A tudat tizenhét pillanata (A korai buddhista filozófia érzékelés-teóriája1) hps.elte.hu/~km/17pillanat.pdfA tudat tizenhét pillanata. (A korai buddhista filozófia érzékelés-teóriája1). FARKAS ATTILA MÁRTON - MUND KATALIN mundka@freemail.hu. Összefoglalás. A buddhista bölcselet mindenkor igyekezett cáfolni a lélek, ill. bármiféle szubsztanciális én létét, valamint az erre vonatkozó korabeli elképzeléseket. Emiatt viszont ...
Igen, az észlelés szintjén. Ami ugye az a szint lenne amit relatív, illetve hétköznapi igazságnak nevezünk.
Az érzékelés szintjén viszont azért kissé másként nézne ki az a bizonyos "Ánanda". Nevezhetjük akár energia fluktuációnak is, vagy dharmák halmazának. Esetleg egy kvantum csomagnak. De ha valakinek az tetszik akkor nevezheti a "dolgokat" a hiperion megnyilvánulásának is.
Az is randjén van, ha megismerted a kvantummemchaniát ... etc. persze nem feltétlernül eza megoldás
A rizstermelő is eljut a célig és nem tanult kvantimmechaniát
Egyszerűen azért írtam, hogy ime a dharma - úgy általánam az abhidharma - megfelel a tudomámyos nézeteknek ma is.
A két igazság tana valóban nem erről szól, csak azt mondja van ami igaz a szamszárában és van ami nem
Van ami igaz a nirvánán túl és van ami nem.
valamit most írok neked: a dharma tan megfelel a kavantummechanikának,szóvel nem kell megilyedni amikor mindent a nevén nevezünk, mert a név alakzat kamu
a bozont simán nevezhetjük dharmának
persze itt megint van egy apró probléma ... több két igazságtana is van, egyetmondok atibeti az amit elvetek, de ettől valóban van két igazság
mutatok valamit neked, amit itt nem mutattam még:
Az Üresség létmódjai: A "két igazság tana" mahasunya.blogspot.com/2008/11/kt-igazsg-tana.htmlA "két igazság tana". *. A buddhizmus előtti hinduizmus széles körben ismerte a "neti-neti" (kb. "nem ez, nem ez") fogalmát, mely arra utal, hogy a valóság, az "Önmaga", a "Brahman", nem írható le szavakkal. A preszókratikus filozófusok, ugyanebben az időben, jól ismerték az "apeiron" fogalmát, mely arra utal, hogy a ...
nem állítom hogy ez az igazság, csak azt hogy segít gondolkodni azon, amin kell
MEGJEGYZÉS: Einsteint idézem: „Vagy minden csoda, vagy semmi sem az.”
Mik az entitások? Az Entitás a Webster szótár szerint : Minden, amit úgy tapasztalunk, önálló fizikai léte van, legyen az élő, vagy nem élő. Az entitások, definiált energiák, tehát minden entitás, amit definíciók, meghatározások határolnak körbe.
Ezen meghatározás alapján én is, a családom is, a barátaim, és a nem barátaim is, vagyis minden ami körülvesz, számtalan különböző fizikai tulajdonságokkal biró ENTITÁS. A KÉRDÉS bennem akkor most félelmet kelt, mert, én is csak egy entitás VAGYOK…vagy lehet hogy nem VAGYOK AZ?
Szerencsére a semmiből jön a felismerés, de hát én egyszerre egy végtelen tud at is vagyok….vagyis….ha viszont mint végtelen tudat vagyok jelen, akkor nem vagyok entitás. A FELISMERÉS MEGSZÜLETETT : csak ha meghatározott tulajdonságokkal bíró lényként vagyok jelen, akkor entitás vagyok. (Milyen jóóó:J))) közben …elmúlt a félelmem az entitásoktól)….tehát a nézőpontjaim határoznak hogyan miként viselkedem itt a fizikai világban, kivesznek e a végtelenből a határozatlanból, és behelyeznek egy limitált állapotba…..amiből azután kilesve szűknek érezvén a korlátozásokat és „AZ IGAZAMAT” követelve bizonyíthatom (vicces ugye) az igazamat a többi nézőpontnak.
