegyeztem, hogy
ugye, hogy lehet 170 km-t egyben építeni... Azt felelte: a Toller-baleset miatt döntöttek így.
Na és akkor az M4? és itt jön a lényeg, azt válaszolta: az M43 csak 57 km-es...
Tudom, ez régi példa, de 2010 után ezt a szemléletet megideológizálták:
Modern Városok Program és felborult a szakmai konszenzus...
Csak tudnám, hogy mitől fontosabb M49 Szatmárnémeti, mint Nagyvárad (Kolozsvár)?
vagy M44 Nagyszalonta.
Mert kevesebbet kell építeni a határig?
Mint a régi viccben: addig faragta-faricskálta a botot, hogy már rövid lett.
Erre azt mondta: Nem baj, fogpiszkálónak még jó lesz!
Ezt nyilván mi is tudjuk, de ez így önmagában kevés akkor, ha többet is ki lehetne hozni belőlük.
Ennek megfelelően soha nem is azzal indokolták a megépítésüket, hogy majd az "M6-ra hordják rá a forgalmat", hanem azzal, hogy ezek nyugat-keleti összekötő hidak lesznek.
Hát nem azok, hanem - mint írod - jelenleg "mindössze" (bár nem vitatom a fontosságát) egy észak-déli főkapcsolatra rákötő csápocskák.
Értelmetlen dolognak tartom ezeket a gyorsforgalmi útépítéseket az országhatárig, miközben lassan 20 éve készen van a Szent László híd Szekszárdnál és a Pentele híd Dunaújvárosnál, de azóta sem épültek ki a hidak nyugat-kelet irányú útkapcsolatai. Ez így pénzkidobás. Közben még épül egy híd Kalocsánál és tervezik azt Mohácsnál...
Románia (Temesvár) felé viszont indokolt lenne az Apátfalva-Csanád közötti Maros-híd megépítése az M49 helyett.
1. Miként járul hozzá az intézkedés az ország versenyképességének javításához?
Nem változik érdemben
2. Az intézkedés hozzájárul a foglalkoztatás növeléséhez?
nem
IV. FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS
Vannak-e az intézkedésben foglaltaknak jelentősnek ítélt környezeti vagy természeti hatásai?
nem
HA ÍGY VAN, akkor mi indokolja egyáltalán?
áprilisi hír
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sajtónyilatkozatában hangsúlyozta, hogy korábbi célkitűzéseik alapján öt évente újabb gyorsforgalmi útkapcsolatot adnak át a két ország között. "Ez sikerült 2015-ben és 2020-ban is. Illetve előkészítés alatt van a 2025-ös siker is, amikorra összekötik a felek a magyarországi M3-as autópályát a Szatmárnémeti körüli gyorsforgalmi úthálózattal. Ma már a 2030-as sikert biztosítottuk, hiszen megállapodtunk a negyedik gyorsforgalmi összeköttetésünkről is" - közölte
2026-ra csak Ökörítófülpös-ig készül el az M49 I. szakasza
A kigyűjtés nem volt teljeskörű, mert kimaradt belőle az M35, M43, M44, M85, M86, és a tranzitnyúlvanyok: M15, M25, M31, M51, M60, M70, M76, M8, M80, M9.
Ezért készítettem egy járműegység alapú forgalomnagyság szerinti rangsort:
Nyilvánvalóan tele van pontatlansággal, mert közben meg írták a Berettyóújfalut nyugatról elkerülő utat az M35-től. Tehát már itt nem azonos nyomvonalon fog menni a jelenlegi 47-essel. Mert nem gondolnám, hogy az M35 lehajtójától Berettyóújfalu délnyugati részéig, ahova becsatlakozik az elkerülő, azt 2x2 sávosítanák, plusz még az elkerülőt is megépítenék. M jelzésű utak aligha mennek át lakott településeken. Lehet azok a térképrészletek csak azt demonstrálták melyek azok az útszakaszok, amiket fejlesztenek. Szintén érdekes a Debrecen-Nyíregyháza kétsávúsítása. Nem hinném, hogy Újfehértó belterületén is kiszélesítik az utat. Inkább elkerülik majd, gondolom.
>> A 354. sz. és 33. sz. főút összekötésének I. üteme (354. sz. főút – Vezér utca közötti szakasz).
A Vezér utca és a 33. között mintha már meg is lenne az aszfaltburkolat a Domokos Márton úton, nyilván a ThyssenKrupp és a Telekom épületek megközelítése miatt: https://goo.gl/maps/DoZ8N63GxjWg83W97
Az rejtély számomra, hogy a 33-as főút debreceni szakasza és a Nyíl utca kapcsolatán mit akarnak fejleszteni. A nyíl utcát pár éve aszfaltozták le, forgalomirányító lámpákat telepítettek és a leggázabb részt, a Nyíl utca, Hadházi út kereszteződést is jelzőlámpával látták el, besoroló sávokat alakítottak ki. A Nyíl utcát szélesíteni nem lehet, nincs hely.
A berettyóújfalui nyugati elkerülő is oké, az amúgy is az M47 része lenne, hiszen az M35 folytatásaként haladna délre.
354 és a 33-as összekötésének sok értelmét nem látom, hiszen az M35 ott van összekötésként a két út között. Miért kell a másikkal párhuzamosan 2 km-re kiépíteni egy másikat? Talán a Metro miatt, hogy akik a 35-ös úton mennek oda, azoknak ne a kelljen a városon keresztül menni, vagy a 354-esen az M35-ig kerülni. Mondjuk lehet ennél lenne fontosabb projekt. A 35-354-M35-33-as úti szakasz díjmentesen használható jelenleg is.
