A szombati szélben kiprobáltam az új vitorlámat bfenyvesen (csak nekem új:o))). Ezzel azért sokkal könnyebb az élet:o) Pár kép is készült erről a http://windsurf.at.hu képek/képek rólam alatt akit érdekel megnézheti.
Nem lenyeges hogy meddig (200-210 kozt nem árt) nagy vitorlara van egy 185-235-ig nyithatóm. Voltam ezekben a boltokban, csak ujak vannak nekem meg jo az alig használt is! :)))))
A kérdés csak részben megválaszolható, mivel nem írtad, hogy 160-tól meddíg? Bár amelyik bum 160-at tud, az általában nem a 230-ig nyitható típus. Nézz be a Hatvany-ba, ott voltak 22-25 körül, vagy a Mistral, vagy a SpinOut boltok egyikébe. (Félreértés ne essék, sajnos nem kapok tőlük százalékot, hogy odaküldözgetek mindenkit, de ezeken a helyeken láttam mostanában igen nagy választékot, mivel még csak indulgat az idei szezon.)
Bocsika a dupláért, de a NETCÁPÁM valamiért az első 3 képet nem jól jelenítette meg. Asszem kezdek leszokni róla, legalábbis, ha valamit kontrollálnom kell a neten, mert az IE megbízhatóbb ilyen téren.
És egy kis segítség azoknak, akik szeretik képen megtekinteni a különbségeket! Beszkenneltem egy katalógusból pár képet, amiken több gyártó modelljein lehet összehasonlításokat tenni. Ezek 2001-es modellek. A képek nagyok, előre is bocs érte, de így legalább nézhetőek.
És egy kis segítség azoknak, akik szeretik képen megtekinteni a különbségeket! Beszkenneltem egy katalógusból pár képet, amiken több gyártó modelljein lehet összehasonlításokat tenni. Ezek 2001-es modellek. A képek nagyok, előre is bocs érte, de így legalább nézhetőek.
Vitorla tipusok
Anno, amikor elkezdődött a szörfözés, voltak a háromszög vitorlák, általában dacron anyagból, 2-3 db kb 30-40 cm-es latnival. Aztán kezdtek bejönni a végiglatnis vitorlák, ezeket késöbb felváltották a profil vitorlák. Ezek utódaik használjuk ma is.
Az alap kategóriák a következők voltak, egészen 3-4 évvel ezelöttig.
-wave: kifejezetten hullámszörfözéshez tervezett, a bum alatt egészen felszabott vitorlák (ne akadjon bele a hullámokba az alsó éle), kb 3.0-5.0 m2 méretben;
-allround: általánosan mindenhol használható, nem túl profi vitorlák, 4.0-6.0 méretben, főleg kezdőknek, illetve a komplett szörfökhöz adták;
-slalom: főleg a haladó hobbi szörfösök részére tervezett, esetleg 1-3 camberrel, eléggé leszabott alsó éllel, nem túl hosszú bummal, az egyszerűbb fordulás érdekében, 5.5-7.0 méretben;
-speed, vagy speed-slalom, vagy race: főleg versenyzőknek ajánlott, nagyon tudásigényes, sok camberrel szerelt, inkább gyors, mint fordulékony vitorlák, egészen leszabott alsó éllel, néha a bum alatt 2 latnival is, 6.0-8.0 méretben.
Ezek a mai divat szerint átalakultak, mivel kialakult a freeride kategória (többekkel beszélgetve, ez szinte csak üzleti fogás, hogy a régebben slalom jelzésű deszkák/vitorlák új cimkével jobban eladhatóak legyenek). Igy a következő kategóriák léteznek ma:
-wave (mint fent)
-allround (nem nagyon szerepel igy mostanság katalógusban, többnyire csak komplett szörfökhöz adnak ilyet)
-freestyle: ez leginkább a wave tipusuakhoz hasonlit, mivel a trükkök miatt ezek is rövid bummal és felszabott alsó éllel rendelkeznek, csak a méreteik némileg nagyobbak, mivel főleg tavi és nem tengeri használatra tervezték őket;
-freeride: a régebbi slalom vitorlákat idézi, könnyű, élvezetes, a funboard-dal még csak ismerkedők számára ideális továbblépés az allround kategóriából;
-race: mint fent.
Az utóbbi pár évben ezen kivül még jelentős változás, hogy a pár éve még nagyon divatos camberes vitorlák szinte csak a race kategóriában léteznek. Ennek valószinűleg az lehet az oka, hogy a freeride vitorlákat a szörfözés élvezetéért tervezték, és a camberes vitorlákkal kissé melósabb a szörfözés, nagyobb tudásigénye van.
