A garantaltant nem tudjuk. Mondom, erre jo pelda a Columbo, ami 4:3 HD.:-). Filmre keszult, 4:3-as maszkkal, tehat amikor digitalizaltak boven benne volt a HD felbontas, viszont mivel tv- re keszult anno,4:3 volt a maszk rajta:-).
Ugyanigy az altalad emlitett film is siman keszulhwtett szelesben anno, csak a 4:3 -as tv-ken letterboxban ment, alul-felul fekete csikkal.
Ha a 4:3-as musor pilarboxban, vagyis ket oldalt fekete csikkal jelenik meg, akkor jo kapcsolojelet kaptal es a tv is jol értelmezte, mivel a 4:3-as kep ugy jelenik meg oldalaranyosan a szeles kijelzon. Az, hogy ez neked nem tetszik es hozzatorzitod a kijelzodhoz a kepet, mar mas kerdes. :-) Beke.
Ha a pillarbox az, amit "bottle"-nak (vagyis palack-torzításnak) is hívnak - vagyis hogy csak a széleket nyújtja szét, középen a fejet nem - akkor az is egy otromba torzítás.
Tudni kell viszont, hogy igenis léteztek stúdió-módszerek is erre - oda is, vissza is.
A TV-zés hajnalán, azzal voltak szarban, hogy a szélesvásznú filmek alul-felül feketecsíkosak voltak. Ezért a nagy, szélesvásznú produkciókat átalakították 4/3 (vagyis TV) -baráttá. Az elsők között a Liz tayloros Cleopátra volt ilyen.
Méghozzá kreatív módon csinálták úgy, hogy egy művészeti-ember, másolás közben egy virtuális 4:3 -as maszkot tologatott a képen, hogy a kisebb képarány művészileg ne fontos részeket vágjon le a képből.
Ez nem volt ám kis mutatvány, mert akkor még sehol nem állt a digitális technika.
Ugyanezt megcsinálták visszafelé is - vagyis a régebbi 3:4 -eseket 16:9-baráttá tették - szintén kreatív módon - ám már sokkal könnyebben, hisz ez már digitálisan is ment.
Mi magunk is láthattunk ilyet pl. a Két pasi meg egy kicsi-ből - amikor a kis srác még kiskölyök volt - de az epizód már "szélesben" ment - holott akkor még garantáltan csak 4:3-asban készült az eredetije.
Nem, sajnos te nem érted, de mindegy. Amiket mutatsz, laposak. Az M3 biztosan, gondolom az M1 is, csak ott a totalbol nehez megallapitani.
Azt tessek elfogadni, hogy az eredetileg 4:3 musor a 16:9- es kijelzon oldalhelyesen kizarolag pilarboxban képes megjelenni.
Úgy látom még mindig nem érted. Amiről én beszélek az, hogy ne a csatornát közvetítő döntse el a képarányt HD-ben a 4:3-at, hanem bízza azt a tévékre. Mert ez az oldalt két baszott széles fekete sáv egy rakás szar. És ez nem mindig van így.
Konkrét esetek tegnapról. Bujtor film 1982-ben készült HD sávon 16:9-ben tudták adni...az összelapított embereket samuban szépen meglehet nyújtani így a régi film nézhető állapotba kerül. SD-ben 4:3-ban jött de az M3-hoz hasonlóan nézhető volt.
M3, SD minőség, detto régi filmek ugyanezen az elven nézhetőek. Akkor mi a francért adják szarul M1-en? Ezért írtam, hogy a 4db közszolgálti a digihez nem ugyanarról a helyről érkezik. Illetve nem én írom hanem más, aki pc-s tunerrel megtudja nézni a forrást.
"Egyértelműen a szolgáltató a bűnös, mégpedig ott, ahol a képet és a logót+karikákat összemixelik 1 kimenőjelre."
Az nem a szolgáltató, az a TV társaság. A szolgáltató nem tesz semmilyen logót sehova. Kész műsort kap, azt továbbít. Persze elrontani azért még tudja.:)
Az a baja, hogy jól van beállítva minden, de ha a tetű szolgáltató a 16:9-et rányomja egy 4:3-as keretre ami jó helyen adja a logókat, akkor a 16:9-es tartalom azon belül lesz, arányosan kicsinyítve. Ezt persze fel lehet külön nyomkorászással nagyítani, de akkor meg úgymarad a TV, hiszen az összes többi adón jó volt a rendes beállítás, így azok meg kilógnak a képből. Egyértelműen a szolgáltató a bűnös, mégpedig ott, ahol a képet és a logót+karikákat összemixelik 1 kimenőjelre.
Állítsd át a képformátumot a vezérlő segítségével.
Tools gomb, azon belül képméret és automata széles. Így nem lesz torz sehol a fej. Bár ilyenkor néha lesz kis vékony fekete csík a kép jobb illetve bal oldalán, akár a híradóknál is. Én speciel ezt a funkciót a media lejátszónál használom. TV-nél a 16:9 formátumra állítom be. Amúgy ha esetleg valamilyen beltéri egységből (UPC, T-home) jön a tv jele, akkor nem árt a boxon is beállítani a 16:9 formátumot.
