"X éve leírta Hörpölin, hogy mán mekkora köcsögség gps-szel rohangálni az erdőben, megöli a túrázást..."
És milyen igaza volt. Mert egy kicsit meg is öli.
Elég ha megnézed a tuhu fórumok retorikáját, vagy csak úgy általában a GPS rabjainak a szóhasználatát:
A vérprofi GPS használó nem túrázni megy az erdőbe, vagy kirándulni hanem trackelni, felmérni vagy éppen logolni.
Nem az erdőbe, a természetbe megy hanem a terepre. (ezt a szót utálom a legjobban)
Megáll pihenni, vagy felkeres egy kilátót? Nem, a GPS-fan felvesz egy POI-t.
Tévedés ne essék, nekem is van már 4 éve egy Dakota 20-asom, szeretem is, de nem akarok a rabja lenni, mert észrevettem ha nagyon elmerülök benne akkor pont az veszik el a túrázásból amiért általában az ember kimegy a természetbe.
"(nem akartam iderángatni az osm vitát, de ha már meg lettem szólítva, válaszoltam, elnézést)"
Nem tudom, mennyit írtál volna, ha ide akartad volna rángatni a vitát:-)
Szerintem tökéletesen összefoglaltad.
Mivel én figyelemmel kísértem az elmúlt hetek eseményeit, az érvek és ellenérvek összeálltak, a következtetést, ha lesz szavazatom, le fogom vonni, és ennek megfelelően részese leszek egy nem könnyű döntésnek.
A vitát valóban lezártnak tekintem.
Annak nem örülök, hogy "maradi hozzáállás"-nak minősíted a véleményemet, de én már közel vagyok a 70-hez, akár maradi is lehetek.
Nem szégyen, nem is kellemetlen.
Azt az érvelést, hogy ha nem tetszik valami, akkor javítsam ki, nehéz elfogadni.
ha esetleg találsz hiányzót, és van róla rögzített nyomvonalad, küldd el nyugodtan, felrajzolom, emilem az adatlapomon
(bár én is arra biztatnéké mindenkit hogy próbálja meg maga, sokkal egyszerűbb mint a tuhut szerkeszteni, állítom, bárki meg tudja tanulni, szóval hajrá!
kicsit mindig csalódás az ilyesmit olvasni, hogy "márpedig én soha nem fogom ezt használni", "márpedig én soha nem fogom azt használni"
X éve leírta Hörpölin, hogy mán mekkora köcsögség gps-szel rohangálni az erdőben, megöli a túrázást, ő legszívesebben a mobilját sem vinné dehát munka miatt kell
Akkor voltak akik egyetértettek vele, mi gps-esek bizony szégyelljük magunkat. Jó, szégyelltük.
Azóta már 3-szor felmérte az okt távját centi pontosan a pecsét kitérőkkel egyetemben stb stb
Elhangzott tőled is, márpedig te nem viszel magaddal kütyüt
Pedig többször is mondtam hogy kár, mert talán te jársz a legtöbbet legtöbb felé közülünk
Állandóan észrevételezted mi nincs rajta a tuhun, de mivel új nyomvonallal nem tudtál szolgálni, ennyiben is maradt az ügy
Na azóta már van kütyüd, jönnek a nyomvonalak (ez jó), most az van hogy de te térképet ugyan fel nem töltesz rá, mert csak
Inkább viszel magaddal tableten "digitális atlaszt"
Nekem ez elég nonszensz, de talán eljön az idő, mikor ezt is meghaladja az élet :-)
"máshogy tárolja a jelzést, nem úgy csinálja mint a tuhu"
nem tökmindegy?
tfh egyszer majd hátradőlhetünk, mert Mo TÖKÉLETESEN, TELJESKÖRŰEN fel lett térképezve. Mind tuhu mind osm mind guglimaps mind ttr mind akármi_amiről_ma_még_nem_is_tudunk alapon
Mindegyiknek létezik majd egy valamilyen webes megjelenése, fel tudod majd tenni a (nem androidos) tabletedre, vagy mobilnettel online használni
Innentől neked nem mindegy, hol van tárolva a lelke mélyén a jelzés?