Deszkák:
-wave: tavakon szinte használhatatlan, általában 60-90 liter közöttiek, nagyon könnyű, fordulékony deszkák;
-funboard: 90-160 liter között, a nagyobbak teljesen becsukható sverttel, általában 3-5 papuccsal, 260-320 cm hosszban. A kisebbek a profiknak, a nagyobbak a nemkezdőknek ajánlhatóak, főleg testsúly és vitorla méret alapján választva, feltételezik a wasserstart és a siklás ismeretét, ez az osztály felöleli a slalom, freeride, freestyle deszkákat is, ezeknek a formája a meghatározó, a fenti méreteken belül, anyaguk újabban már carbon szendvics;
-allround: tanuló deszkák, 160-240 literrel, általába 5.5-6.0 vitorlával, becsukható sverttel, néha papucsokkal, nem igénylik a wasserstart és a siklás ismeretét;
-race: ezek a legnagyobb méretű, általában 240 liter és feletti deszkák, szinte csak versenyzők használnak ilyet, ők is csak kisebb szélben, illetve pályaversenyeken.
Szörfversenyek:
-wave: pontozásos (szubjektiv) verseny, egyszerre két versenyző mutatja be a "programját", néha 5 méternél is nagyobb hullámokon, ugrálva, forgolódva, stb;
-freestyle: hasonló a wave-hez, csak sikvizen adnak elő látványos trükköket, néha szaltóval, ugrásokkal is tarkitva, igen látványos lehet, mert partközeli esemény;
-slalom: klasszikus forma, egy kitűzött pályán (egyszerre több tizen is akár) egymás ellen is versenyeznek a résztvevők;
-speed: egyéni sebesség méréses futamok, a minél magasabb sebesség elérése a cél, a kijelölt szakaszon.
Kb ennyi, ami nekem a fejemben van erről a dologról, lehet, hogy majd még valaki kiegésziti.
Elore bocsanat, nem bogarasztam vegig a topicot.
Vasarlashoz szeretnek tanacsot kerni.
Kb 5-6 eve surfoztem vegig egy nyarat, azota nem volt ra lehetosegem, akkor egy meglehetosen kellemes surfot kaptam kolcson, de lovesem nincs h itthonra, mifelet hol mennyiert erdemes vasarolni.
Hogyan fogjak neki, merre nezzek korul ?
Milyen arban gondolkozzak.
Sziasztok!
Valaki kiokosithatna, hogy milyen osztályok vannak mint vitorlában, mint deszkában, de lehet hogy ugyanaz. Gondolok itt a wave, slalom, ride, stb kifejezésekre, mit is jelentenek ezek, ha lehet szakszerüen kellene meghatározni a fogalmakat, hogy felrakhassam esetleg a honlapomra is, mások tanulására is.
kzs644
Azért ha lehetséges, a vitorla(k) igénye(i) alapján vegyél árbócot, és ne a mérete (toldani alul és felül is lehet, összesen majdnem egy méternyit), meg a szétszedhetősége (ez egyébként praktikus!), hanem a keménysége és esetleg a flexibilitása legyen a meghatározó. Ha puhább, nem fog szépen kifeküdni, ha keményebb, nem hagyja kifeszíteni az ideális profilformát. Ezt az értéket általában a vitorlán feltüntetik, a régebbiek "DINhartness" a jelölése és kb 5-10 közötti az értéke, az újabbakon IMCS a jelölése, és az értékek 15-35 közöttiek. Ha ideális árbócot kapsz/veszel a vitorlához, akkor gyönyörű profillal tudsz majd hasítani a vizen. A bumod meg mindenképpen csatos legyen, mert a kötözős azon túl, hogy már vérciki :))))), nem is tart annyira stabilan, mint egy csatos. A drágábbak kötél nélküli, az olcsóbbak köteles csattal rendelkeznek. És arra figyelj, hogy a végiglatnis vitorlák megköveteli az "öblös" bumokat, azaz a bumfejnek vagy 90, vagy 75 fokosnak kell lennie, hogy ha a szél kifeszíti a "vásznat", akkor az ne feküdjön rá a túloldali bumcsőre. Vitorlából meg inkább keress egy jó állapotú dacront, vagy mylar-t, esetleg kevlar, vagy carbon erősítésűt, mert az nem hasad, ha véletlenül megsérül. Ezek lényegesen olcsóbbak a ma használatos monofilmeknél, tartósak is, kevésbé kényesek, csak ahogy öregszenek, kezdenek megnyúlni, kifakulni, és mivel az anyaguk felveszi a vizet (főleg a dacron!), nehezebbek is. Ezekből a legutolsó darabok anyaga már az un. "ripstop mylar" volt, majdnem monofilm erősséggel, és vizet is alig vett fel. Viszont szinte bárki, bárhol meg tudja neked varrni. Tanulni szerintem ideálisak. Pár év után úgyis eldobod majd. És akkor úgyis nagyobb beruházást kell eszközölni, mert a régi (általában epoxy, alu, vagy az első carbon) árbócok már nem férnek bele a 2-3 évvel ezelötti monofilm vitorlákba.
