Vagy nem kell fizetni érte, ki tudja, lehet cafetéria is akár :-)
De, Tölthet ám akár köz/közösségi/parkolóház/kitudja/sb. területen is. És még ott sem biztos, hogy fizetnie kell érte.
Elszámolás technikai kérdés csak, hogy konkrétan hol vehetem igyénybe azt az áramot amit valahol éppen termelek/termeltem/termeltetek. Az EU mindesetre megcsinálte ehehz is a jogi kereteket már 2 éve és az okos mérők is léteznek már hozzá.
Ideje a múlthoz/jelenhez ragadt világkép helyett a jövőt KREATÍVABBAN elképzelni :-) Pláne a diplomás elméknek...
Egyébként most 80 USD/kW körüli a legjobb önköltségi akkupakk ár (TESLA) és 1 millió km a várható futása. Már ezzel kezdik kiadni a sanghaji gyárból a MODEL 3 járgányokat.
Ezt adja hamarsosan a VW és még jópáran mások is majd a CATL bejelentett szerződései szerint.
Szóval miért kéne cserélni?
----
A jelen még nem ekkora királyság. De HA most veszel egy új a-autót, akkor azzal nem lesz akku gondod úgy 250 eKm és/vagy 10 évig. Ez már kijelenthető... most is.
(a szokásos némi meghibásodás mellett)
-----
Hibás gondolatmenet a korai, sőt akár csak az 1-2 éves akku technikából kiindulni a jelent és pláne a jövőt nézve.
"ha van napeleme zöld kötvénye/részvénye egy naperőműben! És akkor ő már eredőben zölden autózik :-)"
Ha te mondod :-)
Veszek is valami ződ részvényt, és akkó mán lehet brikettel fűteni mert feloldozást nyertem!
hol is hallottam ilyen baromságokat? Ja, a hittérítőknél...
Én azzal próbálok hozzátenni inkább hogy megpróbálok minél kisebb lábnyomot hagyni.
- a nagy autó (családi) euro5+ LPG üzemű, eladtam az öreg dízelt
- ha szar az idő de elég a kicsi járgány azzal megyek (mopedautó, 4 literes fogyi)
- ha motor is elég azzal megyek (125cc 4 ütem, 2.5 literes fogyi)
- ha elég a kerékpár azzal (szalonnaüzemű)
- a házam jól leszigeteltem (HMV-vel együtt 10ezer kWh hőigény 5 főre)
- hőszivattyúval fűtöm (évi 60-70eFt számla)
- napelemmel kiváltottam a nappali fogyasztásomat (0 Ft)
- napelemmel, direktben fűtöm a bojlert (nem szaldóval). Előtte pedig ez napkoli volt. (évi 1000-1500kWh megy direktben, DC-ről bele, a hálózat használata nélkül)
- nem ivóvízzel öblítem a budit
- hobbi projektként (mert sem CO2, sem gazdasági értelme nincs jelenleg) bontott LEAF cellákból tervezem hibridüzemre pimpelni a mopedautót.
"Mert pl. most a szeles-napos időben a németek is egész tiszta áramot kapnak!"
Én is tudok repülni (pl amikor éppen felugrok a levegőbe), de SOKKAL több időt töltök NEM repülés közben. Tehát ha valaki engem úgy írna le, hogy a "a repülő ember" arra nagyon gyanakodva néznék :)
Na a német energiaellátás is évente kb annyi ideig működik tisztán megújuló energiából, mint amennyi időt én évente a levegőben töltök.
Miért töltené este?! A melóhelyen éppúgy töltheti pl. nem nagy kihívás néhány konnektor a parkolóba. Amiről azt a napi néhány kWh-t beletölti ... tudod 5-6 km/kWh kell csak.
A többség pedig nem megy messzebre 5-10 km-nél a melóba!
---
De ha este tölti is... Akkor is bedobta napközben a zöldáramát a közösbe, ha van napeleme zöld kötvénye/részvénye egy naperőműben! És akkor ő már eredőben zölden autózik :-)
Az átlag ember nappal dolgozik, jön-megy, intézkedik, és este töltené az autóját.
És ezt este töltést is kitárgyaltuk már párszor.
Ha jelentős mennyiségű PLUSZ teljesítmény igényt viszünk a rendszerbe, akkor (mivel este nem süt a nap) ÚJ ERŐMŰ kapacitás kell, ami nem tud naperőmű lenni. Leginkább gázerőmű lesz.
Akkor mivel is tankoltad az autódat?