Hát nem is tudom... Már ketten próbáltok meggyőzni arról, hogy a Buddha amikor Ánándához szólt nem is az embert, az érző lényt látta hanem valami egészen mást. Amit azért következetesen Ánandának nevezett.
Ha valaki tudja és érti a kvantummechanikát attól a világ még nem változik. Az bizony továbbra is ugyan úgy működik mind annak előtte, hogy valaki megértette a kvantumszerűség lényegét.
Szerintem a két igazság tanítása nem arról szólna amit itt magyarázni próbálkoztok.
nem gondolom az általam ismert megvilágosodottak képesek volnának ..helyesen élni-gondolni...a/szégyen a gépi intelligencia szintjét nem haladják meg ... mégis példaképnek állítják az emberiség elé. ... hol lehet a csapda ? ! ....
tud 1. egy olyan képesség birtoklása, amely létrehozhat, irányíthat, és végrehajthat egy vagy több határozott célt megvalósitó mozgássorozatot. (Lajos jól tud autót vezetni )
tudat: 1.A tudat az ismeretek olyan rendszerének birtoklása, melyben az egyes ismeretek egymással összefüggenek és készek az alkalmazásra.
tudás: 1. olyan képesség mely ismeri egy vagy több elképzelésnek vagy tárgynak a létezési célját valamint birtokolja alkalmazásukat használatukat. 2.olyan képesség mely tanulás során, a cselekedetek utáni tapasztalatokból összefüggések felismerésével megszerezhető. 3. a képesség még létrejöhet tudattalanul kialakult összefüggések felismerése révén. A képességeket az emberek, akárcsak az állatok, gyakorlat (tanulás vagy másolás) során szerzik. 4.filozófiában:a tudás egy igazolt vélekedés.
tudatos: 1. Egy semleges nézőpontból megfigyelni, beazonosítani, egy magam, vagy mások által okozott hozzáállást viselkedést. (amikor egy baráti társaságban berúgtam, láttam egy pillanatra magam, hogy mennyire nem vagyok ebben az állapotban tudatos.
2. amikor éber vagyok, az éberségem által észlelek információkat, és ezekről tudom hogy "információk"
tudatosság:
1. egy adott pillanatban jelen lévő létezési állapot.
2. valamilyen tulajdonságba beleazonosul úgy, hogy tudatában van ennek a cselekedetének. (tudatosan vagy gonosz, hogy bántod ezeket az embereket?)
A Tudatosság az a képességed, hogy jelen vagy az életed minden pillanatában anélkül, hogy ítélkeznél magad, vagy bárki más felett. A képesség, hogy mindent befogadsz, semmi felett nem ítélkezel, és megengeded az egész Univerzumnak, hogy az legyen, ami. Ha semmit nem bírálsz, akkor annak látod a dolgokat, amik, nem annak, amik akarod, hogy legyenek, vagy amiknek lenniük kellene, hanem csak annak, amik. Ebből a térűrből át tudsz alakítani és meg tudsz változtatni mindent, és meg tudsz teremteni mindent, amit kívánsz, jobbat, mint amid jelenleg van, és többet, mint amit el bírsz képzelni.
"amikor a nemtusás okán az ego akaratából azt gondolod, hogy szemtanú vagy akkor jön létre a téves dualitás nézete és kezdődik el a szamszára
az advaita nézetben nincs purusa és nincs prakriti, mert minden egy"
..... valahogy meg kellett fogalmaznom,... ahogyan te is megtetted ebben fenti idézetben. Dualitásokban tudunk csak kommunikálni hiszen jeleket és gondolatokat használunk ehhez, mégis értjük egymást......mikor onnan szemlél az "Egy" már fel se merül az Adviata vagy duális nézet, sem Purusa, sem Parkriti, vagy az Egy...se lét se nemlét.