Még mindig nem értem a problémád. A 4:3 oldalarányú képet 16:9 kijelzőn helyesen csak pilarboxban -két oldalt fekete csíkkal- lehet megjeleníteni. Vagyis amit látsz, az teljesen normális és rendben van. 4:3-as film 16:9-es kijelzőn. Ebből a szempontból mindegy is, hogy HD vagy SD.
"Érdekes, hogy az M3 csatornán most is 30 évvel ezelőtti műsor megy és nem látszik senki lapos fejűnek, pedig teljes képre vannak vetítve.Gondolom a 3 kívánságot nem vették fel anno 16:9-be..."
Az úgy lehet, hogy valszeg annak idején 4:3 letterboxban rögzítették, vagyis volt egy fekete wipe alul-felül, hogy szélesnek tűnjön.:) Ezt szerették a tv-sek, mert "filmesebb" volt. Most, hogy digitalizálták, kivágták a széles részt középről és így minden további nélkül lehet szélesben adni. Az más kérdés, hogy az eredeti 576 sorból csak kb. 300-on volt hasznos kép és azt konvertálták fel 1080i-re.:)
Egyre jobban tetszenek ezek a mindenféle levágások.
Nekem az a gondom továbbra is, hogy esélyét sem adják meg annak, hogy ráillesszem a képernyőre.
A 4:3- ast még megértem, de annak az oldalán van a csík, viszont a széles vásznú messze nem lapulna el annyira, hogy alul felül 10-10 centit le kelljen feltétlenűn vágni.Többségnek nem tűnne fel, ha csak 5-5cm lenne, vagy akár semmi.
Érdekes, hogy az M3 csatornán most is 30 évvel ezelőtti műsor megy és nem látszik senki lapos fejűnek, pedig teljes képre vannak vetítve.Gondolom a 3 kívánságot nem vették fel anno 16:9-be...
inviteléknél a spektrum home jött ma is gyászkeretesen. A 16:9-et berakják a 4:3-as képernyőre, ez gyönyörűen látszik abból, hogy a spektrum home logó és a 12-es karika félbe van vágva. Fele benne van a képben, fele kilóg a gyászkeretre. Na ezzel semmit nem lehet csinálni. A reklámok természetesen rendes 16:9-el jönnek, logó nélkül.
Az a fasza, amikor a TV be van állítva automatikusan 4:3, 16:9 váltásra, és a 4:3-at is 4:3-nak adja le, értelemszerűen kétoldalt feketén, tehát kerekfejjel. Minden OK.
Na aztán invitelesék szappantartójának meg van mondva, hogy a TV 16:9-es és kész. Na itt leszel meglőve, ugyanis sehogyse lehet ilyenkor úgy beállítani, hogy mindenhol jó legyen, mert összeissza kevergetik a 4:3- 16:9 konverziókat, és bár a legtöbb helyen jól jön, 16:9, illetve 4:3, azért rendszeresen benyomják a 4:3-at is 16:9-es jel alá laposfejnek, vagy a 16:9-et tojásfejnek. Érthetetlen, mert ugyanekkor a kép még a 4:3-as TV-n is ugyanúgy torzan jelenik meg. Leszarják.
HA meg belenagyítasz a 4:3-ba, akkor meg alul-felül levágsz a képből. Assejó.:) Nincs mese, el kell magyarázni, hogy a 4:3 a 16:9-es széles kijelzőn bizony úgy jelenik meg, hogy két oldalt nincs képtartalom, csak fekete.
Amit kuriózumként ajánlok mindenki figyelmébe az a Dunán a Columbo ismétlése volt. 4:3 oldalarányú kópiát sikerült szerezni belőle, viszont HD-t.:) Vicces volt a 4:3 HD...:D
"Egy cimborám 8 hónapja nézhetné a digitális adást, de ő az analógot nézi."
Bizony én is tapasztaltam megdöbbentő dolgokat ezen a téren.
Első megdöbbenésem az volt, amikor évekkel ezelőtt egy ismerős családnál voltunk és még 4:3 -ban ment az adás - de azt faszául széthúzva nézték - olyan volt Erős Antónia feje mint egy nagydobosi tők - az a lapos fajta.
Mondtam a havernek, hogy "Hát hogy néz ez ki, nemááá, hol a távkütyü?"
Azt mondta "Mi baja van ennek? Gyönyörű éles a kép, nincs ennek semmi baja."
Átraktam neki "rendesre" - és kérdeztem, hogy "Na, nem jobb így?"
És döbbenet: semmilyen különbséget nem látott. Semmit az égvilágon. Hiába kapcsolgattam át a tökfejről a normálra - ő ugyanazt látta, vagy is Erős Antónia volt a képen mindkét esetben - tehát szerinte semmi különbség nem volt.
De olyat is hallottam, hogy "Egy nagy átbaszás ez az egész HD-dolog is - mert ugyanazt a műsort adják ott is, tehát semmi különbség nincs, csak ráaggattak egy címkét, hogy jobban vegyék a hülyék."