Még egy kapcsolódó kérdés: mire számítson az ember, ha az SCII-nél ki kell venni az akksit (csere pl.), mi az amit újra kell tanítani (akár kódodt beadni), máshogy fog-e viselkedni egy darabig, amíg bizonyos dolgokat újratanul, stb.?
Az ablakokat és a napfénytetőt kell újratanítani, az órát beállítani. Törlődnek a fedélzeti kompjúter adatai. A rádió kér(het) kódot -- a Lagunában kért, a Scénicre nem emlékszem, mert a gyári fej nagyon gyorsan kikerült az autóból :-)
A motorvezérlés elmentegeti a saját beállításait ("adaptációs memória"), csak arra kell vigyázni, hogy ne rögtön a motor leállítása után tépjétek ki az akksit.
Erről jut eszembe: mi a véleményetek szabad akksit az autóban hagyva (értem ezalatt, hogy a sarukat fent hagyjuk, tehát nincs kikötve a kocsi rendszeréből) tölteni egy hangsúlyozottan szabályozott, modern töltővel tölteni, vagy sem. Annyi miendent olvastam már, de ezidáig még nem vált számomra egyértelművé, hogy tényleg veszélyes, vagy pedig nem.
Inkább az a kérdés, érdemes-e.
Ha mindenképp tölteni akarsz, akkor használj csepptöltőt. Vigyázz, a jó töltők nem olcsók!
Én azt nem értem, hogy amióta ABS van, és amely autóban csak van, egy pár száz forintos alkatrész elég lenne defekt ellenőrzésre
Elég is. A VAG autók defekt ellenőrzői pontosan ezen az elven működnek :-)
Viszont a Renault megoldása egy nagyságrenddel finomabb. A VAG tényleg csak akkor szól, amikor már effektíve baj van, míg a Renault-nál a baj előjelét is lehet érezni. Vagy ha valamiért állás közben ereszt le a gumi, a Renault már elindulni sem enged, egy Volkswagen meg csak az ötödik-tizedik fordulat után szól -- annyi meg pont elég egy nyomásvesztett abroncs leamortizálásához...
Én azt nem értem, hogy amióta ABS van, és amely autóban csak van, egy pár száz forintos alkatrész elég lenne defekt ellenőrzésre
köztudott, hogy a fordulatszám kerület függvénye, és a lapos kerék kisebb
Ezáltal, ha diffi van, és minden szgk-ban független a négy kerék, de legalább a két hajtott, akkor a defektes kerék más sebességgel forog, mint a nem defektes, ha ez egyenes kormány állásnál min 5-10mp-ig fennáll, defekt van
nem kell ehhez nyomásmérő, adóvevő, meg egyéb sz@rság :)
Erről jut eszembe: mi a véleményetek szabad akksit az autóban hagyva (értem ezalatt, hogy a sarukat fent hagyjuk, tehát nincs kikötve a kocsi rendszeréből) tölteni egy hangsúlyozottan szabályozott, modern töltővel tölteni, vagy sem. Annyi miendent olvastam már, de ezidáig még nem vált számomra egyértelművé, hogy tényleg veszélyes, vagy pedig nem.
Még egy kapcsolódó kérdés: mire számítson az ember, ha az SCII-nél ki kell venni az akksit (csere pl.), mi az amit újra kell tanítani (akár kódodt beadni), máshogy fog-e viselkedni egy darabig, amíg bizonyos dolgokat újratanul, stb.?
Amint látom te a "Scenic II kezelési és karbantartási útmutató"-ra hivatkozol.
Amit én eredetileg feltettem az ugyanonnan, de a "Scenic II GS kezelési és karbantartási útmutató"-ból van. Egyértelműen látszik az utóbbiaban a kavarás a jelölő számok.
Végül, ami még szép az egészben: az autónk saját, papíros gépkönyvében megint máshogy van írva ez az egész.
Na mindegy a lényegen nem változtat: amit leírtál, hogy hogyan az működik (meghúzva/kioldva tartás melletti motor leállítás). Köszönet!