Szóval ezt most kicsit olyan kötözködésnek érzem, abba belekötni hogy nem a vonal tulajdonsága hanem kapcsolat (nem mellesleg, először nekem is furcsa volt, de már megszoktam :-)
"a kapcsolatoknak hülye nevük van, lógnak a levegőben"
semmi és senki nem tart vissza senkit attól, hogy elnevezze őket rendesen
szerintem most nem ez a legfontosabb, hanem hogy a hiányzó utak felkerüljenek, de ha jön valaki (akár te) aki szerint ez a fontos, majd megcsinálja és ennyivel is előrébb leszünk
tegnap mikor azt olvastam tőled hogy "TUHU kontra OSM vitát részemről lezártnak tekintem", úgy értettem, hogy maradt a maradi hozzáállás
Le is biggyesztettem a számat
Aztán ma mikor utolértem magam "odaát" a másik fórumban, olvastam András tollából a találkozótokról amiből te is idéztél, ott az volt hogy "az elején kijelentette hogy nem fog szerkeszteni" Itt megint biggyesztettem, de ez most mindegy :-)
Valamint: "Nagyon bízik abban, hogy közös nevezőre tud jutni a két csapat. Arra kért, hogy tegyek meg mindent ennek érdekében."
Ekkor viszont megörültem hogy talán tegnap félreértettelek, és nem úgy zártad le a vitát ahogy én gondoltam
De ez a mostani "nekem nem kell osm" meg "miért ott tárolódik technikailag a jelzés ahol" ez most megint biggyesztős hozzáállás volt :-(
Igazából az fáj, hogy koncepcionális, hosszútávú, "össztúratársadalmi" gondolkozás helyett (ezen azt értem, hogy az osm illetve bármilyen nyílt térkép pont azért jó, mert nem 22 szerkesztője van egy elefántcsont toronyban (tuhu) hanem a jövő túrázó generáció -a mai tizen huszonévesek- akár MINDEGYIKE felszerkesztheti akár ott a helyszínen az okt térképről hiányzó leágazását-útcsonkját, térképről hiányzó (tegnapelőtt átadott) esőbeállóját, frissítheti a térképen pontatlan út típusát füvesről sóderesre vagy viszont, ha éppen ehhez van kedve és ereje a túra lejárása mellett (említetted az elavulást, melyik avul el, az ezrek által szerkesztett vagy a 22 ember által karbantartott?)
nem beszélve arról, hogy a tuhu nem a tiéd, nem a miénk, hanem egy viszonylag mindenkitől (minden hardcore vagy nem hardcore túrázótól) független szervezeté, az mgke-é
tudod kik az mgke döntéshozói? ismered őket?
biztos vagy benne, hogy mondjuk 3 év múlva ha az osm annyira előretör, a tuhu marad bezárva és már szinte nullára csökken a látogatottsága (ezt most ne úgy értsd hogy ennek szurkolok, csak próbáld mint elvi lehetőséget elképzelni) szóval ha ezek után azt mondják, hogy hát uraim, szép volt, ennyi volt, nincs értelme tovább működtetni mert új szervert kéne venni 700 ezerért, minek ennyit rákölteni, kapcsoljuk ki
Meg tudnád őket ebben akadáloyzni, ha az mgke közgyűlés így dönt?
hev meg tudná?
olahtamas meg tudná?
nem
akkor nem lenne többet tuhu
és az a munka amit te is én is hev is olahtamas is mindenki más is beletolt, az menne a levesbe
Tudom hogy ez most őrületnek hangzik, de nézd meg pl az iwiw-et
szóval ezek helyett a koncepcionális elvek helyett az van előrángatva, hogy mily módon tárolódik a turistajelzés az adatbázisban, na ez fáj
Talán én vagyok túl érzékeny :-)
(nem akartam iderángatni az osm vitát, de ha már meg lettem szólítva, válaszoltam, elnézést)
A poént félre téve, megnéztem a lehetőségeket, bár nincs kétségem, rengeteg kimenet (report) van még a rendszerben.