A kormányhatározatokban a következő fejlesztések szerepelnek:
A 4. sz. főút (R4), Debrecen és Nyíregyháza közötti szakasz négynyomúsításának előkészítése, kiviteli terv készítésével bezárólag. A 4. sz. főút Debrecen, Kassai út fejlesztésének előkészítése, kiviteli terv készítésével bezárólag. A 4. sz. főút Rakovszky utca - Ótemető utcai csomópontjának kapacitásbővítő fejlesztése. A 48. sz. főút, Vámospércsi út kapacitásbővítő fejlesztésének I. üteme, a Hétvezér - Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztése. A Debrecen, 4814. jelű út, Vágóhíd utcai vasút feletti híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztésének előkészítése, kiviteli terv készítésével bezárólag. Berettyóújfalu nyugati elkerülő előkészítése. Az M4 Törökszentmiklós (nyugat) – Püspökladány – Berettyóújfalu közötti gyorsforgalmi út előkészítése – Karcag elkerülő előkészítése. A 47. sz. főút Berettyóújfalu – Békéscsaba közötti szakasz 2×2 sávos közúti kapcsolat kialakítása [M4 gyorsforgalmi út (Berettyóújfalu) –M44 gyorsforgalmi út (Békéscsaba) M47 A Debrecen, Szoboszlói út – Külsővásártér csomópont fejlesztése. A 33. sz. főút Debrecen, Nyíl utca fejlesztésének előkészítése. A Mandolás utca hiányzó szakaszának megépítése. A 4. számú főút és a 49101. jelű út közötti közúti kapcsolat előkészítése. A Balmazújvárosi út – Füredi út – Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca csomópont átépítése. A Debrecen-Józsa északi tehermentesítő út (M35 autópálya – 35. sz. főút között). A 35. sz. főút Debrecen-Józsa – 354. sz. főút közötti szakasz 2×2 sávra történő fejlesztés – a tervezésre biztosítottak van forrás. A 354. sz. és 33. sz. főút összekötésének I. üteme (354. sz. főút – Vezér utca közötti szakasz). A Füredi út – Böszörményi út csomópont fejlesztése. A Kishegyesi út 2×2 sávosra bővítése, különszintű csomóponttal (előkészítés). A Kishegyesi út 2×2 sávosra bővítése, különszintű csomóponttal (megvalósítás).
A debreceni Déli Gazdasági Övezet kapcsán többek között: - két ütemben négysávosítják a debreceni déli elkerülő utat, a 481-es főutat – a tervezésre biztosított a forrás - négysávoisítják a 47-es főutat, illetve a Homokkerti felüljáró és kapcsolódó úthálózat kapacitásbővítése is szerepel a tervek között – a tervezésre biztosított a forrás - megépítik a debreceni keleti elkerülő utat – a tervezésre biztosított a forrás - fejlesztik az ivóvízrendszert, a csapadékvíz-, valamint a szennyvíz-elvezető rendszert - városvédő fásítást végeznek - javítják Debrecen délnyugati városrészének elérhetőségét - kialakítják a környezetvédelmi monitoring rendszert - napelemparkok fejlesztései is szerepel a tervek között - építenek egy logisztikai és konténerterminált, valamint egy NAV-irodaházat és vámudvart - csomópontok építését is tervezik, valamint a vasúti infrastruktúra fejlesztését is
Akkor az M47 mégsem került le végleg a napirendről. (M4 Berettyóújfalu és M44 Békéscsaba között) Már csak a nyomvonal kérdés megint.
Ezt írtam 2023.06.21-én az 56345. bejegyzésben a magyarepitok.hu M4 tudósításáról.
Nézegetve a képeket, csodálkozom, hogy az államtitkárt tájékoztatták-e, hogy:
"A 34,29 kilométer hosszúságú út 25,5 kilométeren új nyomvonalon épül Törökszentmiklós és Kisújszállás között, míg 8,7 kilométeren, a Kisújszállás elkerülőnél a meglévő kétsávos szakasz bővítése történik meg."
Mintha a Törökszentmiklós elkerülő 6 km-es szakaszát "elfelejtették" volna.
A 34,29 kilométer hosszúságú út 17,5kilométeren új nyomvonalon épül ki Törökszentmiklós és Kisújszállás között, míg 8,1 kilométeren Törökszentmiklós elkerülőnél és 8,7 kilométeren, a Kisújszállás elkerülőnél a meglévő kétsávos szakasz bővítése történik meg.
A különbség az, hogy a 25,5 km-t az államtitkár mondta, míg a 17,5 km-t a főépítésvezető.
Az is hülye volt, aki kitalálta ezeket a nyitott kerékpár sávokat olyan utak szélén, amik alapvetően nem így lettek tervezve. Leszűkíti a forgalmi sávot. Nem is lenne nagy baj ha csak személyautók közlekednének. De ahol busz és esetleg még teherforgalom is van, na ott könnyen leugrasztják a bringást a drótszamárról. Én biztos nem érezném magam olyan helyen biztonságban. Meg gondolom még nagyon sokan mások sem, azért bicikliznek továbbra is a járdán. Az a szaggatott vagy folyamatos sárga csík nem sokat véd a bicikliseken. A külön kerékpárutak építését, bővítését viszont teljes mértékben támogatom.Csak ugye vannak helyek, ahol egy külön kerékpárútnak már nincs hely. Akkor jön az ilyen veszélyes szükségmegoldás.
Nálunk van egy ilyen, nem szeretem. Az autók a megengedettnél sokkal gyorsabban mennek, és a nyitott bringasávon térnek ki egymás elől. Közben te meg ott tekersz. Nem az igazi.