Az egyik tényező, az ún. purusa a passzív, permanens, változatlan, szemlélődő szellem, amely hasonló szerepet tölt be a számkhjában, mint a njája és a vaisésika rendszerben az átman, azzal az eltéréssel, hogy a purusa sohasem cselekszik. A másik tényező az ún. prakriti az aktív, cselekvő, immanens, a világ dolgaiba
aki tudja a kvantunechanikát és érti pont úgy lát mindent mint bozonok halmazát egy olyan térben ahol egyenlő eloszlásban van egy bozon-mező
a valami az meg a hullámzás
"Ha ez létezik, az keletkezik. Ennek a keletkezésével az keletkezik. Ha ez nem létezik, az nem keletkezik. Annak a megszűnésével az megszűnik." – Szamjutta-nikája 12.61
Az okozati lánc visszafordítása megmutatja, hogy hogyan lehet véget vetni a szenvedésnek
Ezt kellene érteni.
ezt hárman játszák: az értelem, az elme, és az ego
A jelenségek csupán addig léteznek, amíg az őket fenntartó tényezők jelen vannak.
a buddha tudat az a tudat mely megszabadult a téves tudás rabságából
mert:
a függő keletkezés - 12 tagú ok-okozati láncolat, melyek minden pillanatban egyszerre vannak jelen és egymást létrehozva örök körforgásban tartják a szenvedésteli létforgatagot (samsara). Nágárdzsuna
amit mi így értelmezünk:
Az okról szóló nagy beszéd Mahánidána szutta,
DN 15
(Függő keletkezés)
"Mikor természetük üres, nyugodt és kialudt, Akkor a dharmák megjelenhetnek [függő keletkezés által]. Ahogy nyugodtan tartózkodnak, nem keletkeznek. Minden függőn keletkezett dharma Függőn keletkezett, [de] nem teremtett. Mivel a függő keletkező tényezők nem teremtettek vagy megszűntek, A teremtés-megszűnés természete ezért üres és nyugodt. A függő keletkezés természete alany és tárgy megjelenését okozza, Ezek a keletkezések az alapvető függő keletkezés [természetéből] jelennek meg. Így a dharmák megjelenése nem [közvetlenül] a függő keletkezés [miatt van]. Ugyanez a helyzet a függő keletkezés meg nem jelenésével. Minden dharma, ami a függő keletkezés által jelenik meg, Az olyan dharmák [lévén végső soron üresek] tisztán függőn keletkezettek. A teremtés és megszűnés jellegzetességeinek függő keletkezése Önmagában szabadok a teremtéstől és megszűnéstől."
Lehet próvizórikusabban is emlegetni és a 12 láncszemet megnevezni, de az nagyon félrevezető és egyszerűsítő szemléltetése valaminek ami meghaladja a képességeinket.(én is azzal kezdtem, de már nem úgy emlegetem)
mondjuk ez mint átmeneti cél felmerülhet:
A tudat a függő keletkezésben szereplő tizenkét nidána közül a harmadik. A függő keletkezés értelmezésében a különböző kanonikus beszédek másféle tudatot különböztetnek meg. Hagyományosan a következő értelmezésekben szerepel a vidzsnyána kifejezés:
mentális késztetések által kondicionált tudat (szankhára);
életerőként működő tudat, amely átvisz az újjászületések során.
Az avidjá a függő keletkezés tizenkét oksági láncolatában az első — a sorozat a karmikus folyamatot ábrázolja, amely az érző lényeket a szamszárában tartja (létforgatag).
Ácsán Szucsitto magyarázata szerint a függő keletkezés folyamata a tévelygéssel kezdődik (avidjá), amelyet a buddhista ikonográfiában vak vagy bekötött szemű emberként ábrázolnak. Ez a szenvedéshez (dukkha) vezető buszút sofőrje. Az emberek olykor pejoratív értelemben veszik a tévelygést, holott az egyszerűen az ismeret hiánya - a négy nemes igazság tudásának hiánya. Amíg a tévelygés állapota fennáll, addig a tudat folyton keresi a kielégítő állapotot és amikor ezt nem találja, akkor csalódik. A zsák csilit falatozó emberhez szokás hasonlítani, akitől amikor megkérdezik, hogy miért teszi, azt feleli, hogy keresi köztük az édeset. Ez a tévelygés.