Itt nem írtam a találkozásról, de volt egy kb. 3 órás konzultáció Kolesár Andrással a múlt héten.
Mivel úgy vélem, fontos mérföldkő volt a találkozás, András utólagos engedelmével ide másolom az összefoglalót, mellyel természetesen 100%-ban egyetértek.
"A turistautak.hu kezdetben csak a jelzett utak nyomvonalának felmérését tűzte ki, ez a jéghegy csúcsa (mint most a TTR). Második körben a jelzett utak elágazásait is térképre rajzoljuk, viszont sajnálatosan állapítottuk meg, hogy ez még az OKT-n sem teljesül, sem a turistautak.hu-n, sem az osm-en. Güszi azon dolgozik, hogy az OKT legyen teljes, legyen felmérve minden útelágazás, még ha felmérendő csonkként is. Én a harmadik szintet járom, igyekszem az összes utat felmérni körbehatárolt területeken, ez nagyságrendekkel súlyosabb feladat."
Számomra ez a megfogalmazás egyfajta elégtétel, hisz itt fogalmaztam meg, mi a problémám a TUHU-val.
Akkor nem volt osztatlan sikere.
András maximálisan egyetértett, azt sajnálja, hogy nem az OSM-en szerkesztek, de már nagyon kevés van hátra, hogy számomra "elfogadható" legyen a TUHU térképe az OKT útvonalának közelében.
Épp most olvastam, alnibell felszerkesztette a tegnapelőtti útvonalat.
Visszatérve a témához.
Az OSM nekem nem ellenség, vannak előnyei, de a jelenlegi szolgáltatásai számomra nem jobbak, mint a TUHU szolgáltatásai.
Ráadásul a TUHU-t megszoktam:-)
Igen sok munkát kellett ráfordítanom (kb. 5 óra), de megtaláltam a jelzett turistautakat, a Börzsönyben.
Néhány hiányzik, de a végső közzététel előtt még keresgélek, hátha találok valamit.
Más az OSM filozófiája.
A jelzés nem a vonal tulajdonsága, a jelzett út az egyedi jelzés (ID) és a vonal kapcsolata.
Ezzel nincs gond, de az ID-k "lógnak a levegőben", sok esetben nincs nevük, na és a név semmitmondó.
Épp ez a baj a TUHU-val is.
Lehet, hogy az OSM most pontosabb, hisz tavaly volt egy több napos felmérés, de ez éppúgy el fog avulni, mint a TUHU térképe.
Maradok tehát az eredeti elgondolásnál, töltögetem az EXCEL táblázatot.
Ez tényleg jó (lenne), de úgy látom még van mit rajzolni benne. Pl. utoljára Pomáz és Holdvilág-árok között túráztunk, és erről a térképről hiányzik a zöld összes változata, ami a valóságban ott van, a kereszt, a négyzet és a háromszög is.
neked a turistautak.openstreetmap.hu kell, ránagyítasz a térképen a Börszönyre (vagy annak egy részére) és megnyomod a "turistautak ezen a nézeten" nyilacskát
persze ezen csak azok fognak szerepelni, amiket már valaki felrajzolt az osm-re
például arra is hasznos lenne egy ilyen lista, hogy mi az ami tuhun van osm-en nincs
ha erre is van energiád ezeket megjelölni az excelben, arra vevő lennék
Kicsit szétdobta, bocs. Nem kötözködés végett, de mintha duplázná a távokat a táblázatban, azt akartam szemléltetni. Lehet, hogy vmi bug, mert pl. Közép-Dunántúlnál nincs ilyen probléma
Amúgy tényleg nagyon hasznos adatbázis, el is téve a kedvencekbe.
Kereshetsz név szerint,listázhatsz régió szerint vagy nézet alapján. A turistautak kattinthatóak a térképen. A kiválasztott kapcsolatnál "A kapcsolat tagjaira" kattintva megjelenik hogy milyen utakon milyen jelzéseken halad a turistaút.