Megjegyzés:
Állítólag, egyes kutatások szerint még így is jobb a környezetnek mintha az CNG-t az autóban tüzelnénk el, mivel:
- az erőmű+szállítás+akku össz hatásfoka hasonlóra jön ki mint a CNG motor hatásfoka
- a szennyezés viszont a városon kívül marad
tehát: az este töltött autód nem napenergiával fog töltődni, hanem gázerőművel, ami amúgy nem feltétlenül rossz, de nem tiszta mint állítod!
Az megint más kérdés hogy sumák módon mindig belekevered hogy ezért raksz fel napelemet, de az csak a jelen elszámolási rendszernek köszönhetően csereberélődik el az esti erőművi árammal.
Ennyi erővel az összes erőmű mellé kellene akkora napelempark mint az erőmű teljesítménye (meg is lehetne követelni), és ha süt a nap visszaszabályoznák szépen az erőművet.
Nem túl életszerű általánosan azt feltételezni az emberekről, hogy ők dönthetik el, hogy milyen napszakban tartózkodhatnak otthon (az autójukkal a napelemeik közelében).
Mivel az esetek zömében simán megoldom, hogy akkor töltsem amikor süt a nap...
Plusz, bárhol-bármikor nem otthon töltöm akkor is a Föld/Emberek szempontjából EREDŐBEN a saját zöldáramom az amivel közlekedek. Csak idő alapon elcserélve valaki mással a foszilis/zöld áram használatokat.
Nagyeszű németek most jöttek rá arra, amit a hülye is tud: ha a villanyautó áramát nagyrészt szénerőművekben állítják elő, akkor a villanyautó NEM környezetbarát, sőt ártalmasabb lehet a környezetre, mint egy korszerű robbanómotoros autó. Tehát olyan országban, ahol az energoiamix jelentős részét környezetszennyező módon állítják elő, olyan országban az az igazi okos környezetvédő, aki benzines autóval közlekedik :)
Egy 10+10=20 éves autó már nyilván semmihez nem mérhető ami jóval fiatalabb nála vagy új.
----
Végzed el a számolást AZONOS feltételekkel. Azonos korú- és kategóriájú autókkal!
----
Az álatlad mondott 10000 km/év az max 2000 kWh/év napáram igény. Amit ~1,8 kWp napelem termel meg. Annak az ára úgy 550-600 eFt csak és nem 1 milla.
Ráadásul vagy 25 évig fogja ellátni az e-autót :-) Azaz évente csak 22-24 eFt költsége van ugyebár...
Ami ezért csak 24000/10000=2,2-2,4 Ft/km a szükséges üzemanyagra vetítve. Neked viszont 2450000/100000=24,5 Ft/km
Ha hozzácsapom és 10 évre TELJESEN elszámolom az általad bedobott 3 millió felárat. Akkor az 30 Ft/km és csak ezt nézve cirka 8 Ft/km az amortizáció+üzemanyag adódik.
Azonban vélhetően nem enyészik el teljesen a millió felár 10 év alatt. Plusz van illeték- és adó előny, sok helyen van parkolási előny is. Van 150 eFt olajcsere előny (ami ugye nálad is csak sajátmelóval vagy haveri áron ilyen kevés) Kevesebb fék is fogy, stb. stb.
Szóval: simán vesrenyképes, ha a realitások talaján maradunk.
(pl. nem blöffölönk be 17-21 collos kereket, hogy igazunk lehessen)
Nekem van egy dízel Nissan, az volt 3 millió. Ugyanaz a típus kisebb hatótávú villanyosban picivel 10 felett. De van pontos táblázat a kiadásokról, amiben az ablakmosó is benne van.
Mivel a nap nem pont akkor fog sütni, amikor a villanyautód éppen otthon van, ezért a költségeknél számolj hozzá még egy bazinagy otthoni akkumulátort is (további 3 millió? X évente lecserélve?), ami napközben gyűjtögeti az energiát, hogy este (amikor hazaérsz az autóval) áttölthesse az autódba.
Na számoltam, 10 évesen vásárolt autómra, amibe beletettem 100ekm-t:
7000 liter benzin 350-es átlagáron 2,45m Ft.
10 olajcsere 150e Ft
3 gyertyagarnitúra 15e Ft.
Gumit nem számolom, mert az mindkettőre kell, meg műszaki is, ahogy a fékek is kopó alkatrészek. Korából adódóan egyéb szervizekre elment még 300e talán.
Tehát 10 év alatt került 3 millába.
Egy villanyautó a benzineshez képest legalább 3 millával többe kerül, tehát itt már bukta. Ha ingyen akarod tölteni napelemről, akkor még 1 milláért rakatsz fel napelemeket. Ja, a gumik kétszer annyiba kerülnek, mert 17-21 colos kerekeket raknak rájuk. És akkor ücsörögsz az étteremben drága pénzért, míg tölt az autód az ingyenes, ja, már nem is ingyenes töltőn.
