Sok mindenben van különbség a jó és a kevésbé jó -témánál maradva- fékalkatrészek között, de ez a hétköznapi elindulok megállok használat során nem derül ki.
Más körülmények között viszont hamar körvonalazódik az ár érték arány!
Szakembernek elég kézbe venni egy adott márka termékét és a puszta szemrevételezés is sokmindent elárul mit várhat tőle.
2 féle felhasználó van ... mindegy csak soba ne kerüljön és aki inkább hajlandó többet áldozni mert tudja érzi a különbséget.
Nekem két autószerelő ismerősöm van, akikhez szoktam járni és nézem is mit csinál: elképesztő alapossággal megtisztitanak mindent, átnéznek mindent ,lecsiszolnak, rozsdátlanitanak, bekenik, mindent ahogy kell. (mindkettő merciszerelő(volt)
Igen a "gyári" vagy drága betétek valóban, ahogy Waste írja egyből becuppannak, és kész. Ez szerelői könnyebbség. Ami viszont nem gyári, az abszolút nem jelenti azt, hogy rosszabb lenne, vagy rövidebb élettartamú, vagy gyengébb fékhatást eredményezne, vagy rosszabb anyagból lenne stb. Nem ez a tipikus. A különbség a beszerelési munkafolyamatnál mutatkozik meg legtöbbször. Az ilyen utángyártottakat nem lehet csak úgy behajítani, csapjuk, vágjuk had haladjon módon. Azzal gondosan körülményesen el kell vacakolgatni. Na most itt jön be, kinek mi éri meg. Aki nem viszi szerelőhöz, mert mondjuk műszaki ismeretek birtokában és egyébként is hobbynak tekintve saját autója szerelését, saját maga vállalja a sziszi-fuszi időt nem kímélő, mindenre kietjedő fékkarbantartó munkát is egyben, annak nem éri meg a "gyári" felár, mert így az 1/4 összegbe kerülő is pontosan olyan jó lehet mint a gyári, vagy még akár jobb is. Ld. saját példámat a másik autómon, (nem a Jazz) ahol a legolcsóbb betétnél is kb. 200%-os élettartam várható, a gyárihoz viszonyítva. Csak többlet szerelési munka, gondosság...
Tényleg nagyon köszönöm mindenkinek(!) a hozzászólást, a legrosszabb az, hogy legalább annyira a saját hülyeségem miatt van, mint a magukat szerelőknek nevező társaság felelőtlensége miatt. Gyári betéteket akartam, ráadásul tárcsával együtt, de jó fejnek tűntek és mivel szorított az idő, hagytam magam meggyőzni.. Nem először vágnak át szervízben (beleértve a Hondát is), ezért nem is az bosszant hogy hibáztak, hanem hogy utólag nem vállalják a felelősséget.
Nevezhetjük "szerelési hibának" csak hát az a helyzet, hogy pl FERODO, ATE és gyári betétekkel nem lehet hibázni ... becuppan a helyére és tökéletesen müxik :O)))
Sokszor valóban muszáj kicsit köszörülni az új betéten, mert szorulhat a nyeregben. Azon kívül ha pl. a tárcsának válla van, arra is érdemes figyelni, hogy fékezéskor jól felfekszik-e majd az új betét. Előfordulhat hogy kicsit érdemes lecsapni a betét szélét is, nehogy a vállon feküdjön fel, befeszüljön vagy ilyesmi. Igazi volna szabályoztatni a tárcsát, de azt szinte senki sem teszi meg, hacsak nem rázza a kormányt fékezéskor.
Másik dolog, hogy én pl. ilyenkor el szoktam bíbelődni csak a tisztogatással akár több órát is, pont amennyit kell. Kis vezetőlemezek ki, alaposan megtisztítani mindent, megjáratni a nyereg mozgó alkatrészeit, alánézni a porvédőknek... Ilyesmire általában a szervizeknek nincs "idejük", illetve az ő rezsióradíjuk mellett a kuncsaft nem fizetné meg. Tehát nem is csinálják meg. Haladni kell, haladni kell, ketyeg a rezsi, jön a következő autó... meg amúgy is a kuncsaft ott toporog türelmetlenül a háta mögött, várja az autóját... Lényeg, hogy végül összecsapják. Aztán vagy jó lesz vagy nem.
Ha annyira szorul, mint amennyire írod, akkor mielőbb szét kell szedni, mert hosszabb úton akár izzásig is hevülhet... kiolvad a csapágyakból a zsír, vetemedik a tárcsa, megég a betét. Még nagyobb lesz a kár.