A théravádaAbhidharma részét képező Patthána elemzi a tudat különböző állapotait és azok szerepét. A tudatállapotokat pozitív, negatív és semleges állapotokra osztották fel a karma szempontjából. Összesen 89-féle tudatot különböztetnek meg, amelyből 54 tartozik az érzéki világok létsíkjába, 15 a "finom anyagok", 12 az "anyag-nélküli" létsíkba és nyolc természetfeletti (nirvánával kapcsolatos).
Egészen pontosan egy vidzsnyána a koncepcionális tudat egy momentuma, és az általános mentális aktivitásunkat vidzsnyánák folyamatos láncolata alkotja
még ez is elmegy, ha a nagyon széles táblát nézzük, de tovább egyszerűsíteni atr inkább jobb elkerülni:
ha mutatni akarom mivel jár az egysezrűsítés az nyalókánál vvolt megfigyelhető, akinek a szavakra lebontott 12 láncszem neve úgy beleégett a tudatába, hogy képtelen volt azt átlépni, inkább egy fékévet elmélkdnis mint megtanulni, mert következményei vannak a felelőtlenségnek.
ilyesmit kétlem, hogy itt olvashattál, de amit leírtál azt nem is kell elhinni, még megfontolni sem
csak tudat van, ez nem emberi vagy zsiráfi tudat hanem a tudat ami vagyunk
az ember test és tudat és a kettőnek nem tudjuk milyen módon van egymáshoz köze
valószínűleg a tudatnak szüksége van rá mert az ember ahogy az evolúcióban minden élőlény vidáman ellenne illyen tudat nélkül
a buddha tudat is ez a tudat ahol a buddha szó szó azt jelenti megvilágosodott tudat vagy felébredett tudat. Ezt a nevet Gótama Szidhártha felvette ... ha igaz. Én kétlem.
az utolsó szép hosszú mondatnak semmi értelmet nem tulajdonítok, de ennek semmi jelentősége nincs aki leírta az biztos érti
Persze ez csak az én véleményem,...a "buta purusáé". De mikor okos a Purusa, nem foglalkozik jelekkel, onnan azt látja amit Buddha látott....vagy amit te, ha üres az elméd. Lényegünk azonos,...mindennel.
Úgy tűnik mintha szövegértési problémáim volnának. A buddha tudat és az amit abszolút igazságnak nevezünk ugyan az lenne? Mert ha igen, akkor én alaposan el vagyok tévelyedve. És ".. abból semmi jó nem lesz mint tapasztalható."
.. az észlelő a beleszületett ... ezért tan hogy az észlelés megismertjeit .... helyesen alkalmazza .. javítsa ... fejlessze..., tudatosodás. Az üresség elkerülése érdekében... a lét folyam-ért.. létéért*/*haláltalanság kapuja..../.
a buddha tudatot .. s az ember tudatot miért választod szét?
.. abból semmi jó nem lesz mint tapasztalható.
a lényeg az volna hogy a tévesen tanított Gautamai felismerések, ne buddhistákat gyártsanak az elmebeteg-megalománia szolgálatára .. hanem gondolkodó értelmes lényeket a valóság fenntartására .. buddhákat.
azt nem értem ha, valaki értelmes miért hinne természetfelettiben .. istenben.. ?.. ha meg nem értelmes, az erőszakos magatartásán kívül , hogyan válhat vezetővé... !?// .. mert hogy a történelem során az emberi tudás a béka s@gge alatt volt .. azt megértem. ,, De ma, a tudosok tudomány képviselői miért terjesztik isten létét...? .. lehet nem kapnának fizetést...?//jól látható az istent hitek semmi másra nem valók , mint a szellemi rabszolgák tartására, kik nem élnek .. csak hiszik az élet hogyan .. s mikéntjét, ami a megfizetettség élményében teljesül ki.