Nekem egyszer, még a másik háznál, éreztem hogy egy kicsit "csíp" a szalagfűrész. Vertem le egy jó védőföldet, és már nem csípett. Viszont néhány nap múlva leégett a motor.
Idővel lehet, hogy jobban terjednek majd itt is a bedugós FI relék, meg azok a belső megoldások, ami van a mosógépednél.
Én most a gyerekünk lakásában a felújításkor két relére osztom szét a két vizes helyiség, és a két szoba áramköreit, hogy ne kelljen nagyon botorkálni a sötétben, valamennyi áram a lakásban azért legyen, míg a javítást végzem.
Főleg ha a szivattyút is fel kell újítani. Szimering, esetleg tengely perselyezés, netán a benne lévő műanyag (nem jut eszembe a neve)csere, és ha még a járókerék is rossz.
A mai készülékfejlesztés nem a 20éven belül 1x (vagy akkor sem) szükséges hiba-megelőző alkatrészek beépítéséről szól.
A németeknél egy időben úgy volt kötelező, hogy még nagyon drága és bonyolult volt az egész lakásra venni és beépíteni, ezért egy időre akkor (nem a mai árakon) elterjedtek ezek a "továbbdugós" cuccok..
Ott máig lehet kapni, csak idehaza nem gyakori dolog, node itt ki vesz "továbbdugót" ~20ezerért, ha a sarki villanyközértben áfásan 4600ft a fi relé, és az már egy "jobb" valami mert néha van 3100-ért(!) is..
"Volt persze már vele, szimerving és fűtőbetét miatti leverés."
Nálunk nincs FI relé (még), és ez a hiba is megvolt az automata mosógépnél, de annak saját védelme tiltotta a további használatot hiba jelzéssel.
Én a FI relét inkább látnám készülékenként annak saját védelmeként mint az elosztó táblába építve azon rugózva hogy egyet ami mindent lekapcsol (aztán a sötétben botladozva nagyobb baleset érhet bennünket), vagy kitüntetett áramköröket és "akkor mennyit is? hármat..tízet szisztémával.
Nyugi, mindjárt megmagyarázza hogy a testzátlat az ő szótárában csak az 1 ohm alatti összeköttetés a fázis és a védőföld között, a 100mA-es szivárgás nem az.
"A Fi relé lecsapkodások szerintem 90 százaléka soha nem érné el azt az áramerősséget, hogy lecsapja a kismegszakítót akkor, ha nem lenne ott a FI relé."
Ezt én is így vélem. A FI relé lekapcsolásának leggyakoribb oka a vízhez köthető,ami valóban nem kapcsolja le a kismegszakítót. Utána jön a véletlen érintés,és a próbalámpa (feszültség keresés).
A testzárlatra is kapcsol, de ez csak velejárója a dolognak. A zárlat kezelése a túláram védelmi berendezés feladata,ill a védővezető nem engedi hogy a hozzáférhető részeken veszélyes feszültség lépjen fel.
Azt a testzárlatot amit a FI relé érzékel de a megszakító még nem,a helyét szemre igencsak nehéz megállapítani. De ahol a megszakító lemegy annak igencsak jól látható nyoma van. De ez csak a hibafeltárónak jelent könnyebbséget a hiba feltárásnál.
A leselejtezést én írtam, és persze részint képletesen. A mossógép nálunk is egyszer, kétszer leoldja a fi t függöny mosáskor, mert attól a sok túlhabosodott víztől oda is jutott egy kicsi, ahová, már nem volt szerencsés.
Volt persze már vele, szimerving és fűtőbetét miatti leverés.
Persze, hogy megjavítottam és nem dobtam ki.
Ahogy írjátok, a kezdődő zárlatok, lassan, de biztosan egyre jobban kidolgozzák magukat, a végeredmény a teljes zárlat, ami már megúszhatatlan hiszen csak idő kérdése, mikor szenesedik át vezetővé a meghibásodott szigetelés.
"Csak az átlag állampolgárnak e medencében ez nem értelmezhető"
Egyszer kérdezték hogy a szivattyú az aknában dugvillával csatlakozva leveri a kismegszakítót. Ha fordítva dugja be akkor nem, és megy a szivattyú is. Jó ez így?
Mondom ez testzárlat, újratekercselés lesz. Egy ideig használta míg bárhogy dugta be,leverte. De addig azért hülyének nézett. Talán büszke is volt magára hogy elodázta a tekercselést.
Ha a FI relé lemegy egy készüléken nem biztos hogy ki kell dobni vagy selejtezni..... Szivattyú amiben áll a víz lehet lekapcsolja a relét de megfelelően kiszárítva lehet megmenthető.
Mosógép szimering hiba miatt sem kell selejtezni, a cserével a probléma lehet megoldható.
Azt, hogy egy kemény test zárlat, vagy a megengedett szivárgóáram fölötti érték verte le a fi relét, azt egy szigetelési ellenállásméréssel tudod ellenőrizni.
A Fi relé lecsapkodások szerintem 90 százaléka soha nem érné el azt az áramerősséget, hogy lecsapja a kismegszakítót akkor, ha nem lenne ott a FI relé.
"Mekk Elek magyarázata is jó lehet, kb olyan valószínűséggel, mint amikor télen a náthás kisgyereket elviszi a mama a gyermekorvoshoz, az meg azt mondja, ez bizony AIDS."
Én gyakorlatilag azt írtam, hogy a kismegszakító és a FI relé lecsapkodások okai között igen ritka a testzárlat.
Szerinted ha megvizsgálnénk mondjuk országosan egy millió kismegszakító és FI relé lecsapódás okát, akkor ezek hány kb százaléka lenne testzárlat? Mert szerintem jóval 90 százalék felett valószínű, hogy NEM testzárlat a kiváltó ok.
Így van. Csak az átlag állampolgárnak e medencében ez nem értelmezhető. :D Én is jártam úgy, hogy mondtam a szomszédnak, én ezt kidobnám, mert leveri az áram-védőkapcsolómat. A válasz az volt: az én dugaszolóaljzatomról rendesen működik. :D
Ritkán, de előfordult olyan eset is, tapasztalatom szerint, hogy a kezdődő zárlatot szigetelési ellenállás méréskor a meggerrel sikerült szétütni, aztán persze egy idő után a hiba egyérteműen újra jelentkezett.
Az egyik lehetséges magyarázat elég egyszerű. Volt egy testzárlat, amit a kismegszakító eléggé szétégetett, és így csak valami koszon-szénen keresztül van már csak, nagy ellenállással, ami a kismegszakítót már nem üti le, de elég áramot biztosít az ÁVK lekapcsolódásához.
Mekk Elek magyarázata is jó lehet, kb olyan valószínűséggel, mint amikor télen a náthás kisgyereket elviszi a mama a gyermekorvoshoz, az meg azt mondja, ez bizony AIDS.
Akkor ott egy kis szivárgás van. A megnyálazott kézfejeddel érintsd meg a burkolatot! Nem csíp egy picit? A fi relé már 30 mili amper eltérésnél is lekapcsol. Egy ilyen nagy motornál már lehet hogy 100 mili amperest kellene feltenni. De majd a szakik megmondják.
Azért tegyél a motortestre egy fázisceruzát, lehet, hogy pislákolni fog. Ha ráz az asztal, akkor ne a csapágyakban keresd a hibát. A többit Elek elmagyarázta.