Mi az hogy 40-50%-os a fékbetét? Mihez képest? nem lenne jobb megadni, hogy hány mm vastag? Kiszámitottad, mennyi volt ujkorában és mennyi a minimum, abból? Gumiknál se értem minek adnak meg %-ot ,mm kell, akkor tudom mennyi van hátra.
Meglehet... :) Igazából annyi hozzátartozik hogy az első 80 ezer km-ig Budapesten laktam és ott is melóztam és a munkámból kifolyólag napközben is autóztam a városban elég sokat... Ezt követően kiköltöztünk az agglomerációba és azóta nincs akkor igénybevételnek kitéve pl a fék sem. A hátsó betétek is most már 100 ezer km óta bent vannak...
Ha már a fék a téma, kíváncsi lennék én is a véleményetekre. Vidéki szervíz (nem Honda) cserélte az első betéteimet jako-ra, de azon kívül hogy 20 perc alatt betették, semmit nem mértek, állítottak vagy szabályoztak. Az eredmény:
1,5 - 2 literrel több a fogyasztás, pillanatok alatt fékezés nélkül is forrósodik a tárcsa, alig gyorsul az autó... Ja, és a legjobb hogy hirtelen a motorolajat is elkezdte enni, amire korábban soha példa nem volt. Persze emailre azóta nem válaszolnak.
Tudom, hogy látatlanban nem sokat lehet mondani, de mivel a csere óta külföldön vagyok és nem tudok visszamenni reklamálni, megkérdezem mégis, hogy szerintetek mit kellene most tenni?
Új gyári betétet tetetni? Hozzá 'vasaltatni' a régi tárcsát az új betétekhez? Várni hogy egymáshoz kopjanak a dolgok? Számíthatok rá, hogy a motor is károsodott az extrém igénybevétel miatt?
Adva van egy méret mind a tárcsánál mind pedig a betét kopó felületén amit ha meghalad a kopás mértéke mm-ben akkor csere. (gyári ajánlás és technológia szerint RÁ VAN ÍRVA A TÁRCSÁRA!)
A szervíz ill a szerelő a pillanatnyi állapotot látja és ennek ismeretében tesz javaslatot a javításra szem elött tartva, hogy mikor kerül szervízbe legközelebb a gépjármű (1év vagy 10-15-20e km).
Kopott használt tárcsához aminek a felülete nem sik mint az új fékbetét surlódó felülete beszerelni szakszerűen CSAK BETÉTET nem illik. ( ERŐSEN CSÖKKEN A FÉKHATÁS A FELÜLETI EGYENETLENSÉGEK MIATT)
Amennyiben a szabályozott méret alatta lenne a megengedett kopás mértékének szakszerűen NEM SZERELHETŐ be még új betéttel sem.
Az indok a következő:
A méret alatti féktárcsa és a fékbetét tartó állvány között megnő a távolság és a tovább kopó tárcsa és a kopott betét egyszerűen "kiforog" a helyéről (kiesik és ennek eredményeképpen elmegy a fék BALESET VESZÉLY).
Mivel a szerelő ill. a szervíz felelőssége nem csekély ezért ez nem játék.
Esetleges baleset alkalmával mit mondana az a vezető akinek a lába alatt beesik a fékpedál ... ??? MOST cseréltek féket, xarul csinálták meg!
Azért én kétlem, hogy szükséges a második fékbetét cserével tárcsát is cserélni. Ez olyan, mint mikor mindenáron fékbetétet akarnak cserélni a márkaszervízben, miközben még mehetsz vele 10.000 km-t.
Nekem tavaly volt 6 éves és elvittem klímáshoz megnézetni, mert úgy úgy éreztem, hogy talán kicsit gyengébben hűt. Megmérték, hogy mennyire hűt és megnézték a hűtőközeget. Azt mondták így jó, ahogy van :-) Viszont jó alaposan kimosták bő vízzel a hűtő lamellákat, mert tele volt bogarakkal. Ezt érdemes néha megcsinálni, csak vigyázni kell, mert nagyon könnyen elhajlanak a lamellák, úgyhogy bő vízzel, de nem nagy nyomással és nem durva kefével kell neki állni. Más fórumon olvastam, hogy Brigéciol-lal érdemes előre beáztani kicsit és utána öblíteni.
A klímások azt mondják igen, én meg azt, hogy amíg nem érzékelsz teljesítménycsökkenést addig nem. Mielőtt belémköt valaki, nem én találtam ki, hanem egy klímás súgta meg.