>Valahol olvastad, hogy sebességbe rakod, szerintem ez KOCKÁZATOS
Hát szerintem is elég fura, hogy a féken állj, legyen sebességben és indítozz rá. Mondjuk az is igaz, hogy azt nem írta direktben, hogy a kuplungon ezidő alatt ne álljon rajta szintén az ember. :)
>A keréknyomásellenőrzőt én szervízben letiltatnám, szerintem bohockodás csak, meg váltáskor mindig >bejön a hibaüzi, amit töröltetni kell, ahogy stevie-w is irja.
Ha már van, nem tiltatom le. Sajnos nem vagyok egy "ránézésre megmondom, hogy lapos a gumi" expert, így adott esetben igen is jól jöhet az infó. Az eladott autónk egyikével is volt korábban, hogy 2,0 bar helyett, 1,2 volt a gumiban (csak az egyikben; lassan eresztette a szelep a száránál) én meg csak ekkor vettem észre ránézésre, tehát nem 1,8-nál, vagy pl. 1,4-nél. (pedig még a gumi is egy ballonosabb fajta 195/65R15 volt).
Kigyűjtöttem pár jogszabályt az ügyben (bocs ha hosszú voltam):
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 22. § (1) Az 5–8., 17., 18., 21., 33. és 34. §-okban említett adatok, a gyártó által közölt és a forgalomba helyezés engedélyezése során megállapított adatok, valamint a pótkocsi csatlakozásához szükséges szerelvények meglétének, illetőleg felszerelhetőségének a figyelembevételével kell meghatározni, hogy a jármű vontathat-e pótkocsit, illetőleg hány pótkocsit vontathat és azt a jármű hatósági engedélyében fel kell tüntetni. (2) Európai típusbizonyítvánnyal rendelkező járművek esetében a vontatható pótkocsi össztömeget az európai típusjóváhagyás során meghatározott értékkel megegyezően – a 21. § (2) és (4) bekezdésében meghatározott feltételek figyelmen kívül hagyásával – kell megállapítani.
5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 2. § (2) A rendelet alkalmazásában jármű átalakítása a már forgalomba helyezett jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi, valamint a gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltő, az alvázszámot viselő szerkezeti elemének) cseréje. (3) Nem minősül átalakításnak a) olyan tartozéknak a járműre történő felszerelése, amelynek felszerelését a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendelet (a továbbiakban: MR) előírja vagy megengedi, e) szabványos, illetőleg járműtípushoz rendszeresített vonószerkezet felszerelése, amennyiben a jármű egyébként vontatásra alkalmas;
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 96. § (1) Az ellenőrző hatósági személy az eljárása során a forgalmi engedélyt, illetve az ideiglenes forgalomban tartási engedélyt a helyszínen elveszi, ha a) járművet engedély nélkül átalakították,
94/20/EK irányelv (Vonószerkezetek) A/50 Önálló műszaki egységek a) Az 1 500 kg legnagyobb tömeget meg nem haladó pótkocsik vontatására szolgáló OEM-vonószerkezetekhez az MR. A. Függelék A/50. számú melléklet értelmében nem szükséges típusjóváhagyás. A vonószerkezetek akkor minősülnek OEM-berendezésnek, ha a tulajdonosi kézikönyv vagy egy ennek megfelelő, a járműgyártó által a vevő rendelkezésére bocsátott kísérő dokumentum leírja őket. Ha egy ilyen vonószerkezetet a járművel együtt hagynak jóvá, a típusbizonyítványban megfelelő szöveget kell szerepeltetni, amelynek értelmében a tulajdonos felelős a vontatóra felszerelt vonószerkezet kompatibilitásának biztosításáért. b) Az a) pontban említettől eltérő, valamint az utólag felszerelt vonószerkezeteknél az MR. A. Függelék A/50. számú melléklet értelmében típusjóváhagyás szükséges. Felszerelés a járműre A műszaki szolgálat megvizsgálja, hogy a vonószerkezetek felszerelése megfelel-e az MR. A. Függelék A/50. számú melléklet II. rész 8. pont követelményeinek.