"Számolj rá Ft/km költséget, mondjuk 160 ekm-re. Máris nem lesz dupla... hanem kb. azonos már most is."
Számolj te, és megcáfolom! Az én autóm fenntartására az utóbbi 5 évben nem költöttem anyit, mint amivel többe kerül egy villanyos. Beleértve az üzemanyagot, a gumit, az olajcserét, és az apróbb javításokat. Arról nem is beszélve, hogy milyen drága egy alkatrész a villanyautóba. Például egy töltőcsatlakozó a benzinsapkához képest? Máris buksz rajta egy-két évet.
A számla ugyanannyi, mint régen, az inflációt természetesen számításba véve. A piacliberalizációnál meg ezt kettévették, termelésre és szállításra. Szóval ugyanolyan keveset fizetek én is, mint mindenki más, egy végtelenül egyszerű hálózatra.
1. Számolj rá Ft/km költséget, mondjuk 160 ekm-re. Máris nem lesz dupla... hanem kb. azonos már most is.
2. A törvények bármikor úgy változhatnak, hogy az ICE szar legyen a SOKKAL drágább.
Politikai döntés kérdése ...és tartunk e felé! elég gyorsan. Alighanem csak az e-autó gyártó kapacitás érdemi felfutására vár a fejlett világ. A jogi keret már készen van 2050-ig !!!! és ez eleje mostanában élesedik.
Új autót már ne nagyon vegyél néhány évnél hosszabb távra tervezve város/elővárosi használatra. Mert szívás lesz! nagy szívás.
Sőt általában az ICE autózás a sűrűbben lakott helyeken nagy szívás lesz, nemsokára. A mai politikai trendek alapján...
"És követeli a fórumokon, hogy - hagy járjak már rosszabbul, nem kérek ennyi támogatást és - hagy keressen már rajtam többet a szolgáltatóm..."
Komoly szövegértési és értelmi fogyatékosságaid vannak ember.
Ki a franc követelt itt bármit????
Leírtam egy tényt, hogy az általunk befizetett ellenérték egyik esetben sem fedezte a tényleges bekerülési költséget. Hogy honnan tudom? Mert szakmabeliként van fingom a munkálatok értékéről, és mert megkérdeztem a vállalkozót hogy mégis mennyit számláz a démásznak ezért.
És amikor már javarészt zöldárammal és zöldtechnológiával gyártódik?! Mert errefelé tartunk.
PLÁNE amikor 100%-ban a ZÖLD napárammal autózok!!! EGYETELEN gram foszilist sem égetve.... nemhogy 4-10 litert 100 km-ként :-(
---
Igen, jelenleg
1. Az első pár év még a gyártási CO2 megtérülésére megy el. De egyre zöldül maga a gyrtás is.
2. A töltő áram nagyobb része MÉG foszilis alapú áram. De pl. nálam kb. 100%-ban a ZÖLD napáram fogja tölteni! Javarészt napközben, direktben a Nap-ból.
Mi is a baj ezzel? Hol van ehhez egy ICE autó?!!! a fasorban sincs.
Az ingyenes rész ugyebár csak a RÖVIDKE csatlakozó vezetékkel beköthető utolsó pár méter esetében van.
Minden mást vastagon kiszámláznak! - a gerinchálózat építést is kurva drágán (vagy INGYEN adod át, ha saját beruházásban készül!!!!) - a hosszabb csatlakozó vezetéket is (a rövidke ingynes részen túl) - az Amper díjat is (a 32 Amper fölötti részre)
De az ingyenes rész is csak látszat. Benne van is az ...Ft/KWh rendszerhasználati díjban bőven, csak időben elporlasztva.
----
Ettől független kérdés, hogy
Jelenleg a ZÖLD áram terjedése érdekében!
Az aktuális KÖZHATALOM a KÖZ felismert és politikai szinten közösen elfogadott ÉRDEKE-CÉLJA okán
úgy döntött, hogy
a ráruházott közhatlommal élve TÁMOGATÁST AD annak aki a köz kinyilvánított érdeke szerint viselkedik.
A támogatás választott módja pedig az, hogy a szolgáltató proftját csökkenti vele.
A szolgáltató pedig választhat, hogy azt tűri vagy nem. Ha nem tetszik enki, kivonulhat vagy lobbizhat-politizálhat ellene. Egyelőre a lobbizás+poltizálás folyt-folyik és lett/lesz? is eredménye a felbukkanó hírek szerint.
----
Az azonban meglepően hülye álláspont, amikor maga a támogatott sajnálja meg a "szegény szolgáltató"-t aki a pénzére uatzik!
És követeli a fórumokon, hogy - hagy járjak már rosszabbul, nem kérek ennyi támogatást és - hagy keressen már rajtam többet a szolgáltatóm...