Ha kereskedőnél veszed, alkudozz veszettül, mindíg engednek az árból, ha sokmindent veszel. Általában nem feltétlenül kell egy helyen venni mindent (lásd HIFI!), de ha szerencséd van, akkor ez is sikerülhet. Ha nem, akkor legalább a vitorlát (rigg) érdemes egyben megvenni, mert arra is adnak kedvezményt, még a használtra is. És most érdemes körberohanni az ismertebb boltokat, mert kezdenek bejönni a használt dolgok, viszont még nem indult be igazán a keresleti szezon.
Címek:
Spin Out BAH csomópont
T&T Sport Szentendrei út (Pók utcai lktp)
F2 Shop Orbán tér
Hatvany Sport Visegrádi utca
Mistral Shop Margithíd budai hídfőtől a Komjádi uszoda felé
SurfStation B.fűzfő vasútállomás (van egy boltjuk Budán is, asszem Szölő utca?)
Kucséber Feri B.fűzfő
Ja és nem elfelejteni az Expresszt, ahol elég soxor hírdetnek szörföket.
kzs644
Én tavaly vettem egy kezdő cuccot: 340cm 204 literes svertes Klepper deszka , egy 5nm 4 latnis valami osztrák, és egy 6nm 1+2fél latnis Gastra vitorla, egy 465ös egész epoxi árbóc, 2 db kötözös bum a vitorlákhoz, meg egy gyökér, mindezt 45ért sikerült megvennem, szerintem baráti áron. De, mára már vettem egy állitható csatos bumot, egy 645ös kettészedhető 25cc-s árbócot, és most vagyok ott hogy kell vennem egy normális 6 nm körüli vitorlát, ha azt akarom hogy menni is tudjak vele.
Igy a tanácsaim: a testsulyod+60, legalább ennyi literes deszkát vegyél(ez a te esetedben ezek szerint 150liter körul van), nem baj ha nagyobb és ha svertes, de a svertje teljesen becsukható legyen. Vitorlát csak olyat vegyél, amiben legalább 4 teljes latni van, kezdő vitorlának 6 nm körüli az ideális (viharban ugysem akarsz menni egyenlőre), árbocot ha lehet kettévehetőt vegyél(könnyebb szállitani, más különbség nincs, de ez elég:o)) ) a 460-470 hosszúak általában megfelelőek erre a vitorlaméretre. Bumot csatosat vegyél, a kötözöst kicsit macerás felkötni, és ha rosszul csinálod, lesz vele bajod odabent. Sajnos amit leirtam ezt 60 alatt szerintem még baráti áron sem kapod meg. Inkább adj érte valamivel többet, azt tovább tudod használni.
Még egy jótanács elöször probáld meg háznál megvenni, utánna fordulj kereskedőhöz, mivel az természetesen ráteszi az ö hasznát is. Több helyen a neten hirdesd meg, Pl.: apronet/jármuvek/vizijármuvel, vagy a honlapomon megtalálod a hazai szorfos honlapok cimeit, azokon mindegyiken van hirdetesi resz, ott jelenleg is hirdetnek ilyet.
Jó vásárlást! Aztán jó szelet!!
motinka
Ugyan az enyém egy 1 camberes, de a fentieknek teljes mértékben megfelelő vitorla, de sajnos jelenleg Veszprémben csücsül és várja, hogy komplett elmenjen a régi deszkámmal. Ha netán a deszka elmenne a vitorla nélkül, mindenképpen szólok, amennyiben érdekel a camber ellenére is. Egyébként egy BIC 6.0 Speed Slalom vitorla, monofilm, igen jó állapotban, és én is ilyen 30 körül válnék meg tőle. Komplett, egy 290-es HiFly Slalom deszkával (120 liter), komplett riggel, boardbag-el 80ezer.
6nm körüli 5-6 latnis, camber nélküli vitorlát keresek, 465ös,25cc-s árbocomhoz.
Megkimélt jó állapotú érdekel, max 30e HUF - ig. Ajánlatokat az emailcímre kérek.
Megszületett! Tegnap leugrottunk Fűzfőre, a SurfStation-be (vasútállomás). Amit ajánlottak (7.2-es North), az nem tetszett, mert egy eléggé alapvityó, amit a HiFly-nak gyárt a North. Viszont szintén North, '99-es, zsírúj, IQ 7.4-es, x camberes, gyönyörű, és bár nem az idei stílusú, felül kiszabott, de igen jó szabású darab. És árbóccal együtt (50%-os carbon) adták 115ért.
Használt szörföt keresek saját részre /teljesen kezdő vagyok kb 85 kg :o)) /
Esetleg van valakinek eladó , vagy tudtok segíteni hol érdemes megnéznem Pesten?
Mire érdemes vigyáznom a vásárláskor,mekkorát vegyek?
Kb 40 ezer ft szántam rá, de nem akarok rosszat venni, érdemes-e drágábban gondolkodnom?
Asszem elnéztem/elírtam/elfelejtettem a nevét és talán ART Pace 7.0
De ma beszéltem egy haverral és még jobb árat mondott egy tavalyi North freeride 7.2-es vityóra. Vasárnap megyünk megnézni, és lehet, hogy meg is veszem.
A linket meg köszike