2012. évi II. törvény 179. Közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése 225. § (1) Aki a külön jogszabályban meghatározott közúti közlekedési igazgatási szabályokat megsérti, szabálysértést követ el.
Pár sor erejéig szeretnék vitatkozni veletek vonóhorog ügyben, hátha hasznotokra lehet, vagy megtudtok cáfolni, és jómagam okulok! Szóval szerintem:
Az engedély nélküli átalakításra nem helyes kihegyezni a dolgot, hiszen az 5/1990-es 3.§-a értelmében nem minősül annak, FELTÉTELEZVE hogy "a jármű egyébként vontatásra alkalmas". Ez is több kérdést vet fel. Ha a rend éber őre az utcán megállít, és a forgalmi engedélyedbe nincs a vonóhorog bejegyezve, akkor a járművet vontatásra alkalmatlannak fogja tekinteni a jogszabály által megalapozott vélelem szerint, merthogy a vontatási jogosultságot az okmány tartalmazná, de abban mégsincs bejegyezve. Ezzel a gondolatmenettel szöges ellentzétben áll az hogy a gyártó a vontatással kapcsolatos adatokról rendelkezik, tehát a konstrukció akár alkalmas is lehet rá. Fentiek miatt egységes jogértelmezés hiányában, mégis azt mutatja a gyakorlat, hogy az engedély nélküli átalakítás miatt nem fogja a helyszínen elvenni a forgalmi engedélyt.
Abban ne legyenek kétségeink, hogy a vonóhorgot, a vonóhorog rögíztő pontját, az elektromos csatlakozót képes lesz észrevenni. Észre fogja venni. Ha jól végzi a munkáját a kialakított rögíztési pontot, vagy felszerelt vonóhorgot fotón/videón rögzíti, és megkeresi az NKH-t, aki berendel műszaki felülvizsgálatra, és máris bukott a játék, s ezzel párhuzamosan még akár feljelentést is tesz a 6/1990-es Köhém 22.§ (1.) bekezédésbe ütköző, és a SZTV 225.§ (1) minősülő szabálysértés miatt. Ezt azonban egyértelműen megalapozza a " szerelvények meglétének, illetőleg felszerelhetőségének" megfogalmazás.
Nem véletlen hogy a vonóhorg veszerzését mindig a műszaki időpontjára időzítjük. Horoggal, vagy rögíztési ponttal egyaránt tilos közúti forgalomban részt venni ha nincs a hatósági engedélybe bejegyezve.
Hogy kerékpártartó vagy vonóhorog? Visszarendeltet műszakira, és az NKH jól eldönti - a Te költségedre. SZERINTEM.
Én is úgy kaptam ingyen egy ismerőstől, Ő blokkolóra váltott, Én meg csak felraktam...egyébként jó: Benzinkutak, bevásárlóközpontok jelzésére, de jó a faluk, városok elején lévő radaros sebességkorlátra felhívó berendezések előjelzésére(kb 6-700 méterre előre jelez) ez mondjuk sötétben jó, mert előre észlelni, hogy valami van :)
Ja és nem alszol el tőle, amolyan éberségjelző! :D
Na de ez mennyen a lézer és radardetektorok a gyakorlatban fórumra!:D
Régebben voltak olyan akciók, ha bevitted egy vizsgahelyre, akkor ot átnézték és ha megfelelt, kapta is a vizsgát, azért irtam, hátha van külön vonóhorogra, motorcserére, gázbeszerelésre stb is, csak példákat irtam most.
Én tévedhetek, de csak a blokoló tiltott, a detektornak meg mind1 ha észleli a trafit már megint csak mind1:) nem?
Ezt nem pontosan értem, de a kocsin mikor vettem 3 év volt még a műszakiból, ebből még 1,5 év van hátra. Ha ha most elvinném, "buknám" azt a 1,5 évet /tudtommal/...
Nem beszélve, hogy irány az okmányiroda és perkálhatok a bejegyzésért...
Van mivel vontatni azt a pár alkalmat /fűnyíró trakit/, de a másiknak eléggé korlátozott a vontathatósága :) ezért kapott most a GSII-is, igaz ráért volna jövőre is, de az anyagiak most engedhették meg....