Maga a nyilvántartás "összerakása" sem csekély probléma, hisz a TUHU itiner készítése meglehetősen nehézkes, de ezt itt nem részletezném.
Még van egy-két probléma, de ezt meg fogom oldani (ezért kellenek POI-k), és előáll az URL, mellyel az útvonal a TUHU térképén követhető lesz.
Más.
Köszi a jelzést, erre a fórumra gondoltam, de ott annyi zagyvaságot hordanak össze, hogy nem csekély energia megtalálni a fontos hozzászólásokat.
Mi legyen a TUHU-n szereplő, de nem létező utakkal?
Hát, ez nagy kérdés.
Többek között az is segít, ha megnézzük, mi van a TTR-ben.
Lesz tehát egy lista, meg lehet nézni!
Amíg nincs egy alap, addig nehéz "elindulni".
Végső soron valaki felvetette, egy pici "szelet" készülő-félben van.
Ennyi történt.
Ha elkezdenéd a fizikai bejárást:-)
A nyilvántartást úgy "raktam össze", hogy az óramutató járásával ellenkező irányban indultam (Hont, Parassapuszta, stb.) és mindig a hegy felé vannak az elágazások.
A másik PIROS:
BZ.NM.P
BZ.NM.P-P+
BZ.NM.P-P3
BZ.NM.P-P4
Az első kiágazás Márianosztra - Nagyirtáspuszta (P+)
Utána Salgóvár, ez pici (P3)
A vége előtt P4 a Fekete-völgy felé.
Jó, hogy "beszélgetünk", hisz most úgy látom, hogy a főútvonalakat keresztező utakat is bele kéne venni a nyilvántartásba!
a nagy fába vágja a fejszéjét közmondást természetesen ismerem :-)
csak arra próbáltam utalni, hogy nem jött le, mi is lenne az a nagy feladat
Tehát csak maga a nyilvántartás
Érdekel, mivel azzal szoktam viccelődni, hogy van egy saját magam által kitűzött "túramozgalom": végigjárni Mo összes jelzett útját
Mondhatjuk hogy még eléggé az elején járok :-)
Egyébként az osm-tuhu fórumban lett felvetve, most 2 perce értem oda az olvasásban..
Ott egyébként az is fel lett vetve, mi legyen az olyan turistaúttal ami a túrabázisban és a tuhun szerepel, terepen pedig se híre se hamva (valami Fót környéki Z+ volt ha jól rémlik)
Anno 2008 környeken en abba a faba vagtam a fejszemet, hogy a Börzsöny összes turistautjat bejarom. Majdnem sikerult is, de aztan elhagytam az orszagot, igy aztan a projekt jegelve lett.
Ha egyszer tényleg lenne egy lista (táblázat) - és nemcsak a Börzsönyről -, az nagyon hasznos lenne. Jelzés szine, formája, táv, szint (fel), szint (le).
Ó, én meg azt hittem, hogy a Börzsönyhöz kapcsolódik, végig is jártam a guglin az Ipoly mentét, de nem találtam semmi hasonlót. Akkor azért, mert ez a Hernád. :-)
megpróbáltam kisakkozni, "mire gondolhatott a szerző" :-)
Tehát fogtad a Börzsöny turista atlaszát, és összegyűjtötted a Börzsönyben vezető összes jelzést
Eddig 66 db a "regisztrált" út de növekszik.. (attól regisztrált hogy az atlaszban van? vagy az esetleg tuhun meglévő de atlaszban nem szereplő is regisztrált?)
Hogy mi a nagy fa, azt sem tudom.
Bejárni ezt az 525 km-t és rögzíteni az elágazásokat, meg hogy köves vagy földút?
Vagy csak maga a nyilvántartás volt a cél?
Bármi is, ez a nyilvántartás most ott csücsül a gépeden egy excel táblában
Mit tudnánk vele foglalkozni?
Bejárni?
Felrögzíteni a TTR-be?
Felvinni a tuhura a "sok változást"? (mihez képest változás, már be is jártad mind az 525 km-t?)