Egyébként ezt a vonóhorogra rakható kerékpártartó kapcsán nem hinném, hogy sok rendőr tisztában lenne azzal, amit írtál (irtatok)...
Múlt pénteken igazoltattak.. kocsiban bent egy radar/lézer detektor (aki ismeri ezeket tudja, nem sok értelme van, de arra jó ha téged mértek jelez), erre a rendőr "blokkolunk, blokkolunk"...
:) amúgy alkalmatlan eszközzel nem lehet elkövetni semmit:)
Ha rendben van a kocsi ne várj vele, minek szerelték fel ha nem használod. Azt kellene még megpróbálni, hogy valami nyilt nap féleséget keresni ahol ingyen átnézik a kocsit és ha megfelel le is vizsgáztatják, hátha vonohorogra is van ilyen.
Nyugodtan lehet igy, levett fejjel közlekedned, azonban a következő vizsga alkalmával ha nem akarod megtartani a kocsin akkor előtte le kell szerelni, mert ami felszerelés van a kocsin annak működnie kell. Röviden ez a lényeg.
Vontatnod is lehet, de az már szabálysértés:), amig nem vontatsz, vagy nincs fent a fej semmit sem sért.
Hozzánk egyszer eljött egy BMW X5-ös-el egy polgár, hogy szereljünk rá vonóhorgot, mert csónakot akar húzni vele. Meg is rendeltük, majd amikor a szerelő felemelte a szereléshez, akkor látta, hogy rajta van a taró. Áttúrva a csomagtartót a levehető kampó is meglett, na meg a forgalmiban is a vontatás bejegyzés. Úgy vette az autót, hogy fogalma sem volt, hogy vonóhorgos. A gyári levető horgok egyébként ilyenek, hogy semmi sem látszik belőlük, ha nincs rá felszerelve a kampó.
Válasz a kérdésedre: valószinűleg nem veszi észre a rendőr, ha aláfekvés nélkül nem látszik.
Ami kívülről nem látszik, sőt mondok mást vásárol egy autót egy hölgy és nem is tudja hogy ilyen lapul a lökös mögött, a vonórészt /horog/ nem is kapja hozzá, és a forgalmiban sincs bent azzal mi van?! Tényleg érdekel! :)
Vagy ezt nem Én találtam ki, hanem a neten most olvastam, ha megállít a rendőr, és fent van a vonóhorog és vonóhorogra szerelhető kerékpártartó van fent akkor mondhatom, hogy ez nem vonóhorog, hanem kerékpártartó?! :)
2 § 3 szakasz e pontja szerint nem minősül átalakításnak:
"szabványos, illetőleg járműtípushoz rendszeresített vonószerkezet felszerelése, amennyiben a jármű egyébként vontatásra alkalmas"
Egyébként akkor alakalmas egy jármű vontatásra, ha a forgalmi engedélyében szerepel a vontathatóság annak megfelelő szám adataival együtt. A vizsgabiztos tiszte megállapítani, hogy az adott jármű mekkora vontatmányt vontathat, hogy a felszerelt vonószerkezet típusazonos-e és megfelelően van-e kialakítva, stb. Egy ilyen (műszaki)vizsgálat után kiadott jármű műszaki adatlap szerepelteti ezeket az adatokat, ami alapján állítódik ki a forgalmi engedély.
Tehát, ha nincs beírva a forgalmiba, akkor nem alkalmas a jármű vontatásra. Ha ennek ellenére fel van szerelve rá vonószerkezet, akkor az engedély nélküli átalakítás.
Tudomásom szerint sem lehetne fent horog, vizsga, és forgalmi bejegyzés nélkül, ahogy nem húzhatsz majd egy olyan futót sem aminek (az esetedben) a forgalmi szerint a megengedett össztömege több mint 800 kg, de a futón egy hajszálat sem viszel, és maga a futó csak pl. 180 kg a forgalmija szerint. A tetőcsomagtartó nem jó példa mert az nem engedélyköteles :-)